Baldurs Gate 3: Fighter/Wojownik - omówienie postaci Baldurs Gate 3 poradnik, solucja

W tym rozdziale poradnika do gry Baldurs Gate 3 znajdziesz ogólną charakterystykę klasy postaci Wojownik (Fighter).

Wojownik (Fighter) to jedna z klas postaci dostępnych w grze Baldurs Gate 3. Wojownicy są wyjątkowi, ponieważ posiadają olbrzymią wiedzę na temat klasycznych sztuk walki, a także posiedli podstawową biegłość we wszystkich rodzajach broni i zbroi. Tak wyjątkowe przygotowanie pozwala im na późniejszy wybór odpowiedniej specjalizacji dzięki czemu Wojownicy mogą osiągnąć mistrzostwo w posługiwaniu się dwuręczną bronią, dwoma broniami na raz, świetnie strzelać z łuku, z wielką gracją posługiwać się tarczą, a nawet korzystać z magii, która będzie wspierać ich możliwości bojowe. Wojownicy przeważnie pełnią rolę damage dealerów i ich głównym zadaniem jest wyrządzanie jak największej ilości obrażeń w jak najkrótszym czasie jednak z powodzeniem mogą również pełnić rolę tanka i dbać o bezpieczeństwo bardziej podatnych na obrażenia członków drużyny.

Ciężkozbrojny wojownik - najważniejsze cechy

Wojownika w grze Baldur's Gate 3 można rozwijać na wiele sposobów, a ciężkozbrojny Fighter jest jedną z najpopularniejszych opcji. Decydując się na tę ścieżkę rozwoju postaci będziesz korzystać z ciężkich zbroi i ciężkich broni (np. dwuręczne miecze) więc warto zwrócić uwagę na 2 główne cechy: Siłę i Kondycje. Trzecia główna cecha tak naprawdę zależy wyłącznie od Ciebie jednak w przypadku ciężkozbrojnego Wojownika proponujemy wybrać Zręczność.

Siła (Strength) - Baldurs Gate 3: Fighter/Wojownik - omówienie postaci - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

Siła (Strength)

Siła to główny atrybut każdego Wojownika, który wpływa na szansę na trafienie i obrażenia bronią opartą na sile (np. miecze, topory). Wpływa również na odległość na jaką może skoczyć Twój bohater, a także ciężar, który może unieść.

Kondycja (Contitution) - Baldurs Gate 3: Fighter/Wojownik - omówienie postaci - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

Kondycja (Contitution)

Kondycja wpływa na pulę zdrowia Twojego bohatera, a więc określa ilość obrażeń, które będzie mógł przyjąć zanim zginie. Biorąc pod uwagę fakt, że Wojownik zawsze będzie znajdował się w samym sercu walki warto solidnie wzmocnić tę cechę.

Zręczność (Dexterity) - Baldurs Gate 3: Fighter/Wojownik - omówienie postaci - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

Zręczność (Dexterity)

Zręczność to dodatkowa cecha, którą warto rozwijać u Wojownika, ponieważ wpływa np. na umiejętność posługiwania się łukiem. W trakcie niektórych walk na pewno będziesz chciał wykorzystać możliwość ataku z dystansu zanim przejdziesz do bezpośredniego starcia i walki wręcz.

Lekkozbrojny wojownik - najważniejsze cechy

Wojownika w grze Baldur's Gate 3 można rozwijać również w kierunku większej mobilności. Decydując się na tę ścieżkę rozwoju postaci będziesz korzystać z lżejszych zbroi i broni, w tym z broni zasięgowej więc warto zwrócić uwagę na 2 główne cechy: Zręczność oraz Kondycję. Trzecia główna cecha tak naprawdę zależy wyłącznie od Ciebie jednak w przypadku lekkozbrojnego Wojownika możesz zdecydować się na Inteligencję, jeśli oczywiście masz zamiar korzystać z czarów udostępnionych Wojownikom dzięki specjalizacji Eldritch Knight.

Zręczność (Dexterity) - Baldurs Gate 3: Fighter/Wojownik - omówienie postaci - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

Zręczność (Dexterity)

Zręczność wpływa na szansę na trafienie i obrażenia bronią opartą na sile (np. łuk). Wpływa również na Twoją szansę na rozpoczęcie walki i wykonanie pierwszego ataku oraz na szansę na trafienie Twojej postaci przez wroga (Klasa Pancerza).

Kondycja (Constitution) - Baldurs Gate 3: Fighter/Wojownik - omówienie postaci - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

Kondycja (Constitution)

Kondycja wpływa na pulę zdrowia Twojego bohatera, a więc określa ilość obrażeń, które będzie mógł przyjąć zanim zginie. Lekkozbrojny Wojownik może unikać dążenia do walki w bezpośrednim kontakcie na początku starcia jednak jeśli bitwa się przeciągnie może zostać do tego zmuszony.

Inteligencja (Intelligence) - Baldurs Gate 3: Fighter/Wojownik - omówienie postaci - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

Inteligencja (Intelligence)

Jeśli chcesz rozwinąć swojego Wojownika w stronę magii i wybrać taką specjalizację możesz zastanowić się na zainwestowaniu kilku punktów w Inteligencję, ponieważ to właśnie ta cecha w przypadku Wojowników odpowiada za zdolność spellcasting (rzucania czarów).

