Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca

Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

SPIS TREŚCI

Baldurs Gate 3: Najważniejsi bogowie, ugrupowania i bohaterowie - uniwersum Baldurs Gate 3 poradnik, solucja

Na tej stronie poradnika, solucji do Baldurs Gate 3 przeczytasz o najważniejszych bóstwach, frakcjach, znanych postaciach i bohaterach NPC, którzy pojawili się w poprzednich odsłonach zrealizowanej w systemie Dungeons & Dragons i świecie Forgotten Realms serii RPG Baldur's Gate. Przybliżamy najważniejszych bogów z panteonu, którzy odegrali rolę w Baldur's Gate i Baldur's Gate 2 Shadows of Amn. Poznacie też najważniejsze osobistości, gildie i ugrupowania, wreszcie - bohaterów, z którymi podróżowali gracze. Niektóre z tych grup i postaci mogą pojawić się w Baldur's Gate 3.

Wybrzeże Mieczy i Wrota Baldura w szczególności rządzą się swoimi prawami, ustanowionym przez bogów i możnych tego świata. By lepiej zrozumieć, w jakim świecie wylądujemy w Baldur's Gate 3 (a wcześniej w Murder in Baldur's Gate, jeśli zdecydujecie się na papierowe RPG), przyjrzyjcie się najważniejszym figurom na szachownicy. Wśród istotnych postaci znajdzie się też miejsce dla istot, które Dziecię Bhaala napotkało na swej drodze na długo przed wydarzeniami z "trójki".

Bogów w Faerunie znajdziecie od groma - Baldurs Gate 3: Najważniejsi bogowie, ugrupowania i bohaterowie - uniwersum - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

Panteon

Bogów w Faerunie znajdziecie od groma. Ciężko zdecydować, do kogo się modlić w jakiej sprawie - zwłaszcza, że, co gorsza, mogą odpowiedzieć. Pełen panteon zająłby całe strony. Byście lepiej się odnaleźli w tej iście rzymskiej zbieraninie, na początek przywołujemy kilka najistotniejszych bóstw, które odegrały jakąś rolę w poprzednich odsłonach - czy to osobiście czy przez swoich przedstawicieli - lub są ważne dla miasta, a w związku z tym mogą się przewinąć przez Baldur's Gate 3.

Kiedy wkraczasz do takiego miasta jak Wrota Baldura czy Athkatla, musisz rozsądnie dobierać przyjaciół - Baldurs Gate 3: Najważniejsi bogowie, ugrupowania i bohaterowie - uniwersum - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

