Baldurs Gate 3: Świat gry - uniwersum
Aktualizacja:
Na tej stronie poradnika, solucji do Baldurs Gate 3 przeczytasz o krainie, w której rozgrywa się to RPG, o najważniejszych miastach, lokacjach, które poznaliśmy w poprzednich odsłonach zrealizowanej w systemie Dungeons & Dragons i świecie Forgotten Realms serii Baldur's Gate. Przybliżamy kilka najważniejszych krain geograficznych i miast z dziejącej się w Faerunie serii. Pierwsza część działa się w okolicach tytułowego miasta, natomiast Baldur's Gate 2 przenosiło nas do sąsiedniego Amn. Część trzecia wraca do korzeni, ale nie od razu wylądujemy w najważniejszej metropolii Wybrzeża Mieczy.
Świat Zapomnianych Krain (czy Forgotten Realms) jest ogromny, składa się z wielu państw, księstw, a nawet podziemnych miast i labiryntów. To miejsce pełne magii, niesamowitości i pradawnych stworzeń. Na jego opisanie poświęcono całe podręczniki do kolejnych edycji Dungeons & Dragons. Dlatego tu skupimy się na kilku kluczowych krainach, które odwiedziliśmy w serii Baldur's Gate i innych RPG Black Isle i Bioware (Icewind Dale, Neverwinter Nights). Do części z nich najprawdopodobniej powrócimy w Baldur's Gate 3, więc warto być przygotowanym na wyprawę.
Wybrzeże Mieczy (Sword Coast)
Wybrzeże Mieczy, które poznaliśmy w pierwszym Baldur's Gate, to położona na zachodzie kraina Faerunu z dostępem do Morza Mieczy. Mocno zalesiona. Na śmiałków czeka wiele ruin, opuszczonych wsi i tajemniczych zakątków do przemierzenia. Trakty nie należą do najbezpieczniejszych, można na nich spotkać zarówno dzikie zwierzęta, bandytów, hobgobliny, gnolle, koboldy czy orki. Stworzenia idealne, by początkujący poszukiwacz przygód miał o co ostrzyć nowy miecz - choć w grupach wciąż groźne. Mimo pewnych kryzysów, region słynął z bogatych złóż żelaza i rozwiniętych ośrodków handlowych. Wybrzeże od północy graniczy z Lśniącą Doliną, a od południa z Amnem.

Wrota Baldura (Baldur's Gate) - najważniejsze miasto
Ośrodek władzy Wybrzeża Mieczy. Swoją siedzibę mają tu najważniejsze stronnictwa i stowarzyszenia kraju (także te nielegalne, jak Gildia Złodziei), gildie kupieckie, magowie oraz oczywiście Płomienna Pięść i sprawujący nad nią pieczę Książęta, którzy de facto rządzą miastem i mają ogromny wpływ na Wybrzeże Mieczy. Znajdziecie tu port, rozmaite świątynie oraz magiczną wieżę (czy dwie...), magazyny i fabryki, legendy wspominają też o pradawnych podziemiach związanych z historią miasta i jego tajemnicami.
Ważne miasta i lokacje regionu
- Nashkell - powstała przy kopalni żelaza miejscowość z dobrą gospodą i świątynią. Co roku odbywa się tu wielki jarmark. Generalnie przyjemne, rozwojowe miejsce, jeśli nie liczyć okazjonalnych problemów z surowcem i upierdliwymi koboldami.
- Beregost - wspaniałe miasteczko położone przy szlaku na południe od Wybrzeża Mieczy. Na strudzonych wędrowców czekają tu znakomite gospody, tawerny oraz renomowany kowal potrafiący wykuć pancerz z każdego materiału.
- Gospoda pod Pomocną Dłonią - warowna gospoda, bezpieczna przystań i drogowskaz dla tych, którzy się zgubili, mają dość szlaku i potrzebują chwili wytchnienia. Poszukiwacze przygód mogą znaleźć schronienie, noclegi i trunek za bezpiecznymi murami tego miejsca. Jedna z pierwszych lokacji, które odwiedzamy w grze Baldur's Gate.
- Candlekeep - położona na zachodzie kraju, zamieniona w twierdzę biblioteka, przechowująca ogromne zbiory wiedzy z całego świata. Krążą legendy o tym, że pod twierdzą znajdują się podziemia kryjące jakąś tajemnicę. W pierwszym Baldur's Gate to z kolei dom głównego bohatera, z którego wyruszamy w drogę wraz przybranym ojcem.
Amn

