Baldurs Gate 3: Czarownik/Warlock - gotowy build postaci Baldurs Gate 3 poradnik, solucja

W tym rozdziale poradnika do gry Baldurs Gate 3 znajdziesz gotowy build dla klasy Czarownika. Podpowiadamy jaka rasa najbardziej pasuje do klasy Czarownika, jak najlepiej rozdać punkty cech, jakie wybrać wyposażenie i czary oraz na jakie umiejętności się zdecydować.

Czarownik (Warlock) to jedna z najmocniejszych postaci dostępnych w grze Baldurs Gate 3. Jego głównymi zaletami są możliwość wyrządzania bardzo dużych obrażeń jednemu celowi i/lub większej grupie przeciwników, a także nadzwyczajne zdolności prowadzenia rozmów ze względu na wysoce rozwiniętą cechę Charyzmy i umiejętności Perswazji, Oszustwa oraz Zastraszania. W przedstawionym buildzie dla klasy Czarownika skupiamy się na specjalizacji (podklasie) Czart, ponieważ uważamy, że taki styl gry przynosi najlepsze rezultaty.

W trakcie wyboru odpowiedniej rasy dla klasy Czarownika (Warlock) na pewno warto zdecydować się na Półelfa (Half-Elf) - Baldurs Gate 3: Czarownik/Warlock - gotowy build postaci - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

Rasa

W trakcie wyboru odpowiedniej rasy dla klasy Czarownika (Warlock) na pewno warto zdecydować się na Półelfa (Half-Elf). To jaką podrasę wybierzesz nie będzie miało większego znaczenia, ale podpowiadamy, że Półelfy Wysokie mogą korzystać z dodatkowej Sztuczki, a Półelfy Leśne otrzymują biegłość w Skradaniu się - wybierz tę opcję, która najbardziej pasuje do Twojego stylu gry. Poniżej zamieszczamy listę bonusów, które otrzyma Twoja postać.

  1. +2 do Charyzmy (Charisma): główna cecha Czarownika;
  2. Zwiększenie wartości cechy: możesz przydzielić dodatkowe 2 punkty cech, ale z ograniczeniem +1 punkt do każdej z nich. Najlepiej będzie zdecydować się na +1 do Zręczności i +1 do Kondycji lub Inteligencji;
  3. Fey Ancestry: bohater będzie mieć przewagę w trakcie rzutów obronnych przeciwko urokom, a magia nie może go uśpić;
  4. Bazowa szybkość rasowa: odległość, którą możesz przebyć w każdej turze wynosi 9 metrów;
  5. Widzenie w ciemności (Darkvision): bohater może widzieć w ciemności w promieniu 12 metrów.

Jeśli z jakichś powodów nie chcesz grać Półelfem możesz także zdecydować się na rasę Diablestwo (Tiefling). Premie rasowe jakie otrzymasz to +2 punkty do Charyzmy i +1 do Inteligencji, a do tego Widzenie w ciemności i Sztuczkę Thaumaturgy.

Pochodzenie (Background)

Wybór odpowiedniego pochodzenia dla Czarownika nie będzie prosty ze względu na to, że warto unikać pochodzenia dzięki któremu bohater od razu otrzyma biegłość w umiejętnościach Oszustwa i Perswazji ze względu na to, że uzyska je po zdobyciu drugiego poziomu doświadczenia za sprawą pasywu Mitycznej Inwokacji - Zniewalający Wpływ. Z tego względu możesz wybrać którekolwiek pochodzenie chcesz, ale warto rozważyć te opcje, które związane są z cechami Inteligencji lub Zręczności.

  1. Mędrzec (Sage): biegłość w Wiedzy Tajemnej (Inteligencja), biegłość w Historii (Inteligencja);
  2. Ulicznik (Urhcin): biegłość w Skradaniu się (Stealth), biegłość w Zwinnych Dłoniach (Slight of Hand).

Specjalizacja (Podklasa)

Czarownik jako jedna z nielicznych klas postaci dostępnych w grze Baldurs Gate 3 może określić swoją specjalizację (podklasę) już w momencie tworzenia postaci. W proponowanym buildzie skupiamy się na podklasie Czart (The Fiend) ze względu na to, że pakt z Czartem zapewnia Czarownikowi Mroczne Błogosławieństwo.

