Baldurs Gate 3: Obóz Baldurs Gate 3 poradnik, solucja

Na tej stronie poradnika do gry Baldurs Gate 3 zamieściliśmy wszystkie najważniejsze informacje na temat obozu drużyny. Dowiesz się m.in. jak można dotrzeć do obozowiska drużyny, jaki jest główny cel powrotu do obozu i jakie główne czynności można wykonywać w trakcie wizyty w obozie.

Obóz - główne założenia

Oboz drużyny jest w Baldurs Gate 3 miejscem, które ma spełniać dwa główne założenia - Baldurs Gate 3: Obóz - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

Oboz drużyny jest w Baldur's Gate 3 miejscem, które ma spełniać dwa główne założenia:

  1. Możliwość skorzystania z dłuższego odpoczynku. Poza odnowieniem sił życiowych bohaterów możesz też w ten sposób m.in. pozbyć się niektórych spośród nałożonych na nich negatywnych statusów, czy odnowić limit użyć wybranych umiejętności i czarów.
  2. Możliwość spotykania się z towarzyszami. Może to mieć na cele lepsze poznawanie ich, budowanie z nimi relacji pod kątem ewentualnego nawiązania romansu, czy uzyskiwanie dokładniejszych informacji na temat zadań powiązanych z konkretnymi członkami drużyny.

Jak dotrzeć do obozu?

Są dwa główne sposoby przeniesienia się do obozu drużyny - Baldurs Gate 3: Obóz - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

Są dwa główne sposoby przeniesienia się do obozu drużyny. Pierwsza metoda zakłada kliknięcie na przycisku znajdującym się obok mini-mapy w prawym górnym rogu ekranu.

Druga metoda to wybranie obozu z listy miejsc szybkiej podróży - Baldurs Gate 3: Obóz - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

Druga metoda to wybranie obozu z listy miejsc szybkiej podróży. Obozowisko drużyny powinno znajdować się na samej górzy listy lokacji, do których można dotrzeć.

Główne aktywności w obozie

W obozie przebywają wszyscy zrekrutowani przez ciebie bohaterowie, nie tylko ci, którzy ci do tej pory towarzyszyli podczas eksploracji świata gry - Baldurs Gate 3: Obóz - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

W obozie przebywają wszyscy zrekrutowani przez ciebie bohaterowie, nie tylko ci, którzy ci do tej pory towarzyszyli podczas eksploracji świata gry. Z każdą z tych osób możesz porozmawiać po to żeby np. dowiedzieć się więcej na temat danego bohatera czy powiązanego z nim zadania.

Nad głowami niektórych towarzyszy mogą też znajdować się wykrzykniki. Jest to informacja, że z danym bohaterem do odbycia jest jakaś unikalna rozmowa np. na temat niedawnych wydarzeń. Warto zaznaczyć, że wykrzykniki pojawiają się nie tylko w obozie. Mogą też wyświetlać się podczas podróżowania po świecie, np. po jakimś ważnym wydarzeniu w ramach zaliczanego questu.

Uwaga - Zestawienie potencjalnych członków drużyny znajdziesz na osobnej stronie Lista grywalnych postaci.

1 - Baldurs Gate 3: Obóz - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry
Podczas pobytu w obozie możesz zmieniać skład aktywnej drużyny, czyli maksymalnie 3 bohaterów podróżujących po świecie wraz ze stworzoną przez ciebie główną postacią - Baldurs Gate 3: Obóz - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

Podczas pobytu w obozie możesz zmieniać skład aktywnej drużyny, czyli maksymalnie 3 bohaterów podróżujących po świecie wraz ze stworzoną przez ciebie główną postacią. W trakcie rozmowy z towarzyszem możesz poprosić go o to żeby pozostał w obozie (przykład na obrazku 1) lub żeby do ciebie dołączył (przykład na obrazku 2) - ta druga opcja zakończy się pozytywną odpowiedzią tylko jeśli twoja aktywna drużyna nie liczy aktualnie 4 osób.