Najważniejsze bóstwa

  1. Helm - Patron strażników, straży i obrońców. Nazywany Czujnym (The Vigilant One) albo Obserwatorem (The Watcher). Bóstwo o raczej pozytywnym charakterze, dosyć pokorne i skupione na utrzymywaniu porządku oraz obronie słabszych. Ma wiernych i świątynie w całym Faerunie. Jego wyznawców spotykaliśmy w obu częściach Baldur's Gate, w Cieniach Amn helmici zlecali nam duże, poważne śledztwo.
  2. Lolth - Pajęcza Królowa, chaotyczna zła bogini mieszkających w Podmroku mrocznych elfów. Przemierzając tękrainę w Baldur's Gate 2 podszywaliśmy się pod jej wyznawców
  3. Ilmater - patron wytrzymałych, cierpiących, pokornych i męczenników. Najbardziej wyrozumiałe i współczujące z bóstw, niosące ulgę tym, którzy nie mogą już znieść swoich mąk. Spotykaliśmy jego kapłanów i wyznawców w obu dotychczasowych odsłonach serii, a w Baldur's Gate 2 otrzymywaliśmy konkretną misję związaną z tym kościołem.
  4. Bhaal - Pan Mordu, chaotyczny zły patron zabójców. Przewidział swoją śmierć i spłodził legion śmiertelnych potomków, którzy mieli w swoim czasie przyczynić się do powrotu ojca (choćby przez bycie złożonymi w ofierze podczas rytuału). Jednym z dzieci Bhaala okazał się Abdel Adrian, późniejszy bohater Baldur's Gate. Bhaal wrócił do życia sto lat po wydarzeniach gier video, podczas kampanii RPG Murder in Baldur's Gate. Bardzo prawdopodobne, że będzie miał jakiś wpływ na historię w Baldur's Gate 3.
  5. Ciric - P.O. Pana Mordu, neutralny zły patron skrytobójców. Przejął domenę po tym jak zabił Bhaala, gdy ten wędrował po świecie jako śmiertelnik. Zaliczył gościnny występ w Baldur's Gate 2: Throne of Bhaal.
  6. Talos - bóg sztormu, burzy i zniszczenia, jeden ze starszych i ważniejszych w panteonie. Jego świątynię mogliśmy znaleźć w Athkatli w Baldur's Gate 2. Nadawała się idealnie do tego, by ją okraść - lub by pracować dla kapłanów, jeśli graliśmy złą postacią.
  7. Lathander - patron poranka (nazywany zresztą Panem Poranka), narodzin, początków, kreatywności. Trzyma z tymi pozytywnymi i jego wyznawcy też raczej do takich należą. W grze mogliśmy trafić do kilku jego świątyń, w tym tej największej w Athkatli.
  8. Umberlee - Królowa Głębin (Queen of the Depths), Morska dziwka/suka (The Bitch Queen). Chaotyczna zła bogini, patronka mórz, do której modlą się marynarze z prośbą o bezpieczny rejs. A że to kapryśna pani, to różnie z jej łaską bywa. Świątynię Umberlee znajdowaliśmy w Dzielnicy Portowej Wrót i wiązało się z tym miejscem kilka zadań.
  9. Oghma - Patron wiedzy oraz bardów. Jego świątynię i kapłanów poznajemy na samym początku Baldur's Gate, jeszcze w Candlekeep - twierdzy, która przecież istnieje po to, by przechowywać liczne zwoje z rozmaitymi naukami (oraz kilka przepowiedni).

Ugrupowania

Kiedy wkraczasz do takiego miasta jak Wrota Baldura czy Athkatla, musisz rozsądnie dobierać przyjaciół. Oto ugrupowania, które odgrywały jakąś rolę w życiu miasta, Dzieci Bhaala i wielkich rozgrywek politycznych dawniej a także w czasach Murder in Baldur's Gate:

1 - Baldurs Gate 3: Najważniejsi bogowie, ugrupowania i bohaterowie - uniwersum - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry
  1. Płomienna pięść (Flaming Fist) - potężna kompania najemnicza związana z Baldur's Gate, gdzie zresztą została założona. Pomagała tu zresztą w utrzymaniu porządku na równi ze Strażą Miejską. W pierwszym Baldur's Gate współpracowaliśmy z jej przywódcą, Księciem Eltanem i próbowaliśmy rozwikłać tajemnicę kłopotów nękających miasto i całe Wybrzeże Mieczy.
  2. Harfiarze (Harpers) - na poły sekretna organizacja poświęcona utrzymaniu pokoju, dobra, balansu między cywilizacją i naturą. Starają się też dbać o sztukę, przechowywać dzieła i pamięć o nich. Aktywnie uczestniczą w wielu wydarzeniach Faerunu, mogliśmy spotkać ich sojuszników w obu częściach Baldur's Gate.
  3. Złodzieje Cienia (Shadow Thieves) - mafia w wydaniu fantasy. Potężna i wpływowa organizacja zrzeszająca bandytów, złodziei, paserów, przemytników (oraz mniej uczciwych ludzi, jak polityków i skorumpowaną szlachtę). Odgrywali bardzo dużą rolę w Baldur's Gate 2, gdzie musieliśmy się do nich przyłączyć, by odnaleźć porwaną przyjaciółkę.
  4. Gildia (The Guild) - odpowiednik Złodziei Cienia z siedzibą we Wrotach Baldura. Gildia-mafia, dla której pracują oszuści, złodzieje, przemytnicy, skrytobójcy i każdy inny gatunek szumowiny, który może grasować po ulicach.
  5. Żelazny Tron (Iron Throne) - potężna gildia kupiecka handlująca żelazem i bronią, zaopatrująca Straż Miejską oraz Płomienną Pięść. Wychowanek Goriona, główny bohater Baldur's Gate 1 i 2 ujawnił intrygę Żelaznego Tronu, która przyczyniła się do kryzysu na Wybrzeżu Mieczy. Organizacja popadła w kryzys i niesławę, ale przetrwała to i w Baldur's Gate 3 prawdopodobnie wciąż będzie obecna.
  6. Rada Czterech (Council of Four) - najwyższa instancja rządząca Baldur's Gate, rada, w poczet której wchodzi czterech najpotężniejszych książąt Wrót Baldura. Lata po wydarzeniach z dwóch pierwszych części serii - według kanonu - członkiem Rady został główny bohater, którego prowadziliście.