  1. Mroczne Błogosławieństwo (Dark One's Blessing): kiedy redukujesz wrogie stworzenie do 0 punktów zdrowia dar Twojego patrona przyznaje Ci punkty zdrowia równe wartości modyfikatora Charyzmy + poziom doświadczenia postaci.
Tworząc postać z klasą Czarownika w grze Baldurs Gate 3 będziesz mógł od razu wybrać 2 Sztuczki z których Twój bohater będzie mógł korzystać w trakcie rozgrywki - Baldurs Gate 3: Czarownik/Warlock - gotowy build postaci - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

Sztuczki (Cantrips)

Tworząc postać z klasą Czarownika w grze Baldur's Gate 3 będziesz mógł od razu wybrać 2 Sztuczki z których Twój bohater będzie mógł korzystać w trakcie rozgrywki. Przeglądając listę dostępnych zaklęć szczególnie polecamy Nieziemskie Uderzenie jako główny atak Czarownika, a także Przyjaciele jako przydatna zdolność ułatwiającą prowadzenie dialogów.

Nieziemskie Uderzenie (Eldritch Blast) - Baldurs Gate 3: Czarownik/Warlock - gotowy build postaci - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

Nieziemskie Uderzenie (Eldritch Blast)

Efekt: przywołaj skwierczący promień energii, który wyrządzi 1d10 obrażeń Force.

Zasięg: 18 metrów.

Przyjaźń (Friends) - Baldurs Gate 3: Czarownik/Warlock - gotowy build postaci - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

Przyjaźń (Friends)

Efekt: zaurocz istotę niebędąca wrogiem, aby zyskać ułatwienie do testów Charyzmy przeciwko niej.

Zasięg: 9 metrów.

Koncentracja: wymagana.

Ze względu na to, że Sztuczki można używać w każdej rundzie bez ograniczeń powinieneś zdecydować się na takie, których na pewno będziesz używać. Pamiętaj, by zostawić Nieziemskie Uderzenie (Eldritch Blast), ponieważ będzie to Twoje główne zaklęcie ofensywne. Drugi wybór zależy wyłącznie od Ciebie

Czary (Spells)

Czarownik może także od razu nauczyć się 2 Czarów, którymi będzie dysponował w trakcie rozgrywki. Szczególnie polecamy Urok jako zaklęcie zwiększające obrażenia Nieziemskiego Uderzenia oraz Rozkaz Zatrzymanie jako przydatne zaklęcie kontrolne.

Urok (Hex) - Baldurs Gate 3: Czarownik/Warlock - gotowy build postaci - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

Urok (Hex)

Efekt: rzuć klątwę na istotę, aby wyrządzić dodatkowe 1d6 obrażeń Nekrotycznych (Necrotic) przy każdym ataku zakończonym trafieniem. Cel ma także utrudnione testy dla jednej wybranej przez Ciebie cechy.

Zasięg: 18 metrów.

Koncentracja: wymagana.

Dodatkowe informacje: Urok zalicza się do kategorii Akcji dodatkowych dzięki czemu można użyć go przed rzuceniem zaklęcia Nieziemskie Uderzenie, by wyrządzić celowi znacznie większe obrażenia za pierwszym uderzeniem.

Rozkaz Zatrzymanie (Command Halt) - Baldurs Gate 3: Czarownik/Warlock - gotowy build postaci - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

Rozkaz Zatrzymanie (Command Halt)

Efekt: rozkaż istocie zatrzymać się, uniemożliwiając jej przemieszczanie się i podejmowanie akcji.

Zasięg: 18 metrów.

W odróżnieniu od wcześniej opisanych Sztuczek, Czary zużywają komórkę do rzucenia czaru co oznacza, że nie mogą być bez końca wykorzystywane. Komórki czarów odnawiasz po krótkim odpoczynku.

Umiejętności

Wybierając umiejętności dla swojego Czarownika powinieneś wybrać Zastraszenie, jako zdolność ściśle związaną z Charyzmą. Przypominamy, aby unikać wyboru Oszustwa i Perswazji, ponieważ Twój bohater otrzyma je po awansie na 2 poziom doświadczenia i wyborze zdolności pasywnej Zniewalający Wpływ.