Możesz umieszczać niepotrzebne rzeczy w skrzyni - Baldurs Gate 3: Obóz - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

Możesz umieszczać niepotrzebne rzeczy w skrzyni. To dobry pomysł jeśli inwentarze wszystkich członków twojej drużyny są przeciążone lub po prostu jeśli chcesz odłożyć sobie jakieś bronie, artefakty i inne cięższe przedmioty na później po to żeby nie obciążały niepotrzebnie inwentarza.

W obozie są materace służące do odpoczynku - Baldurs Gate 3: Obóz - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

W obozie są materace służące do odpoczynku. Wejdź w interakcję z jednym z nich dopiero po załatwieniu wszystkich innych spraw w obozowisku. Po potwierdzeniu chęci przespania się gra dokonana przeskoku o 1 dzień. Twoja drużyna automatycznie powróci do tej samej lokacji, z której wyruszyła wcześniej do obozu.

Nowe moce psioniczne

Dodatkowa informacja - Po jednym z pierwszych odpoczynków w obozie automatycznie odblokujesz nowe psioniczne moce illithid, czyli związane z pasożytami znajdującymi się w głowach bohaterów - Baldurs Gate 3: Obóz - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

Dodatkowa informacja - Po jednym z pierwszych odpoczynków w obozie automatycznie odblokujesz nowe psioniczne moce illithid, czyli związane z pasożytami znajdującymi się w głowach bohaterów. Gra automatycznie przydzieli członkom drużyny różne moce w zależności od klasy danej postaci:

  1. Wojownik - Psionic Pull - Moc ta pozwala przyciągać do siebie postacie i obiekty. Jest ona szczególnie pomocna do zrzucania przeciwników z wysokich półek oraz do zmniejszania dystansu do wrogów dążacych do prowadzenia walki na dystans.
  2. Kleryk - Survival Instinct - Moc ta pozwala wybronić się przed utratą przytomności po tym jak kleryk straci wszystkie punkty wytrzymałości.
  3. Mag - Reflective Shell - Moc ta pozwala odbijać wszystkie pociski wymierzone w maga. Dotyczy to zarówno strzał, jak i magicznych pocisków wypuszczanych przez wrogów w oparciu o zaklęcia.
  4. Łotrzyk - Inkblot - Moc ta wytwarza chmurę magicznej ciemności, która znacząco ułatwia ukrywanie się przed przeciwnikami. Stworzenia wewnątrz chmury są oślepiane i nie mogą wyprowadzać ataków dystansowych.
  5. Łowca - Force Tunnel - Moc ta pozwala na wykonanie szarży, która jest w stanie odepchnąć przedmioty i istoty znajdujące się przed bohaterem. Może to mieć różne zastosowania, np. do ratowania się po okrążeniu łowcy czy zrzucania wrogów z wysokich półek.
  6. Czarownik - Supernatural Attraction - Moc ta pozwala czarownikowi teleportować się do innej istoty.

Moce psioniczne są zaliczane do akcji dodatkowych, a więc możesz z nich korzystać niezależnie od używanych głównych ataków i umiejętności. Każda moc wymaga regeneracji po użyciu, ale wystarczy udać się na krótki odpoczynek.

Dodatkowe postacie w obozie

W obozie mogą pojawić się postacie i istoty, które nie są członkami drużyny. Może się tak stać po tym jak spotkasz je w trakcie eksploracji świata gry i sprostasz ewentualnym dodatkowym wymaganiom do zaproszenia ich do obozowiska. Poniżej znajdziesz zestawienie tych postaci.

Zakapturzony szkielet (Hooden Skeleton) to NPC, którego można spotkać w trakcie eksploracji Zatęchłej krypty znajdującej się pod Zarośniętymi ruinami - Baldurs Gate 3: Obóz - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

Zakapturzony szkielet (Hooden Skeleton) to NPC, którego można spotkać w trakcie eksploracji Zatęchłej krypty znajdującej się pod Zarośniętymi ruinami. Musisz konkretnie dotrzeć do sekretnej komnaty w krypcie, odkryć sekretny przycisk, pokonać nieumarłych, a następnie zbadać duży sarkofag. Spowoduje to pojawienie się Zakapturzonego szkieletu. W trakcie rozmowy z nim możesz wybierać dowolne opcje dialogowe i żadna z nich nie doprowadzi to walki ani zniechęcenia do siebie rozmówcy.

