Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca Nielimitowany dostęp

Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

SPIS TREŚCI

Baldurs Gate 3: Bard poradnik Baldurs Gate 3 poradnik, solucja

Chcecie dowiedzieć się, jak stworzyć Barda w Baldur’s Gate 3. Ta strona poradnika pomoże Wam stworzyć optymalny build.

Ostatnia aktualizacja: 22 listopada 2023

Wielbiący sztukę i wiedzę Bardowie to jedna z najbardziej wszechstronnych klas dostępnych w Baldur's Gate 3. Wprawa w posługiwaniu się czarami, niezwykle przydatne klasowe zdolności oparte na umiejętnościach, czy sprawność we wzmacnianiu sojuszników czyni z nich idealnych kompanów do podróży po Zapomnianych Krainach. Poniższa strona pomoże Wam zrozumieć podstawowe zależności rządzące klasą Barda, a także ułatwi Wam pierwsze kroki w tej specjalizacji.

Najlepsza rasa dla Barda

W premierowej wersji Baldur's Gate 3 deweloperzy zdecydowali się na usunięcie z gry ekskluzywnych dla każdej rasy bonusów do wybranych cech. Od teraz, wybierając dowolną rasę możecie rozdysponować bonusy w postaci +2 i +1 punktów do dowolnie wybranych cech. Pomimo to, pewne rasowe zdolności okazać mogą się przydatne w kombinacji w wybranymi klasami.

  1. Diabelstwo (Tiefling) - każda z podras oferuje naturalną znajomość pewnego przydatnego zaklęcia. Na szczególną uwagę zasługiwać może jednak Diabelstwo Zariel (Zariel Tiefling) ze sztuczką Taumaturgii (Thaumaturgy). Sztuczka ta zapewnia ułatwienie w rzutach na Zastraszanie i Występ - obie umiejętności opierają się na Charyzmie, a więc wiodącej statystyce Barda.
  2. Elf - podrasa Wysokiego Elfa (High Elf) da Wam dostęp do 1 dodatkowej sztuczki. Leśny Elf (Wood Elf) zwiększy zaś Wasz zasięg na polu bitwy (do 10,5 metra na turę).

Punkty zdolności

Rozdzielając punkty zdolności, w pierwszej kolejności zwróćcie uwagę na Charyzmę, gdyż to od niej zależeć będzie siła rzucanych przez Was czarów. Elastyczny charakter klasy Barda sprawi, że sprawdzi on się w wielu zadaniach, stąd kolejne statystyki zależeć będą już od Waszego stylu rozgrywki. Wśród opcji warto rozważyć jednak:

  1. Zręczność, której wysoki współczynnik dobrze uzupełni bardowską biegłość w rzutach obronnych związanych z tą statystyką. Statystyka ta pozytywnie wpłynie również na Wasz współczynnik lekkiej i średniej zbroi.
  2. Kondycję (Constitution), która zapewni Wam nieco dodatkowych punktów wytrzymałości, a także pomoże w utrzymaniu skupienia podczas rzucania konkretnych zaklęć.

Najlepsze pochodzenie dla Barda

Pochodzenia Waszego Barda powinno współgrać z jego wysokim współczynnikiem Charyzmy i Zręczności. Interesujące opcje to:

  1. Ulicznik (Urchin), oferujący biegłość w Zwinnych dłoniach (Sleight of Hand) oraz Skradaniu (Stealth). Te z kolei przydadzą się, jeżeli w drużynie zabraknie łotrzyka lub dane stanie przed Wami zadanie wymagające sprytu i finezji.
  2. Przestępca (Criminal) - pochodzenie to da Wam biegłość w Skradaniu oraz w Oszustwie (Deception), co dopełni statystyki Waszego Barda.
  3. Artysta (Entertainer) - biegłości w Akrobatyce (Acrobatics) oraz Występie (Performance) dopełnią build Barda oparty na Charyzmie oraz Zreczności.

Bardowska inspiracja (Bardic Inspiration)

Klasowa umiejętność Barda. Pozwala ona na wykonanie akcji, w czasie której kierowany przez Was Bard inspiruje okolicznych sprzymierzeńców. Inspiracja zapewnia im bonus +1d6 do kolejnego rzutu o atak, testu umiejętności oraz rzutu obronnego. Na poziomie 5 modyfikator inspiracji zmienia się na +1d8.

Ilość użyć Bardowskiej inspiracji równa się modyfikatorowi Charyzmy Barda. Po zużyciu wszystkich ładunków, umiejętność stanie się ponownie dostępna po długim wypoczynku (Long Rest). Na poziomie 5 zdobywacie zaś umiejętność Źródło inspiracji (Font of Inspiration), która pozwoli Wam odzyskać ładunki umiejętności po krótkim odpoczynku (Short Rest).

Pieśń odpoczynku (Song of Rest)

Umiejętność klasowa odblokowywana na 2 poziomie. Kojąca pieśń pozwala zregenerować się drużynie tak, jakby odbyła krótki odpoczynek. Szczególnie przydatne w połączeniu z z np. Czarownikiem (Warlock), który odzyskuje część slotów na czary podczas krótkiego odpoczynku.

Wszechstronność (Jack of all Trades) oraz Znawstwo (Expertise)

Uniwersalny charakter Barda chyba najlepiej podkreśla jego zdolność, która otrzymacie przy okazji poziomu 2. Wszechstronność pozwala Wam na dodanie połowy swojego bonusu z biegłości (zaokrągloną w dół) do każdego rzuty związanego z umiejętnościami, w których Wasza postać nie jest biegła.

