Baldurs Gate 3: Łowca/Ranger - Gotowy build postaci Baldurs Gate 3 poradnik, solucja

W tym rozdziale poradnika do gry Baldurs Gate 3 znajdziesz gotowy build dla klasy Łowcy. Podpowiadamy jaka rasa najbardziej pasuje do klasy Łowcy, jak najlepiej rozdać punkty cech, jakie wybrać wyposażenie i czary oraz na jakie umiejętności się zdecydować.

Łowcę (Rangera) w grze Baldurs Gate 3 można rozwinąć na wiele sposób. Miłośnicy walki dystansowej mogą skupić się na korzystaniu z krótkich lub długich łuków, a fani sławnego Mrocznego Elfa o imieniu Drizzt Do'Urden mogą zdecydować się na korzystanie z dwóch broni na raz (dual wielding) i walczyć w zwarciu. W przedstawionym buildzie dla klasy Łowcy skupiamy się na walce dystansowej i specjalizacji (podklasie) Myśliwy, ponieważ uważamy, że taki styl gry przynosi najlepsze rezultaty.

W trakcie wyboru odpowiedniej rasy dla klasy Łowcy (Ranger) na pewno warto zdecydować się na Leśnego Elfa (Wood Elf) - Baldurs Gate 3: Łowca/Ranger - Gotowy build postaci - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

Rasa

W trakcie wyboru odpowiedniej rasy dla klasy Łowcy (Ranger) na pewno warto zdecydować się na Leśnego Elfa (Wood Elf). Poniżej zamieszczamy listę bonusów, które otrzyma Twoja postać.

  1. +2 do Zręczności (Dexterity) - główna cecha Łowcy;
  2. +1 do Mądrości (Wisdom) - cecha odpowiedzialna za umiejętność rzucania czarów u Łowców;
  3. Wyostrzone Zmysły (Keen Senses): bohater otrzymuje biegłość w umiejętności Percepcji (Perception);
  4. Bazowa szybkość rasowa: odległość, którą możesz przebyć w każdej turze wynosi 9 metrów;
  5. Maska Dziczy (Mask of the Wild): bohater osiąga biegłość w Skradaniu się;
  6. Fey Ancestry: bohater będzie mieć przewagę w trakcie rzutów obronnych przeciwko urokom, a magia nie może go uśpić;
  7. Widzenie w ciemności (Darkvision): bohater może widzieć w ciemności w promieniu 12 metrów;
  8. Biegłość w mieczach krótkich - doskonała opcja na broń pomocniczą do walki w bliskim kontakcie, szczególnie dualwielding;
  9. Biegłość w długich mieczach;
  10. Biegłość w długich łukach - główna broń Łowcy;
  11. Biegłość w krótkich łukach.

Jeśli z jakichś powodów nie chcesz grać Elfem możesz także zdecydować się na Niziołka Śmiałego (Strongheart Halfling). Premie rasowe jakie otrzymasz to +2 punkty do Zręczności i +1 do Kondycji, a do tego biegłość w Skradaniu się.

Pochodzenie (Background)

W trakcie wyboru pochodzenia (background) dla swojego Łowcy warto wybrać pomiędzy opcjami, które czerpią korzyść z rozwiniętej cechy Mądrości (Wisdom), a unikać tych, które gwarantują umiejętności związane z cechą Inteligencji (Intelligence), która u Łowców nie jest rozwijana. Przypominamy, że Mądrość u Łowców odpowiada za umiejętność rzucania czarów. Nie ma potrzeby skupiania się na pochodzeniu dającym biegłość w Skradaniu się ze względu na to, że uzyskasz tę zdolność dzięki rasie Elf Leśny.

  1. Ludowy bohater (Folk Hero): biegłość w Opiece nad zwierzętami (Mądrość), biegłość w Sztuce przetrwania (Mądrość);
  2. Marynarz (Sailor): biegłość w Percepcji (Mądrość), biegłość w Atletyce (Siła);
  3. Pogranicznik (Outlander): biegłość w Sztuce przetrwania (Mądrość), biegłość w Atletyce (Siła);
  4. Rzemieślnik Gildii (Guild Artisan): biegłość w Intuicji (Mądrość), biegłość w Perswazji (Charyzma).

