Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca Nielimitowany dostęp

Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

SPIS TREŚCI

Baldur's Gate 3: Paladyn poradnik BG3 Baldurs Gate 3 poradnik, solucja

Macie problem z wybraniem odpowiednich zdolności i podklasy dla Paladyna BG3? Ten poradnik wyjaśnia jak stworzyć najlepszą postać Paladyna i jak korzystać z Boskiego Porażenia (Divine Smite).

Ostatnia aktualizacja: 17 lipca 2023

Wybierając klasę Paladyna w BG3 należy zwrócić uwagę na dobranie odpowiedniego pochodzenia oraz rasy. Ta strona pomoże Wam w przydzielaniu punktów zdolności i wybraniu najlepszych czarów i akcji klasowych. Dowiecie się czym jest Boskie Porażenie (Divine Smite) i poznacie najlepszą podklasę. Na końcu strony zamieniściliśmy najlepszy buildy dla Paladyna.

Najlepsze pochodzenie dla Paladyna

Przy wyborze pochodzenia Paladyna postarajcie się dopasować biegłość w umiejętnościach do głównych założeń klasowych. W przypadku Paladyna sprawdzi się:

  1. Pogranicznik (Outlander) zapewniający biegłość w atletyce oraz sztuce przetrwania.
  2. Rzemieślnik gildii (Guild Artisian) dający biegłość w intuicji oraz perswazji.
  3. Ludowy bohater (Folk Hero) zapewniający biegłość w opiece nad zwierzętami i sztuce przetrwania.

Najlepsza rasa dla Paladyna

Paladyni cechują się ogromną siłą, wysoką kondycją oraz charyzmą, dlatego najlepszą rasą dla tej klasy jest:

  1. Półelf, który posiada premie rasowe +2 do charyzmy oraz dodatkowe 2 punkty, które możecie przydzielić po jednym do siły, zręczności lub kondycji.
  2. Krasnolud, który w przypadku tej klasy najlepiej się sprawdzi jako Krasnolud tarczowy, daje +2 do kondycji oraz +2 do siły.
  3. Diabelstwo dające premie rasowe +1 do siły i +2 do charyzmy.
  4. Githyanki posiadający +2 do siły i +1 do inteligencji.
  5. Człowiek mający +1 do wszystkiego.

Punkty zdolności Paladyna

  1. Podstawową cechą Paladyna jest siła, jej wyższy modyfikator pomoże zadać mocniejsze ciosy. Przy wyborze takiej rasy jak Półelf lub Krasnolud uzyskacie siłę na poziomie 16-17 punktów, otrzymując tym samym +3 modyfikatora tej cechy. Wysoka charyzma pozwoli na umiejętne rzucanie zaklęć. Najsilniejsze zdolności magiczne Paladyna wymagają wpierw celnego ciosu w walce wręcz, dlatego te dwie cechy powinny dostać najwięcej punktów.
  2. Duża ilość punktów kondycji wpłynie na wytrzymałość Waszej postaci, a wyższy modyfikator sprawi, że Wasz Paladyn będzie mógł lepiej utrzymywać czary koncentracji.
  3. Mądrość Paladyna nie powinna wynosić poniżej 10 punktów, cecha ta przyda się przy biegłości rzutów obronnych.

