Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Andro iOS

Blue Byte GmbH

Firma producent wydawca

WWW: http://www.bluebyte.com/en/home

Facebook: https://www.facebook.com/UbisoftBlueByteEN/

Adres: Studio Düsseldorf, Adlerstr. 74, D – 40211 Düsseldorf

Telefon: +49 (0) 211 33800 – 0

Fax: +49 (0) 211 33800 – 152

info@bluebyte.de

Blue Byte (dawniej Blue Byte Software) to niemiecki deweloper gier, będący własnością francuskiego koncernu Ubisoft Entertainment. Główna siedziba firmy znajduje się w Düsseldorfie, zaś jej dodatkowy oddział zlokalizowany jest w Mainz. W sumie Blue Byte daje zatrudnienie ponad 300 osobom.

W portfolio studia znajduje się ponad 30 tytułów. Najważniejsze z nich to seria strategii ekonomicznych The Settlers (około 3 miliony sprzedanych egzemplarzy), Battle Isle (650 tysięcy sprzedanych egzemplarzy) oraz Anno. Studio jest jednym z pionierów branży gier komputerowych w Niemczech. W trakcie swojej działalności tworzyło produkcje przeznaczone na konsolę SNES, Amigę, czy komputery osobiste. W firmie pierwsze kroki stawiało wielu znanych deweloperów, którzy później dołączyli do innych zespołów lub założyli własne studia deweloperskie. W Blue Byte pracowali między innymi Thomas Friedmann, Thomas Häuser i Thorsten Knop (Funatics), Armin Gessert (Spellbound) czy Volker Wertich (Phenomic).

Blue Byte jako producent gier

Blue Byte specjalizuje się w tworzeniu gier strategicznych, ze szczególnym uwzględnieniem produkcji nastawionych na elementy ekonomiczne. Pierwszą kluczową dla studia serią była osadzona w futurystycznym świecie turowa strategia Battle Isle, która pozwoliła ekipie deweloperskiej zaistnieć na arenie międzynarodowej. Największym osiągnięciem firmy – dzięki któremu na stałe wpisała się w historię rozrywki komputerowej – jest osadzona w niby-średniowiecznych realiach ekonomiczna seria The Settlers. System zarządzania oparty na flagach i ścieżkach jest jednym z najbardziej charakterystycznych elementów marki, podobnie jak nieco żartobliwy sposób przedstawienia mieszkańców wirtualnego królestwa i ich zajęć. Od 2006 roku za pośrednictwem spółki zależnej Blue Byte Mainz firma Blue Byte zajmuje się także rozwojem serii Anno – strategii czasu rzeczywistego, której poszczególne odsłony osadzone są w różnych realiach historycznych i fikcyjnych.

Blue Byte jako wydawca gier

Działalność wydawniczą firma Blue Byte rozpoczęła po tym, jak fiaskiem zakończyły się rozmowy z francuską firmą Ubi Soft, która zajmowała się dystrybucją pierwszych produkcji studia. Przez cały okres swojej działalności wydawniczej spółka zajmowała się wydawaniem własnych serii, z których najważniejsze to The Settlers i Battle Isle. W 2001 roku Blue Byte zostało zakupione przez Ubisoft i zakończyło działalność wydawniczą.

Historia

Firma Blue Byte została założona w 1988 roku w Mülheim przez Thomasa Hertzlera i Lothara Schmitta. Obaj pracowali wcześniej w studiu Rainbow Arts, odpowiedzialnym między innymi za konwersję serii Earthworm Jim na system operacyjny MS-DOS; firma borykała się jednak z dużymi problemami kadrowymi, co poskutkowało masowym odejściem wielu kluczowych pracowników na początku lat dziewięćdziesiątych.

