Baldurs Gate 3: Jak rzadziej ginąć? Baldurs Gate 3 poradnik, solucja

Na tej stronie przewodnika po grze Baldurs Gate 3 znajdziesz różne wskazówki i podpowiedzi jak rzadziej ginąć. Nasz poradnik skupia się zarówno na zagrożeniach, które pojawiają się przez całą grę, jak i na pojedynczych bitwach i unikalnych scenach mogących doprowadzić do śmierci kogoś z drużyny.

Szukaj innych rozwiązań od staczania walk

W Baldurs Gate 3 nie wszystkie walki są obowiązkowe po to żeby przejść przez daną lokację czy zaliczyć dany quest - Baldurs Gate 3: Jak rzadziej ginąć? - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

W Baldurs Gate 3 nie wszystkie walki są obowiązkowe po to żeby przejść przez daną lokację czy zaliczyć dany quest. Złe rozegranie walki lub przystąpienie do potyczki ze zbyt silnymi przeciwnikami jest najczęstszym powodem utraty któregoś z podwładnych. Problem ten możesz ograniczać na trzy główne sposoby:

  1. Polegaj jak najczęściej na skradaniu się po to żeby całkowicie omijać przeciwników lub żeby zagwarantować sobie możliwość zaatakowania ich z zaskoczenia.
  2. Z niektórymi postaciami możesz porozmawiać zanim dojdzie do ewentualnej potyczki. Właściwe poprowadzenie rozmowy (przekonanie rozmówcy do siebie, zaliczenie testu umiejętności itp.) może uchronić cię przed koniecznością rozegrania bitwy.
  3. Podczas eksploracji świata możesz spotykać wyraźnie silniejszych przeciwników i potwory. Pomocny może okazać się w tym przypadku rekonesans - możesz sprawdzić poziom przeciwnika, jego siły życiowe i cechy (karta postaci). Do trudnych wrogów najlepiej powracać po wzmocnieniu i awansowaniu drużyny.

Dodatkowa uwaga - Nie próbuj za wszelką cenę unikać każdej walki, gdyż wygrywanie ich nagradzane jest xp i okazją do ograbienia pokonanych przeciwników. W miarę możliwości dobieraj jednak kolejne potyczki do aktualnych możliwości drużyny.

Aktywowana pułapka może bardzo szybko zabić drużynę

Wszystkie pułapki w BG3 są bardzo niebezpieczne, a to dlatego, że w wyniku aktywacji zadają duże obrażenia - Baldurs Gate 3: Jak rzadziej ginąć? - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

Wszystkie pułapki w BG3 są bardzo niebezpieczne, a to dlatego, że w wyniku aktywacji zadają duże obrażenia. Mogą one w konsekwencji doprowadzić do poważnego zranienia lub zgonu pojedynczego bohatera bądź całej drużyny (jeśli pułapka ma działanie obszarowe np. doprowadza do eksplozji).

Za pułapkami rozglądaj się przede wszystkim w lochach oraz przy zamkniętych / strzeżonych pojemnikach. W ich odkrywaniu mogą pomagać testy percepcji. Nawet jeśli otrzymasz informację o zawaleniu testu percepcji przez danego bohatera, to i tak jest to ostrzeżenie, że w danej lokacji może znajdować się pułapka. Odnajdywane pułapki warto rozbrajać jeśli bronią dostępu do wartościowych skarbów. Pamiętaj jednak o wcześniejszym zapisaniu stanu gry żeby na wypadek nieudanej próby nie aktywować pułapki ani nie stracić zestawu narzędzi do rozbrajania pułapek.

Obserwuj paski zdrowia bohaterów

W Baldurs Gate 3 łatwo można zapomnieć o tym, że domyślnie pasek zdrowia nie regeneruje się w sposób samoczynny - Baldurs Gate 3: Jak rzadziej ginąć? - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

W Baldurs Gate 3 łatwo można zapomnieć o tym, że domyślnie pasek zdrowia nie regeneruje się w sposób samoczynny. Możesz w konsekwencji doprowadzić do sytuacji przystąpienia do bitwy drużyną mocno osłabionych bohaterów. Także już po przystąpieniu do walk reaguj na bieżąco na sytuacje, w których ktoś z drużyny otrzymał duże obrażenia, np. w wyniku silnego ataku czy trafienia krytycznego.