Z biegłością związane jest również Znawstwo, do którego Bard uzyskuje dostęp na poziomie 3. W jego ramach wybrać możecie 2 umiejętności, w których Wasza postać jest już biegła. Od tej pory, przy każdym teście związanym z tymi umiejętnościami, Wasz bonus biegłości zostanie podwojony.

Najlepsze czary dla Barda

Szerokie spectrum zaklęć dostępnych dla Barda sprawia, że klasa to okaże się przydatna w wielu sytuacjach. Oto lista kilku interesujących czarów, których wybór warto rozważyć:

Sztuczki:

  1. Zjadliwe szyderstwo (Vicious Mockery) - wiązanka nieprzyjemnych komentarzy zadająca celowi 1d4 obrażeń psychicznych oraz zapewniająca mu utrudnienie przy kolejnym ataku.
  2. Przyjaźń (Friends) - zauroczenie osoby zapewniające ułatwienie w testach Charyzmy przeciwko celowi.
  3. Pomniejsza iluzja (Minor Illusion) - tworzy małą iluzję odwracającą uwagę pobliskich stworzeń. Przydatne do odwracania uwagi.

Czary:

  1. Heroizm (Heroism) - Bard lub sojuszniczy towarzysz nie mogą zostać przestraszeni, a także zyskują 5 punktów wytrzymałości co turę.
  2. Ohydny śmiech Tashy (Tasha's Hideous Laughter) - cel wpada w histeryczny śmiech padając na glebę. Działanie czaru wystawia go na ataki ze strony przeciwników.
  3. Kojące słowo (Healing Word) - proste zaklęcie leczące odnawiające 1d4 punktów wytrzymałości poprzez kontakt wzrokowy. Przydatne jako zapasowa opcja lecząca w drużynie.
  4. Przebranie Siebie (Disguise Self) - pozwala czasowo zmienić wygląd bohatera. Przydatne w celu przechytrzenia innych istot.
  5. Piórkospadanie (Feather Fall) - spowalnia upadek z wysokości. Objęte cele nie otrzymują obrażeń od upadku.
  6. Ślepota (Blindness) - czar poziomu 2 oślepiający przeciwnika.
  7. Wyciszenie emocji (Calm Emotions) - wszystkie istoty humanoidalne w zasięgu działania zaklęcia stają się odporne na zastraszenie oraz zauroczenie.
  8. Pomniejsze przywrócenie (Lesser Restoration) - zaklęcie poziomu 2 usuwające negatywne efekty oraz zatrucia z celu. Przydatne szczególnie, gdy w drużynie brakuje innej postaci leczącej (Kleryka, Druida).
  9. Strach (Fear) - zaklęcie 3 poziomu tworzące obraz tak przerażający, że cel rzuca cokolwiek co trzyma na ziemię i staje się przerażony. Wyjątkowo przydatne do kontroli tłumu w czasie walki.
  10. Śmierdząca chmura (Stinking Cloud) - czar tworzy paraliżującą, cuchnącą chmurę. Istoty w jej zasięgu nie mogą wykonywać akcji.

Najlepsza podklasa dla Barda

Po premierze Baldur's Gate 3, Bard ma otrzymać wybór pomiędzy 3 podklasami nazywanymi w jego przypadku Kolegiami. Każde z nich dysponuje swoim zestawem specjalnych zdolności oraz sprawdzi się w innym stylu gry.

  1. Kolegium Mądrości (College of Lore) - podklasa skupiona na zdobywaniu wiedzy oraz szerokich umiejętnościach. Wybierając ją na poziomie 3, Wasz Bard natychmiastowo zyska biegłość w 3 wybranych umiejętnościach. Dodatkowo, specjalna umiejętność Kolegium mądrości, Cięta riposta (Cutting Words), pozwala bohaterowi na wykorzystanie ładunku Bardowskiej inspiracji by narzucić na przeciwnika karę w postaci -1d6 (rosnącą na kolejnych poziomach) do jednego z kolejnych rzutów.
  2. Kolegium Męstwa (College of Valor) - specjalizacja oparta na wzmacnianiu drużyny w czasie walki. Jej wybór daje Bardowi dostęp do tzw. Bitewnej inspiracji (Combat Inspiratrion). Od tej pory, towarzysze obdarzeni inspiracją będą mogli dodawać bonus +1d6 (wyższy na kolejnych poziomach) również do obrażeń zadawanych podczas ataku oraz do ich tymczasowej klasy pancerza. Związane z podklasą biegłości w posługiwaniu się średnim pancerzem, tarczą oraz żołnierskimi brońmi sprawią dodatkowo, że Bard Kolegium Męstwa będzie mógł z powodzeniem stanąć na pierwszej linii frontu.
  1. Kolegium Mieczy (College of Swords) - podklasa skierowana do Bardów pragnących pokazać światu swoje szermiercze zdolności. Wybór tej specjalizacji da Waszej postaci dostęp do Stylów Walki (Battle Styles) oraz biegłości w średnich pancerzach - właściwości, które bez wątpienia przydadzą się w Walce. Zdolność Rozkwitu ostrza (Blade Flourish) pozwala Wam dodatkowo zużyć ładunek Bardowskiej inspiracji, by wykonać jedną z kilku specjalnych akcji podczas bitwy.

Najlepszy build dla Barda

Jako podsumowanie, prezentujemy poniżej przykładowy build dla trzeciopoziomowego Barda:

  1. Rasa: Diabelstwo Zariel
  2. Podklasa: Kolegium Męstwa
  3. Pochodzenie: Przestępca
  4. Zdolności: Charyzma i Zręczność około 16, Kondycja około 14, Mądrość około 13/12, Inteligencja około 10, Siła około 8