Ulubiony Wróg (Favored Enemy)

Tworząc postać z klasą Łowcy w grze Baldur's Gate 3 będziesz mógł wybrać swojego ulubionego wroga, a to z kolei zapewni Twojej postaci dodatkowe umiejętności lub właściwości. Szczególnie polecamy dwie opcje: Łowcę Nagród lub Świętoszkowatego Prześladowcę.

Naturalny Odkrywca to klasowa zdolność Łowcy, która daje mu przewagę w walce w określonych warunkach lub zapewnia inne przydatne umiejętności - Baldurs Gate 3: Łowca/Ranger - Gotowy build postaci - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry
  1. Łowca Nagród (Bounty Hunter) - bohater otrzymuje biegłość w Śledztwie (Investigation) i dostęp do zdolności pasywnej Grypsery (Thieves Cant). Jeśli w trakcie rozgrywki chcesz korzystać z czaru Pętające Uderzenie (Ensnaring Strike) to istotom objętym tym efektem trudniej będzie uciec (uwolnić się od tego zaklęcia);
  2. Świętoszkowaty Prześladowca (Sanctified Stalker) - bohater zdobywa biegłość w umiejętności Religii (Religion) i dostęp do zaklęcia Święty Płomień (Sacred Flame), które ma zasięg 18 metrów i wyrządza 1d8 obrażeń od Światłości (Radiant).

Naturalny Odkrywca (Natural Explorer)

Naturalny Odkrywca to klasowa zdolność Łowcy, która daje mu przewagę w walce w określonych warunkach lub zapewnia inne przydatne umiejętności. Szczególnie polecamy dwie opcje: Poskramiacz Zwierząt lub Miejski Tropiciel.

Jeśli Twój bohater ma być jedyną postacią w drużynie, która będzie potrafiła otwierać zamki to zdecydowanie lepiej będzie wybrać Miejskiego Tropiciela - Baldurs Gate 3: Łowca/Ranger - Gotowy build postaci - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry
  1. Poskramiacz Zwierząt (Beast Tamer): bohater posiada silną więź ze zwierzętami dzięki czemu otrzymał możliwość używania zaklęcia Znalezienie Chowańca (Find Familiar), które przyzywa jednego z kilku towarzyszy - pająka, kruka, szczura, żabę, kraba i kota. Każdy z nich posiada inną zdolność;
  2. Miejski Tropiciel (Urban Tracker): bohater uzyskuje biegłość w posługiwaniu się Złodziejskimi Narzędziami (Thieves Tools) i biegłość posługiwaniu się Przebraniem (Disguise Kit).

Jeśli Twój bohater ma być jedyną postacią w drużynie, która będzie potrafiła otwierać zamki to zdecydowanie lepiej będzie wybrać Miejskiego Tropiciela. Jeśli jednak chcesz zostawić w drużynie Astariona to warto zwrócić uwagę na to, że posiada on już biegłość w posługiwaniu się Złodziejskimi Narzędziami więc możesz wybrać Poskramiacza Zwierząt.

Umiejętności

Wybierając umiejętności dla swojego Łowcy zwróć szczególną uwagę na te, które będą czerpać najwięcej korzyści z głównych cech Łowcy, jak Zręczność (Dexterity) i Mądrość (Wisdom). Unikaj tych, które związane są z Inteligencją (Intelligence).