Sprawdzone metody przywracania utraconych punktów wytrzymałości opisaliśmy na stronie Leczenie - jak uzdrowić bohaterów? w rozdziale FAQ poradnika.

Postaraj się zrekrutować w prologu pożeracza intelektu My

Staje się to możliwe niedługo po rozpoczęciu gry, a konkretnie po dotarciu do operowanego Myrnatha i zainicjowaniu rozmowy z gadającym mózgiem - Baldurs Gate 3: Jak rzadziej ginąć? - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

Staje się to możliwe niedługo po rozpoczęciu gry, a konkretnie po dotarciu do operowanego Myrnatha i zainicjowaniu rozmowy z "gadającym mózgiem". Możesz zaliczyć jeden z kilku dostępnych testów umiejętności i wyjąć mózg bez niszczenia go. Pożeracz intelektu może przyłączyć się do drużyny na czas rozgrywania prologu. Jego obecność ułatwi ci rozgrywanie obowiązkowych walk z prologu, m.in. pierwszej z impami oraz bitwy na mostku kapitańskim. Po tym jak do drużyny (automatycznie) przyłączy się również Lae'zel będziesz mógł w prologu sterować w sumie trzyosobową drużyną.

Temat zrekrutowania pożeracza intelektu My dokładniej opisaliśmy na stronie Myrnath i gadający mózg - Nautiloid w rozdziale Rozwiązania zagadek.

Posępne Serce pomoże w pierwszej walce z pożeraczami intelektu

Po tym jak rozpoczniesz pierwszy rozdział kampanii jak najszybciej dotrzyj do wejścia do Zarośniętych ruin znajdujacego się na plaży - Baldurs Gate 3: Jak rzadziej ginąć? - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

Po tym jak rozpoczniesz pierwszy rozdział kampanii jak najszybciej dotrzyj do wejścia do Zarośniętych ruin znajdujacego się na plaży. Przed zamkniętym wejściem do ruin stoi kleryczka Posępne Serce, którą możesz bez żadnych problemów zrekrutować.

Posępne Serce przyda ci się w pokonaniu pierwszej grupy pożeraczy intelektu. Jest to obowiązkowe starcie, do którego dochodzi w miejscu katastrofy statku Nautiloid, na północ od plaży, na której rozpocząłeś zmagania i na zachód od miejsca spotkania z Posępnym Sercem. W trakcie rozgrywania bitwy z potworami możesz np. skorzystać z zaklęcia Guiding Bolt kleryczki, które jest w stanie zadawać duże obrażenia na odległość. Udane trafienie magicznym pociskiem może nawet od razu zabić zaatakowanego pożeracza intelektu.

Nie przeszkadzaj sojusznikom w bitwie przed Gajem druidów

Bitwa z goblinami, do której przed głównym wejściem do Gaju druidów, jest zdecydowanie jedną z bardziej wymagających z początkowej fazy gry - Baldurs Gate 3: Jak rzadziej ginąć? - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

Bitwa z goblinami, do której przed głównym wejściem do Gaju druidów, jest zdecydowanie jedną z bardziej wymagających z początkowej fazy gry. Teoretycznie można próbować ją ominąć, gdyż do gaju można dostać się sekretnym podziemnym przejściem, ale próby ignorowania jej niepotrzebnie utrudnią ci dalszą rozgrywkę.

Jedną z najważniejszych informacji na temat tej bitwy, że w walkach biorą udział sojusznicy z gaju. Pozwalaj na to żeby walczyli z przeciwnikami rozstawionymi najbliżej bramy i skupiali na sobie uwagę goblinów. Unikaj przy tym stosowania ataków obszarowych i innych, które mogą ich zranić. Na szczęście śmierć któregoś z obrońców Gaju druidów nie doprowadzi do zawalenia bitwy i wśród uczestników walk nie ma żadnych ważnych NPC-ów.

Po dołączeniu do bitwy najlepiej skupić się na atakowaniu goblinów na obrzeżach obszaru walk, wśród których znajdzie się co najmniej jeden łucznik. Szukaj okazji do spychania przeciwników z wysokich skalnych półek i do rozstawiania na nich swoich członków drużyny walczących na dystans po to żeby dysponowali premiami do szansy udanych ataków.