Baldurs Gate 3: Kreacja postaci Baldurs Gate 3 poradnik, solucja

W tym rozdziale poradnika do gry Baldurs Gate 3 znajdziesz szczegółowy opis procesu tworzenia nowej postaci przy użyciu wbudowanego w grę kreatora.

Kreator postaci w grze Baldurs Gate 3 jest bardzo rozbudowany i pozwala użytkownikom na stworzenie oryginalnej postaci, która będzie idealnie pasować do ich stylu gry, a także odzwierciedlać odpowiednie cechy charakteru. W trakcie przechodzenia pomiędzy poszczególnymi sekcjami kreatora będziesz mógł wybrać m.in. rasę i/lub podrasę postaci, jego klasę i ewentualną podklasę, umiejętności i atrybuty, a także zdecydować, jak będzie wyglądać Twój bohater. Jeśli chcesz możesz także zdecydować się na wybór jednego z kilku bohaterów, którzy zostali wcześniej przygotowani i domyślnie znajdują się w grze.

Krok 1 - własna postać lub wybór domyślny

Po przejściu do ekranu tworzenia bohatera będziesz mógł zdecydować się na jedną z predefiniowanych czyli stworzonych wcześniej postaci [2], które możesz od razu wybrać i natychmiast przejść do rozgrywki w Baldurs Gate 3 lub samemu stworzyć swojego bohatera od podstaw [1].

Decydując się na jedną z domyślnych postaci [2] musisz liczyć się z tym, że nie koniecznie musi ona pasować do Twojego stylu gry i dysponować odpowiednimi umiejętnościami - Baldurs Gate 3: Kreacja postaci - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

Decydując się na jedną z domyślnych postaci [2] musisz liczyć się z tym, że nie koniecznie musi ona pasować do Twojego stylu gry i dysponować odpowiednimi umiejętnościami. Jeśli chcesz jak najlepiej określić poszczególne cechy, umiejętności i atrybuty bohatera najlepiej jest zdecydować się na opcję Custom [1]. Kustomizacja postaci może zająć Ci dłuższą chwilę, ale warto porządnie się do tego przyłożyć, ponieważ spędzisz w grze Baldurs Gate 3 długie godziny w towarzystwie swojego głównego bohatera.

Pomiędzy poszczególnymi opcjami tworzenia postaci możesz swobodnie przełączać się w każdym momencie pracy z kreatorem - wystarczy wybrać odpowiednią zakładkę z górnej belki ekranu tworzenia postaci [3].

Krok 2 - wybór rasy, podrasy, płci

Pierwszym krokiem tworzenia własnego bohatera w grze Baldurs Gate 3 jest wybór jego płci, rasy, podrasy i ewentualnych dodatkowych zdolności/atrybutów. Należy tutaj zaznaczyć fakt, że w zależności od wybranej rasy bohatera, okno kreatora z dostępnymi opcjami może się od siebie różnić.

W prawej górnej części powyższego obrazka można zauważyć sekcję wyboru płci, rasy postaci [1] i ewentualnej podrasy [2] - Baldurs Gate 3: Kreacja postaci - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

W prawej górnej części powyższego obrazka można zauważyć sekcję wyboru płci, rasy postaci [1] i ewentualnej podrasy [2]. Jeśli wybrana przez Ciebie rasa posiada dodatkowe atrybuty lub zdolności, pojawią się one w miejscu oznaczonym numerem [3]. Na samym dole okna kreatora [4] znajdziesz informacje na temat cech rasowych i ewentualnych cech charakterystycznych dla danej podrasy. W grze Baldurs Gate 3 można wybierać pomiędzy 8 rasami, a niektóre z nich mogą dodatkowo dzielić się na podrasy.

