Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikAkcjiPCPS4X360PS3XONE
Okładka Metal Gear Solid V: The Phantom Pain (X360)

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain | MGS V: The Phantom Pain

Utrzymana w konwencji „skradanki” gra akcji z widokiem z perspektywy trzeciej osoby (TPP), stanowiąca kolejną odsłonę popularnego cyklu Metal Gear Solid. Za stworzenie Metal Gear Solid V: The Phantom Pain odpowiada japońskie studio Kojima Productions kierowane przez Hideo Kojimę.

Akcji | TPP | science fiction | skradanki | zimna wojna | sandbox | taktyczne | multiplayer | TPS | lata 80.

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain (MGS V: TPP) na komputery PC to kolejna pełnoprawna odsłona słynnego cyklu skradanek (wcześniejszą odsłoną serii jest Metal Gear Solid V: Ground Zeroes – prolog The Phantom Pain), tworzonych przez firmę Konami (serie Pro Evolution Soccer, Castlevania i inne), a dokładniej pisząc przez Hideo Kojimę i jego zespół Kojima Productions. Studio zasłynęło nie tylko kolejnymi odsłonami serii Metal Gear, ale także Zone of the Enders oraz uznanym slasherem Castlevania: Lords of Shadow, nad którym współpracowało z hiszpańskim deweloperem Mercury Steam Entertainment.

Tytuł w wersji na komputery PC jest praktycznie tym samym, co na konsolach PlayStation 4 i Xbox One, aczkolwiek dzięki współpracy z firmą Nvidia, deweloperzy wykorzystali w tej edycji dodatkowe rozwiązania, np. technologie G-Sync i GameStream. Gra może się też pochwalić znakomitą oprawą graficzną i kilkoma unikalnymi efektami. Ponadto w multiplayerze może bawić się 16 graczy, w przeciwieństwie do 12 na konsolach Xbox 360 i PlayStation 3.

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain ukazał się na PC-tach nieco później, niż na konsolach. Premiera produkcji odbyła się bowiem nie 1, a 15 września 2015 roku.

Fabuła

Głównym bohaterem Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain jest Punished Snake (aka Big Boss) – jedna z kluczowych postaci w uniwersum Metal Gear, która jest świetnie znana weteranom serii, między innymi dzięki Metal Gear Solid: Peace Walker. Budzi się on po dziewięciu latach śpiączki, będącej efektem odniesionych ran, w tym stratą lewej ręki. Wydarzenia, które doprowadziły go do tego stanu, zostały przedstawione w prologu gry, zatytułowanym Metal Gear Solid V: Ground Zeroes. Niedługo po odzyskaniu przytomności, szpital w którym przebywa Snake zostaje zaatakowany przez uzbrojonych napastników i bohater musi ratować się ucieczką. Pomaga mu w tym tajemniczy pacjent z zasłoniętą twarzą, przedstawiający się jako Ishmael. Punished Snake w późniejszym czasie staje na czele armii Diamond Dogs i zaczyna podążać tropem organizacji terrorystycznej, odpowiedzialnej za swoje problemy i śmierć towarzyszy, tarfaijąc m.in. do Afganistanu i Afryki.

Mechanika

W Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain na platofrmę PC, PS4 itd. twórcy wprowadzili sporo istotnych zmian do systemu rozgrywki znanwgo z części poprzednich cyklu. Jedną z największych nowości jest otwarty świat. Gracze otrzymali pełną swobodę działania, umożliwiającą wykonywanie poszczególnych misji na wiele sposobów. Równie dobrze można zaatakować bazę przeciwnika w stylu Rambo, wykorzystać karabin snajperski do zdejmowania celów z daleka, albo na spokojnie zbadać najpierw teren, a później przekraść się niezauważonym, nikogo nie atakując. Dodatkowo nic nie stoi na przeszkodzie, by poczekać na nadejście nocy (upływ czasu da się przyśpieszyć dzięki specjalnemu e-papierosowi).

Otwarte lokacje to jednak nie wszystko, co ma do zaoferowania Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain na platofrmę PC, PS4 itd.. Samo wykonywanie kolejnych zadań to jedno, ale równie ważnym elementem rozgrywki jest rozwijanie ośrodka dyspozycyjnego (Mother Base) do którego trafiamy przed każdą misją. Na początku jest to dość puste miejsce, ale z biegiem czasu rozbudowujemy je o kolejne elementy, zatrudniamy pracowników (lekarze, inżynierowie, szpiedzy itd.), dzięki czemu zyskujemy dostęp np. do większej ilość informacji o wrogu, nowych gadżetów, pomocników podczas wykonywania zadania i nie tylko. Co ciekawe, pozyskiwanie nowych żołnierzy odbywa się nie tylko poprzez czynienie postępów w kampanii fabularnej, ale przede wszystkim przez system Fulton, transportowanie z pola walki balonem nieprzytomnych przeciwników do naszej bazy. Tam decydują oni czy przyłączają się do nas, czy też nie.

