Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 5 czerwca 2025, 17:30

autor: Kamil Kleszyk

Drzewko odkryć w Anno 117: Pax Romana będzie małą rewolucją. Ubisoft zapewnia, że wyciągnął właściwe wnioski z Anno 1800

Ubisoft odkrywa kolejne karty związane z Anno 117: Pax Romana. Nowy wpis twórców ujawnia szczegóły drzewka odkryć oraz kolejnego atrybutu – wiedzy.

Źródło fot. Ubisoft
i

W świecie serii Anno od zawsze chodziło o balansowanie gospodarki, zarządzanie zasobami i zaspokajanie potrzeb obywateli. Jednak zbliżająca się wielkimi krokami odsłona osadzona w czasach rzymskich – Anno 117: Pax Romana – wyraźnie przebuduje te mechaniki.

Jak wynika z opublikowanego niedawno wpisu na Steamie, twórcy gry szykują ulepszony system postępu cywilizacyjnego, który połączy klasyczne drzewko rozwoju z potrzebą długoterminowego planowania. Wszystko ma opierać się na wiedzy, będącej jednym z ośmiu atrybutów.

Zgodnie z informacjami przekazanymi przez deweloperów, wiedza stanie się podstawowym zasobem potrzebnym do odblokowywania odkryć (na start otrzymamy ich aż 150) w poświęconym im drzewku. Gromadzić ją będzie można m.in. poprzez inwestowanie w edukację różnych warstw społecznych.

Kluczową rolę w generowaniu punktów wiedzy odegrają:

  1. Grammaticus – instytucja edukacyjna dedykowana Plebejuszom, pozwalająca wygenerować +3 punkty wiedzy wszystkim budynkom w jej pobliżu (nawet hodowcy świń!);
  2. tabliczki do pisania – dobra luksusowe wymagane przez Ekwitów (mieszkańców 3. poziomu), wpływające pozytywnie na poziom edukacji.

Co ciekawe, niektóre dobra w grze będą wpływać nie tylko pozytywnie, ale i negatywnie na system wiedzy. Na przykład: wino może poprawiać wiarę (o atrybucie tym wspominaliśmy jakiś czas temu) i nastroje mieszkańców, ale jednocześnie osłabiać efektywność edukacji. Gracze będą więc musieli odpowiednio balansować społeczne potrzeby z długoterminowym rozwojem.

Drzewo odkryć – rewolucja w świecie Anno?

Sercem nowego systemu jest wspomniane drzewo odkryć, podzielone na trzy kategorie: ekonomiczną, obywatelską i militarną. Każde z odkryć ma wymagać określonej liczby punktów wiedzy, a bardziej zaawansowane technologie będą wyjątkowo drogie.

Co istotne – gracze staną przed ważnymi wyborami, ponieważ zasobów nie wystarczy, by odblokować wszystko w jednej rozgrywce. Zdaniem deweloperów pozwoli im to dobrze poznać elementy, które zdecydują się odkryć.

Pomaga nam to [ograniczenie drzewka odkryć – dop. red.] również lepiej wyróżnić funkcje i mechaniki dla graczy i upewnić się, że nie gubią się one wśród mnóstwa innych odblokowanych elementów. Na przykład: dźwig naprawczy w Anno 1800 po prostu odblokowywało się w pewnym momencie poprzez progresję wśród wielu innych nowych budynków – ale nigdy nie został on objaśniony graczom. Dzięki drzewku odkryć odblokowanie dźwigu naprawczego byłoby świadomym wyborem, za sprawą którego gracze wiedzieliby, że nim dysponują i mogą go używać do naprawy swoich statków – tłumaczą twórcy.

Ubisoft podkreśla, że chociaż odkrywanie nowych technologii jest opcjonalne, „zapewniają one szerszy zakres możliwości budowania i zaopatrywania miast, optymalizacji produkcji i uzyskania przewagi nad rywalami”.

Ubisoft

Ubisoft

Anno 117: Pax Romana zmierza na PC, a także konsole PS5 i XSX/S. Premiera gry ma nastąpić w tym roku.

Kamil Kleszyk

Kamil Kleszyk

Na łamach GRYOnline.pl ima się różnorodnych tematyk. Możecie się zatem spodziewać od niego zarówno newsa o symulatorze rolnictwa, jak i tekstu o wpływie procesu Johnnego Deppa na przyszłość Piratów z Karaibów. Introwertyk z powołania. Od dziecka czuł bliższy związek z humanizmem niż naukami ścisłymi. Gdy po latach nauki przyszedł czas stagnacji, wolał nazywać to „szukaniem życiowego celu”. W końcu postanowił zawalczyć o lepszą przyszłość, co zaprowadziło go do miejsca, w którym jest dzisiaj.

więcej