Zatęchłą kryptę dokładniej opisaliśmy m.in. na mapie M2 atlasu świata oraz w opisie przejścia questu Zapomniane ruiny.

Od tej pory Zakapturzony szkielet będzie pojawiał się w obozie drużyny - Baldurs Gate 3: Obóz - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

Od tej pory Zakapturzony szkielet będzie pojawiał się w obozie drużyny. Oprócz odbywania z nim kolejnych rozmów możesz opłacać u niego usługę wskrzeszania poległych członków drużyny. Każda taka operacja będzie cię kosztowała 200 sztuk złota.

Pies Scratch przebywa początkowo w lesie na północny-wschód od Opuszczonej wioski - Baldurs Gate 3: Obóz - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

Pies Scratch przebywa początkowo w lesie na północny-wschód od Opuszczonej wioski. Zwierzak ten czuwa przy zwłokach swojego pana Gomwicka. Możesz uspokoić psa rozmawiając z nim (wymagany odpowiedni czar lub mikstura), bądź też zaliczając test Opieki nad zwierzętami, Perswazji lub Zastraszenia. Pozwoli ci to pogłaskać Scratcha. Możesz pozwolić na to żeby pies powąchał bohatera i zapamiętał jego zapach.

Dokładną lokalizację psa znajdziesz m.in. na mapie M5 atlasu świata.

Od tej pory psa możesz odnajdywać w obozie drużyny - Baldurs Gate 3: Obóz - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

Od tej pory psa możesz odnajdywać w obozie drużyny. Są to kolejne okazje do tego żeby pogłaskać zwierzę i tego typu czynności mogą doprowadzać do zyskiwania punktów poparcia ze strony innych bohaterów.

Sowodźwiadek (Owlbear Cub) przebywa razem z dorosłym sowoniedźwiedziem w legowisku zlokalizowanym na zachód od Gaju druidów i na północny-wschód od Opuszczonej wioski - Baldurs Gate 3: Obóz - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

Sowodźwiadek (Owlbear Cub) przebywa razem z dorosłym sowoniedźwiedziem w legowisku zlokalizowanym na zachód od Gaju druidów i na północny-wschód od Opuszczonej wioski. Możesz zdecydować się na przystąpienie do walki z sowoniedźwiedziem i w wygraniu tego starcia mogą ci pomóc klerycy napotkani w lesie - będą oni chcieli pomścić śmierć jednego z nich.

Dokładniejsze informacje o lokalizacji legowiska sowoniedźwiedzia możesz znaleźć m.in. na mapie M5 naszego atlasu świata.

Po przystąpieniu do walk postaraj się skupić na pokonaniu sowoniedźwiedzia i uniknięciu zamordowania sowodźwiadka (w razie potrzeby możesz np - Baldurs Gate 3: Obóz - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

Po przystąpieniu do walk postaraj się skupić na pokonaniu sowoniedźwiedzia i uniknięciu zamordowania sowodźwiadka (w razie potrzeby możesz np. korzystać z umiejętności i czarów, które unieruchomią lub wystraszą młodego). Po tym jak sowoniedźwiedź otrzyma śmiertelny cios załączy się scenka, w trakcie której pozwól na to żeby sowodźwiadek pożywił się na zamordowanej matce. Opuść następnie legowisko bez zabijania sowodźwiadka.

Udaj się na odpoczynek po to żeby "awansować" do kolejnego dnia. Dotrzyj następnie do obozu goblinów (mapa M6 w naszym atlasie świata). Znajdziesz tam sowodźwiadka i ścigające go gobliny. Najpierw porozmawiaj z goblinami, a następnie nawiąż kontakt z sowodźwiadkiem - pomóż sobie umiejętnością Opieka nad zwierzętami lub miksturą/zaklęciem do rozmawiania ze zwierzętami. Chodzi o to żeby "zaprosić" sowodźwiadka do obozu drużyny. Musisz na sam koniec porozmawiać raz jeszcze z goblinami i zmusić je do wypuszczenia sowodźwiadka - użyj mocy illithid, bądź też zalicz pomyślnie test perswazji / zastraszenia. Po pewnym czasie sowodźwiadek pojawi się w obozowisku drużyny.