Rozgrywka w Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain jest więc połączeniem znanych już mechanizmów z rozmaitymi nowinkami.

Tryby gry

Oprócz kampanii dla jednego gracza, w Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain na platformie PC, PS4 itd. znajduje się także komponent multiplayer nazwany Metal Gear Online. Dzięki niemu gracze mogą walczyć ze sobą wcielając się w mniej i bardziej znane postacie, np. w samego Snake’a. Dodatkowo twórcy przewidzieli możliwość modyfikowania wyglądu bohaterów. Natomiast rozgrywka w multiplayerze opiera się na podobnych mechanizmach, co w singlu, z tym wyjątkiem, że lokacje są dużo mniejsze, a zabawa jest nastawiona przede wszystkim na współprace pomiędzy członkami ekipy.

Kwestie techniczne

Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain napędza technologia FOX Engine, znana z Metal Gear Solid V: Ground Zeroes czy też z gry sportowej Pro Evolution Soccer 2016. Silnik został przygotowany przez inżynierów i programistów z Kojima Productions, a jego zaletą jest możliwość generowania realistycznej oprawy graficznej oraz zaawansowane możliwości odwzorowania fizyki.

Inne

Jedną z kontrowersji związanych z produkcją Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain okazał się konflikt „ojca” serii Hideo Kojimy z firmą Konami. Ostatecznie doszło do rozwiązania zespołu Kojima Productions i usunięcia informacji o deweloperze z materiałów promocyjnych gry. Należy jednak pamiętać, że gra została dokończona przez słynnego twórcę i jego podopiecznych.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single / multiplayer   Tryb multiplayer:   Internet     Liczba graczy: 2-12  

Ocena gry 7,7 / 10 na podstawie 3925 ocen czytelników.

Oczekiwania czytelników przed premierą gry: 8,5 / 10 na podstawie 1565 głosów czytelników.

Cena gry w dniu premiery: 199,90 PLN

Gry podobne do Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

Klasyfikacja PEGI Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry. W grze jest używany wulgarny język. Gra zawiera elementy przemocy. Gra, która pozwala łączyć się z innymi osobami poprzez Internet.

Wymagania sprzętowe Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

PC Windows

Rekomendowane: Intel Core i7-4790 3.60 GHz, 8 GB RAM, karta grafiki 2 GB GeForce GTX 760 lub lepsza, 28 GB HDD, Windows 7/8 64-bit
Minimalne: Intel Core i5-4460 3.40 GHz, 4 GB RAM, karta grafiki 2 GB GeForce GTX 650 lub lepsza, 28 GB HDD, Windows 7/8 64-bit

Recenzja gry Metal Gear Solid V: The Phantom Pain - Metal zasypany w piaskownicy

Recenzja 9 września 2015, 15:02

Wrogie bazy i posterunki warto najpierw zlustrować przy pomocy lornetki. W ten sposób oznaczymy wszystkie widoczne osoby, co pozwoli potem zorientować się, gdzie kto przebywa, i przemykać pomiędzy niezdającymi sobie sprawy z naszej obecności strażnikami. Dane te na bieżąco uaktualniane są zarówno na głównym ekranie gry, jak i na mapie iDroida – podręcznego urządzenia, z którym główny bohater nie rozstaje się ani na chwilę. Gadżet ten poza wyświetlaniem mapy pozwala na zarządzanie bazą i kontakt z jednostką wsparcia organizującą zrzuty ekwipunku oraz pilotem helikoptera. Z czasem, kiedy udoskonalimy lornetkę, skanowanie przeciwnika umożliwi poznanie jego biegłości w kilku przydatnych umiejętnościach, co ma znaczenie przy rozbudowie bazy. Lornetka z wbudowanym w nią mikrofonem kierunkowym pozwala także podsłuchiwać rozmowy strażników. Co mi się niezmiernie podobało, to to, że rozmowy te odbywają się w ojczystych językach żołnierzy, więc o ile faktycznie nie znamy np. rosyjskiego, niczego z nich nie zrozumiemy. Do tego niezbędny jest tłumacz. Takiego delikwenta musimy jednak najpierw schwytać i odtransportować do bazy, przypinając do niego balon systemu Fultona. Choć zabawnie dyndający na lince podpiętej do balonika typ jest swego rodzaju dziwactwem Kojimy, to już sam system tego rodzaju ewakuacji z pola walki istnieje naprawdę. Przy tej okazji zderzamy się jednak też z pewnym uproszczeniem, które nie do końca mnie przekonuje. Otóż każdy porwany w ten sposób sołdat zostaje z miejsca przekabacony na naszą stronę i natychmiast rzuca się w wir obowiązków Diamentowych Psów. Owszem, zdarzają się jednostki, które najpierw kilka dni muszą posiedzieć w areszcie, ale nie zostają tam przecież przez cały czas.

X360
PS3
PC
XONE
PS4