Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikAkcjiPCPS3X360WiiU
Okładka Tom Clancy's Splinter Cell: Blacklist (PC)

Tom Clancy's Splinter Cell: Blacklist

Wyprodukowana przez studio Ubisoft Toronto gra akcji z widokiem z perspektywy trzeciej osoby (TPP), stanowiąca szóstą odsłonę przygód agenta Sama Fishera.

Akcji | TPP | skradanki | współczesne konflikty | multiplayer | TPS | kooperacja

Okładka Tom Clancy's Splinter Cell: Blacklist (PC)

producent: Ubisoft

wydawca: Ubisoft

wydawca PL: Ubisoft GmbH

Strona oficjalna   Pomoc techniczna

data premiery gry:

20sie2013

PC X360 PS3 WiiU

Tom Clancy's Splinter Cell: Blacklist jest szóstą, pełnoprawną odsłoną popularnego cyklu gier akcji z Samem Fisherem w roli głównej. Za produkcję odpowiada kierowane przez Jade Raymond studio Ubisoft Toronto, wsparte przez zespoły deweloperskie Ubisoft Montreal oraz Ubisoft Shanghai.

Fabuła gry przedstawia zmagania z fikcyjnym ugrupowaniem terrorystycznym określającym siebie mianem Inżynierów. Terroryści tworzą tytułową Czarną Listę, rozpoczynając od ataku na amerykańską bazę lotniczą Andersen i strasząc kolejnymi akcjami jeśli Stany Zjednoczone nie wycofają swoich żołnierzy z innych rejonów świata. W obliczu zagrożenia z rozkazu pani prezydent utworzona zostaje tajna komórka o nazwie Czwarty Eszelon, w skład której wchodzi między innymi Sam Fisher. Zadaniem Czwartego Eszelonu jest poznanie planów terrorystów, ustalenie kto finansuje ich działalność oraz powstrzymanie na czas planowanych przez nich kolejnych ataków.

Główny bohater, ponownie ubrany w charakterystyczny kombinezon taktyczny oraz gogle, uczestniczy w serii niebezpiecznych misji. Fisher w poszukiwaniu Inżynierów i informacji na temat ich kolejnych posunięć podróżuje po całym świecie, wykonując zadania nie tylko na terytorium Stanów Zjednoczonych, ale też między innymi w Iraku, Indonezji czy Paragwaju. Poszczególne etapy różnią się między sobą nie tylko miejscem akcji, ale także rodzajami wykonywanych czynności. Fisher oprócz typowej infiltracji placówek okupowanych przez siły wroga musi też niejednokrotnie zajmować się między innymi ratowaniem zakładników, podsłuchiwaniem rozmów, porywaniem ważnych dla fabuły postaci czy wykradaniem ważnych danych wywiadowczych.

Tom Clancy's Splinter Cell: Blacklist oferuje możliwość prowadzenia rozgrywki w oparciu o trzy główne style - Ducha (całkowite unikanie konfrontacji), Pantery (ciche zabijanie wrogów) i Szturmowca (staczanie bezpośrednich walk z siłami wroga). Po zakończeniu każdej misji gracz jest rozliczany w oparciu o wspomniane style, otrzymując punkty w każdej z trzech kategorii. W Blacklist nie zabrakło rozwiązań znanych z poprzedniej części serii, między innymi możliwości wykonywania automatycznych egzekucji na zaznaczonych wrogach. Nowością jest za to najwyższy poziom trudności Perfekcjonista, na którym przeciwnicy są bardzo wyczuleni, a gracz musi liczyć się z szeregiem dodatkowych utrudnień (np. z brakiem możliwości korzystania ze skrzyń z zapasami).

Fisher do ogłuszania lub zabijania wrogów wykorzystuje bogaty arsenał broni oraz specjalistycznego ekwipunku, wśród którego nie zabrakło między innymi kuszy, dronów zwiadowczych, gogli sonarowych czy przeróżnych odmian granatów (np. EMP czy usypiających). Wiele z tych elementów wyposażenia jest początkowo niedostępnych i odblokowuje się je poprzez wydawanie zgromadzonych pieniędzy. Fundusze pozyskuje się przede wszystkim za zaliczanie misji, choć można je też otrzymać między innymi za wykonywanie dodatkowych wyzwań (np. ogłuszenie kilku wrogów granatem) czy odnajdywanie sekretów. W przerwach pomiędzy misjami główny bohater powraca do mobilnego centrum dowodzenia znajdującego się na pokładzie samolotu transportowego Paladin. To właśnie w tym miejscu Fisher może ustalać aktualne wyposażenie, jak również dokonać ulepszeń samolotu, odbywać rozmowy z członkami załogi czy zapoznawać się z wielką mapą informującą o wszystkich dostępnych w danym momencie zleceniach.

