Ubisoft opublikował nowy dziennik dewelopera poświęcony Albionowi w Anno 117: Pax Romana. Gracze mogą liczyć na unikalne bóstwa, lokalne technologie i wojowników, którzy odmienią rozgrywkę.
Ubisoft kontynuuje przybliżanie graczom szczegółów dotyczących Anno 117: Pax Romana. W drugim dzienniku dewelopera poświęconym prowincji Albion twórcy skupili się na religii, systemie odkryć oraz unikalnych jednostkach wojskowych.
Religia w Anno 117 ma być ważnym elementem kultury i sposobem na kształtowanie rozgrywki. Graczom przyjdzie budować sanktuaria i świątynie, a następnie wybrać bóstwo, które stanie się patronem danej wyspy. Każde z nich zaoferuje inne premie – a jeśli kult zostanie rozszerzony na wiele wysp, pojawi się dodatkowy, globalny efekt.
W Albionie będzie możliwość oddawania czci lokalnym bóstwom Celtów.
Wybrany kult wpłynie nie tylko na styl rozgrywki, lecz także na relacje z postaciami niezależnymi – nie każdy w Albionie będzie zadowolony z romanizacji czy z czczenia obcych bóstw.

Dodatkowy element mają stanowić festiwale – gracze będą mogli wesprzeć ludność zasobami, by zorganizować uroczystości ku czci patrona. Poza zapewnieniem premii ekonomicznych, takie wydarzenia ochronią miasto przed katastrofami, jak pożary, zarazy czy bunty.
W dalszej części wpisu twórcy poświęcili kilka zdań drzewku odkryć, gdzie za punkty Wiedzy odblokujemy nowe budynki, jednostki, bóstwa czy premie dla armii i gospodarki. Należy jednak pamiętać, że część odkryć dostępna ma być tylko w wybranych prowincjach.
Przykładem jest osuszanie bagien w Albionie – zbadanie tej technologii umożliwi budowę śluz i kanałów, które przekształcają mokradła w tereny nadające się pod zabudowę. Dzięki temu gracze będą mogli zwiększyć przestrzeń mieszkalną czy produkcyjną, choć kosztem zasobów dostarczanych przez lokalną gospodarkę bagienną. Co istotne, jeśli kanały zostaną zburzone, woda odzyska dawny teren, przywracając naturalny krajobraz.
W Anno 117 powrócą bitwy lądowe, choć – jak podkreślają twórcy – walka nadal nie będzie stanowić głównego filaru gry. W Albionie gracze zyskają dostęp do dwóch unikalnych jednostek:

Podobnie jak w przypadku innych jednostek, utrzymanie powyższych oddziałów ma wymagać zarówno zasobów, jak i siły roboczej w postaci kosztów utrzymania. Co ciekawe, wojsko można transportować między wyspami i prowincjami – nic nie stoi na przeszkodzie, by w Italii wykorzystać celtyckie rydwany.
Ubisoft zapowiada, że temat Albionu nie został jeszcze wyczerpany – na połowę września planowany jest livestream, podczas którego studio pokaże więcej aspektów tej prowincji. Deweloperzy opublikowali również obszerny materiał o mieszkańcach Albionu i postaciach niezależnych, wśród których prym wiodą Voada, Manx i Athr – bohaterowie ściśle związani z naszymi decyzjami jako gubernatora. W tekście tym twórcy podkreślili również, iż w porównaniu do Lacjum Albion będzie niczym „obcy świat”. Jeśli zapoznaliście się z naszymi poprzednimi wiadomościami, sami bez trudu wychwycicie wiele świadczących o tym różnic.
Na koniec warto przypomnieć, że demo Anno 117: Pax Romana zadebiutuje 2 września 2025 roku na PC (Ubisoft Connect oraz Steam) i pozostanie dostępne przez dwa tygodnie. Będzie to doskonała okazja, by przed premierą (gra zadebiutuje 13 listopada na PC, PS5 i XSX/S) samodzielnie sprawdzić, jak prezentuje się strategia przenosząca nas w czasy Cesarstwa Rzymskiego.
GRYOnline
Gracze
Steam
OpenCritic
2

Autor: Kamil Kleszyk
Na łamach GRYOnline.pl ima się różnorodnych tematyk. Możecie się zatem spodziewać od niego zarówno newsa o symulatorze rolnictwa, jak i tekstu o wpływie procesu Johnnego Deppa na przyszłość Piratów z Karaibów. Introwertyk z powołania. Od dziecka czuł bliższy związek z humanizmem niż naukami ścisłymi. Gdy po latach nauki przyszedł czas stagnacji, wolał nazywać to „szukaniem życiowego celu”. W końcu postanowił zawalczyć o lepszą przyszłość, co zaprowadziło go do miejsca, w którym jest dzisiaj.