Volo to NPC, który domyślnie więziony jest przez gobliny w ich obozie - Baldurs Gate 3: Obóz - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

Volo to NPC, który domyślnie więziony jest przez gobliny w ich obozie. Po dotarciu do obozu możesz spróbować porozmawiać z Volo. Niezależnie od tego jak się zachowasz zostanie on wtrącony do więzienia.

Informację o dokładnym miejscu odnalezienia Volo znajdziesz m.in. na mapie M6 atlasu świata.

Volo więziony jest w Zniszczonym sanktuarium, w jednym ze wschodnich pomieszczeń - Baldurs Gate 3: Obóz - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

Volo więziony jest w Zniszczonym sanktuarium, w jednym ze wschodnich pomieszczeń. Możesz porozmawiać z goblinką, która traktuje Volo jak swoją własność - masz do wyboru zapłacenie jej za więźnia, bądź też pomyślne zaliczenie testu oszustwa lub zastraszenia.

Jeśli pomyślnie przeprowadziłeś rozmowę, to otrzymasz klucz do klatki, choć alternatywnie możesz też otworzyć ją wytrychem. W trakcie rozmowy z oswobodzonym Volo możesz go zaprosić do swojego obozu.

Dodatkowe sceny w obozie

Za każdym razem gdy powrócisz do obozu automatycznie może załączyć się jakaś dodatkowa scena - od razu lub po wybraniu opcji udania się na odpoczynek. Kilka tego typu scen zestawiliśmy poniżej.

2 - Baldurs Gate 3: Obóz - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry
Jedna z wyświetlanych scenek dotyczy postaci ze snów głównego bohatera - Baldurs Gate 3: Obóz - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

Jedna z wyświetlanych scenek dotyczy postaci ze snów głównego bohatera. Chodzi tu konkretnie o osobę, którą wybrałeś pod sam koniec procesu kreacji nowej postaci. Gra nie wyjawia od razu kim jest tam postać, przy czym docelowo możesz dowiedzieć się, że za sceny we śnie odpowiedzialny jest pasożyt "mieszkający" w głowie bohatera.

Inna bardziej rozbudowana scenka dotyczy spotkania z Raphaelem, w trakcie której dowiesz się, że jest diabłem - Baldurs Gate 3: Obóz - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

Inna bardziej rozbudowana scenka dotyczy spotkania z Raphaelem, w trakcie której dowiesz się, że jest diabłem. Możesz porozmawiać z Raphaelem na temat chęci pozbycia się pasożyta.

Kolejne sceny mogą załączyć się po zamordowaniu goblińskich przywódców (w obozie odbędzie się przyjęcie z tej okazji) lub po sprzymierzeniu się z goblinami. W obu przypadkach pojawia się okazja do spędzenia z kimś nocy - wybór "kandydata" zależy m.in. od poziomu relacji z poszczególnymi postaciami.

Scenki wyświetlające się w obozie mogą też dotyczyć członków drużyny - Baldurs Gate 3: Obóz - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

Scenki wyświetlające się w obozie mogą też dotyczyć członków drużyny:

  1. Lae'zel może postanowić skrócić cierpienia głównego bohatera i wszystkich innych postaci zarażonych pasożytem (w tym również jej samej). Możesz zaatakować Lae'zel, zgodzić się dobrowolnie na jej pomysł (oznacza to śmierć) lub odwieść ją od tej decyzji - najprościej jest użyć mocy illithid, ale możesz też zaliczyć test perswazji, medycyny lub oszustwa.
  2. Astarion może wyjawić, że jest wampirem i zechcieć napić się krwi głównego bohatera. Możesz mu na to pozwolić lub go powstrzymać.