W Tom Clancy's Splinter Cell: Blacklist dostępny jest rozbudowany tryb kooperacji, oferujący możliwość zaliczania wraz z drugim graczem opcjonalnych misji zlecanych przez inne osoby przebywające na pokładzie samolotu transportowego. Zadania te bardzo często wymagają ścisłej współpracy pomiędzy graczami, zarówno w zakresie skutecznej eliminacji wrogów jak i docierania do kolejnych lokacji (np. konieczność podsadzenia drugiego gracza czy otwarcia dla niego bramy). Oprócz tego w grze dostępny jest również znany chociażby z Chaos Theory tryb Spies vs Mercs, pozwalający na rozgrywkę sieciową opartą na rywalizacji szpiegów oraz najemników. Starcia toczą się w kilku wariantach - dwa najważniejsze to moduł Blacklist, będący pojedynkiem dwóch czteroosobowych grup przeciwników, oraz Classic, który oferuje nam potyczkę duetów.

Oprawa audio-wizualna Tom Clancy's Splinter Cell: Blacklist przygotowana została z dużą starannością i kinowym rozmachem. Modele postaci oraz animacje ruchu (wykonane przy zastosowaniu technologii motion-capture) prezentują się bardzo naturalnie, a otoczenie w grze bogate jest w detale.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single / multiplayer   Tryb multiplayer:   Internet    

Ocena czytelników: 8,8 / 10 na podstawie 1644 głosów czytelników.

Oczekiwania czytelników przed premierą: 8,6 / 10 na podstawie 749 głosów czytelników.

Cena gry w dniu premiery: 104,90 PLN

Gry podobne do Tom Clancy's Splinter Cell: Blacklist

Klasyfikacja PEGI Tom Clancy's Splinter Cell: Blacklist

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry. W grze jest używany wulgarny język. Gra zawiera elementy przemocy. Gra, która pozwala łączyć się z innymi osobami poprzez Internet.

Wymagania sprzętowe Tom Clancy's Splinter Cell: Blacklist

PC Windows

PC Windows

Rekomendowane: Core 2 Duo 2.6 GHz, 2 GB RAM (4 GB dla Vista/7), karta grafiki 512 MB (GeForce 8800 lub lepsza), 25 GB HDD, Windows XP(SP3)/Vista(SP2)/7(SP1)/8, łącze internetowe

Microsoft Xbox 360

Microsoft Xbox 360

Wykorzystuje: Kinect (opcjonalnie)

Recenzja gry Splinter Cell: Blacklist - seria powoli wraca do swoich korzeni
Recenzja gry Splinter Cell: Blacklist - seria powoli wraca do swoich korzeni

Recenzja 17 sierpnia 2013, 16:30

Na szczęście cudowne odmłodzenie nie przeszkadza Fisherowi samemu wyruszać na akcje (chociaż zdawałoby się, że dowódca Czwartego Eszelonu raczej zlecałby większość zadań swoim podkomendnym). Tu znów wraca wspomniana już idea złotego środka – w założeniach mamy możliwość zarówno skradania się, niczym w pierwszych częściach cyklu, jak i radosnego strzelania do wszystkiego, co się rusza, a la Conviction. Twórcy najwyraźniej są bardzo dumni z tego rozwiązania, ponieważ skrzętnie ponazywali wszystkie trzy sposoby rozprawiania się z przeciwnikami (duch ich omija lub obezwładnia, pantera zabija z ukrycia, szturmowiec zaś preferuje otwartą walkę), a gra przyznaje punkty za wykonywanie rozmaitych akcji i premiuje trzymanie się jednego stylu w obrębie danej misji. Wszystko świetnie, dopóki nie uświadomimy sobie, że przecież tak samo można było grać w stare odsłony serii i wtedy jakoś nikt nie odczuwał potrzeby tworzenia takich sztucznych podziałów.

PC
X360
PS3
WiiU