W zależności od wybranego pochodzenia zdecyduj się na któreś z poniższych opcji - Baldurs Gate 3: Czarownik/Warlock - gotowy build postaci - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

W zależności od wybranego pochodzenia zdecyduj się na któreś z poniższych opcji:

  1. Zastraszanie (Intimidation): umiejętność powiązana z cechą Charyzmą;
  2. Śledztwo (Investigation): umiejętność powiązana z cechą Inteligencji;
  3. Natura (Nature): umiejętność powiązana z cechą Inteligencji;
  4. Religia (Religion): umiejętność powiązana z cechą Inteligencji;
  5. Wiedza Tajemna (Arcana): umiejętność powiązana z cechą Inteligencji;
  6. Skradanie się (Stealth): umiejętność powiązana z cechą Zręczności.

Więcej szczegółowych informacji na temat wszystkich umiejętności dostępnych w grze Baldurs Gate 3 znajdziesz na osobnej stronie niniejszego poradnika, która została w całości poświęcona temu zagadnieniu.

Cechy

Rozwijając cechy Czarownika przede wszystkim trzeba skupić się na Charyzmie (Charisma) jako cesze odpowiedzialnej za rzucanie czarów (Spellcasting). Następnie warto rozdać punkty w Kondycję, Zręczność oraz Inteligencję.

Proponujemy rozdanie punktów cech Czarownika w następujący sposób - Baldurs Gate 3: Czarownik/Warlock - gotowy build postaci - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

Proponujemy rozdanie punktów cech Czarownika w następujący sposób:

  1. Charyzma (Charisma): 16 punktów;
  2. Kondycja (Constitution): 14 punktów;
  3. Zręczność (Dexterity): 14 punktów;
  4. Inteligencja (Intelligence): 14 punktów;
  5. Mądrość (Wisdom): 10 punktów;
  6. Siła (Strength): 8 punktów - cecha nieprzydatna Czarownikom.

Wyposażenie

Czarownik to klasa postaci, która w każdej możliwej sytuacji polega na swoich zaklęciach, by wyrządzać przeciwnikom obrażenia. Sytuacje w których Twój bohater skorzysta z broni białej będą naprawdę rzadkością więc bez znaczenia jest z jakiej broni będziesz korzystać, by ewentualnie dobić przeciwnika znajdującego się w zasięgu ataku. Zbroja jaką powinien nosić Twój Czarownik zalicza się do kategorii lekkich pancerzy, które zapewniają dodatkowy bonus do Zręczności (Dexterity).

Po zdobyciu drugiego poziomu doświadczenia będziesz mógł wybrać dwie z dziewięciu zdolności pasywnych, które zapewnią Twojemu bohaterowie określone bonusy i zwiększą jego możliwości bojowe - Baldurs Gate 3: Czarownik/Warlock - gotowy build postaci - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

Mistyczne Inwokacje (Eldritch Invocations)

Po zdobyciu drugiego poziomu doświadczenia będziesz mógł wybrać dwie z dziewięciu zdolności pasywnych, które zapewnią Twojemu bohaterowie określone bonusy i zwiększą jego możliwości bojowe. Szczególnie polecamy Bolesny Wybuch i Zniewalający Wpływ.

Dzięki pasywowi Bolesny Wybuch, Twój bohater będzie wyrządzał znacznie większe obrażenia korzystając ze swojego podstawowego zaklęcia Nieziemskie Uderzenie - Baldurs Gate 3: Czarownik/Warlock - gotowy build postaci - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry
  1. Bolesny Wybuch (Agonizing Blast): kiedy rzucasz czar Nieziemskie Uderzenie (Eldritch Blast) dodaj swój modyfikator Charyzmy do wyrządzonych obrażeń;
  2. Zniewalający Wpływ (Beguiling Influence): zyskujesz biegłość w umiejętnościach Oszustwa i Perswazji. Obydwie umiejętności związane są z cechą Charyzmy.

Dzięki pasywowi Bolesny Wybuch, Twój bohater będzie wyrządzał znacznie większe obrażenia korzystając ze swojego podstawowego zaklęcia Nieziemskie Uderzenie. Na 4 poziomie doświadczenia, po podniesieniu cechy Charyzmy do 18 punktów będą to +4 punkty obrażeń przy każdym trafieniu.