Właściwości klasy

Jako Wojownik od razu otrzymasz dostęp do specjalnej akcji dodatkowej o nazwie Drugi Oddech (Second Wind). Możesz z niej skorzystać wyłącznie raz dziennie, ale w wielu sytuacjach może ocalić to Twoją skórę i pozwolić na kontynuowanie z pozoru przegranej już walki. Po zdobyciu 2 levelu otrzymasz dostęp do drugiej akcji specjalnej o nazwie Action Surge.

Drugi Oddech (Second Wind) - Baldurs Gate 3: Fighter/Wojownik - omówienie postaci - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

Drugi Oddech (Second Wind)

Typ umiejętności: akcja dodatkowa, raz na dzień.

Poziom bohatera: 1.

Efekt: użyj swojej wytrzymałości do obrony. Raz dziennie możesz odzyskać 1d10+1 (za każdy level bohatera) punktów zdrowia.

Action Surge - Baldurs Gate 3: Fighter/Wojownik - omówienie postaci - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

Action Surge

Typ umiejętności: akcja, raz na dzień.

Poziom bohatera: 2.

Efekt: przekrocz swoje granice i zyskaj jedną dodatkową akcję. Oznacza to, że raz dziennie możesz zaatakować dwukrotnie w trakcie jednej tury.

Umiejętności

Tworząc postać Wojownika będziesz mógł wybrać 2 spośród 8 dostępnych umiejętności. Należy tutaj zaznaczyć fakt, że niektóre z nich mogą już być przyporządkowane z uwagi na wybraną rasę postaci i nie będzie można ich zmienić.

  1. Akrobatyka (Acrobatics) - obejmuje cały szereg umiejętności przydatnych w trakcie walki i ucieczki z pola bitwy;
  2. Atletyka (Athletics): umiejętność, która pozwala Twojej postaci na sprawne poruszanie się po różnym terenie, a więc wspinać się, skakać lub pływać;
  3. Opieka nad zwierzętami (Animal Handling): umiejętność, która pozwoli Ci zdobyć zaufanie dzikich zwierząt i np. uspokoić je lub kontrolować;
  4. Intuicja (Insight): umiejętność dzięki której bohater będzie mógł przejrzeć ludzi i wyczuć podejrzane sytuacje, przebić się przez kłamstwa i inne formy oszustwa;
  5. Zastraszanie (Intimidation): umiejętność za pomocą której Twój bohater będzie mógł wplatać w rozmowę groźby, które zmuszą innych do podporządkowania się jego woli;
  6. Historia (History): bohater będzie w stanie rozpoznawać ważniejsze imiona i nazwiska oraz niezwykłe przedmioty;
  7. Percepcja (Perception): umiejętność, która pozwala Ci usłyszeć, wykryć lub w inny sposób poczuć obecność czegoś dziwnego w Twoim otoczeniu jak np. ukrytego przejścia lub pułapki;
  8. Sztuka przetrwania (Surivival): umiejętność dzięki której Twój bohater posiądzie cenną wiedzę na temat tropienia, polowania oraz rozpoznawania zagrożeń naturalnych.

Najlepiej wybierać pomiędzy umiejętnościami, które bazują na podstawowych cechach Wojownika, a więc Atletyka (Siła), Akrobatyka (Zręczność), a w przypadku rozwoju cechy Inteligencji można zdecydować się na Historię.

Style walki

Po osiągnięciu drugiego poziomu doświadczenia, Wojownik otrzymuje wybór preferowanego stylu walki. Będziesz mógł wybrać jedną z sześciu dostępnych opcji.

  1. Strzelectwo (Archery): bohater otrzymuje premię +2 do ataków wykonywanych bronią dystansową co pływa na szansę na trafienie w cel;
  2. Defensywa (Defense): zyskujesz +1 do klasy pancerza (prawdopodobieństwo trafienia);
  3. Fechtunek (Dueling): bohater będzie wyrządzał dodatkowe obrażenia (+2 do obrażeń) w momencie, gdy trzyma broń w jednej ręce, a drugą pozostawi pustą;
  4. Walka bronią dwuręczną (Great Weapon Fighting) - kiedy wyrzucisz 1 lub 2 na kości obrażeń za atak bronią dwuręczną będziesz mógł powtórzyć rzut jednak będziesz musiał użyć nowego wyniku rzutu;
  5. Ochrona (Protection) - gdy korzystasz z tarczy możesz nałożyć niekorzystne skutki na wroga, który zaatakuje Twojego sojusznika, gdy przebywasz w promieniu 1.5 metra od niego. Warunek - musisz widzieć wroga;
  6. Styl walki dwiema broniami (Two-Weapon Fighting Style): zwiększa obrażenia zadawane przez broń trzymaną w drugiej ręce.

W zależności od tego, jaką drogę rozwoju swojego bohatera obrałeś teraz będziesz musiał zdecydować się na sztukę walki, którą opanujesz do stopnia mistrzowskiego. Pamiętaj, by zdecydować się na mistrzostwo w broniach korzystających z cech, które wybrałeś za główne dla swojego Wojownika.

Specjalizacje

Po osiągnięciu trzeciego poziomu doświadczenia, Wojownik będzie mógł zdecydować się na jedną z dwóch specjalizacji.

  1. Battle Master: Wojownik decydujący się na tę specjalizację będzie korzystał z różnych manewrów bojowych, by zyskać przewagę na polu walki poprzez wyrządzanie dodatkowych obrażeń i np. Przestraszenie celu lub Odepchnięcie go na pewną odległość;
  2. Eldritch Knight: specjalizacja dzięki której Twój bohater będzie mógł w trakcie walki korzystać z wielu przydatnych czarów.