Baldurs Gate 3 - M2 - Zarośnięte ruiny / Przydrożne klify
Baldurs Gate 3 - M2 - Zarośnięte ruiny / Przydrożne klify
Plaża. Rozpoczniesz tu grę w pojedynkę po ukończeniu prologu na pokładzie latającego statku Nautiloid (mapa M1).
Posępne Serce. Kleryczka stoi przy wejściu do ruin. Po krótkiej rozmowie możesz zaprosić ją do dołączenia na stałe do drużyny.
Wejście do Zatęchłej krypty. Drzwi są zamknięte. Możesz spróbować je otworzyć z użyciem narzędzi złodzieja - pierwsze wytrychy znajdziesz w jednej z beczek na plaży.
Pradawny krąg run - Zarośnięte ruiny. Możesz przenosić się do tego kręgu run dzięki opcji szybkiej podróży.
Pożeracze intelektu. Bitwy z pożeraczami nie można uniknąć, ale możesz się do niej przygotować - warto zrekrutować Posępne Serce (żółte 1 na mapie) oraz zaatakować potwory z zaskoczenia.
Zamknięta skrzynia. W jednej z okolicznych skrzyń są narzędzia złodzieja i możesz spróbować ich użyć do otwarcia skrzyni. W środku są złoto i skórzane nakrycie głowy.
Głaz. Jest on na końcu ścieżki, do której można doskoczyć. Możesz go odkryć jeśli zaliczysz test umiejętności. Głaz nadaje się do przesunięcia.
Astarion. Pół-elf podczas pierwszego spotkania spróbuje oszukać bohatera. Możesz zostać powalony na ziemię i spróbować wybronić się zaliczając test umiejętności. Po krótkiej rozmowie z Astarionem możesz na stałe przyłączyć go do drużyny. W pobliżu może pojawić się wystraszony dzik - możesz spróbować go oswoić lub zabić.
Rybacy i łupieżca umysłów. Potwór oszukuje rybaków podając się za dziewczynę. Możesz zaliczyć test umiejętności i przekonać ich do przejrzenia na oczy lub zostać zaatakowany przez nich. Przy próbie kontaktu z umierającym potworem może on spróbować przejąć kontrolę nad umysłem głównego bohatera - jeśli się nie wybronisz, to bohater zginie, a potwór odrodzi się z dużą liczbą punktów zdrowia.
Gale. Mag pojawi się po zbliżeniu się do portalu / kręgu run obszary Przydrożne klify. Możesz łatwo na stałe przyłączyć Gale'a do drużyny.
Pradawny krąg run - Przydrożne klify. Możesz przenosić się do tego kręgu run dzięki opcji szybkiej podróży.
Wejście do kaplicy. Uważaj w okolicy na winorośla - można odnieść obrażenia kłute w wyniku kontaktu z nimi. W ruinach kaplicy przebywa grupa szabrowników. Możesz ich zaatakować (najlepiej z zaskoczenia - zrzucając ciężki ładunek na rozmawiające osoby) lub zaliczyć jeden z testów umiejętności i nakłonić do pokojowego opuszczenia tej lokacji.
Wejście do ruin. Prowadzi ono do sypialni. Drzwi są zamknięte - możesz zaliczyć jeden z testów umiejętności i oszukać strażnika pilnującego drzwi po to żeby je otworzył, bądź też skorzystać z narzędzi złodzieja.
Właz do Zatęchłej krypty. Prowadzi do niego ścieżka obok kaplicy i musisz dodatkowo zejść po korzeniach. Właz jest zamknięty i trzeba skorzystać z narzędzi złodzieja.
Lae'zel w klatce. Wojowniczka jest przetrzymywana przez diabelstwa - możesz pokonać je w walce (najlepiej po ataku z zaskoczenia) lub zaliczyć jeden z testów umiejętności. Możesz otrzymać wybór czy sprzymierzyć się z diabelstwami czy z Lae'zel. Musi ona przeżyć jeśli chcesz na stałe przyłączyć ją do drużyny.
Obozowisko. Możesz tu dotrzeć od północy, wspinając się po skalnej ścianie. Możesz tu odnaleźć dużo różnego lootu - mikstury, zielony amulet, zestaw do rozbrajania pułapek i inne przedmioty.
Powiększ mapę

Baldurs Gate 3: Zarośnięte ruiny / Przydrożne klify - mapa Baldurs Gate 3 poradnik, solucja

Legenda Baldurs Gate 3 - M2 - Zarośnięte ruiny / Przydrożne klify

Ważne lokacje na mapie

Silni wrogowie i pułapki

Unikalne przejścia i skarby

Nowi potencjalni członkowie drużyny

Na tej stronie poradnika do gry Baldurs Gate 3 znajdziesz mapę M2, na której uwzględnione zostały dwa obszary - Zarośnięte ruiny (Overgrown Ruins) oraz Przydrożne klify (Roadside Cliffs). Z naszego opisu dowiesz się o najważniejszych lokacjach do zbadania, dodatkowych lochach, potencjalnych zagrożeniach i miejscach przyłączenia pierwszych członków drużyny.