Najlepsze czary i akcje klasowe Paladyna

  1. Nakładanie rąk (Lay on Hands) - akcja klasowa dostępna już od 1 poziomu postaci, która leczy punkty życia lub nieweluje choroby i trucizny.
  2. Błogosławienie (Bless) - czar koncentracji lvl 1 pozwalające na pobłogosławienie do 3 sojuszników. Istoty te zyskują +1d4 premii do ataków i rzutów obronnych. Czar utrzymuje się przez 10 tur.
  3. Bohaterstwo (Heroism) - czar koncentracji lvl 1 wzmacniające Waszą postać lub sojusznika. Postać naznaczona bohaterstwem nie może zostać Przerażona i zyskuje 5 tymczasowych punktów życia w każdej turze. Czar utrzymuje się do 10 tur.
  4. Tarcza Wiary (Shield of Faith) - czar koncentracji lvl 1, który otacza sojusznika ochronnym polem magii zwiększającym jego klasę pancerza o 2.
  5. Grzmot Porażenia (Thunderous Smite) - czar koncentracji lvl 1. Po uderzeniu bronią przeciwnik zostaje odepchnięty o 3 metry oraz otrzymuje 2d6 obrażeń od grzmotów. Dodatkowo istota może zostać powalona na ziemię.
  6. Boska łaska (Divine Favour) - czar koncentracji lvl 1, po którym ataki bronią zadają dodatkowe 1d4 obrażeń od światłości i utrzymuje się przez 10 tur.
  7. Pomoc (Aid) - czar lvl 2, które wzmacnia sojuszników i zwiększa maksymalne punkty ich wytrzymałości do czasu długiego odpoczynku.
  8. Branding Smite - czar koncentracji lvl 2 nakładający na broń Paladyna astralny blask, który może oznaczyć cel światłem i zapobiec temu, by stał się on niewidzialny. Czar działa przez 10 tur.
  9. Magiczna Broń (Magic Weapon) - czar koncentracji lvl 2, które napełnia broń magiczną energią. Paladyn otrzymuje premię +1 do rzutów ataku i obrażeń.

Najlepsza podklasa Paladyna

W Baldur's Gate 3 możecie wybrać 1 z 2 podklas Paladyna:

  1. Przysięga Gorliwości (Oath of Devotion) - posiada akcję klasową Święta reprymenda (Holy Rebuke). Czar ten tworzy aurę wokół sojusznika, która zadaje 1d4 obrażeń od światłości każdej istocie, która zaatakuje ją wręcz. Aura utrzymuje się na 2 tury. Na 3 poziomie podklasy, Paladyn odblokowuje czar Święta broń (Sacred Weapon), który sprawia, że jego modyfikator charyzmy zostanie dodany do testów ataku wykonywanych trzymaną bronią oraz Obrócenie nieświętego (Turn the Unholy), który może być rzucony na grupę potworów lub nieumarłych. Jeśli czar zadziała, wrogowie odejdą na określoną odległość i nie będą mogli wykonywać żadnych akcji ani reakcji przez 3 tury. Oprócz tego odblokowane zostają 2 dodatkowe zawsze przygotowane czary: Ochrona przed złem i dobrem (Protection from Evil and Good) i Sanktuarium (Sanctuary). Czar Sanktuarium chroni przed atakami przeciwników aż do 10 tur, jeśli chroniona osoba nie wykonuje żadnych ataków. Czar ten doskonale sprawdzi się przy ochronie słabych sojuszników lub NPCów.
Paladyni awansując na poziom 2 mogą wybrać 1 z 4 stylów walki - Baldurs Gate 3: Paladyn poradnik BG3 - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry
  1. Przysięga Pradawnych (Oath of the Ancients) - podklasa ta ma czar Leczący blask (Healing Radiance), który uzdrawia wszystkich sojuszników w zasięgu 3 metrów. Na 3 poziomie podklasy Paladyn otrzymuje Gniew Natury (Nature's Wrath), czar który unieruchamia przeciwnika na 10 tur osłabiając jego ataki i obronę oraz Nawrócenie Niewiernych (Turn the Faithless), który można rzucić na diabłów i wróżki. Jeśli czar zadziała, wrogowie odejdą na określoną odległość i nie będą mogli wykonywać żadnych ruchów przez 3 tury.

Najlepszy styl walki dla Paladyna

Paladyni awansując na poziom 2 mogą wybrać 1 z 4 stylów walki:

  1. Defence - postać otrzymuje premię +1 do klasy pancerza, gdy nosi zbroję.
  2. Duelling - jeśli postać jest wyposażona w broń białą i tarczę zyskuje premię +2 do rzutów na obrażenia tą bronią, zwiększając szansę na zadanie ciężkich obrażeń.
  3. Great Weapon Fighting - gdy postać wyrzuci 1 lub 2 na kości obrażeń za atak bronią dwuręczną, może przerzucić kości.
  4. Protection - kiedy stwór w zasięgu 1,5 metra od Paladyna atakuje inny cel, może on użyć swojej reakcji, aby osłabić jego atak.

