Baldurs Gate 3: Mistyczny łucznik Wojownik Baldurs Gate 3 poradnik, solucja
Mistyczny łucznik (Arcane Archer) to podklasa Wojownika z patcha 8 z gry Baldurs Gate 3. Na tej stronie poradnika podpowiadamy jaki styl gry najlepiej pasuje do podklasy mistyczny łucznik, jakie ma unikalne cechy i o jakich rzeczach pamiętać tworząc build mistycznego łucznika.
Ostatnia aktualizacja: 24 lipca 2025
Jak grać jako mistyczny łucznik w Baldur's Gate 3? Na tej stronie poradnika przygotowaliśmy różne porady na temat nowej podklasy dla Wojownika. Dowiecie się jakie są najważniejsze cechy mistycznego łucznika, jak rozwinąć postać i które mistyczne strzały najlepiej wybrać, a także jaka jest rekomendowana taktyka gry.
Dostęp do podklasy mistyczny łucznik gwarantuje główna łatka 8 do BG3, która ukazała się w kwietniu 2025 roku. We wcześniejszych wersjach gry Wojownik nie mógł jej używać.
- Dla kogo jest podklasa mistyczny łucznik?
- Najważniejsze cechy podklasy
- Jakie mistyczne strzały są najlepsze?
- Jak grać jako mistyczny łucznik?
Dla kogo jest podklasa mistyczny łucznik?
- Podklasa mistyczny łucznik dostępna jest dla wojownika. Wybrać możecie ją na poziomie trzecim.
- Jak sama nazwa wskazuje, mistyczny łucznik jest podklasą skupioną na walce dystansowej. Daje ona możliwość zaklinania strzał, dając atakom dystansowym dodatkowe efekty.
- Grając jako mistyczny łucznik potrzebujecie Zręczności (opiera się na niej większość broni dystansowej) oraz Inteligencji (wpływa na skuteczność dodatkowych efektów zaklętych strzał).
Najważniejsze cechy podklasy
- Tuż po wybraniu podklasy, na poziomie trzecim, otrzymacie kilka cech. Najważniejszą są mistyczne strzały, czyli unikatowa mechanika podklasy. Otrzymacie cztery mistyczne strzały, które odnawiają się po krótkim lub długim odpoczynku. Wydając mistyczne strzały możecie korzystać z mistycznych strzałów, czyli specjalnych ataków dystansowych o unikatowych efektach. Wszystkie dostępne mistyczne strzały wypisaliśmy poniżej. Na trzecim poziomie możecie nauczyć się trzech z dostępnych mistycznych strzałów.
- Na poziomie trzecim otrzymacie również biegłość w umiejętnościach Wiedza tajemna i Natura. Możecie także wybrać jedną z trzech dostępnych sztuczek (Wskazówki, Światło, Prawdziwe uderzenie). Wskazówki są zdecydowanie najlepszym wyborem (+1k4 do wszystkich testów umiejętności to niezwykle przydatny efekt).
- Na poziomie siódmym otrzymacie dwie dodatkowe cechy, strzała po krzywej i magiczna strzała. Strzała po krzywej aktywuje się, gdy nie traficie atakiem dystansowym. Wydając akcję dodatkową możecie przekierować ten atak w najbliższego przeciwnika. Dzięki magicznej strzale natomiast wasze ataki dystansowe ignorują odporności na obrażenia niemagiczne. Możecie także nauczyć się dodatkowego mistycznego strzału, a wasza ilość mistycznych strzał wzrasta do siedmiu.
- Na poziomie dziesiątym nauczycie się dodatkowego mistycznego strzału, a ilość mistycznych strzał wzrasta do dziesięciu.
Jakie mistyczne strzały są najlepsze?
Do wyboru macie osiem mistycznych strzałów. Maksymalnie, na poziomie dziesiątym, będziecie mogli nauczyć się pięciu z nich. Co każdy nowy poziom możecie zaś zastąpić jeden z wybranych mistycznych strzałów innym. Dostępne mistyczne strzały to:
- Wypędzająca strzała - trafiony cel może zostać wypędzony na dwie tury. Znika on z mapy, nie może korzystać z akcji, dodatkowych akcji ani reakcji. Bardzo przydatny efekt, dzięki któremu możecie tymczasowo pozbyć się potężnego przeciwnika z pola bitwy.
