Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość Porady 7 sierpnia 2025, 13:44

Niepozorna klasa w Baldur's Gate 3 może zadawać niedorzeczne obrażenia elektryczne, dzięki użyciu jednego banalnego zaklęcia

Niektóre podklasy w Baldur's Gate 3 łatwo przeoczyć mimo ich użyteczności - niepozorny kleryk dzięki użyciu pewnego zaklęcia zadaje ogromne obrażenia.

Źródło fot. Larian Studios
i

Baldur’s Gate 3 pozwala na tworzenie masy buildów. W grze znajduje się dwanaście klas, spośród których każda ma przynajmniej cztery podklasy o różnych specjalizacjach. Dodajmy do tego opcję multiklasowania, masywne listy zaklęć i atutów, a otrzymamy zatrważający wachlarz możliwości. Wybór klasy i podklasy może zatem okazać się skomplikowany, a wiele potężnych opcji przeoczone. Według statystyk opublikowanych przez Larian jakiś czas po premierze, najmniej popularną wśród graczy klasą był Kleryk.

Nic dziwnego – Posępne Serce, jedna z pierwszych odblokowanych w grze towarzyszek jest już Kleryczką, zaś sama klasa kojarzy się z leczeniem – niezbyt pociągająca rola dla głównego bohatera. Klerycy w Baldur’s Gate 3 nie muszą być jednak wyłącznie medykami – jedna z dostępnych podklas pozwoli wam odziać się w ciężki pancerz i miotać błyskawicami niczym połączenie Dartha Vadera i Imperatora Palpatine’a, zadając przy tym gigantyczne obrażenia, a wystarczy do tego ledwie odrobina wody.

Więcej przydatnych informacji znajdziecie w naszym poradniku:

  1. Baldur’s Gate 3 - poradnik do gry

Elektryzująca moc Domeny Burzy

Kluczowa cecha dla każdego elektrycznego builda.Larian Studios

Domena Burzy w Baldur’s Gate 3 jest jedną z podklas Kleryka, i jest spośród nich najbardziej nastawiona na ofensywę. Już na pierwszym poziomie otrzymacie biegłość w ciężkim pancerzu i broni wojskowej, co pozwoli wam dzierżyć każdy rodzaj oręża w grze, a także kontratak zadający obrażenia od elektryczności lub gromu przeciwnikowi, który was zaatakował.

Swoją najważniejszą cechę oraz główny powód wybrania tej klasy odblokujecie natomiast na poziomie drugim. Jest nią unikatowy akt wiary, niszczycielski gniew. Jak on działa? Otóż zadając obrażenia od elektryczności lub gromu możecie skorzystać z aktu wiary, by zagwarantować maksymalne możliwe obrażenia. Jako przykład, zaklęcie wezwanie błyskawicy zadaje 3k10 obrażeń elektrycznych, co oznacza od 3 do 30 punktów obrażeń. Użyjcie aktu wiary, a zagwarantujecie sobie, że zadacie 30.

Im lepsza komórka zaklęcia, tym większy deszcz.Larian Studios

Sam akt wiary jest bardzo przydatnym efektem, lecz dopiero w symbiozie z pewną mechaniką osiąga swój maksymalny potencjał. Jeśli dowolna postać jest mokra, odnosi ona podwójne obrażenia od elektryczności i lodu – wiecie już chyba dokąd to zmierza. Oblejcie dowolnego przeciwnika wodą, a drastycznie zwiększycie zadawane przez siebie obrażenia.

Skorzystanie z aktu wiary na mokrym wrogu zwiększy obrażenia jeszcze bardziej – wezwanie błyskawicy zada 60, a potężniejsze czary elektryczne jeszcze więcej. Najpotężniejszym elektrycznym zaklęciem w grze jest łańcuch błyskawic – jeśli rzucicie go na mokre cele i skorzystacie z aktu wiary, zadacie 160 obrażeń czterem przeciwnikom naraz pojedynczym zaklęciem. By nadać kontekstu potędze tego aktu wiary, najpotężniejszy statystycznie boss w całej grze ma 666 punktów zdrowia.

