Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikAkcjiPCPS5XONEPS4XSX
Okładka Tom Clancy's Rainbow Six: Siege (PC)

Tom Clancy's Rainbow Six: Siege

Rainbow Six Siege | R6S | Rainbow 6 Siege

Kolejna odsłona serii taktycznych FPSów spod znaku R6. Rainbow Six: Siege powstał w studiu Ubisoft Montreal. Rozgrywka koncentruje się na zmaganiach specjalnych oddziałów policji z terrorystami, kładąc szczególny nacisk na taktykę walki i możliwość fortyfikowania swoich pozycji.

Akcji | FPP | terroryzm | taktyczne | FPS | sieciowe | kooperacja | strzelanki | Xbox Game Pass

Okładka Tom Clancy's Rainbow Six: Siege (PC)

producent: Ubisoft

wydawca: Ubisoft

wydawca PL: Ubisoft GmbH

Strona oficjalna

data premiery gry:

1gru2015

PC PS4 XONE

1gru2020

PS5 XSX

Tom Clancy’s Rainbow Six: Siege powstało w studiu Ubisoft na bazie anulowanego Tom Clancy's Rainbow 6: Patriots. Produkcja odtwarza drużynowe zmagania wyspecjalizowanych operatorów służb specjalnych z całego świata. Gra powstała w oparciu o technologię AnvilNext, napędzającą inne projekty Ubisoftu, w tym te z serii Assassin's Creed, For Honor czy też Tom Clancy's Ghost Recon Wildlands.

Fabuła

Warstwa fabularna gry ma marginalne znaczenie. Gracze wcielają się w operatorów jednostki Rainbow, grupy sił specjalnych powoływanej jedynie w sytuacjach kryzysowych. Taką oto sytuacją okazała się fala ataków terrorystycznych na całym świecie. Stoi za nimi organizacja tzw. Białych Masek, enigmatyczna grupa o nieznanych intencjach. Jednostka Rainbow ma za cel przygotowanie się do walki z Białymi Maskami i powstrzymanie ich zamachu na Uniwersytet Bartlett, gdzie terroryści mają zamiar zdetonować bombę biologiczną. Fabuła stanowi jedynie tło do misji treningowych i ostatecznie nie ma znaczenia w rozgrywkach multiplayer.

Mechanika

Rozgrywki PvP podzielone są na dwie fazy: przygotowania i walkę. Podczas fazy przygotowań drużyna atakująca infiltruje mapę przy pomocy dronów. Za zadanie mają odnaleźć przeciwników, oznaczać budowane przez nich umocnienia, oraz zdobywać informacje na temat pola bitwy. Drużyna przeciwna w ramach samoobrony musi ustawić odpowiednie zabezpieczenia. W ich skład wchodzą między innymi barykady, wzmocnienia na ściany, drut kolczasty, miny zbliżeniowe, zagłuszacze elektroniki i wykrywacze ruchu. Po upływie czasu na przygotowania napastnicy szturmują pole walki.

Strzelaniny odbywają się w niewielkich, stosunkowo ciasnych lokacjach, w których musimy szybko „czyścić” kolejne pomieszczenia, by pozbyć się przeciwników i wykonać cel misji. Nierzadko należy wysadzić ścianę, podłożyć ładunek wybuchowy na podłodze, by spaść na głowę wrogom znajdującym się piętro niżej itd. Bez ciągłej komunikacji i ustalania dalszych kroków nie zdziała się zbyt wiele w starciu ze zorganizowanym zespołem. Rozgrywka jest szybka i emocjonująca, ale jednocześnie taktyczna, głównie przez zniszczalne środowisko. Pole walki zmienia się dynamicznie w trakcie potyczki, nierzadko wymuszając natychmiastowe modyfikowanie taktyki.

Każdy dostępny operator posiada inne statystyki, inne uzbrojenie, oraz unikalną umiejętność specjalną. Przykładowo, po stronie napastników, Sledge posiada młot taktyczny, którym może burzyć ściany. Montagne ma do dyspozycji rozkładaną tarczę blokującą wszystkie ataki od przodu, ale może używać tylko broni krótkiej - pistoletu lub rewolweru. IQ ma skaner elektroniki, dzięki któremu może z oddali wykrywać wrogie zabezpieczenia. Po stronie obrońców natomiast, Rook posiada torbę z dodatkowym pancerzem, z którego może korzystać jego drużyna. Doc używa pistoletu strzykawkowego, którym może leczyć lub reanimować kolegów z drużyny na dystans. Specjalną umiejętnością Pulse’a jest skaner ruchu, wykrywający wrogów z niewielkiej odległości przez ściany. Każdym z operatorów gra się inaczej i każda z ich umiejętności jest użyteczna. Ponadto, ciągłe aktualizacje dodają coraz więcej grywalnych postaci. Obecnie, po kilku latach od premiery, w grze znajduje się ponad 50 operatorów.

PvP

Rainbow Six Siege zawiera jedynie dwa tryby dla pojedynczego gracza - Operacje i Terrohunt. Operacje to seria jedenastu misji treningowych, mających na celu nauczyć gracza podstaw. Terrohunt polega na walce ze sterowanymi przez komputer terrorystami okupującymi daną mapę. 