- Zniewalająca strzała - trafiony cel otrzymuje dodatkowe 2k6 obrażeń psychicznych i może zostać zauroczony. Zauroczony wróg nie może atakować członka drużyny, który go zauroczył. Bardzo sytuacyjny, mało przydatny efekt.
- Wybuchająca strzała - po wystrzale strzała wybucha, zadając 2k6 obrażeń od mocy w promieniu 5 metrów. Przydatny efekt, zwłaszcza przeciw grupom wrogów.
- Osłabiająca strzała - trafiony cel otrzymuje dodatkowe 2k6 obrażeń nekrotycznych i może zostać osłabiony. Osłabieni wrogowie zadają o połowę zmniejszone obrażenia, jeśli korzystają z ataków opartych na Sile. Sytuacyjny efekt przydatny tylko przeciw określonym przeciwnikom.
- Chwytająca strzała - trafiony cel otrzymuje dodatkowe 2k6 obrażeń od trucizny, a jego zasięg ruchu zostaje zmniejszony o trzy metry. Jeśli cel ruszy się podczas następnej tury, otrzyma dodatkowe 2k6 obrażeń ciętych. Przydatny efekt zmuszający wroga do pozostania w miejscu lub odniesienia wysokich obrażeń.
- Poszukująca strzała - trafiony cel otrzymuje dodatkowe 1k6 obrażeń od mocy i może zostać pokryty efektem Faerie Fire. Atak ten zawsze ma 100% szans na trafienie. Bardzo przydatny efekt, zwłaszcza kiedy nie możecie sobie pozwolić na spudłowanie.
- Cienista strzała - trafiony cel otrzymuje dodatkowe 2k6 obrażeń psychicznych i może zostać oślepiony. Oślepieni wrogowie mają utrudnienie przy atakach, ich zasięg ataku oraz zaklęć zostaje drastycznie zmniejszony, a wy macie ułatwienie atakując ich. Bardzo przydatny efekt ułatwiający eliminację niebezpiecznych wrogów.
- Przebijająca strzała - oddaje strzał w szerokiej, prostej linii. Wszystkie cele stojące na linii strzału muszą wykonać rzut obronny na Zręczność lub otrzymać dodatkowe 1k6 obrażeń. Umiarkowanie przydatna umiejętność o niższym zasięgu niż wybuchająca strzała.
Jak grać jako mistyczny łucznik?
- Mistyczny łucznik jest bardzo potężną podklasą we wczesnych etapach gry. Zadaje bardzo wysokie obrażenia dystansowe, okazjonalnie nakładając także przydatne efekty. Obrażenia mistycznych strzałów nie skalują się jednak wraz ze wzrostem poziomu, więc w późniejszych aktach kampanii mistyczny łucznik mocno traci na sile. Pozostaje jednak kompetentny dzięki możliwości nakładania debuffów, zwłaszcza wypędzenia i oślepienia.
- Na początku kampanii prawdopodobnie skupiać będziecie się na obrażeniach obszarowych (Wybuchająca lub przebijająca strzała) lub zadawaniu wysokich obrażeń pojedynczym wrogom (Chwytająca lub poszukująca strzała). Nie lekceważcie jednak możliwości nakładania debuffów. Wypędzająca strzała to potężne narzędzie defensywne, a cienista strzała - ofensywne. Wypędzony przeciwnik nie jest w stanie was skrzywdzić przez kilka tur, a oślepiony wróg jest niemal bezbronny i podatny na wasze ataki.
- W późniejszych etapach gry skupiajcie się na nakładaniu tych właśnie debuffów. Większość waszych opcji ofensywnych straciła na sile, choć dalej pozostają umiarkowanie przydatne. Pamiętajcie także o korzystaniu z jednorazowych strzał znajdowanych w świecie gry.
Zobacz także