Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca

Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

SPIS TREŚCI

Baldurs Gate 3: Świat gry - uniwersum Baldurs Gate 3 poradnik, solucja

Na tej stronie poradnika, solucji do Baldurs Gate 3 przeczytasz o krainie, w której rozgrywa się to RPG, o najważniejszych miastach, lokacjach, które poznaliśmy w poprzednich odsłonach zrealizowanej w systemie Dungeons & Dragons i świecie Forgotten Realms serii Baldur's Gate. Przybliżamy kilka najważniejszych krain geograficznych i miast z dziejącej się w Faerunie serii. Pierwsza część działa się w okolicach tytułowego miasta, natomiast Baldur's Gate 2 przenosiło nas do sąsiedniego Amn. Część trzecia wraca do korzeni, ale nie od razu wylądujemy w najważniejszej metropolii Wybrzeża Mieczy.

Świat Zapomnianych Krain (czy Forgotten Realms) jest ogromny, składa się z wielu państw, księstw, a nawet podziemnych miast i labiryntów. To miejsce pełne magii, niesamowitości i pradawnych stworzeń. Na jego opisanie poświęcono całe podręczniki do kolejnych edycji Dungeons & Dragons. Dlatego tu skupimy się na kilku kluczowych krainach, które odwiedziliśmy w serii Baldur's Gate i innych RPG Black Isle i Bioware (Icewind Dale, Neverwinter Nights). Do części z nich najprawdopodobniej powrócimy w Baldur's Gate 3, więc warto być przygotowanym na wyprawę.

Wybrzeże Mieczy (Sword Coast)

Wybrzeże Mieczy, które poznaliśmy w pierwszym Baldur's Gate, to położona na zachodzie kraina Faerunu z dostępem do Morza Mieczy. Mocno zalesiona. Na śmiałków czeka wiele ruin, opuszczonych wsi i tajemniczych zakątków do przemierzenia. Trakty nie należą do najbezpieczniejszych, można na nich spotkać zarówno dzikie zwierzęta, bandytów, hobgobliny, gnolle, koboldy czy orki. Stworzenia idealne, by początkujący poszukiwacz przygód miał o co ostrzyć nowy miecz - choć w grupach wciąż groźne. Mimo pewnych kryzysów, region słynął z bogatych złóż żelaza i rozwiniętych ośrodków handlowych. Wybrzeże od północy graniczy z Lśniącą Doliną, a od południa z Amnem.

Ośrodek władzy Wybrzeża Mieczy - Baldurs Gate 3: Świat gry - uniwersum - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

Wrota Baldura (Baldur's Gate) - najważniejsze miasto

Ośrodek władzy Wybrzeża Mieczy. Swoją siedzibę mają tu najważniejsze stronnictwa i stowarzyszenia kraju (także te nielegalne, jak Gildia Złodziei), gildie kupieckie, magowie oraz oczywiście Płomienna Pięść i sprawujący nad nią pieczę Książęta, którzy de facto rządzą miastem i mają ogromny wpływ na Wybrzeże Mieczy. Znajdziecie tu port, rozmaite świątynie oraz magiczną wieżę (czy dwie...), magazyny i fabryki, legendy wspominają też o pradawnych podziemiach związanych z historią miasta i jego tajemnicami.

Ważne miasta i lokacje regionu

  1. Nashkell - powstała przy kopalni żelaza miejscowość z dobrą gospodą i świątynią. Co roku odbywa się tu wielki jarmark. Generalnie przyjemne, rozwojowe miejsce, jeśli nie liczyć okazjonalnych problemów z surowcem i upierdliwymi koboldami.
  2. Beregost - wspaniałe miasteczko położone przy szlaku na południe od Wybrzeża Mieczy. Na strudzonych wędrowców czekają tu znakomite gospody, tawerny oraz renomowany kowal potrafiący wykuć pancerz z każdego materiału.
  3. Gospoda pod Pomocną Dłonią - warowna gospoda, bezpieczna przystań i drogowskaz dla tych, którzy się zgubili, mają dość szlaku i potrzebują chwili wytchnienia. Poszukiwacze przygód mogą znaleźć schronienie, noclegi i trunek za bezpiecznymi murami tego miejsca. Jedna z pierwszych lokacji, które odwiedzamy w grze Baldur's Gate.
  4. Candlekeep - położona na zachodzie kraju, zamieniona w twierdzę biblioteka, przechowująca ogromne zbiory wiedzy z całego świata. Krążą legendy o tym, że pod twierdzą znajdują się podziemia kryjące jakąś tajemnicę. W pierwszym Baldur's Gate to z kolei dom głównego bohatera, z którego wyruszamy w drogę wraz przybranym ojcem.

Amn

Kupiecka kraina granicząca od północy z Wybrzeżem Mieczy - Baldurs Gate 3: Świat gry - uniwersum - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

Kupiecka kraina granicząca od północy z Wybrzeżem Mieczy. Dla śmiałków to miejsce wielkich możliwości, a dla nieuważnych - gniazdo żmij, gdzie na każdym kroku czeka zagrożenie i śmierć. Poszukiwacze przygód znajdą tu zarówno malownicze miasta i miasteczka, elfie lasy i metropolie, jak i tajemnicze ruiny, grobowce i pradawne świątynie, tajemnice oraz stowarzyszenia. Amn odwiedzamy w Baldur's Gate 2 Shadows of Amn.

