Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Andro iOS

Seria Call of Juarez - seria gier

Wykreowany i rozwijany przez firmę Techland cykl pierwszoosobowych strzelanin (FPP) z akcją umiejscowioną na Dzikim Zachodzie. Międzynarodowym wydawcą serii Call of Juarez jest koncern Ubisoft.

Pierwsza gra z cyklu – Call of Juarez zawitała na sklepowych półkach w 2006 roku. Duże zainteresowanie tytułem, który początkowo dostępny był wyłącznie w wersji na komputery PC, zaowocowało przygotowaną rok później konwersją na konsolę Xbox 360. Na drugą odsłonę serii – Call of Juarez: Więzy krwi miłośnicy westernowych strzelanin musieli czekać do 2009 roku. Tytuł wydany na wiodących platformach sprzętowych (PC, Xbox 360 i PlayStation 3) spotkał się z bardzo dobrym przyjęciem wśród graczy. Zachęcona sukcesem ekipa Techlandu podjęła ryzyko przenosząc akcję trzeciej części – Call of Juarez: Kartel (2011) w czasy współczesne. Pomysł okazał się jednak chybiony, skutkiem czego wraz z Call of Juarez: Gunslinger (2013) zdecydowano się powrócić w klimaty klasycznego westernu.

Cykl Call of Juarez nie posiada spójnej, jednolitej linii fabularnej. Dwie pierwsze gry – Call of Juarez i Call of Juarez: Więzy krwi (prequel) przedstawiają perypetie braci McCall. W Call of Juarez: Kartel osią wydarzeń jest walka z handlarzami narkotyków na pograniczu Stanów Zjednoczonych i Meksyku. Z kolei w Call of Juarez: Gunslinger głównym bohaterem jest Silas Greaves, łowca nagród polujący na legendarnych bandytów Dzikiego Zachodu.

Wspólnym mianownikiem gier z serii Call of Juarez jest emocjonująca, dynamiczna rozgrywka z naciskiem na widowiskowe sekwencje strzeleckie. Gracz obserwuje akcję z widoku z perspektywy pierwszej osoby (FPP), a w trakcie pojedynków skorzystać może ze sporego arsenału odwzorowanej zgodnie z historycznymi realiami broni (rewolwery, karabiny, strzelby i inne).

Od samego początku marka Call of Juarez wyróżnia się wysokiej jakości oprawą wizualną, generowaną przez autorski silnik Techlandu – Chrome Engine (zastosowany również w takich produkcjach jak Dead Island czy Nail'd). O jego możliwościach najlepiej świadczy fakt, że przez długi czas technologia ta wykorzystywana była jako benchmark do porównywania wydajności komputerów PC w różnej konfiguracji sprzętowej.

Call of Juarez: Gunslinger
Call of Juarez: Gunslinger

Akcji 22 maja 2013

Osadzona w westernowych klimatach strzelanina z widokiem z perspektywy pierwszej osoby (FPP). Produkcja polskiego studia Techland stanowi czwartą odsłonę cyklu Call of Juarez. Głównym bohaterem Call of Juarez: Gunslinger jest łowca nagród Silas Greaves, który wspomina swoje przygody na Dzikim Zachodzie. Kampania główna podzielona została na szereg misji, w trakcie których gracz ma okazję położyć trupem wielu legendarnych banitów i rewolwerowców (Billy Kid, Pat Garrett, Jesse James i inni). W przeciwieństwie do wcześniejszych gier z serii, rozgrywka w Call of Juarez: Gunslinger ma bardziej zręcznościowy charakter. Trójwymiarowa oprawa graficzna wykonana została z zastosowaniem technologii cel-shading, co pozwoliło uzyskać komiksowy efekt wizualny.

PCX360PS3

Call of Juarez: The Cartel
Call of Juarez: The Cartel

Akcji 19 lipca 2011

Trzecia już odsłona cyklu strzelanin FPP, tworzonych przez polskie studio Techland. Tym razem akcja została osadzona w czasach współczesnych, a fabuła koncentruje się na zmaganiach z tytułowym kartelem narkotykowym. Gracze wcielają się w członków specjalnej jednostki powołanej do walki z bossami przestępczego półświatka. W jej skład wchodzą Kim Evans, Eddie Guerra oraz Ben McCall, czyli potomek znanego z poprzednich części serii Raya McCalla. Filar gry stanowi fabularna kampania, jaką możemy rozegrać zarówno w pojedynkę, jak i w towarzystwie innych graczy. Co ciekawe, przed poszczególnymi bohaterami często stawiane są odmienne zadania, co pozwala spojrzeć na konkretne wydarzenia z innej perspektywy, dodając do rozgrywki element współzawodnictwa. Dopełnienie całości stanowi oparty na rywalizacji multiplayer, w którym, podobnie jak w „singlu”, możemy wykorzystać rozbudowany arsenał – od pistoletów, przez karabiny maszynowe i snajperskie, aż po wyrzutnie rakiet. Call of Juarez: The Cartel działa w oparciu o technologię Chrome Engine – niemniej, oprawa graficzna tej produkcji prezentuje przeciętny poziom wykonania.

PCX360PS3

Call of Juarez: Więzy Krwi
Call of Juarez: Więzy Krwi

Akcji 30 czerwca 2009

Druga odsłona cyklu strzelanin FPP, nad którym pieczę sprawuje polskie studio Techland. Akcja tego tytułu została osadzona przed wydarzeniami opowiedzianymi w pierwszej części serii, a gracz przejmuje kontrolę nad dwoma bohaterami – Rayem McCallem, znanym z pierwszego Call of Juarez, oraz nad jego bratem – Thomasem. Podobnie jak miało to miejsce w poprzedniczce, oddani w nasze ręce protagoniści różnią się zestawem umiejętności i preferowanym ekwipunkiem. Podczas gdy Ray robi użytek z dwóch rewolwerów, a z dynamitu korzysta niczym z granatów, Thomas lepiej radzi sobie z obsługą karabinów – na jego podorędziu znajduje się również lasso, dzięki czemu może dostać się w trudno dostępne miejsca. Oprócz fabularnej kampanii dla pojedynczego gracza, w której przed każdą misją możemy wybrać protagonistę, Call of Juarez: Bound in Blood oferuje tryb kooperacji oraz oparty na rywalizacji multiplayer. Całość działa na silniku Chrome Engine 4, toteż oprawa graficzna prezentuje wysoką jakość wykonania.

PCX360PS3

Call of Juarez
Call of Juarez

Akcji 8 września 2006

Strzelanina FPP opracowana przez polskie studio Techland. Gracz trafia na Dziki Zachód, który przemierza w skórze dwóch grywalnych postaci. Pierwszą z nich jest Billy, mężczyzna niesłusznie oskarżony o zamordowanie ojca, a drugą Ray – dawniej rewolwerowiec, a obecnie pastor. Każdy z bohaterów dysponuje indywidualnym zestawem umiejętności oraz unikalnym ekwipunkiem – podczas gdy Ray doskonale włada bronią palną i specjalizuje się w pojedynkach „w samo południe”, Billy preferuje przekradanie się za plecami oponentów, a podczas eksploracji otoczenia robi użytek z niezastąpionej liny, która pozwala mu się dostać w trudno dostępne miejsca. Trzon Call of Juarez stanowi fabularna kampania składająca się z szeregu zróżnicowanych misji. Całość działa w oparciu o technologię Chrome Engine, dzięki czemu oprawa graficzna prezentuje przyzwoity poziom wykonania. Ponadto, zabawie towarzyszy klimatyczny soundtrack.

PCX360