Pierwszymi produkcjami Blue Byte była platformówka Twinworld oraz symulacja tenisa o nazwie Great Courts. Obie gry zostały wydane w 1989 roku przez Ubisoft (wówczas jeszcze pod nazwą Ubi Soft), a druga z nich odniosła spory sukces. Zachęceni dobrym wynikiem deweloperzy zaczęli pracować nad strategią turową. Wydawcą studia ponownie miała zostać firma Ubi Soft, jednak francuskiej spółce nie spodobał się projekt gry i ostatecznie rozmowy zakończyły się fiaskiem. W tej sytuacji Blue Byte postanowiło wydać tytuł własnym sumptem i w 1991 roku na rynek trafiła Battle Isle. Produkcja okazała się wielkim sukcesem i początkiem jednej z najważniejszych serii w historii elektronicznej rozrywki. Studio nabrało wiatru w żagle i w następnych latach wydało kilka mniej (Atomino, Apidya) lub bardziej (History Line: 1914-1918, dodatki do Battle Isle, Yo! Joe!) udanych produkcji. Ważnym krokiem dla niemieckiej firmy było wydanie w 1993 roku drugiej części serii Battle Isle. Studio nawiązało wówczas współpracę z amerykańskim Accolade, dzięki któremu produkcja została wydana także w Ameryce Północnej.

Prawdziwym przełomem była jednak wydana w 1993 roku strategia ekonomiczna The Settlers (w Niemczech: Die Siedler, w Stanach Zjednoczonych: Serf City: Life is Feudal). Tytuł okazał się sukcesem zaskakującym nawet dla samych deweloperów. Produkcję uznano za przełomową (mimo pewnych podobieństw do serii Populous), a wiele czasopism branżowych wystawiło jej w swoich recenzjach maksymalne możliwe noty. Do maja 1998 roku sprzedano ponad 400 tysięcy egzemplarzy. Tytuł ukazał się pierwotnie na Amidze i dopiero na koniec 1994 roku wydano wersję obsługującą system operacyjny MS-DOS. Wdrożenia produkcji na rynek Ameryki Północnej podjęła się firma Strategic Simulations. Sukces oznaczał dla Blue Byte znaczny rozwój i szereg nowych inwestycji. W 1994 roku założono sprofilowany na europejski rynek anglojęzyczny oddział w Northampton, rok później kolejna filia powstała w mieście Schaumburg w Stanach Zjednoczonych. Jednocześnie pracowano nad kolejnymi odsłonami serii The Settlers oraz Battle Isle, jak również nad nowymi markami – między innymi Albion, Archimedean Dynasty czy Chewy: ESC from F5.

Próba samodzielnego wejścia na rynki światowe nie okazała się jednak tak udana, jak zakładano. Mimo dobrych recenzji bazującej na pierwszej części X-COM gry Incubation: Time Is Running Out oraz kolejnych odsłon serii The Settlers, produkcje Blue Byte zostały uznane za niszowe, nie budząc większego zainteresowania ze strony masowego odbiorcy. Problemy finansowe spowodowały, że w 1997 i 1998 roku firmę opuściło wielu doświadczonych pracowników, a ona sama została zmuszona do sprzedaży zagranicznych placówek. W 2001 roku studio zostało wykupione przez Ubisoft za kwotę 26 milionów marek. Tym samym zakończyła się działalność Blue Byte jako wydawcy gier komputerowych.

W nowym okresie działalności studio Blue Byte miało skupić się wyłącznie na pracach deweloperskich. Oprócz rozwijania kolejnych odsłon serii The Settlers, po przejęciu przez Ubisoft firmy Sunflowers Interactive w 2007 roku Blue Byte zajmuje się także tworzeniem kolejnych odsłon marki Anno. W ramach restrukturyzacji w 2004 roku przeniesiono główną siedzibę spółki do Düsseldorfu, a w 2014 roku utworzono pomocnicze studio Blue Byte Mainz, odpowiedzialne za produkcję Anno.


Gry w produkcji i planach

Anno 1800 PC2019

The Settlers PC2019

Wydawcy gier Blue Byte GmbH

Wydawcy gier wyprodukowanych przez Blue Byte GmbH:


Ubisoft

Strategic Simulations Inc.