W zależności od wybranego pochodzenia zdecyduj się na któreś z poniższych opcji - Baldurs Gate 3: Łowca/Ranger - Gotowy build postaci - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

W zależności od wybranego pochodzenia zdecyduj się na któreś z poniższych opcji:

  1. Akrobatyka (Acrobatics) - umiejętność powiązana z cechą Zręczności;
  2. Zwinne Dłonie (Slight of Hand) - umiejętność powiązana z cechą Zręczności;
  3. Sztuka przetrwania (Survival) - umiejętność powiązana z cechą Mądrości;
  4. Intuicja (Insight) - umiejętność powiązana z cechą Mądrości;
  5. Percepcja (Perception) - umiejętność powiązana z cechą Mądrości;
  6. Opieka nad zwierzętami (Animal Handling) - umiejętność powiązana z cechą Mądrości.

Więcej szczegółowych informacji na temat wszystkich umiejętności dostępnych w grze Baldurs Gate 3 znajdziesz na osobnej stronie niniejszego poradnika, która została w całości poświęcona temu zagadnieniu.

Cechy

Rozwijając cechy Łowcy przede wszystkim trzeba skupić się na Zręczności (Dexterity) oraz Mądrości (Wisdom), jako cesze odpowiedzialnej za rzucanie czarów (Spellcasting). Trzecia cecha na którą warto zwrócić uwagę to Kondycja (Constitution).

Proponujemy rozdanie punktów cech Łowcy w następujący sposób - Baldurs Gate 3: Łowca/Ranger - Gotowy build postaci - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

Proponujemy rozdanie punktów cech Łowcy w następujący sposób:

  1. Zręczność (Dexterity): 16 punktów;
  2. Mądrość (Wisdom): 16 punktów;
  3. Kondycja (Constitution): 14 punktów;
  4. Siła (Strength): 10 punktów;
  5. Charyzma (Charisma): 10 punktów;
  6. Inteligencja (Intelligence): 8 punktów - cecha nieprzydatna u Łowcy.

Wyposażenie

Wybierając broń dla swojego Łowcy sugerujemy zdecydować się na Długi Łuk oraz dwie bronie jednoręczne, jak np. Krótkie Miecze. Dzięki takiemu zestawieniu Twój bohater będzie niezwykle skutecznie walczył na odległość, a także będzie zdolny szybko wykończyć cel za pomocą akcji dodatkowej uzyskanej dzięki noszeniu dwóch broni jednoręcznych - Atak bez namysłu. Zbroja jaką powinien nosić Twój Łowca zalicza się do kategorii lekkich pancerzy, które zapewniają dodatkowy bonus do Zręczności (Dexterity).

Należy tutaj zaznaczyć fakt, że Atak bez namysłu (Offhand Attack) do którego Twój bohater otrzyma dostęp po wyposażeniu go w dwie bronie jednoręczne zalicza się do kategorii Akcji Dodatkowej (Bonus Action) - Baldurs Gate 3: Łowca/Ranger - Gotowy build postaci - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

Należy tutaj zaznaczyć fakt, że Atak bez namysłu (Offhand Attack) do którego Twój bohater otrzyma dostęp po wyposażeniu go w dwie bronie jednoręczne zalicza się do kategorii Akcji Dodatkowej (Bonus Action). Oznacza to, że w jednej turze może oddać strzał z łuku (Akcja), a następnie wykończyć przeciwnika Atakiem bez namysłu (Akcja bonusowa).

Styl walki

Po osiągnięciu drugiego poziomu doświadczenia, Łowca otrzymuje możliwość wyboru preferowanego stylu walki. Ze względu na to, że przedstawiony build bazuje na postaci korzystającej z łuku proponujemy wybór Strzelectwa.

  1. Strzelectwo (Archery): bohater otrzymuje premię +2 do ataków wykonywanych bronią dystansową co pływa na szansę na trafienie w cel.

Decydując się na rasę Leśnego Elfa i wybierając styl walki Strzelectwo bohater otrzyma bardzo duży bonus punktowy do rzutów ataku w momencie, gdy korzysta z łuków.

