Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS5 XSX PS4 Xbox One Switch Andro iOS

Ubisoft Blue Byte

Firma producent wydawca

WWW: https://bluebyte.ubisoft.com/en/

Facebook: https://www.facebook.com/UbisoftBlueByteEN/

Adres: Studio Düsseldorf, Adlerstr. 74, D – 40211 Düsseldorf

Telefon: +49 (0) 211 33800 – 0

Fax: +49 (0) 211 33800 – 152

[email protected]

Blue Byte (dawniej Blue Byte Software) to niemiecki deweloper gier, będący własnością francuskiego koncernu Ubisoft Entertainment. Główna siedziba firmy znajduje się w Düsseldorfie, zaś jej dodatkowy oddział zlokalizowany jest w Mainz. W sumie Blue Byte daje zatrudnienie ponad 300 osobom.

W portfolio studia znajduje się ponad 30 tytułów. Najważniejsze z nich to seria strategii ekonomicznych The Settlers (około 3 miliony sprzedanych egzemplarzy), Battle Isle (650 tysięcy sprzedanych egzemplarzy) oraz Anno. Studio jest jednym z pionierów branży gier komputerowych w Niemczech. W trakcie swojej działalności tworzyło produkcje przeznaczone na konsolę SNES, Amigę, czy komputery osobiste. W firmie pierwsze kroki stawiało wielu znanych deweloperów, którzy później dołączyli do innych zespołów lub założyli własne studia deweloperskie. W Blue Byte pracowali między innymi Thomas Friedmann, Thomas Häuser i Thorsten Knop (Funatics), Armin Gessert (Spellbound) czy Volker Wertich (Phenomic).

Blue Byte jako producent gier

Blue Byte specjalizuje się w tworzeniu gier strategicznych, ze szczególnym uwzględnieniem produkcji nastawionych na elementy ekonomiczne. Pierwszą kluczową dla studia serią była osadzona w futurystycznym świecie turowa strategia Battle Isle, która pozwoliła ekipie deweloperskiej zaistnieć na arenie międzynarodowej. Największym osiągnięciem firmy – dzięki któremu na stałe wpisała się w historię rozrywki komputerowej – jest osadzona w niby-średniowiecznych realiach ekonomiczna seria The Settlers. System zarządzania oparty na flagach i ścieżkach jest jednym z najbardziej charakterystycznych elementów marki, podobnie jak nieco żartobliwy sposób przedstawienia mieszkańców wirtualnego królestwa i ich zajęć. Od 2006 roku za pośrednictwem spółki zależnej Blue Byte Mainz firma Blue Byte zajmuje się także rozwojem serii Anno – strategii czasu rzeczywistego, której poszczególne odsłony osadzone są w różnych realiach historycznych i fikcyjnych.

Blue Byte jako wydawca gier

Działalność wydawniczą firma Blue Byte rozpoczęła po tym, jak fiaskiem zakończyły się rozmowy z francuską firmą Ubi Soft, która zajmowała się dystrybucją pierwszych produkcji studia. Przez cały okres swojej działalności wydawniczej spółka zajmowała się wydawaniem własnych serii, z których najważniejsze to The Settlers i Battle Isle. W 2001 roku Blue Byte zostało zakupione przez Ubisoft i zakończyło działalność wydawniczą.

Historia

Firma Blue Byte została założona w 1988 roku w Mülheim przez Thomasa Hertzlera i Lothara Schmitta. Obaj pracowali wcześniej w studiu Rainbow Arts, odpowiedzialnym między innymi za konwersję serii Earthworm Jim na system operacyjny MS-DOS; firma borykała się jednak z dużymi problemami kadrowymi, co poskutkowało masowym odejściem wielu kluczowych pracowników na początku lat dziewięćdziesiątych.