Pakt Łańcucha (Pact of the Chain)

Po zdobyciu trzeciego poziomu doświadczenia Twój bohater otrzyma dodatkową zdolność o nazwie Pakt Łańcucha.

  1. Pakt Łańcucha (Pact of the Chain): zdobywasz lojalność chowańca, ducha fey, który przybiera wybraną przez Ciebie postać - może być zwierzęciem, chochlikiem (imp) lub quasirem (quasit).

Pamiętaj, by skorzystać z tego zaklęcia przed przystąpieniem do walki, by chowaniec mógł się w nią zaangażować. Poza tym, że przywołane stworzenie potrafi walczyć to może także posłużyć za przynętę i odciągnąć uwagę przeciwników od Twojej drużyny.

Po osiągnięciu 3 poziomu doświadczenia będziesz mógł wybrać kolejny czar do księgi zaklęć swojego Czarownika - Baldurs Gate 3: Czarownik/Warlock - gotowy build postaci - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

Krok przez mgłę (Misty Step) - istotne zaklęcie

Po osiągnięciu 3 poziomu doświadczenia będziesz mógł wybrać kolejny czar do księgi zaklęć swojego Czarownika. Do wyboru będziesz mieć aż 16 zaklęć 2 poziomu (zarówno zaklęcia defensywne jak i ofensywne) jednak my zalecamy Krok przez mgłę.

Krok przez mgłę (Misty Step) - Baldurs Gate 3: Czarownik/Warlock - gotowy build postaci - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

Krok przez mgłę (Misty Step)

Efekt: Twojego bohatera otacza czarna mgiełka i teleportuje się na wolne miejsce w polu widzenia.

Zasięg: 18 metrów.

Dodatkowe informacje: zaklęcie to zalicza się do Akcji dodatkowej dzięki czemu możesz z niego skorzystać, by szybko przeteleportować swojego bohatera na miejsce dzięki któremu zyska przewagę wysokości (High Ground) nad przeciwnikiem i natychmiast rzucić ofensywne zaklęcie Nieziemskie Uderzenie.

Jeśli jesteś ciekaw, jakimi zaklęciami drugiego poziomu dysponuje Czarownik po zdobyciu 3 poziomu doświadczenia możesz je wszystkie sprawdzić na osobnej stronie niniejszego poradnika.

Udoskonalenie cech

Po zdobyciu 4 poziomu doświadczenia będziesz mógł udoskonalić cechy (Ability Improvement) swojego Czarownika rozdając dodatkowe 2 punkty do wybranych przez siebie cech. To najlepszy moment na to, by zwiększyć wartość cechy Charyzmy (Charisma) do 18 punktów. Wzmocnisz dzięki temu moc Czarownika, ale także jego umiejętności jak Perswazja, Zastraszanie i Oszustwo.

Porady ogólne

Zanim przejdziesz do rozgrywki klasą Czarownika w grze Baldurs Gate 3 warto poznać kilka głównych tipów, które jeszcze bardziej przybliżą Ci tę klasę i w znacznym stopniu wpłyną na skuteczność Twojego bohatera w trakcie walki.

  1. Przewaga wysokości: jeśli to możliwe, przed rozpoczęciem walki zawsze staraj się zając pozycję wyższą od przeciwnika (na wzniesieniu, dachu, schodach, balkonie itd.), by zyskać Przewagę wysokości (High Ground). Jeśli zajdzie taka konieczność nie wahaj się skorzystać z zaklęcia Krok przez Mgłę;
  2. Urok (Hex): w trakcie walki z mocniejszym przeciwnikiem pamiętaj, by najpierw użyć na nim Uroku (Akcja dodatkowa), a następnie użyć zaklęcia ofensywnego. Dzięki takiemu rozwiązaniu przeciwnik będzie otrzymywał dodatkowo 1d6 obrażeń Nekrotycznych po każdym ataku zakończonym trafieniem i szybciej go wyeliminujesz;
  3. Czary: Czarownik posiada tylko dwie komórki czarów, ale za to odnawiają się one po krótkim odpoczynku;
  4. Dialogi: ze względu na bardzo wysoki poziom cechy Charyzmy i biegłość w umiejętnościach Perswazji, Oszustwa i Zastraszania Czarownik idealnie nadaje się do prowadzenia rozmów z napotkanymi istotami.