Paladyni świetnie sprawdzą się z ciężkim pancerzem oraz bronią dwuręczną, dlatego najlepszym stylem walki dla nich jest Great Weapon Fighting. Przerzucenie kości w przypadku bardzo niskiego wyniku z pewnością przyda się w trudnych sytuacjach.

Złamanie przysięgi (Oathbreaker)

Oathbreaker jest trzecią podklasą Paladyna, którą można odblokować podczas przechodzenia gry. Gdy Wasza postać zabije niewinnego NPCa lub będzie zbyt często wybierać kłamstwa w opcjach dialogowych używając przy tym oszustwa, złamie swoją przysięgę i straci wszystkie czary oraz zdolności swojej podklasy.

Jeśli złamiecie przysięgę, przy najbliższej wizycie w obozie spotkacie Paladyna, który zaproponuje odzyskanie przysięgi za 2000 złota. Możecie przyjąć tę ofertę lub wejść na ścieżkę Oathbreaker.

Na 5 poziomie podklasy Oathbreaker Paladyn otrzyma 3 czary:

  1. Spiteful Suffering - zadaje 1d4+3 nekrotyczne obrażenia dla jednego celu przez 3 tury, dodatkowo osłabiając jego obronę.
  2. Contol Undead - sprawia, że wszystkie istoty nieumarłe na niższym poziomie niż Wasza postać zaczną podążać za Paladynem i atakować jego wrogów. Dodatkowo istoty te pozostaną przy nim aż do czasu wykonania długiego odpoczynku.
  3. Dreadful Aspect - rzuca aurę o promieniu 9 metrów. Wszystkie istoty, które nie zdadzą testu na mądrość otrzymają status przerażenia na 10 tur i nie będą mogły się poruszać. Dodatkowo otrzymają straty w testach ataku i testach umiejętności.

Boskie Porażenie (Divine Smite)

Po osiągnięciu 2 poziomu Paladyn otrzymuje czar Boskie Porażenie (Divine Smite), które zadaje dodatkowe obrażenia od światłości po wykonanym ataku w walce wręcz. Na 5 poziomie Waszej postaci, czar ten może zadać nawet do 3d8 dodatkowych obrażeń.

Boskie Porażenie (Divine Smite) jest czarem zawsze przygotowanym. Możecie ustawić automatyczne rzucanie tego czaru po uderzeniu bronią lub tylko po zadaniu obrażeń krytycznych. Możecie też ustawić wyskakujące zapytanie za każdym razem przed automatycznym użyciem Boskiego Porażenie (Divine Smite).

Najlepszy build dla Paladyna

Jeśli preferujecie styl walki bronią dwuręczną wybierzcie:

  1. Rasa: Diabelstwo Zariel (Tiefling Zariel)
  2. Podklasa: Przysięga Pradawnych (Oath of the Ancients)
  3. Zdolności: Siła i Charyzma minimum 16, Kondycja 13, Zręczność 12, Mądrość 10, Inteligencja 8
  4. Styl walki: Great Weapon Fighting
  5. Broń: Sussar Greatsword
  6. Pancerz: Chain Mail Armour

Jeżeli wolicie posługiwać się w walce bronią i tarczą wybierzcie:

  1. Rasa: Krasnolud tarczowy (Shield Dwarf)
  2. Podklasa: Przysięga Gorliwości (Oath of Devotion)
  3. Zdolności: Siła 17, Charyzma 14, Kondycja 14, Zręczność 13, Mądrość 10, Inteligencja 8
  4. Styl walki: Duelling
  5. Broń: Faithbreaker
  6. Pancerz: Slippery Chain Shirt
  7. Tarcza: Absolute's Warboard