Na drugim poziomie doświadczenia będziesz mógł wybrać dla swojego Łowcy dwa czary z których będziesz mógł korzystać w trakcie rozgrywki - Baldurs Gate 3: Łowca/Ranger - Gotowy build postaci - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

Czary

Na drugim poziomie doświadczenia będziesz mógł wybrać dla swojego Łowcy dwa czary z których będziesz mógł korzystać w trakcie rozgrywki. Na trzecim levelu otrzymasz możliwość wyboru kolejnego czaru, a więc łącznie będziesz dysponować trzema zaklęciami. W zależności od preferowanego stylu gry warto zwrócić uwagę na Rozmawianie ze zwierzętami, Grad Cierni, Pętające Uderzenie i Znak Łowcy.

Po wybraniu zaklęć nie będziesz mógł ich zmienić aż do momentu awansu na kolejny poziom doświadczenia, a zużyte zaklęcia odnawiają się dopiero po dłuższym odpoczynku.

Rozmawianie ze Zwierzętami (Speak with Animals) - Baldurs Gate 3: Łowca/Ranger - Gotowy build postaci - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

Rozmawianie ze Zwierzętami (Speak with Animals)

Efekt: zdobywasz umiejętność rozumienia i porozumiewania się werbalnie ze zwierzętami.

Koncentracja: Wymagana.

Grad Cierni (Hail of Thorn) - Baldurs Gate 3: Łowca/Ranger - Gotowy build postaci - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

Grad Cierni (Hail of Thorn)

Efekt: wystrzeliwujesz salwę cierni, które zadają 1d6+X (X - w zależności od poziomu postaci) obrażeń Kłutych (Piercing damage) i eksploduje, zadając dodatkowo 1d10 obrażeń Kłutych głównemu celowi i otaczającym go stworzeniom.

Zasięg: 18 metrów + 2 metry zasięgu eksplozji.

Dodatkowe informacje: po udanym rzucie obronnym (Save Throw) cele otrzymują tylko połowę obrażeń od wybuchu.

Znak Łowcy (Hunters Mark) - Baldurs Gate 3: Łowca/Ranger - Gotowy build postaci - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

Znak Łowcy (Hunter's Mark)

Efekt: oznacz stworzenie znakiem myśliwego, by zadać dodatkowo 1d6 obrażeń Kłutych (Piercing damage) za każdym razem, gdy trafisz go atakiem z broni.

Zasięg: 18 metrów.

Koncentracja: wymagana.

Dodatkowe informacje: jeśli oznaczony cel zginie zanim efekt tego zaklęcia przeminie, możesz użyć dodatkowej akcji, by naznaczyć inną istotę.

Pętające Uderzenie (Ensnaring Strike) - Baldurs Gate 3: Łowca/Ranger - Gotowy build postaci - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

Pętające Uderzenie (Ensnaring Strike)

Efekt: atak bohatera przywołuje cierniste pnącze, które zadaje 1d6+X (X - w zależności od poziomu postaci) obrażeń Kłutych (Piercing damage) i może unieruchomić cel.

Zasięg: 18 metrów.

Koncentracja: Wymagana.

Dodatkowe informacje: obrażenia wyrządzane są na początku każdej tury. Stwór lub sojusznik uwięzionego celu mogą użyć swojej akcji, by spróbować rozerwać winorośl.

Specjalizacja (podklasa)

Po osiągnięciu trzeciego poziomu doświadczenia, Łowca będzie mógł wybrać jedną z dwóch dostępnych specjalizacji (podklas). W tym buildzie skupiamy się na podklasie Myśliwego (Hunter), która w znacznym stopniu zwiększy możliwości bojowe Twojego bohatera. Wybierając tę podklasę będziesz mógł zdecydować się na jedną z trzech potężnych zdolności pasywnych, a my proponujemy wybrać pomiędzy Pogromcą Hordy, a Zgubą Kolosów.