  1. Elfy - zręczne i szybkie elfy żyją w zgodzie z naturą, kochają sztukę, magię i artyzm, unikają otwartej walki, świetnie posługują się łukiem. Premia rasowa: +2 Dexterity (Zręczność). Dostępne podrasy: High Elf, Wood Elf;
  2. Half-Elf (Półelfy) - niektórzy twierdzą, że Półelfy łącza w sobie najlepsze cechy Elfów i Ludzi. Premia rasowa: +2 Charisma (Charyzma) i dwa dodatkowe punkty atrybutów do rozdania według uznania Gracza. Dostępne podrasy: Wood Half-Elf, Drow Half-Elf ;
  3. Tiefling (Diablę) - ich wygląd i natura są wynikiem starożytnego grzechu (zawarcia paktu z Asmodeuszem - władcą Dziewięciu Piekieł) za który będą już zawsze odpowiadać. Premia rasowa: +1 Intelligence (Inteligencja), +2 Charisma (Charyzma). Dostępne podrasy: Zariel Tefling, Mephisthopeles Tiefling;
  4. Drow (Elfy Podmroku) - żyją pod ziemią w brutalnym społeczeństwie czcząc boginię Lilith. Świetnie posługują się jednoręcznymi kuszami i krótkimi mieczami. Premia rasowa: +1 Charisma (Charzyma). Dostępne podrasy: Seldarine Drow, Lolth-Sworn Drow;
  5. Human (Ludzie) - ludzie są najmłodszą z powszechnych ras, a ich żywot w porównaniu z Krasnoludami lub Elfami jest krótkotrwały. Ludzie znani są ze swojej wszechstronności i innowacyjności. Premia rasowa: +1 punkt do wszystkich atrybutów;
  6. Githyanki - znakomici wojownicy, posiadają bonus do noszenia lekkiego i średniego pancerza, w mistrzowskim stopniu posługują się różnego rodzaju mieczami. Premia rasowa: +1 Intelligence (Inteligencja), +2 Strength (Siła);
  7. Dwarf (Krasnoludy) - niezwykle lojalni i pracowici, mistrzowie kowalstwa, wręcz płoną nienawiścią do Goblinów i Orków. Biegli w posługiwaniu się toporami i młotami. Premia rasowa: +2 Constitution (Punkty życia). Dostępne podrasy: Gold Dwarf, Shield Dwarf;
  8. Halfling (Niziołkowie) - pomimo ich niewielkiego wzrostu cechuje ich wielka zręczność, niezwykłe szczęście i naturalne zdolności do krycia się przed wzrokiem przeciwników. Premia rasowa: +2 Dexterity (Zręczność). Dostępne podrasy: Lightfoot Halfling, Strongheart Halfling.

Jeśli nie wiesz na którą rasę się zdecydować więcej szczegółowych informacji na temat wszystkich ras i podras dostępnych w grze Baldurs Gate 3 znajdziesz w osobnym rozdziale niniejszego poradnika, który został w całości poświęcony temu zagadnieniu.

Krok 3 - wygląd postaci i cechy dodatkowe

Kolejny krok kreacji Twojego bohatera w grze Baldurs Gate 3 jest nieco prostszy i będzie polegał na wyborze wyglądu postaci i kilku innych dodatkowych charakterystycznych cech. W każdej opcji, którą będziesz chciał zmodyfikować będziesz mógł wybierać pomiędzy kilkoma dostępnymi wariantami z przewijanej listy lub palety kolorów.

W trakcie wyboru wyglądu Twojej postaci możesz modyfikować następujące opcje - Baldurs Gate 3: Kreacja postaci - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

W trakcie wyboru wyglądu Twojej postaci możesz modyfikować następujące opcje:

  1. Głos - do wyboru są 4 warianty (bez względu na rasę);
  2. Twarz - do wyboru jest kilka wariantów (w zależności od rasy). Thieflingowie mogą nawet wybrać pomiędzy kilkunastoma wariantami rogów;
  3. Kolor skóry - możesz wybrać jeden kolor spośród palety barw przyporządkowanej do danej rasy;
  4. Kolor oczu - możesz wybrać jeden kolor spośród palety barw przyporządkowanej do danej rasy;
  5. Fryzura - do wyboru jest kilkadziesiąt wariantów (w zależności od rasy i płci);
  6. Zarost - w przypadku niektórych ras (np. Krasnoludy, Githyanki, Halfling) możesz zdecydować się na jeden z kilku dostępnych wariantów zarostu;
  7. Tatuaże - możesz wybierać spośród kilkunastu domyślnych wariantów, a także wybrać ich intensywność (przezroczystość) i kolor;
  8. Makijaż - możesz wybierać spośród kilkunastu domyślnych wariantów, a także wybrać ich intensywność (przezroczystość) i kolor.

Krok 4 - wybór klasy i podklasy

Na kolejnym etapie tworzenia bohatera w grze Baldurs Gate 3 będziesz musiał zdecydować się na jedną z dostępnych klas [1], która zdefiniuje styl gry Twojej postaci. Warto tutaj zaznaczyć fakt, że niektóre klasy posiadają również dostęp do podklas, zaklęć lub specjalnych umiejętności [2], które w jeszcze lepszy sposób dopasują zdolności bohatera do Twoich potrzeb.

W becie gry Baldurs Gate 3 można wybierać pomiędzy następującymi klasami postaci - Baldurs Gate 3: Kreacja postaci - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

W becie gry Baldurs Gate 3 można wybierać pomiędzy następującymi klasami postaci:

  1. Cleric (Kapłan) - są reprezentantami czczonych przez siebie Bogów, potrafią posługiwać się boską magią. Dostępne podklasy: Life Domain (zaklęcia ochronne i leczące), Light Domain (zaklęcia, które szkodzą nieumarłym), Trickery Domain (zaklęcia dezorientujące, iluzja);
  2. Fighter (Wojownik) - mistrz w walce w zwarciu, potrafi posługiwać się różnymi rodzajami broni i nosić różne rodzaje pancerza, a także używać tarczy;
  3. Ranger (Strażnik) - niezrównani zwiadowcy i tropiciele, którzy w mistrzowskim stopniu opanowali sztukę posługiwania się łukiem. Strażnik może określić typ swojego ulubionego przeciwnika (np. stworzenia z innych miejsc egzystencji), a także wybrać dodatkową cechę charakteru (np. silna więź ze zwierzętami);
  4. Rogue (Łotrzyk) - w mistrzowskim stopniu opanowali sztukę skradania się, by móc zaskoczyć swojego wroga potężnym atakiem w plecy. Potrafią również posługiwać się łukiem i stronią od bezpośredniej konfrontacji z wrogiem;
  5. Warlock (Czarnoksiężnik) - związani paktem z wszechpotężnym patronem (istotą spoza świata), posiadają nadprzyrodzone zdolności dzięki którym mogą posługiwać się unikalną magią. Dostępne podklasy: The Fiend (zaklęcia podpalające), The Great Old One (zaklęcia rzucające na przeciwników Podatność);
  6. Wizard (Czarodziej) - magowie, którzy specjalizują się w poszczególnych szkołach magii. W swoim asortymencie posiadają czary ochronne, kontrolne i destrukcyjne związane z określonymi żywiołami.

Jeśli nie wiesz na którą klasę postaci się zdecydować więcej szczegółowych informacji na temat wszystkich klas i podklas dostępnych w grze Baldurs Gate 3 znajdziesz w osobnym rozdziale niniejszego poradnika, który został w całości poświęcony temu zagadnieniu.

Krok 5 - wybór umiejętności

Przechodząc do ekranu wyboru umiejętności dla swojej postaci będziesz mógł określić, którymi z nich Twój bohater będzie biegle się posługiwać [1] - w zależności od klasy postaci będziesz mógł wybrać pomiędzy kilkoma dostępnymi wariantami. Znajdziesz tutaj także listę umiejętności bez biegłości [2].

W grze Baldurs Gate 3 Twój bohater będzie otrzymywał premię do każdej umiejętności w której będzie biegły - Baldurs Gate 3: Kreacja postaci - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

W grze Baldurs Gate 3 Twój bohater będzie otrzymywał premię do każdej umiejętności w której będzie biegły. Bonus ten rośnie wraz ze wzrostem poziomów doświadczenia bohatera i dotyczy wszystkich testów tej umiejętności. W zależności od klasy postaci będziesz mógł przyporządkować określoną ilość punktów do umiejętności, które nie zostały wcześniej z góry ustalone - oznaczone są one na pomarańczowo i nie można ich zmienić.

Warto tutaj zaznaczyć fakt, że gra Baldurs Gate 3 poprosi Cię o sprawdzenie umiejętności Twojego bohatera, gdy spróbujesz wykonać akcję, która może się nie powieść. Może się to zdarzyć w trakcie rozmowy, walki lub próby wykonania określonej czynności jak rozbrojenie pułapki czy rozbicie przedmiotu. Przykładowo, gdy Twoja postać jest biegła w sztuce perswazji ma znacznie większą szansę na przekonanie innych do swoich racji i uzyskać w ten sposób dodatkowy profit.

Więcej szczegółowych informacji na temat mechaniki Ability Checks (testów umiejętności) i umiejętności postaci dostępnych w grze Baldurs Gate 3 znajdziesz w osobnym rozdziale niniejszego poradnika.

Krok 6 - atrybuty

Kolejnym krokiem tworzenia postaci w grze Baldurs Gate 3 jest rozdanie punktów atrybutów w taki sposób, by jak najlepiej odzwierciedlić charakter i styl gry Twojego bohatera. Przykładowo, Ranger (Strażnik) powinien dysponować wyższą wartością atrybuty Dexterity (Zręczności), gdyż korzysta w walce z broni bazującej na tym atrybucie, a Czarodziej może skupić się na rozwoju Inteligencji (Intelligence) kosztem Siły (Strength).

Rozwój postaci w grze Baldurs Gate 3 został oparty na 6 podstawowych atrybutach, a w trakcie tworzenia swojego bohatera możesz rozdysponować je wedle własnego uznania poprzez używanie przycisków plus i minus - Baldurs Gate 3: Kreacja postaci - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

Rozwój postaci w grze Baldurs Gate 3 został oparty na 6 podstawowych atrybutach, a w trakcie tworzenia swojego bohatera możesz rozdysponować je wedle własnego uznania poprzez używanie przycisków plus i minus.

  1. Strength (Siła) - wpływa na szansę na trafienie i obrażenia bronią opartą na sile. Wpływa również na długość skoku postaci i możliwość dźwigania ciężkich przedmiotów;
  2. Dexterity (Zręczność) - wpływa na szansę na trafienie i obrażenia bronią opartą na zręczności. Wpływa również na szansę rozpoczęcia walki i szansę na unik;
  3. Constitution - wpływa na poziom zdrowia Twojej postaci, a więc określa ile obrażeń może ona przyjąć;
  4. Intelligence (Inteligencja) - Czarodzieje wykorzystują Inteligencję do rzucania czarów, określa ona szansę na trafienie zaklęciem w cel;
  5. Wisdom (Mądrość) - Druidzi, Kapłani i Strażnicy wykorzystują Mądrość do rzucania czarów, określa ona szansę na trafienie zaklęciem w cel;
  6. Charisma (Charyzma) - Bardowie, Paladyni, Czarownicy i Czarnoksiężnicy wykorzystują Charyzmę do rzucania czarów, określa ona szansę na trafienie zaklęciem w cel.

Należy tutaj zaznaczyć fakt, że atrybuty są również ściśle związane z umiejętnościami bohatera. Im wyższa wartość danego atrybutu tym większa szansa na pomyślne sprawdzenie umiejętności (Ability Check) związanej z tym konkretnym atrybutem.

Więcej szczegółowych informacji na temat wszystkich atrybutów dostępnych w grze Baldurs Gate 3 i ich wpływu na rozwój postaci znajdziesz w osobnym rozdziale niniejszego poradnika, który został w całości poświęcony temu zagadnieniu.

Krok 7 - pochodzenie, imię, podsumowanie

Po przejściu przez wszystkie wcześniejsze zakładki kreatora możesz wrócić do ekranu początkowego (Origin). To tutaj będziesz mógł zakończyć tworzenie swojego bohatera i jeszcze raz sprawdzić swoje wcześniejsze wybory. Jeśli popełniłeś jakiś błąd będziesz mógł szybko go naprawić poprzez powrót do określonej zakładki kreatora postaci.

Po prawej stronie ekranu zauważysz miejsce na wpisanie imienia swojego bohatera [1] - Baldurs Gate 3: Kreacja postaci - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

Po prawej stronie ekranu zauważysz miejsce na wpisanie imienia swojego bohatera [1]. Domyślnie będzie tam wpisane jakieś imię, które będziesz mógł oczywiście zastąpić swoim własnym. Poniżej znajdziesz przewijaną listę z której będziesz mógł wybrać pochodzenie (background) [2] swojej postaci, które również zapewnią mu dodatkowe umiejętności (biegłości).

Po lewej stronie ekranu zauważysz panel z podsumowaniem stworzonej przez Ciebie postaci [3]. Warto poświęcić chwilę czasu na sprawdzenie poprawności wszystkich danych i w razie konieczności wprowadzić jakieś poprawki w odpowiednich zakładkach kreatora postaci. Gdy będziesz już zadowolony ze stworzonego przez siebie bohatera możesz kliknąć w przycisk, który przeniesie Cię do następnego etapu [4].

Krok 8 - o kim marzy Twój bohater?

Po zatwierdzeniu swojej głównej postaci w grze Baldurs Gate 3 będziesz mieć okazję określić, kto może być jego/jej potencjalnym obiektem zainteresowania, o kim będzie śnić po nocach. Okno kreatora tej postaci ogranicza się jednak do kilku opcji związanych z pochodzeniem, wyglądem i innymi charakterystycznymi cechami.

W trakcie tworzenia tej postaci możesz modyfikować następujące opcje - Baldurs Gate 3: Kreacja postaci - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

W trakcie tworzenia tej postaci możesz modyfikować następujące opcje:

  1. Rasa postaci i ewentualna podrasa;
  2. Płeć - kobieta/mężczyzna;
  3. Głos - do wyboru są 4 warianty (bez względu na rasę);
  4. Twarz - do wyboru jest kilka wariantów (w zależności od rasy). Thieflingowie mogą nawet wybrać pomiędzy kilkunastoma wariantami rogów;
  5. Kolor skóry - możesz wybrać jeden kolor spośród palety barw przyporządkowanej do danej rasy;
  6. Kolor oczu - możesz wybrać jeden kolor spośród palety barw przyporządkowanej do danej rasy;
  7. Fryzura - do wyboru jest kilkadziesiąt wariantów (w zależności od rasy i płci);
  8. Zarost - w przypadku niektórych ras (np. Krasnoludy, Githyanki, Halfling) możesz zdecydować się na jeden z kilku dostępnych wariantów zarostu;
  9. Tatuaże - możesz wybierać spośród kilkunastu domyślnych wariantów, a także wybrać ich intensywność (przezroczystość) i kolor;
  10. Makijaż - możesz wybierać spośród kilkunastu domyślnych wariantów, a także wybrać ich intensywność (przezroczystość) i kolor.

Gdy będziesz gotowy wciśnij przycisk u dołu ekranu "Venture Forth", by ruszyć do właściwej rozgrywki i rozpocząć swoją przygodę w grze Baldurs Gate 3.