Ważne osobistości z BG/BG2

Przez nasze drużyny w Baldurs Gate 1 i 2 mogło przewinąć się w sumie kilkadziesiąt postaci - Baldurs Gate 3: Najważniejsi bogowie, ugrupowania i bohaterowie - uniwersum - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry
  1. Abdel Adrian - Jedno z Dzieci Bhaala. Wychowanek Goriona (Gorion's ward) Kanoniczny główny bohater Baldur's Gate 1 i 2 oraz dodatków (domyślnie człowiek). Po tym, jak zginął jego przybrany ojciec, mędrzec Gorion, młody Abdel nieświadomy swej natury, ruszył odkryć prawdę o sobie oraz o człowieku, który zabił ojczyma. Okazało się, że jego prawdziwym ojcem jest Bóg Mordu we własnej osobie. Na życie naszego bohatera czyhał zaś przyrodni brat Sarevok. Abdel rozprawił się z nim, a potem walczył z rozmaitymi ludźmi i istotami, które pragnęły przejąć drzemiącą w nim moc. Toczył przede wszystkim prywatne krucjaty, ale kilkukrotnie ocalił wiele istnień przed śmiercią. Ostatecznie zaciągnął się do Płomiennej Pięści, gdzie awansował, by w końcu zostać jednym z Wielkich Diuków Wrót Baldura. Dzięki pochodzeniu dożył 136 lat. Ginie we wstępie do Murder in Baldur's Gate podczas ataku przyrodniego brata, Viekonga. Może w Baldur's Gate 3 odwiedzimy jego grób?
  2. Elminster - (aka. Mędrzec (ang. Sage) z Shadowdale) To taki Faerunowy odpowiednik Gandalfa. Wędrowny, wszędobylski, długowieczny (urodził się ponad 1200 lat przed wydarzeniami z Baldur's Gate 3) i potężny mag w czerwonych szatach, który pojawia się zawsze tam, gdzie dochodzi do wielkich wydarzeń zmieniających Zapomniane Krainy. Okazjonalnie służył za przewodnika Dziecka Bhaala. Całkiem możliwe, że zobaczymy go i w Baldur's Gate 3. W końcu każde fantasy potrzebuje mędrca.
  3. Gorion - przybrany ojciec Abdela Adriana, potężny mag i jeden z najbardziej wpływowych mieszkańców Candlekeep - twierdzy-biblioteki, w której zaczynaliśmy pierwszą przygodę z Baldur's Gate. Przyjaciel Harfiarzy, z którymi odbił młode dziecię Bhaala z rąk kultystów Pana Mordu. Gdy wiele lat później wyrusza w drogę z Abdelem, ginie z ręki tajemniczego napastnika w ciężkim, upiornym pancerzu.
  4. Sarevok - również Dziecię Bhaala, przyrodni brat Abdela, główny antagonista w Baldur's Gate. Wpływowy członek Żelaznego Tronu, a później przywódca organizacji. Pragnął doprowadzić do wojny i utopić Wybrzeże Mieczy we krwi, by obudzić sobie w pełni moc ojca i zostać nowym Panem Mordu. Został powstrzymany przez wychowanka Goriona. W Throne of Bhaal mogliśmy przywrócić go do życia i wpłynąć, by stał się odrobinę lepszym człowiekiem. Nie wiadomo co się z nim działo po opuszczeniu drużyny i pochowaniu ukochanej.