Głównym elementem gry są tryby multiplayer. Możemy współpracować z innymi graczami w kooperacyjnej wersji Terrohunt, albo rywalizować z nimi w rozgrywkach PvP. Do wyboru mamy trzy rodzaje rozgrywek: Bomba, Zakładnik albo Zabezpieczenie Terenu. Każdy z trybów różni się celem misji dla drużyny atakującej. W trybie Bomba napastnicy mają za zadanie rozbroić jedną z dwóch umieszczonych na mapie bomb. W trybie Zakładnika muszą odbić jeńca i eskortować go w bezpieczne miejsce. Zabezpieczenie Terenu polega na przejęciu kontroli nad wyznaczonym punktem poprzez dotarcie do niego i przetrwanie określonego czasu. Drużyna obrońców ma uniemożliwić napastnikom wykonanie zadania poprzez wyeliminowanie wszystkich wrogów albo wyczerpanie limitu czasu.

Rozgrywki multiplayer są dostępne w czterech playlistach. Do playlisty nowicjusza mogą dołączyć wyłącznie gracze poniżej 50 poziomu doświadczenia. Playlista szybkiej gry to opcja domyślna, zawierająca wszystkie tryby i zezwalająca każdemu na dołączenie. Playlista nierankingowa staje się dostępna od poziomu 10. Stanowi ona trening przed rozgrywkami rankingowymi, które odblokowują się na poziomie 50. 

Next-gen

Oprawa graficzna R6 Siege nie wyznacza nowych standardów w branży gier wideo, ale prezentuje zadowalający poziom. Wspomniany jednak wcześniej system zniszczeń znacznie uatrakcyjnia nie tylko samą rozgrywkę, ale także grafikę, nadając jej szczególnego charakteru.

Na konsolach dziewiątej generacji gra otrzymała dużą liczbę usprawnień. Wersja next-gen pozwala nam wybrać jeden z dwóch trybów graficznych. W trybie rozdzielczości czeka nas gra w 60 klatkach na sekundę, z dynamicznym 4K. Tryb wydajności pozwala nam grać w natywnym 4K i 120 klatkach na sekundę. 

Zależnie od wybranej konsoli, gra otrzymuje nowe funkcjonalności. Na XBOX Series X możemy przełączać się między Siege a innymi grami, nie wyłączając ich. PS5 z kolei zgłębia immersję dzięki kontrolerowi DualSense. Spusty kontrolera stawiają różny opór w zależności od używanej przez gracza broni. Zawarte w kontrolerze efekty dotykowe reagują na eksplozje i używane gadżety, a określone dźwięki wychodzą bezpośrednio z głośnika w padzie. Wersje next-gen zawierają także funkcjonalność cross-play. Użytkownicy PS5 mogą grać razem z użytkownikami PS4, a XBOX Series X - z użytkownikami XBOX One.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: multiplayer   Tryb multiplayer:   Internet     Liczba graczy: max 10  

Ocena czytelników: 7,6 / 10 na podstawie 3042 głosów czytelników.

Oczekiwania czytelników przed premierą: 7,9 / 10 na podstawie 672 głosów czytelników.

Cena gry w dniu premiery: 159,90 PLN

Gry podobne do Tom Clancy's Rainbow Six: Siege

Klasyfikacja PEGI Tom Clancy's Rainbow Six: Siege

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry. W grze jest używany wulgarny język. Gra zawiera elementy przemocy. Gra, która pozwala łączyć się z innymi osobami poprzez Internet.

Wymagania sprzętowe Tom Clancy's Rainbow Six: Siege

PC Windows

PC Windows

  • Minimalne:
  • Intel Core i3-560 3.3 GHz/AMD Phenom II X4 945 3.0 GHz
  • 6 GB RAM
  • karta grafiki 1 GB GeForce 460/Radeon HD 5870 lub lepsza
  • 30 GB HDD
  • Windows 7/8.1/10 64-bit
  • Rekomendowane:
  • Intel Core i5-2500K 3.5 GHz/AMD FX-8120 3.1 GHz
  • 8 GB RAM
  • karta grafiki 2 GB GeForce GTX 670/Radeon HD 7970 lub lepsza
  • 47 GB HDD
  • Windows 7/8.1/10
Recenzja gry Tom Clancy's Rainbow Six: Siege - Counter-Strike na sterydach
Recenzja gry Tom Clancy's Rainbow Six: Siege - Counter-Strike na sterydach

Recenzja 4 grudnia 2015, 12:44

Na tle całej zawartości gry, misja Article 5 wypada po prostu rewelacyjnie - to właśnie tutaj klimat takich części, jak Rouge Spear, Raven Shield czy powieści Toma Clancy’ego wręcz wylewa się z monitora. Dlaczego więc poprzestano na tylko jednej akcji? Czy jest to jakaś pozostałość po rozbudowanej historii fabularnej, czy tylko mała próbka tego, co mogą zrobić autorzy, ale w tej odsłonie nie było to priorytetem? Na przeszkodzie w stworzeniu tradycyjnej kampanii mogło na pewno stanąć stworzenie algorytmów sztucznej inteligencji naszych towarzyszy z oddziału tak, by nie zabijali nas swoimi strzałami i nie ginęli zbyt często w akcjach na tak małym obszarze, ale oparcie fabuły tylko o misje w kooperacji mogło być bardzo ciekawym pomysłem. Nawet połączenie istniejących akcji z trybu operacji odpowiednimi przerywnikami filmowymi dałoby satysfakcjonującą, klimatyczną opowieść - tym bardziej szkoda, że nie wykorzystano okazji na ciekawą opowieść o Tęczy. Cały wysiłek deweloperów poszedł za to w znalezienie właściwego balansu podczas rozgrywek PvP.

PC
PS4
XONE
PS5
XSX