Ważne miejsca - Zarośnięte ruiny i Przydrożne klify

4 - Baldurs Gate 3: Zarośnięte ruiny / Przydrożne klify - mapa - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

4. Rybacy i łupieżca umysłów. Potwór dysponuje częściową kontrolą umysłu i oszukuje rybaków podając się za dziewczynę. Możesz zaliczyć test umiejętności i przekonać ich do przejrzenia na oczy lub zostać zaatakowany przez nich. W tym drugim przypadku spodziewaj się bitwy, która może być dość wymagająca dla słabej drużynę.

Przy próbie kontaktu z umierającym potworem może on spróbować przejąć kontrolę nad umysłem głównego bohatera - jeśli się nie wybronisz, to bohater zginie, a potwór odrodzi się w tym samym miejscu z dużą liczbą punktów zdrowia. Trzeba go będzie wtedy pokonać.

6 - Baldurs Gate 3: Zarośnięte ruiny / Przydrożne klify - mapa - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

6. Wejście do kaplicy. Uważaj w okolicy na winorośla - można odnieść obrażenia kłute w wyniku kontaktu z nimi. Najlepiej jest omijać je wszystkie z dużej odległości.

W ruinach kaplicy przebywa grupa szabrowników. Możesz ich zaatakować (najlepiej z zaskoczenia - możesz np. zrzucić atakiem dystansowym ciężki ładunek na rozmawiające osoby) lub zaliczyć jeden z testów umiejętności i nakłonić postacie z tej lokacji do pokojowego opuszczenia ruin kaplicy.

Dodatkowy loch - Zatęchła krypta

Zatęchła krypta (Dank Crypt) to większy loch znajdujący się pod Zarośniętymi ruinami - Baldurs Gate 3: Zarośnięte ruiny / Przydrożne klify - mapa - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

Zatęchła krypta (Dank Crypt) to większy loch znajdujący się pod Zarośniętymi ruinami. Do krypty możesz dostać się na 3 główne sposoby:

  1. Użyć narzędzi złodzieja do otwarcia drzwi na plaży (niebieskie 2 na mapie), czyli w miejscu, w którym spotkałeś i zrekrutowałeś kleryczkę Posępne Serce. Miejsce to pokazuje powyższy obrazek.
  2. Użyć narzędzi złodzieja do otwarcia włazu na wschodnim krańcu mapy (niebieskie 8 na mapie).
  3. Dotrzeć do krypty od strony Sypialni. Wejście do tej dodatkowej lokacji jest na terenie zrujnowanej kaplicy (niebieskie 7 na mapie).
W krypcie jest ciemno i dobrym pomysłem jest skorzystanie z pochodni - Baldurs Gate 3: Zarośnięte ruiny / Przydrożne klify - mapa - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

W krypcie jest ciemno i dobrym pomysłem jest skorzystanie z pochodni. Mechanikę jej używania opisaliśmy na stronie Pochodnia - jak rozpalić?. Alternatywnie możesz polegać np. na umiejętności pozwalających widzieć w ciemnościach.

W pierwszej dużej komnacie krypty znajduje się kilka sarkofagów, przy czym największy centralny sarkofag otoczony jest pułapkami, które aktywują się przy próbie splądrowania go. Możesz odnajdywać pułapki dzięki pomyślnie zaliczanym testom percepcji (będą to otwory wentylacyjne na podłodze oraz "plujące" posągi na ścianach), a następnie próbować dezaktywować każdą z nich z wykorzystaniem zestawu do rozbrajania pułapek. W centralnym sarkofagu znajdują się grawerowany klucz (Engraved Key) oraz niepospolita zielona dwuręczna broń biała (The Watcher's Guide). W pozostałych sarkofagach jest mniejszy loot.

W głównej komnacie krypty możesz zbadać zwłoki skrybów (odnajdziesz m - Baldurs Gate 3: Zarośnięte ruiny / Przydrożne klify - mapa - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

W głównej komnacie krypty możesz zbadać zwłoki skrybów (odnajdziesz m.in. ciężki klucz - Heavy Key). W okolicy są także liczne skrzynie m.in. z magicznymi zwojami. Najważniejsze znalezisko to pokazane na obrazku ukryte przejście. W celu otwarcia go należy zaliczyć test percepcji i odkryć dzięki temu przycisk. Wciśnięcie przycisku doprowadza do walki z nieumarłymi - warto być na to przygotowanym.

W nowej sekretnej komnacie jest kolejny sarkofag. Przy próbie wejścia w interakcję z nim pojawi się zakapturzony szkielet (Hooded Skeleton), który zada bohaterowi pytanie. Możesz na nie odpowiedzieć (na różne sposoby) lub odmówić. W tajnym pomieszczeniu znajdziesz przede wszystkim Amulet Zaginionych Głosów (Amulet of Lost Voices), który po założeniu umożliwia porozumiewnie się ze zmarłymi.