Pomimo tego, że opis zdolności Zguba Kolosów we wczesnym dostępie do gry Baldurs Gate 3 sugeruje, że cel musi posiadać mniej punktów zdrowia niż wynosi jego maximum to w praktyce pasyw odpala się przy każdym ataku w danej turze - na wszystkich celach, bez względu na ich poziom zdrowia - Baldurs Gate 3: Łowca/Ranger - Gotowy build postaci - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry
  1. Pogromca Hordy (Horde Breaker): weź na cel dwie istoty znajdujące się blisko siebie i zaatakuj je jedna po drugiej. Dzięki tej zdolności Twój bohater będzie mógł wykonać dwa ataki za cenę jednej akcji, ale pod warunkiem, że cele znajdują się blisko siebie;
  2. Zguba Kolosów (Colossus Slayer): raz na turę atak Twoją bronią zadaje dodatkowo 1d8 obrażeń od Ognia (Fire damage), jeśli cel nie ma maksymalnej ilości punktów zdrowia.

Pomimo tego, że opis zdolności Zguba Kolosów we wczesnym dostępie do gry Baldurs Gate 3 sugeruje, że cel musi posiadać mniej punktów zdrowia niż wynosi jego maximum to w praktyce pasyw odpala się przy każdym ataku w danej turze - na wszystkich celach, bez względu na ich poziom zdrowia. Możliwe, że jest to błąd i zostanie to naprawione w przyszłych aktualizacjach.

Udoskonalenie cech

Po zdobyciu 4 poziomu doświadczenia będziesz mógł udoskonalić cechy (Ability Improvement) swojego Łowcy rozdając dodatkowe 2 punkty do wybranych przez siebie cech. To najlepszy moment na to, by zwiększyć wartość Zręczności (Dexterity) do 18 punktów.

Porady ogólne

Zanim przejdziesz do rozgrywki klasą Łowcy w grze Baldurs Gate 3 warto poznać kilka głównych tipów, które w znacznym stopniu wpłyną na skuteczność Twojego bohatera w trakcie walki i ułatwią Ci wybór odpowiedniego celu.

1 - Baldurs Gate 3: Łowca/Ranger - Gotowy build postaci - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry
  1. Odpowiednia pozycja strzelecka: jeśli to możliwe, przed rozpoczęciem walki zawsze staraj się zając pozycję wyższą od przeciwnika (na wzniesieniu, dachu, schodach, balkonie itd.), by zyskać Przewagę wysokości (High Ground). W znacznym stopniu zwiększy to szansę bohatera na trafienie w cel;
  2. Atak w plecy lub z ukrycia: atakując przeciwnika w plecy lub z ukrycia zyskujesz Przewagę w ataku (Advantage on attack), a to zwiększa szansę na trafienie w cel i dodatkowo może wywołać efekt Zaskoczenia co oznacza, że Twój bohater będzie mógł wykonać dwa ataki zanim przeciwnik będzie mógł skorzystać z własnej tury;
  3. Pętające Uderzenie (Ensnaring Strike): używaj tego zaklęcia, by zatrzymać w miejscu przeciwników walczących w zwarciu. Nie dysponują oni bronią zasięgową więc nie będą stwarzać przez pewien czas żadnego zagrożenia dla Twojej drużyny. Możesz także unieruchomić magów w taki sposób, by nie byli w stanie zbliżyć się na odległość pozwalającą im na rzucenie czaru;
  4. Grad Cierni (Hail fo Thorns): zaklęcie to przydaje się do zaatakowania kilku celów znajdujących się blisko siebie, ale z powodzeniem można je również wykorzystać na pojedynczym wrogu, by wyrządzić mu dodatkowe obrażenia. Należy tutaj zaznaczyć fakt, że Grad Cierni może wyrządzić obrażenia Twoim sojusznikom więc uważnie dobieraj swoje cele;
  5. Atak bez namysłu (Offhand Attack): umiejętność do której Twój bohater otrzyma dostęp w momencie korzystania z dwóch broni jednoręcznych (dualwielding). Ze względu na to, że atak ten zalicza się do akcji dodatkowych najpierw będziesz mógł posłać w kierunku przeciwnika strzałę z łuku, a następnie szybko dobić cel z małą ilością punktów zdrowia bez potrzeby czekania na następną turę.