Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikAkcjiPCPS2XBOXGCN
Okładka XIII (2003) (PC)

XIII (2003)

Gra akcji/FPS oparta na motywach jednej z najciekawszych serii komiksowych stworzonych przez Jeana Van Hamme. Gracz staje się agentem, który musi zażegnać wiszące nad światem niebezpieczeństwo.

Akcji | FPP | komiksy | strzelanki

Okładka XIII (2003) (PC)

producent: Ubisoft

wydawca: Ubisoft

wydawca PL: Cenega S.A.

Strona oficjalna   Pomoc techniczna

data premiery gry:

18lis2003

PC PS2

24lis2003

XBOX GCN

„Trzynastka” to wyjątkowo oryginalna strzelanina FPP, będąca próbą przeniesienia w świat gier głośnej francuskiej serii komiksowej, której scenarzystą jest Jean Van Hamme (współtwórca popularnego na polskim rynku Thorgala).

Enigmatyczny tytuł wskazuje na tatuaż, jaki na swym lewym barku odkrywa główny bohater (mówiący głosem Davida Duchovny’ego), gdy pewnego dnia budzi się na nadmorskiej plaży. Jest ranny, a co gorsza cierpi na całkowitą amnezję odnośnie swojej tożsamości i przeszłości. Rusza więc na poszukiwanie prawdy, niespodziewanie uwikłując się w okrutne tajemnice wywiadów i wewnętrzne wojny tajnych służb. Na swej drodze przychodzi mu spotkać złowrogich agentów i najemnych morderców, z niewiadomych powodów czyhających na jego życie. A wszystkie poszlaki prowadzą do zamachu na Prezydenta Stanów Zjednoczonych, dokonanego przez tajemniczego snajpera. Czyżby to sam Trzynasty był tym zabójcą? Scenariusz czerpie więc z wypróbowanych schematów kina czy literatury sensacyjnej (choćby słynnej Tożsamości Bourne’a) i tylko w rękach gracza pozostaje zgłębienie owej zagadki człowieka bez pamięci.

Samą grę podzielono na trzynaście rozdziałów, podczas których wykonujemy określone misje, polegające na przykład na dotarciu w konkretne miejsce bądź eskortowaniu któregoś z bohaterów niezależnych. Przy użyciu różnorodnych rodzajów broni (noży do rzucania, pistoletów, karabinów, granatów, itd.) należy przy tym eksterminować niezliczone zastępy wrogów, czasem uważając jednocześnie na to, by nie trafić bezbronnego cywila.

Ale i tak byłaby to zapewne jeszcze jedna, podobna do wielu innych, gra akcji, gdyby nie jej niezwykła oprawa graficzna. Bowiem komiksowy rodowód tej produkcji nie przejawia się jedynie w zapożyczeniach fabularnych. Cała strona wizualna przywodzi tu na myśl historie obrazkowe: począwszy od plansz pojawiających się jako przerywniki, poprzez ludzkie sylwetki i twarze, aż po dymki (z charakterystycznymi napisami typu „Bang!” czy „Kaboom!”) towarzyszące efektom dźwiękowym. Komiksowy efekt uzyskano dzięki zastosowaniu charakterystycznej techniki cel-shading.

Całość uzupełnia kilka trybów rozgrywki wieloosobowej, przede wszystkim opcja pojedynku dwóch grających na podzielonym ekranie. W ten sposób możemy powalczyć choćby o zdobycie flagi albo rozegrać deathmatch, czyli walkę jeden na jednego na śmierć i życie (w kilku odmianach - np. z ułatwieniami dla jednego, słabszego gracza).

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single / multiplayer   Tryb multiplayer:   Internet   / sieć lokalna     Liczba graczy: 1 - 8  

Nośnik: 4 CD

Ocena gry 8,1 / 10 na podstawie 1332 ocen czytelników.

Cena gry w dniu premiery: 99,90 PLN

Klasyfikacja PEGI XIII (2003)

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry. Gra zawiera elementy przemocy.

Wymagania sprzętowe XIII (2003)

PC Windows

PC Windows

Rekomendowane: Pentium III 1 GHz, 256 MB RAM, 64 MB akcelerator 3D

Sony PlayStation 2

Sony PlayStation 2

Wykorzystuje: karta pamięci, Network Adaptor

Microsoft Xbox

Microsoft Xbox

Wykorzystuje: Xbox Live

Nintendo GameCube

Nintendo GameCube

Wykorzystuje: karta pamięci

XIII - recenzja gry
XIII - recenzja gry

Recenzja 22 grudnia 2003, 17:34

Interfejs również jest utrzymany w konwencji komiksu i wygląda bardzo oryginalnie. Poruszanie się po całej zawartości menu nie jest kłopotliwe, chociaż w niektórych kategoriach brakuje bardziej szczegółowych opcji czy opisów, bądź zdjęć (tyczy się to przede wszystkim zakładki gry wieloosobowej). Natomiast wszystkie ikony, celownik i wskaźniki zdrowia, widoczne podczas rozgrywki, zostały sprowadzone do absolutnego minimum. Niezbędne informacje, to stan zdrowia/pancerza oraz ilość naboi do aktualnie dzierżonej w dłoni pukawki. Kółko myszki (albo dodatkowe przyciski) może posłużyć do zmiany broni. Wówczas na ekranie, w prawym dolnym rogu, pojawia się podręczne menu, ukazujące symbole każdej broni lub innego ekwipunku. Kółeczka przedstawiają ilość posiadanej amunicji lub liczbę apteczek, które można zbierać i użyć w najbardziej odpowiednim momencie (możliwe jest także zdefiniowanie osobnego klawisza pod którym będzie przypisane natychmiastowe podreperowanie zdrowia). Niestety, tylko w trybie single player. Poza medykamentami, korzysta się jeszcze z kart magnetycznych, wytrychów bądź haka. Użycie tego ostatniego jest nieraz niezbędne do przejścia misji. Dla wygody gracza pojawia się wówczas (poza sytuacjami oczywistymi) biały prostokąt wokół przedmiotu do którego można się przyczepić. Wspomniałem o pancerzu – dzięki kamizelce bohater przyjmuje mniej obrażeń, co jednakże nie czyni go nieśmiertelnym; hełm natomiast świetnie chroni od strzałów w głowę. A te, jak powszechnie wiadomo, są najbardziej efektywnym sposobem eliminacji przeciwnika.

PC
PS2
XBOX
GCN