Kupiecka kraina granicząca od północy z Wybrzeżem Mieczy. Dla śmiałków to miejsce wielkich możliwości, a dla nieuważnych - gniazdo żmij, gdzie na każdym kroku czeka zagrożenie i śmierć. Poszukiwacze przygód znajdą tu zarówno malownicze miasta i miasteczka, elfie lasy i metropolie, jak i tajemnicze ruiny, grobowce i pradawne świątynie, tajemnice oraz stowarzyszenia. Amn odwiedzamy w Baldur's Gate 2 Shadows of Amn.
Athkatla - stolica
Nie bez przyczyny ludzie nazywają Athkatlę "miastem pieniądza". To bogata metropolia, przez którą przewijają się dziesiątki posłów, awanturników, kupców, polityków i szlachty. A także przybysze z innych wymiarów. Tutaj gra się o wysokie stawki, tysiące sztuk złota przechodzą z rąk do rąk, a każda dzielnica skrywa jakąś tajemnicę. Gdzieś w cieniu pięknych pałaców handluje się niewolnikami. Gdzieś w podziemiach czeka szalony kult, a sadystyczny, pozbawiony duszy mag przeprowadza swoje sadystyczne eksperymenty. Ale i na powierzchni jest co oglądać. Bogatych stać tu na wielkie rezydencje, kościoły rozmaitych bogów sięgają nieba, a kupcy zjeżdżają handlować na wspaniałej Promenadzie Waukeen. Gdzie zresztą bohater Baldur's Gate 2 stawia pierwsze kroki.
Ważne miasta i lokacje
- Imnesvale - osadzona we Wzgórzach Umar wioska. Teoretycznie niepozorna, ale po pierwsze położona w pięknej okolicy, po drugie z tym miejscem wiąże się mroczna legenda, a nieopodal na zbadanie czeka pradawna świątynia.
- Targowo - obrzydliwie bogate, kupieckie miasteczko, do którego zjeżdżają nawet dżiny. Można by pomyśleć, że to idylla, gdyby nie nieustający konflikt między dwoma najpotężniejszymi rodami. I okazjonalne zatargi z mieszkańcami pobliskiego gaju druidów.
- Suldanesselar - skryte w lasach Tethyru miasto elfów. Zbudowana w koronach drzew piękna metropolia chroni też jeden z filarów elfiego istnienia - Drzewo Życia. Potomek Bhaala stoczył tam jedną ze swoich najważniejszych bitew.
- Brynnlaw - położone na wyspie portowe miasteczko, gdzie rządzą piraci, przemytnicy i inni bandyci. Pozwala im się rządzić tylko dlatego, że stanowią świetną przykrywkę dla górującego nad wyspą zamczyska, które podobno zmieniono w przytułek dla niepokornych magów.
Podmrok
Ciemność też może tętnić życiem. Często innym niż to, jakie znamy z powierzchni Faerunu, często okrutnym, ale jednak wciąż świadomym.
Podmrok jest miejscem, gdzie takie istoty się schroniły: wojowniczy lud Githyanki, umbrowe kolosy, wieloocy obserwatorzy, tyraniczni łupieżcy umysłu (więcej się o nich dowiemy w Baldur's Gate 3, ale odcisnęli swoje piętno i na Baldur's Gate 2), duegary (krasnoludy z podmroku) i wreszcie drowy - mroczne elfy, do pewnego stopnia gospodarze tego miejsca.
W skrócie - Podmrok to sieć połączonych tunelami jaskiń i podziemi rozciągających się praktycznie pod całym Faerunem. Skryły się tu wszystkie wymienione wyżej istoty. I wiele więcej. Istnieje sporo przejść (groty, portale), którymi można się dostać do Podmroku. Ale robicie to na własne ryzyko. Podmrok odwiedzaliśmy w wielu grach osadzonych w settingu Forgotten Realms: Baldur's Gate Siege of Dragonspear, Baldur's Gate 2, Neverwinter Nights, Icewind Dale 2.
Powiązane miasta i krainy, o których wspomniano w Baldur's Gate:
- Neverwinter - miasto położone na północy Wybrzeża Mieczy. Niektórzy uważają je za najbardziej cywilizowane i multikulturowe miejsce w całym Faerunie. O kłopotach tego miasta wspominano już w Baldur's Gate 2, a odwiedziliśmy je w serii Neverwinter Nights oraz w MMO Neverwinter.
- Waterdeep - Miasto Splendoru, znane także jako Korona Północy. Niegdyś najważniejsze miasto Wybrzeża Mieczy, utraciło ten status na rzecz Wrót Baldura, ale wciąż pozostaje istotnym ośrodkiem cywilizacji w regionie. Gracze mogli je poznać poprzez chociażby Neverwinter Nights Hordes of the Underdark.
- Dolina Lodowego Wichru - skuta lodem, zasypana śniegiem północna, górzysta kraina. Nieprzyjazna humanoidom, ale i tak powstały tam ośrodki znane jako Dziesięć Miast. Odwiedzaliśmy Dolinę w dwóch odsłonach pokrewnego do Baldur's Gate cyklu RPG Icewind Dale. Co ciekawe, artefakty należące do kilku bohaterów Icewind Dale można kupić w Baldur's Gate 2.
0
- Baldurs Gate 3 - poradnik do gry
- Baldurs Gate 3: Poradnik do gry
	- Baldurs Gate 3: Uniwersum
		- Baldurs Gate 3: Podstawy
			- BG3: Czy trzeba grać w poprzednie części Baldurs Gate?
- Baldurs Gate 3: Świat Baldurs Gate - wprowadzenie, uniwersum
- Baldurs Gate 3: Dungeons & Dragons i Forgotten Realms - co to? Uniwersum
- Baldurs Gate 3: Świat gry - uniwersum
- Baldurs Gate 3: Najważniejsi bogowie, ugrupowania i bohaterowie - uniwersum
 