  5. Jon Irenicus - antagonista wychowanka Goriona w Baldur's Gate 2. Elfi mag, który pragnął boskiej potęgi. Wraz z siostrą Bodhi omal nie doprowadził do zagłady miasta Suldanessellar i tamtejszego Drzewa Życia. Został za to wygnany, a jego więź z elfami przerwano. Wybudował bazę pod Athkatlą, stolicą Amn, gdzie rozpoczął poszukiwania innego sposobu na osiągnięcie celu. Postanowił odebrać duszę wychowankowi Goriona, dziecku Bhaala, a potem zemścić się na elfach z dawnej ojczyzny. Abdel (albo po prostu postać gracza) powstrzymał Irenicusa i odesłał go na samo dno piekła.
  6. Amelissana - antagonistka z Baldur's Gate 2: Throne of Bhaal. Kapłanka Pana Mordu. Bhaal rozkazał jej przygotowywać rytuały dzięki którym będzie mógł wrócić, kobieta miała jednak własny plan. Polegał na skonfliktowaniu najpotężniejszych dzieci Bhaala, a następnie wchłonięciu ich esencji. Podobnie jak Irenicus chciała zostać boginią i podobnie jak Irenicus skończyła marnie, bo potknęła się o jeden, drobny szczegół - naszego bohatera.
  7. Drizzt Do'Urden - mroczny elf i słynny heros Zapomnianych Krain, bohater licznych powieści R.A. Salvatore'a. Generalnie dobry, miły gość. Spotykamy go w obu częściach sagi. W pierwszej może nam zlecić proste zadanie, a w drugiej - wesprzeć w bardzo trudnym starciu pod koniec gry. Wielu graczy uległo pokusie i zaatakowało poczciwego mrocznego elfa, by ograbić go z niezwykle mocnego sprzętu.
  8. Książkę Eltan (Duke Eltan) - jeden z kluczowych NPC w pierwszym Baldur's Gate. Członek Rady Czworga rządzącej Miastem oraz przywódca Płomiennej Pięści. Pomaga głównemu bohaterowi w rozwiązaniu tajemnicy Żelaznego Tronu, organizacji, która stała za problemami Wybrzeża Mieczy w tamtym czasie.
  9. Aran Linvail - Mistrz Cieni, jeden z kluczowych NPC w Badur's Gate 2: Shadows of Amn. Faktyczny przywódca Gildii Złodziei Cienia i potencjalnie nasz zleceniodawca, bez którego pomocy nie dotarlibyśmy do Irenicusa. Toczył wojnę z konkurencyjną gildią, w której szeregach znajdowali się także nieumarli. Jeśli graliśmy złym bohaterem, mogliśmy w pewnym momencie wykończyć Arana, ale trzymanie się alternatywnej ścieżki kariery nie owocowało niczym dobrym.
  10. Bodhi - wampirzyca, siostra Irenicusa, jedna z głównych antagonistek w Baldur's Gate 2. Co ciekawe, w pierwszych rozdziałach możemy sprzymierzyć się z nią i pomóc w wygraniu wojny z Gildią Złodziei Cienia o panowanie nad Athkatlą. Tak czy inaczej - ostatecznie wampirzyca kończy z kołkiem w sercu - z pozdrowieniami od Abdela.

Towarzysze potomka Bhaala

Przez nasze drużyny w Baldur's Gate 1 i 2 mogło przewinąć się w sumie kilkadziesiąt postaci. Jedne miały mniejsze, inne większe znaczenie, ale kilkoro bohaterów mogło do nas dołączyć w obu częściach lub było w drugiej grze wspominane jako nasz kompan z wcześniejszych przygód, więc wielu uznaje tych herosów za kanonicznych przyjaciół Abdela (acz nie jest to w większości przypadków potwierdzone).

