Albion w Anno 117 Pax Romana będzie niczym „obcy świat” w porównaniu do Lacjum. Ubisoft przybliża religię i jednostki dzikich Celtów

Ubisoft opublikował nowy dziennik dewelopera poświęcony Albionowi w Anno 117: Pax Romana. Gracze mogą liczyć na unikalne bóstwa, lokalne technologie i wojowników, którzy odmienią rozgrywkę.

Kamil Kleszyk

Albion w Anno 117 Pax Romana będzie niczym „obcy świat” w porównaniu do Lacjum. Ubisoft przybliża religię i jednostki dzikich Celtów, źródło grafiki: Ubisoft.
Albion w Anno 117 Pax Romana będzie niczym „obcy świat” w porównaniu do Lacjum. Ubisoft przybliża religię i jednostki dzikich Celtów Źródło: Ubisoft.

Ubisoft kontynuuje przybliżanie graczom szczegółów dotyczących Anno 117: Pax Romana. W drugim dzienniku dewelopera poświęconym prowincji Albion twórcy skupili się na religii, systemie odkryć oraz unikalnych jednostkach wojskowych.

Religia – rzymskie świątynie czy celtyckie kulty?

Religia w Anno 117 ma być ważnym elementem kultury i sposobem na kształtowanie rozgrywki. Graczom przyjdzie budować sanktuaria i świątynie, a następnie wybrać bóstwo, które stanie się patronem danej wyspy. Każde z nich zaoferuje inne premie – a jeśli kult zostanie rozszerzony na wiele wysp, pojawi się dodatkowy, globalny efekt.

W Albionie będzie możliwość oddawania czci lokalnym bóstwom Celtów.

  1. Epona – bogini zwierząt, zwiększy wydajność produkcji związanej z hodowlą oraz przyspieszy transport towarów. Dodatkowo umożliwi budowę silosów na żywność.
  2. Mercury-Lugos – celtycko-rzymski patron handlu, zapewni premie do przychodów z wymiany towarowej i poprawi logistykę portową.
  3. Cernunnos – bóg natury, wesprze produkcję z mokradeł i lasów oraz podniesie zdrowie i inteligencję obywateli.

Wybrany kult wpłynie nie tylko na styl rozgrywki, lecz także na relacje z postaciami niezależnymi – nie każdy w Albionie będzie zadowolony z romanizacji czy z czczenia obcych bóstw.

Źródło: Ubisoft. - Albion w Anno 117 Pax Romana będzie niczym „obcy świat” w porównaniu do Lacjum. Ubisoft przybliża religię i jednostki dzikich Celtów - wiadomość - 2025-08-29
Źródło: Ubisoft.

Dodatkowy element mają stanowić festiwale – gracze będą mogli wesprzeć ludność zasobami, by zorganizować uroczystości ku czci patrona. Poza zapewnieniem premii ekonomicznych, takie wydarzenia ochronią miasto przed katastrofami, jak pożary, zarazy czy bunty.

Drzewko odkryć i odpowiedni kierunek rozwoju

W dalszej części wpisu twórcy poświęcili kilka zdań drzewku odkryć, gdzie za punkty Wiedzy odblokujemy nowe budynki, jednostki, bóstwa czy premie dla armii i gospodarki. Należy jednak pamiętać, że część odkryć dostępna ma być tylko w wybranych prowincjach.

Przykładem jest osuszanie bagien w Albionie – zbadanie tej technologii umożliwi budowę śluz i kanałów, które przekształcają mokradła w tereny nadające się pod zabudowę. Dzięki temu gracze będą mogli zwiększyć przestrzeń mieszkalną czy produkcyjną, choć kosztem zasobów dostarczanych przez lokalną gospodarkę bagienną. Co istotne, jeśli kanały zostaną zburzone, woda odzyska dawny teren, przywracając naturalny krajobraz.