Athkatla - stolica

Nie bez przyczyny ludzie nazywają Athkatlę "miastem pieniądza". To bogata metropolia, przez którą przewijają się dziesiątki posłów, awanturników, kupców, polityków i szlachty. A także przybysze z innych wymiarów. Tutaj gra się o wysokie stawki, tysiące sztuk złota przechodzą z rąk do rąk, a każda dzielnica skrywa jakąś tajemnicę. Gdzieś w cieniu pięknych pałaców handluje się niewolnikami. Gdzieś w podziemiach czeka szalony kult, a sadystyczny, pozbawiony duszy mag przeprowadza swoje sadystyczne eksperymenty. Ale i na powierzchni jest co oglądać. Bogatych stać tu na wielkie rezydencje, kościoły rozmaitych bogów sięgają nieba, a kupcy zjeżdżają handlować na wspaniałej Promenadzie Waukeen. Gdzie zresztą bohater Baldur's Gate 2 stawia pierwsze kroki.

Ważne miasta i lokacje

  1. Imnesvale - osadzona we Wzgórzach Umar wioska. Teoretycznie niepozorna, ale po pierwsze położona w pięknej okolicy, po drugie z tym miejscem wiąże się mroczna legenda, a nieopodal na zbadanie czeka pradawna świątynia.
  2. Targowo - obrzydliwie bogate, kupieckie miasteczko, do którego zjeżdżają nawet dżiny. Można by pomyśleć, że to idylla, gdyby nie nieustający konflikt między dwoma najpotężniejszymi rodami. I okazjonalne zatargi z mieszkańcami pobliskiego gaju druidów.
  3. Suldanesselar - skryte w lasach Tethyru miasto elfów. Zbudowana w koronach drzew piękna metropolia chroni też jeden z filarów elfiego istnienia - Drzewo Życia. Potomek Bhaala stoczył tam jedną ze swoich najważniejszych bitew.
  4. Brynnlaw - położone na wyspie portowe miasteczko, gdzie rządzą piraci, przemytnicy i inni bandyci. Pozwala im się rządzić tylko dlatego, że stanowią świetną przykrywkę dla górującego nad wyspą zamczyska, które podobno zmieniono w przytułek dla niepokornych magów.

Podmrok

Ciemność też może tętnić życiem. Często innym niż to, jakie znamy z powierzchni Faerunu, często okrutnym, ale jednak wciąż świadomym.

Podmrok jest miejscem, gdzie takie istoty się schroniły: wojowniczy lud Githyanki, umbrowe kolosy, wieloocy obserwatorzy, tyraniczni łupieżcy umysłu (więcej się o nich dowiemy w Baldur's Gate 3, ale odcisnęli swoje piętno i na Baldur's Gate 2), duegary (krasnoludy z podmroku) i wreszcie drowy - mroczne elfy, do pewnego stopnia gospodarze tego miejsca.

W skrócie - Podmrok to sieć połączonych tunelami jaskiń i podziemi rozciągających się praktycznie pod całym Faerunem. Skryły się tu wszystkie wymienione wyżej istoty. I wiele więcej. Istnieje sporo przejść (groty, portale), którymi można się dostać do Podmroku. Ale robicie to na własne ryzyko. Podmrok odwiedzaliśmy w wielu grach osadzonych w settingu Forgotten Realms: Baldur's Gate Siege of Dragonspear, Baldur's Gate 2, Neverwinter Nights, Icewind Dale 2.

Powiązane miasta i krainy, o których wspomniano w Baldur's Gate:

  1. Neverwinter - miasto położone na północy Wybrzeża Mieczy. Niektórzy uważają je za najbardziej cywilizowane i multikulturowe miejsce w całym Faerunie. O kłopotach tego miasta wspominano już w Baldur's Gate 2, a odwiedziliśmy je w serii Neverwinter Nights oraz w MMO Neverwinter.
  2. Waterdeep - Miasto Splendoru, znane także jako Korona Północy. Niegdyś najważniejsze miasto Wybrzeża Mieczy, utraciło ten status na rzecz Wrót Baldura, ale wciąż pozostaje istotnym ośrodkiem cywilizacji w regionie. Gracze mogli je poznać poprzez chociażby Neverwinter Nights Hordes of the Underdark.
  3. Dolina Lodowego Wichru - skuta lodem, zasypana śniegiem północna, górzysta kraina. Nieprzyjazna humanoidom, ale i tak powstały tam ośrodki znane jako Dziesięć Miast. Odwiedzaliśmy Dolinę w dwóch odsłonach pokrewnego do Baldur's Gate cyklu RPG Icewind Dale. Co ciekawe, artefakty należące do kilku bohaterów Icewind Dale można kupić w Baldur's Gate 2.