Istnieje prawdopodobieństwo, że Minsc (i Boo, nie zapominajmy o Boo - Baldurs Gate 3: Najważniejsi bogowie, ugrupowania i bohaterowie - uniwersum - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry
  1. Imoen - złodziejka, również wychowana przez Goriona, później zostaje magiem. Przyjaciółka Abdela, a później okazuje się, że także jego przyrodnia siostra - w Baldur's Gate 2 wychodzi na jaw, że dziewczyna również jest dzieckiem Bhaala.
  2. Minsc (i Boo) - szalony łowca z berserkerskim zacięciem. Poznajemy go, gdy prosi o pomoc w uwolnieniu wiedźmy, której poprzysiągł bronić, a która również mogła do nas dołączyć - Dynaheir. Silny, za wszelką cenę pragnie czynić dobro, a za swego najlepszego towarzysza i - chyba - doradcę - ma miniaturowego Wielkiego Kosmicznego Chomika.

Istnieje prawdopodobieństwo, że Minsc (i Boo, nie zapominajmy o Boo!) pojawi się chociaż na chwilę w Baldur's Gate 3. Choć jest człowiekiem, to wskutek rozmaitych zbiegów okoliczności wciąż żyje. Pojawia się w Neverwinter Online (które dzieje się sto lat po wydarzeniach z Baldur's Gate 2). Pojawił się w wydawanych przez IDW komiksach - Legend's of Baldur's Gate (to tu został odczarowany z posągu), Shadow of the Vampyre, Frost Giant's Fury, które rozgrywają się niedługo po Murder in Baldur's Gate.

  1. Jaheira - pół-elfia druidka, współpracowała z Harfiarzami. W Baldur's Gate 1 była żoną Khalida, wojownika, którego również mogliśmy dołączyć do drużyny. Razem kierowali nas do kopalni w Nashkel, gdzie prawdopodobnie znajdowało się jedno ze źródeł kryzysu nękającego wówczas Wybrzeże Mieczy. W Baldur's Gate 2 ponownie dołączała do drużyny i jako bohater płci męskiej mogliśmy z nią romansować. Według kanonu Wizards of the Coast to właśnie ona została wybranką serca Abdela.
  2. Viconia - mroczna elfka, kapłanka, która uciekła z Podmroku, podziemnej krainy i próbowała żyć pośród ludzi. Mogła do nas dołączyć już w pierwszym Baldur's Gate, w drugim ratowaliśmy ją (albo i nie..) z rąk polujących na przysłowiowe czarownice fanatyków. Mogliśmy się wdać z nią w romans.
  3. Yoshimo - złodziej, który dołącza do nas na początku Baldur's Gate 2, jeszcze w lochach Irenicusa (lokacja, w której się budzimy po tym, jak Jon katował nas zaklęciami). Pomaga nam odnaleźć się w nowym, wielkim mieście, Athkatli, musi spłacić dług dla Gildii Złodziei Cienia. Choć zaprzyjaźnia się z resztą drużyny, w ostatecznym rozrachunku okazuje się zdrajcą na usługach Irenicusa.
  4. Edwin - nadambitny, arogancki, gadający do siebie, ale potężny mag, którego możemy przyłączyć już w Baldur's Gate 1 (choć zadanie, które nam zleca jest dosyć... nieetyczne). W drugiej części dołącza do nas, jeśli rozpoczynamy interesy ze Złodziejami Cienia. W wolnej chwili możemy dla niego poszukać potężnego zwoju. Po znalezieniu i rzuceniu zaklęcia Edwin zmienia się w kobietę. Cóż.

Wielu innych barwnych towarzyszy dołączało do nas zwłaszcza w Baldur's Gate 2. Cieżko stwierdzić, którzy z nich mogli być kanonicznymi, być może wszyscy w którymś momencie przewinęli się przez grupę. W końcu czy wyobrażamy sobie tę przygodę bez handlującego rzepą gnoma Jana Jansena (a przy tym utalentowanego maga i złodzieja) albo zmęczonego życiem ale potężnego paladyna Keldorna? Albo bez takich magów jak Aerie lub Nalia D'Arnise? Bez dzielnej wojowniczki Mazzy lub brutalnego krasnoluda Korgana? Co z wątpiącym w siebie Anomenem? Choć kanon może ich nie uwzględniać, to musieliśmy o nich przynajmniej wspomnieć.