168 obrażeń elektrycznych jednym zaklęciem - ten przeciwnik miał 70 HP.Larian Studios

A jak łatwo zmoczyć przeciwnika? Jest na to parę sposobów. Pierwszym jest zaklęcie przywołania wody. Jest to czar poziomu pierwszego, więc możecie używać go od samego początku gry. Alternatywna metoda jest nieco bardziej prymitywna lecz wciąż skuteczna – wystarczy rzucić we wroga butelką z wodą.

Domena Burzy nie jest oczywiście klasą idealną – jej największym problemem jest niska dostępność zaklęć elektrycznych. Wezwanie błyskawicy jest jedynym elektrycznym czarem jakiego się nauczycie. By rzucać potężniejsze elektryczne zaklęcia, czyli piorun i łańcuch błyskawic, będziecie musieli polegać na zwojach oraz przedmiotach.

W akcie trzecim jak najszybciej udajcie się do wieży Ramazitha we Wrotach Baldura i zdobądźcie legendarny kostur Markoheshkir. Jest on wyposażony w kilka trybów żywiołowych – aktywując tryb elektryczny otrzymacie możliwość rzucania pioruna i łańcucha błyskawic raz na krótki odpoczynek, bez zużywania komórek zaklęć.

Szokująco dobry build elektryczny

Wieloklasowość pozwala na wiele synergii, a to zaledwie jedna z nich.Larian Studios

Mimo powyższej wady, Kleryk Burzy jest potężną podklasą pozwalającą na sianie spustoszenia pod bardzo wysokim napięciem. Istnieje jednak sposób na zlikwidowanie tej wady i sięgnięcie pełnego potencjału podklasy. Kleryk Burzy lśni wyjątkowo jasno nie jako pojedyncza klasa, a jako poboczny wybór dla innej klasyZaklinacza Burzy. Decydując się na wbicie dziesięciu poziomów Zaklinacza Burzy i dwóch poziomów Kleryka Burzy otrzymujecie najsilniejsze połączenie obu klas.

Mieszając Zaklinacza z Klerykiem otrzymacie dostęp do niemal pełnej listy zaklęć Zaklinacza oraz do metamagii, pozwalającej wam modyfikować rzucane czary. Zdobędziecie możliwość latania po rzuceniu zaklęcia oraz obszarową burzę automatycznie zadającą obrażenia przy rzucaniu czarów elektrycznych lub gromowych. Co najważniejsze, dalej będziecie mieli dostęp do aktu wiary, dzięki któremu raz na krótki odpoczynek możecie uderzyć z siłą miliona woltów.

Jedynym minusem jest brak dostępu do zaklęć szóstego poziomu, co oznacza niemożność nauczenia się łańcucha błyskawic. Będziecie musieli polegać na zwojach lub Markoheskirze, lecz zdecydowanie powinno to wystarczyć. Podana przez nas kombinacja jest jedną z najprostszych i jednocześnie najskuteczniejszych, więc idealnie się nada do nauczenia was podstaw wieloklasowości. Pamiętajcie o wodzie i zszokujcie Kult Absolutu swoją potęgą.

  1. Recenzja Baldur’s Gate 3 - RPG na dychę i na lata

Filip Melzacki

Filip Melzacki

Student filologii angielskiej. W GRYOnline.pl pracuje od 2020 roku. Zaczynał w Encyklopedii, w następnych latach przeniósł się do działu tłumaczeń, a następnie do Poradników. Miłośnik gier indie, RPGów, gier taktycznych i platformówek. W wolnych chwilach pasjonuje się śpiewem i pływaniem. Wciąż marzy o kampanii DnD, która mogłaby odtworzyć magię tej pierwszej.

więcej