Unikalne jednostki wojskowe

W Anno 117 powrócą bitwy lądowe, choć – jak podkreślają twórcy – walka nadal nie będzie stanowić głównego filaru gry. W Albionie gracze zyskają dostęp do dwóch unikalnych jednostek:

  1. Axebearers – lekkie oddziały piechoty uzbrojone w wielkie topory, świetnie sprawdzające się jako formacje zdolne roznosić ciężkozbrojnych legionistów dzięki atakom przebijającym pancerz;
  2. Chariots – jednostki łączące mobilność kawalerii z atakami dystansowymi, doskonałe do taktyki „uderz i uciekaj”, ale bardzo słabe w regularnej walce wręcz.
Źródło: Ubisoft. - Albion w Anno 117 Pax Romana będzie niczym „obcy świat” w porównaniu do Lacjum. Ubisoft przybliża religię i jednostki dzikich Celtów - wiadomość - 2025-08-29
Źródło: Ubisoft.

Podobnie jak w przypadku innych jednostek, utrzymanie powyższych oddziałów ma wymagać zarówno zasobów, jak i siły roboczej w postaci kosztów utrzymania. Co ciekawe, wojsko można transportować między wyspami i prowincjami – nic nie stoi na przeszkodzie, by w Italii wykorzystać celtyckie rydwany.

Co dalej?

Ubisoft zapowiada, że temat Albionu nie został jeszcze wyczerpany – na połowę września planowany jest livestream, podczas którego studio pokaże więcej aspektów tej prowincji. Deweloperzy opublikowali również obszerny materiał o mieszkańcach Albionu i postaciach niezależnych, wśród których prym wiodą Voada, Manx i Athr – bohaterowie ściśle związani z naszymi decyzjami jako gubernatora. W tekście tym twórcy podkreślili również, iż w porównaniu do Lacjum Albion będzie niczym „obcy świat”. Jeśli zapoznaliście się z naszymi poprzednimi wiadomościami, sami bez trudu wychwycicie wiele świadczących o tym różnic.

Na koniec warto przypomnieć, że demo Anno 117: Pax Romana zadebiutuje 2 września 2025 roku na PC (Ubisoft Connect oraz Steam) i pozostanie dostępne przez dwa tygodnie. Będzie to doskonała okazja, by przed premierą (gra zadebiutuje 13 listopada na PC, PS5 i XSX/S) samodzielnie sprawdzić, jak prezentuje się strategia przenosząca nas w czasy Cesarstwa Rzymskiego.

Anno 117: Pax Romana

Anno 117: Pax Romana

PC PlayStation Xbox
przed premierą

Data wydania: 13 listopada 2025

Informacje o Grze
Przed premierą
69
graczy czeka na grę.
Czekasz?
Podobało się?

2

Kamil Kleszyk

Autor: Kamil Kleszyk

Na łamach GRYOnline.pl ima się różnorodnych tematyk. Możecie się zatem spodziewać od niego zarówno newsa o symulatorze rolnictwa, jak i tekstu o wpływie procesu Johnnego Deppa na przyszłość Piratów z Karaibów. Introwertyk z powołania. Od dziecka czuł bliższy związek z humanizmem niż naukami ścisłymi. Gdy po latach nauki przyszedł czas stagnacji, wolał nazywać to „szukaniem życiowego celu”. W końcu postanowił zawalczyć o lepszą przyszłość, co zaprowadziło go do miejsca, w którym jest dzisiaj.

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry Strategiczne
2025-08-30
08:38

szopen469 Konsul

Bóstwa przypominają coś na kształt związków zawodowych w 1800, tylko chyba na większą skalę. Bo związki zawodowe miały żałosny zasięg :D
Coś mam wrażenie że ta seria bardziej do mnie przemówi niż 1800

Komentarz: szopen469
2025-08-30
10:42

MewsoNs Generał

Dodanie wojsk lądowych chyba 1 raz skłoni mnie do włączenia przeciwników od czasów Anno 1602. Nigdy później nie chciałem mieć upierdliwego gościa na mapie co psuje mi plany na rozwój:p. Tu będzie można sie cos pobić, nie tylko opostrzelsc z armat statkami, więc no kuszące, kuszące. Moze zmienię sposób gry, bo w sumie 1800 to była taka sim Rozbudowa po kilkunastu godzinach kiedy miało sie stały dochód, dość duży dochód ( co nie oznacza, że bylo złe, ale mogło z czasem znużyć człowieka.

Komentarz: MewsoNs

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl