Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikAkcjiPCPS4XONE
Okładka Tom Clancy's Ghost Recon: Breakpoint (PC)

Tom Clancy's Ghost Recon: Breakpoint

Siódma główna część serii Ghost Recon od firmy Ubisoft. Breakpoint to sandboksowy TPS stworzony w oparciu o rozwiązania z Ghost Recon: Wildlands, ale wyposażony w garść zmian, np. brak towarzyszy sterowanych przez SI, system ran i kontuzji czy wybór kwestii w dialogach.

Akcji | TPP | sandbox | multiplayer | TPS | kooperacja | strzelanki

Okładka Tom Clancy's Ghost Recon: Breakpoint (PC)

producent: Ubisoft

wydawca: Ubisoft

wydawca PL: Ubisoft GmbH

Strona oficjalna

data premiery gry:

4paź2019

PC PS4 XONE

Tom Clancy's Ghost Recon: Breakpoint to trzecioosobowa strzelanka w otwartym świecie, reprezentująca kultową serię zapoczątkowaną w 2001 roku. Tytuł został opracowany i wydany przez sprawującą pieczę nad marką firmę Ubisoft.

Fabuła

Akcja gry Tom Clancy's Ghost Recon: Breakpoint rozgrywa się w uniwersum, do którego zabrała nas poprzednia odsłona cyklu – Wildlands. Nie mamy jednak do czynienia z bezpośrednią kontynuacją, gdyż tytuł opowiada odrębną historię.

W trakcie zabawy trafiamy na znajdującą się na Pacyfiku fikcyjną wyspę Auroa, by zbadać zagadkową kwestię nagłej utraty kontaktu z nią. Po dotarciu na miejsce Nomad, czyli będący głównym bohaterem (lub bohaterką, bo twórcy pozwalają nam wybrać płeć kontrolowanej postaci) członek tytułowego oddziału Duchów, odkrywa, że ów skrawek lądu został opanowany przez składającą się z byłych komandosów armię najemników pod dowództwem niejakiego Walkera (w tej roli Jon Bernthal znany między innymi z głównej roli w serialu Punisher Netflixa). Sprawa jest poważna, gdyż znajduje się tu siedziba korporacji Skell, opracowującej zaawansowane technologie dla wojska. Zadaniem protagonisty jest opanowanie sytuacji oraz dowiedzenie się, dlaczego najemnicy przejęli wyspę.

Mechanika

Tom Clancy’s Ghost Recon: Breakpoint akcję ukazano zza pleców bohatera (TPP) oraz z perspektywy pierwszoosobowej (FPP) przy strzelaniu z celowaniem. Autorzy oddają nam do dyspozycji otwarty świat, po którym możemy poruszać się na piechotę bądź przy użyciu około trzydziestu różnych pojazdów. Tym, co wyróżnia ten tytuł na tle poprzednich części serii, jest fakt, że jeśli zdecydujemy się na zabawę w pojedynkę, głównemu bohaterowi nie towarzyszą już komandosi sterowani przez sztuczną inteligencję.

Na ukończenie czeka tu szereg misji popychających do przodu fabułę; chcąc jednak poczynić postępy, musimy uważnie rozglądać się po okolicy i zdobywać dane wywiadowcze (głównie poprzez rozmowy z postaciami neutralnymi, przesłuchiwanie nieprzyjaciół, a także kolekcjonowanie materiałów wywiadowczych). Wszystko zaplanowano tak, by grę można było przechodzić w specjalnym trybie bez znaczników misji na mapie. Poza tym możemy zająć się rozmaitymi zadaniami i aktywnościami pobocznymi. Nowością w tej odsłonie są elementy looter shootera. Sprzęt i uzbrojenie, jakie znajdujemy w trakcie gry, mają swój poziom, a niektórzy przeciwnicy będą wymagać odpowiedniego levelu wyposażenia, by nawiązać z nimi równorzędną walkę.

Pomimo że walka odgrywa tu ważną rolę (otrzymujemy nawet nowe narzędzia mordu, na czele z wyrzutniami rakiet, a ich dopełnieniem są liczne gadżety, choćby w postaci palnika pozwalającego na wycinanie dziur w płotach), autorzy postanowili pogłębić rozgrywkę, implementując w swoim dziele nowe mechaniki nawiązujące do gier survivalowych. Zastosowano choćby system ran i kontuzji, które wpływają na potencjał bojowy naszego bohatera. Wszystkie te niedogodności można wyleczyć, korzystając z rozmaitych środków.

Istotną nowinką jest również możliwość skorzystania z naturalnego kamuflażu; protagonista może oblepić się błotem, by wtopić się w otoczenie i przygotować zasadzkę na wrogów. Poza tym podczas wybranych przerywników filmowych możemy teraz wybierać kwestie wypowiadane przez naszego żołnierza. W Breakpoint pojawiła się także możliwość wyboru specjalizacji bohatera w trybie fabularnym (rozwijamy go w miarę postępów).

Tryby gry

Oprócz kampanii dla pojedynczego gracza, w Tom Clancy's Ghost Recon: Breakpoint pojawiają się dwa multiplayerowe warianty rozgrywki, czyli przechodzenie kampanii fabularnej w  trybie współpracy (otrzymujemy tam możliwość dzielenia się z towarzyszami ekwipunkiem w specjalnych obozach, a także przenoszenia rannych sojuszników w bezpieczne miejsce) oraz moduł Ghost Wars oparty na zasadach PvP. Warto odnotować, że rozwój postaci jest tutaj współdzielony we wszystkich trybach gry.

Kwestie techniczne

Tom Clancy’s Ghost Recon: Breakpoint posiada trójwymiarową grafikę wysokiej jakości. Otoczenie jest szczegółowe, a sylwetki postaci i modele broni mogą się pochwalić wysoką liczbą detali. Dopełnieniem tego wszystkiego jest realistyczne oświetlenie.

Warto odnotować, że nad procesem produkcji i scenariuszem czuwał doradca militarny – Emil Daubon – który od 2005 roku służył w amerykańskich Zielonych Beretach.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single / multiplayer   Tryb multiplayer:   Internet     Liczba graczy: 1-8  

Ocena czytelników: 4,2 / 10 na podstawie 426 głosów czytelników.

Oczekiwania czytelników przed premierą: 4,2 / 10 na podstawie 690 głosów czytelników.

Cena gry w dniu premiery: 209,90 PLN

Gry podobne do Tom Clancy's Ghost Recon: Breakpoint

Klasyfikacja PEGI Tom Clancy's Ghost Recon: Breakpoint

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry. W grze jest używany wulgarny język. Gra zawiera elementy przemocy.

Wymagania sprzętowe Tom Clancy's Ghost Recon: Breakpoint

PC Windows

PC Windows

Rekomendowane: Intel Core i7-6700K 4.0 GHz / AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz, 8 GB RAM, karta grafiki 6 GB GeForce GTX 1060 / 8 GB Radeon RX 480 lub lepsza, Windows 7/8.1/10
Minimalne: Intel Core i5-4460 3.2 GHz / AMD Ryzen 3 1200 3.1 GHz, 8 GB RAM, karta grafiki 4 GB GeForce GTX 960 / 3 GB Radeon R9 280X lub lepsza, Windows 7/8.1/10

Recenzja gry Ghost Recon: Breakpoint – przy Anthem bawiłem się lepiej
Recenzja gry Ghost Recon: Breakpoint – przy Anthem bawiłem się lepiej

Recenzja 7 października 2019, 15:00

Kompletnie nieistotne wydają się również mechaniki survivalowe. W terenie zbieramy po drodze w zasadzie cały ryneczek Lidla i nie ma w tym ani krzty przesady. Po jednym biegu przez las i łąkę Nomad ma w swoim ekwipunku miód, pomidory, arbuzy, kiwi, grzyby, dynie, kokosy, świeże borówki, pieprz, banany, przeróżne kwiaty, śrubki, części ze złomu oraz opuncję i yerba mate! Po co tego aż tyle? Niby jest to potrzebne do craftingu podczas biwakowania przy ognisku niczym Lara Croft – bo np. takie ładunki C4 wytwarzamy z nasion pieprzu. Biorąc jednak pod uwagę, że materiały wybuchowe znajdujemy również gotowe, a konsumowanie różnego rodzaju żywności ma nikły wpływ na poprawę kondycji, crafting okazuje się kolejnym elementem, który zabłąkał się tu z innych gier i nie został do końca przemyślany.

PC
PS4
XONE