Baldurs Gate 3: Kleryk/Cleric - omówienie postaci Baldurs Gate 3 poradnik, solucja

W tym rozdziale poradnika do gry Baldurs Gate 3 znajdziesz ogólną charakterystykę klasy postaci Kleryka (Cleric).

Kleryk (Cleric) to jedna z klas postaci dostępnych w grze Baldurs Gate 3. Klerycy są ucieleśnieniem boskiej mocy, którą manifestują z wręcz cudownym skutkiem, a ich bezgraniczne oddanie określonym bóstwom daje im zdolność rzucania nadzwyczajnych zaklęć. Kleryk to bardzo wszechstronna postać, którą można rozwijać na wiele różnych sposobów. Ich głównym zadaniem w drużynie jest leczenie, inspirowanie i wzmacnianie sojuszników wieloma zaklęciami jednak mogą także zadawać bolesną śmierć różnego rodzaju klątwami, plagami i ogniem przywoływanym prosto z niebios. Warto tutaj zaznaczyć fakt, że Klerycy dobrze radzą sobie także w bezpośrednim starciu z wrogiem, gdy trzeba użyć tradycyjnych argumentów jak miecze, a nawet potrafią posługiwać się bronią dalekiego zasięgu.

Najważniejsze cechy

W zależności od preferowanego stylu gry, Kleryka w grze Baldurs Gate 3 można rozwijać na różne sposoby jednak na szczególną uwagę zasługują 2 główne cechy: Mądrość i Kondycja. Jeśli Twój Kleryk będzie nosił ciężkie zbroje i walczył w zwarciu warto zastanowić się nad rozdaniem kilku punktów w Siłę. Z drugiej strony, jeśli chcesz zdecydować się na lżejsze pancerze i unikać bezpośredniej konfrontacji dobrym wyborem będzie Zręczność.

Mądrość (Wisdom) - Baldurs Gate 3: Kleryk/Cleric - omówienie postaci - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

Mądrość (Wisdom)

Mądrość jest niezbędną cechą Kleryków, ponieważ wykorzystują ją oni do rzucania czarów. Co więcej, Mądrość wpływa na prawdopodobieństwo trafienia zaklęciem w cel.

Kondycja (Contitution) - Baldurs Gate 3: Kleryk/Cleric - omówienie postaci - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

Kondycja (Contitution)

Nie tylko zwiększy ogólną pulę zdrowia postaci, ale również pomoże Twojemu bohaterowi utrzymać koncentrację w trakcie rzucania określonych zaklęć.

Siła (Strength) - Baldurs Gate 3: Kleryk/Cleric - omówienie postaci - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

Siła (Strength)

Wpływa na szansę na trafienie i obrażenia bronią opartą na Sile. Wywiera również wpływ na odległość na jaką może skoczyć Twój bohater, a także ciężar, który może unieść.

Właściwości klasy

Jako Kleryk od razu otrzymasz dostęp do wielu czarów, które zostały podzielone na trzy kategorie. Warto dobrze się z nimi zaznajomić, ponieważ nie wszystkie czary w grze Baldurs Gate 3 działają na tej samej zasadzie.

  1. Sztuczki (Cantrips): czary, które możesz rzucać w nieskończoność, a więc nie zajmują miejsca na zaklęcia, nie muszą być wcześniej przygotowywane, nie trzeba odpoczywać pomiędzy ich użyciem, można ich użyć w każdej rundzie;
  2. Czary (Spells): tego typu zaklęcia wymagają komórkę do rzucenia czaru, chyba że postać dysponuje odpowiednią zdolnością. Oznacza to, że nie mogą być bez końca wykorzystywane, jak wyżej opisane Sztuczki. Komórki czarów odnawiasz po długim odpoczynku;
  3. Przygotowane czary (Prepared spells): tego typu zaklęcia muszą zostać przygotowane przed ich użyciem. W celu przygotowania czarów postać musi znajdować się poza walką, otworzyć swoją księgę czarów (domyślnie K), odznaczyć czary, których nie chce użyć i w zamian wybrać inne, które np. przydadzą się w trakcie najbliższej walki.

Ze względu na to, że Sztuczki można używać w każdej rundzie bez ograniczeń powinieneś zdecydować się na takie, których na pewno będziesz używać. Tworząc nową postać Kleryka otrzymasz 3 komórki na tego typu czary.

Akcja specjalna

Po zdobyciu drugiego poziomu doświadczenia, każdy Kleryk bez względu na wybraną specjalizację (podklasę) otrzymuje dostęp do jednej specjalnej umiejętności (akcji) z której może skorzystać w trakcie walki.

Odpędzenie Nieumarłego (Turn Undead) - Baldurs Gate 3: Kleryk/Cleric - omówienie postaci - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

Odpędzenie Nieumarłego (Turn Undead)

Efekt: wszyscy nieumarli, którzy Cię widzą lub słyszą, zostają zmuszeni do ucieczki przed Tobą.

Zasięg: 9 metrów.

Umiejętności

Tworząc postać Kleryka będziesz mógł wybrać 2 spośród 5 dostępnych umiejętności. Należy tutaj zaznaczyć fakt, że niektóre z nich mogą już być przyporządkowane z uwagi na wybraną rasę postaci i nie będzie można ich zmienić.

  1. Intuicja (Insight): umiejętność dzięki której bohater będzie mógł przejrzeć ludzi i wyczuć podejrzane sytuacje, przebić się przez kłamstwa i inne formy oszustwa;
  2. Historia (History): bohater będzie w stanie rozpoznawać ważniejsze imiona i nazwiska oraz niezwykłe przedmioty;
  3. Perswazja (Persuasion): sztuka zdobywania przysług i przekonywania innych, by spełnili Twoje życzenia;
  4. Medycyna (Medicine): wiedza i umiejętności pozwalające na leczenie ran i diagnozowanie chorób;
  5. Religia (Religion): wiedza na temat bóstw Abeiru-Torilu, w tym przypisanych im domen, kapłanów i świętych rytuałów.

Najlepiej wybierać pomiędzy umiejętnościami, które bazują na podstawowych cechach Maga, a więc Intuicja (Mądrość), Medycyna (Mądrość), a w przypadku rozwoju cechy Charyzmy za sprawą odpowiedniej podklasy można zdecydować się na Perswazję.

Specjalizacje

Kleryk jest wyjątkową klasą postaci i z tego względu od razu będziesz mógł zdecydować się na jedną z trzech dostępnych specjalizacji (podklas).

  1. Domena Życia (Life Domain): jest aspektem wielu dobrych bóstw i źródłem czarów chroniących oraz przywracających siły umysłowe, cielesne i duchowe;
  2. Domena Światła (Light Domain): tę domenę oferują bóstwa sprawiedliwości, majestatu i pierwotnego ognia, zapewniając zaklęcia ofensywne, rozpraszające mrok i godzące w nieumarłych;
  3. Domena Oszustwa (Trickery Domain): ostatnią domenę oferują podłe, chaotyczne i złośliwe bóstwa. Klerycy, którzy się w niej specjalizują korzystają z magii oszustwa i iluzji.