Drzewko odkryć w Anno 117: Pax Romana będzie małą rewolucją. Ubisoft zapewnia, że wyciągnął właściwe wnioski z Anno 1800

Ubisoft odkrywa kolejne karty związane z Anno 117: Pax Romana. Nowy wpis twórców ujawnia szczegóły drzewka odkryć oraz kolejnego atrybutu – wiedzy.

Kamil Kleszyk

Drzewko odkryć w Anno 117: Pax Romana będzie małą rewolucją. Ubisoft zapewnia, że wyciągnął właściwe wnioski z Anno 1800, źródło grafiki: Ubisoft.
Drzewko odkryć w Anno 117: Pax Romana będzie małą rewolucją. Ubisoft zapewnia, że wyciągnął właściwe wnioski z Anno 1800 Źródło: Ubisoft.

W świecie serii Anno od zawsze chodziło o balansowanie gospodarki, zarządzanie zasobami i zaspokajanie potrzeb obywateli. Jednak zbliżająca się wielkimi krokami odsłona osadzona w czasach rzymskich – Anno 117: Pax Romana – wyraźnie przebuduje te mechaniki.

Jak wynika z opublikowanego niedawno wpisu na Steamie, twórcy gry szykują ulepszony system postępu cywilizacyjnego, który połączy klasyczne drzewko rozwoju z potrzebą długoterminowego planowania. Wszystko ma opierać się na wiedzy, będącej jednym z ośmiu atrybutów.

Zgodnie z informacjami przekazanymi przez deweloperów, wiedza stanie się podstawowym zasobem potrzebnym do odblokowywania odkryć (na start otrzymamy ich aż 150) w poświęconym im drzewku. Gromadzić ją będzie można m.in. poprzez inwestowanie w edukację różnych warstw społecznych.

Kluczową rolę w generowaniu punktów wiedzy odegrają:

  1. Grammaticus – instytucja edukacyjna dedykowana Plebejuszom, pozwalająca wygenerować +3 punkty wiedzy wszystkim budynkom w jej pobliżu (nawet hodowcy świń!);
  2. tabliczki do pisania – dobra luksusowe wymagane przez Ekwitów (mieszkańców 3. poziomu), wpływające pozytywnie na poziom edukacji.

Co ciekawe, niektóre dobra w grze będą wpływać nie tylko pozytywnie, ale i negatywnie na system wiedzy. Na przykład: wino może poprawiać wiarę (o atrybucie tym wspominaliśmy jakiś czas temu) i nastroje mieszkańców, ale jednocześnie osłabiać efektywność edukacji. Gracze będą więc musieli odpowiednio balansować społeczne potrzeby z długoterminowym rozwojem.

Drzewo odkryć – rewolucja w świecie Anno?

Sercem nowego systemu jest wspomniane drzewo odkryć, podzielone na trzy kategorie: ekonomiczną, obywatelską i militarną. Każde z odkryć ma wymagać określonej liczby punktów wiedzy, a bardziej zaawansowane technologie będą wyjątkowo drogie.

Co istotne – gracze staną przed ważnymi wyborami, ponieważ zasobów nie wystarczy, by odblokować wszystko w jednej rozgrywce. Zdaniem deweloperów pozwoli im to dobrze poznać elementy, które zdecydują się odkryć.

Pomaga nam to [ograniczenie drzewka odkryć – dop. red.] również lepiej wyróżnić funkcje i mechaniki dla graczy i upewnić się, że nie gubią się one wśród mnóstwa innych odblokowanych elementów. Na przykład: dźwig naprawczy w Anno 1800 po prostu odblokowywało się w pewnym momencie poprzez progresję wśród wielu innych nowych budynków – ale nigdy nie został on objaśniony graczom. Dzięki drzewku odkryć odblokowanie dźwigu naprawczego byłoby świadomym wyborem, za sprawą którego gracze wiedzieliby, że nim dysponują i mogą go używać do naprawy swoich statków – tłumaczą twórcy.

Ubisoft podkreśla, że chociaż odkrywanie nowych technologii jest opcjonalne, „zapewniają one szerszy zakres możliwości budowania i zaopatrywania miast, optymalizacji produkcji i uzyskania przewagi nad rywalami”.

Ubisoft

Ubisoft

Anno 117: Pax Romana zmierza na PC, a także konsole PS5 i XSX/S. Premiera gry ma nastąpić w tym roku.

Anno 117: Pax Romana

Anno 117: Pax Romana

PC PlayStation Xbox
po premierze

Data wydania: 12 listopada 2025

Informacje o Grze
8.1

GRYOnline

6.6

Steam

8.4

OpenCritic

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

1

Kamil Kleszyk

Autor: Kamil Kleszyk

Na łamach GRYOnline.pl ima się różnorodnych tematyk. Możecie się zatem spodziewać od niego zarówno newsa o symulatorze rolnictwa, jak i tekstu o wpływie procesu Johnnego Deppa na przyszłość Piratów z Karaibów. Introwertyk z powołania. Od dziecka czuł bliższy związek z humanizmem niż naukami ścisłymi. Gdy po latach nauki przyszedł czas stagnacji, wolał nazywać to „szukaniem życiowego celu”. W końcu postanowił zawalczyć o lepszą przyszłość, co zaprowadziło go do miejsca, w którym jest dzisiaj.

Ważkie wyzwanie twórców „wielkiej nadziei RPG” niejako zostało zrealizowane. No Rest for the Wicked odhacza kolejny sukces po fali krytyki

Następny
Ważkie wyzwanie twórców „wielkiej nadziei RPG” niejako zostało zrealizowane. No Rest for the Wicked odhacza kolejny sukces po fali krytyki

33. i 34. gra za darmo w 2025 roku w Epic Games Store

Poprzedni
33. i 34. gra za darmo w 2025 roku w Epic Games Store

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl