3D, Direct3D, Glide, OpenGL, trzeci wymiar
Wygenerowana za pomocą komputera wizualizacja obiektów trójwymiarowych, przedstawiona na dwuwymiarowej powierzchni wyświetlacza (monitora, telewizora itp.). Grafika 3D tworzona jest poprzez naniesienie tekstur na przestrzenne modele matematyczne, a następnie rendering, czyli konstruowanie obrazu na podstawie analizy wirtualnych promieni światła odbijanych od powierzchni. Wygenerowany w ten sposób obraz jest rejestrowany przez wirtualną kamerę, dając efekt realistycznej ilustracji.

W grach wideo grafikę trójwymiarową stosuje się na szeroką skalę od połowy lat 90. ubiegłego wieku, kiedy to wydajność sprzętowa komputerów osobistych pozwoliła na generowanie widoków 3D w czasie rzeczywistym. Podstawowym atutem tej techniki jest większa imersja. Dzięki trójwymiarowemu przedstawieniu otoczenia, postaci i przedmiotów gracz ma większe wrażenie przebywania w świecie gry.
Większość współczesnych silników graficznych tworzona jest z myślą o grach 3D. Dla producentów dużym ułatwieniem są gotowe rozwiązania ułatwiające tworzenie grafiki trójwymiarowej oferowane przez popularne biblioteki programistyczne, w tym DirectX, OpenGL i Glide.
20 czerwca 2011, 17:01