Pierwszymi produkcjami Blue Byte była platformówka Twinworld oraz symulacja tenisa o nazwie Great Courts. Obie gry zostały wydane w 1989 roku przez Ubisoft (wówczas jeszcze pod nazwą Ubi Soft), a druga z nich odniosła spory sukces. Zachęceni dobrym wynikiem deweloperzy zaczęli pracować nad strategią turową. Wydawcą studia ponownie miała zostać firma Ubi Soft, jednak francuskiej spółce nie spodobał się projekt gry i ostatecznie rozmowy zakończyły się fiaskiem. W tej sytuacji Blue Byte postanowiło wydać tytuł własnym sumptem i w 1991 roku na rynek trafiła Battle Isle. Produkcja okazała się wielkim sukcesem i początkiem jednej z najważniejszych serii w historii elektronicznej rozrywki. Studio nabrało wiatru w żagle i w następnych latach wydało kilka mniej (Atomino, Apidya) lub bardziej (History Line: 1914-1918, dodatki do Battle Isle, Yo! Joe!) udanych produkcji. Ważnym krokiem dla niemieckiej firmy było wydanie w 1993 roku drugiej części serii Battle Isle. Studio nawiązało wówczas współpracę z amerykańskim Accolade, dzięki któremu produkcja została wydana także w Ameryce Północnej.

Prawdziwym przełomem była jednak wydana w 1993 roku strategia ekonomiczna The Settlers (w Niemczech: Die Siedler, w Stanach Zjednoczonych: Serf City: Life is Feudal). Tytuł okazał się sukcesem zaskakującym nawet dla samych deweloperów. Produkcję uznano za przełomową (mimo pewnych podobieństw do serii Populous), a wiele czasopism branżowych wystawiło jej w swoich recenzjach maksymalne możliwe noty. Do maja 1998 roku sprzedano ponad 400 tysięcy egzemplarzy. Tytuł ukazał się pierwotnie na Amidze i dopiero na koniec 1994 roku wydano wersję obsługującą system operacyjny MS-DOS. Wdrożenia produkcji na rynek Ameryki Północnej podjęła się firma Strategic Simulations. Sukces oznaczał dla Blue Byte znaczny rozwój i szereg nowych inwestycji. W 1994 roku założono sprofilowany na europejski rynek anglojęzyczny oddział w Northampton, rok później kolejna filia powstała w mieście Schaumburg w Stanach Zjednoczonych. Jednocześnie pracowano nad kolejnymi odsłonami serii The Settlers oraz Battle Isle, jak również nad nowymi markami – między innymi Albion, Archimedean Dynasty czy Chewy: ESC from F5.

Próba samodzielnego wejścia na rynki światowe nie okazała się jednak tak udana, jak zakładano. Mimo dobrych recenzji bazującej na pierwszej części X-COM gry Incubation: Time Is Running Out oraz kolejnych odsłon serii The Settlers, produkcje Blue Byte zostały uznane za niszowe, nie budząc większego zainteresowania ze strony masowego odbiorcy. Problemy finansowe spowodowały, że w 1997 i 1998 roku firmę opuściło wielu doświadczonych pracowników, a ona sama została zmuszona do sprzedaży zagranicznych placówek. W 2001 roku studio zostało wykupione przez Ubisoft za kwotę 26 milionów marek. Tym samym zakończyła się działalność Blue Byte jako wydawcy gier komputerowych.

W nowym okresie działalności studio Blue Byte miało skupić się wyłącznie na pracach deweloperskich. Oprócz rozwijania kolejnych odsłon serii The Settlers, po przejęciu przez Ubisoft firmy Sunflowers Interactive w 2007 roku Blue Byte zajmuje się także tworzeniem kolejnych odsłon marki Anno. W ramach restrukturyzacji w 2004 roku przeniesiono główną siedzibę spółki do Düsseldorfu, a w 2014 roku utworzono pomocnicze studio Blue Byte Mainz, odpowiedzialne za produkcję Anno.


Gry w produkcji i planach

The Settlers PCbrak danych

Wydawcy gier Ubisoft Blue Byte

Wydawcy gier wyprodukowanych przez Ubisoft Blue Byte:


Ubisoft

Strategic Simulations Inc.