Dodatkowy lokacja - Sypialnia

Sypialnia (Bedchamber) to mniejsza dodatkowa lokacja znajdująca się obok zrujnowanej kaplicy - Baldurs Gate 3: Zarośnięte ruiny / Przydrożne klify - mapa - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

Sypialnia (Bedchamber) to mniejsza dodatkowa lokacja znajdująca się obok zrujnowanej kaplicy. Do sypialni możesz dostać się na 3 główne sposoby:

  1. Zapukać do drzwi zrujnowanej kaplicy (niebieskie 7 na mapie) - miejsce to pokazuje powyższy obrazek. W trakcie rozmowy ze strażnikiem musisz zaliczyć jeden z testów umiejętności - występów lub oszustwa. Udana próba spowoduje, że strażnik zostanie oszukany i otworzy drzwi.
  2. Użyć narzędzi złodzieja do otwarcia drzwi w zrujnowanej kaplicy.
  3. Skorzystać z drzwi do sypialni w lochu Zatęchła krypta.

Uwaga - Jeśli wybrałeś wariant 1 lub wariant 2, to po wkroczeniu do sypialni musisz pozbyć się pilnującego tego miejsca wartownika (nawet jeśli w trakcie rozmowy go pomyślnie oszukałeś).

Jeżeli eksplorację sypialni rozpoczynasz od bocznego pomieszczenia, to drzwi możesz otworzyć zapalając dwa małe świeczniki po bokach (miejsce to pokazuje dołączony obrazek) - Baldurs Gate 3: Zarośnięte ruiny / Przydrożne klify - mapa - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

Jeżeli eksplorację sypialni rozpoczynasz od bocznego pomieszczenia, to drzwi możesz otworzyć zapalając dwa małe świeczniki po bokach (miejsce to pokazuje dołączony obrazek).

Podczas eksploracji tej lokacji spodziewaj się napotykania żywych przeciwników. Grupa wrogów przebywa w większej komnacie, aczkolwiek możesz ich zaatakować z zaskoczenia. Loot możesz odnajdywać na widoku, w różnorakich pojemnikach i przy ciałach pokonanych postaci. Jeden z szabrowników ma przy sobie klucz bandytów (Bandit's Key).

Ważni NPC

1 - Baldurs Gate 3: Zarośnięte ruiny / Przydrożne klify - mapa - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

1. Posępne Serce. Kleryczka stoi przy wejściu do ruin. Po krótkiej rozmowie możesz zaprosić ją do dołączenia na stałe do drużyny. Koniecznie skorzystaj z tej okazji, bo przydadzą ci się jej zaklęcia ofensywne i leczące/wspomagające.

2 - Baldurs Gate 3: Zarośnięte ruiny / Przydrożne klify - mapa - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

2. Astarion. Pół-elf podczas pierwszego spotkania spróbuje oszukać bohatera. Możesz zostać powalony na ziemię i spróbować wybronić się zaliczając test umiejętności. Po krótkiej rozmowie z Astarionem możesz na stałe przyłączyć go do drużyny. Więcej informacji o spotkaniu z Astarionem możesz znaleźć na stronie Lista grywalnych postaci.

W pobliżu może pojawić się wystraszony dzik - możesz spróbować go oswoić lub zabić.

3 - Baldurs Gate 3: Zarośnięte ruiny / Przydrożne klify - mapa - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

3. Gale. Mag pojawi się po zbliżeniu się do portalu / kręgu run obszary Przydrożne klify. Możesz łatwo na stałe przyłączyć Gale'a do drużyny. Zyskasz przydatnego pomocnika do rzucania zaklęć.

4 - Baldurs Gate 3: Zarośnięte ruiny / Przydrożne klify - mapa - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

4. Lae'zel w klatce. Wojowniczka jest przetrzymywana przez diabelstwa - możesz pokonać je w walce (najlepiej po ataku z zaskoczenia) lub zaliczyć jeden z testów umiejętności. W zależności od wybranej próby możesz stanąć przed wyborem czy sprzymierzyć się z diabelstwami czy z Lae'zel - wybierz oczywiście tę drugą opcję, gdyż Lae'zel nie może zginąć ani zostać zaatakowana przez ciebie jeśli chcesz ją zrekrutować.

Inne informacje na temat mapy Zarośnięte ruiny / Przydrożne klify

Pokazane na mapie obszary zaczniesz badać tuż po ukończeniu prologu, czyli po przeżyciu katastrofy statku Nautiloid (mapa M1 w naszym poradniku). W przeciwieństwie do liniowej eksploracji latającego statku, w tym przypadku masz znacznie większą swobodę działania. Nie musisz podążać jedną ustaloną trasą.

Pamiętaj o tym, że w niektóre trudno dostępne miejsca (np. na wyżej położone czy oddalone skalne półki) można docierać polegając na opcji skoku. Pozwoli ci to odwiedzić wiele opcjonalnych obszarów, nie tylko na tej mapie, ale również w kolejnych lokacjach.

Postaraj się jak najszybciej zrekrutować wszystkie przebywające w tej okolicy postacie. Dzięki przyłączeniu nowych członków drużyny łatwiej można wygrywać bitwy oraz korzystać z ich umiejętności np. na potrzeby eksploracji świata gry.