 
- Baldurs Gate 3: Podstawy
			
 
- Baldurs Gate 3: Uniwersum
		
 
- Baldurs Gate 3: Poradnik do gry
	
Komentarze czytelników
Vegeta1994 Junior
Dlaczego nie ma opcji pobrania tego poradnika?
popkulturowe_błonia Junior

Zapraszam na kanał, na którym sukcesywnie będę dodawał ciekawostki dot. BG3. Aktualnie chociażby film, w którym można się dowiedzieć jak dołączyć do drużyny Bulettę.
[link]
Darth KingMan Pretorianin

Hej, planujecie zaktualizować poradnik? Braki są dość spore.
Beshoon Junior
Witam! Po uporaniu się z Oliwierem (pokonaniu taty i matki) i zaakceptowanie przez niego połączenia się z tym drugim przenosi mnie znów w tryb walki, a jedynym przeciwnikiem jest świat. Mam debuff „klątwa cienia”, który zabija mnie przy próbie dojścia do bezpiecznej strefy. Szybka podróż też nie działa, wiecie może jak się z tym uporać? Dzięki z góry
inMate1818 Chorąży
Poradnik to jakieś oszustwo... Pobiera się przewodnik po grze ,a nie poradnik i nie ma możliwości wyboru... Klikam pobierz poradnik a pobiera przewodnik. Słabe zagranie z waszej strony...
Andrzej Pulaski Chorąży
Cyberpunk 2077 jest dużo większy, bardziej skomplikowany i jest (za friko) dostępny w 11 językach z dubbingiem pełną mimiką twarzy (20 z napisami)!
azzaz Junior
Pod akapitem wszystkie atuty brakuje chyba połowy. Niestety jak widać tylko przy angielskich stronach można tworzyć buildy bo artykuły tak wybrakowane jak ten to tylko zaśmiecanie wyników w google.
annad87690931c2 Junior
Można pokonać grubaskę. Trzeba zabić najpierw czaszki, przy stracie każdej czaszki, traci 100hp. Po zabiciu wszystkich czaszek, ma jakieś 2hp XD
andrzejza Junior
Gdzie jest pik poradnika Baldurs Gate 3  w pdf ?
Ale może będzie tak: "czego się pies nie naliże tego się nie naje." ?
AZ
PIT77 Junior
Gdzie jest możliwość pobrania poradnika/solucji a nie przewodnika po grze?
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.
