Baldurs Gate 3 - M3 - Gaj druidów / Gaj Silvanusa
Baldurs Gate 3 - M3 - Gaj druidów / Gaj Silvanusa
Grupa goblinów. Potwory pojawią się po zbliżeniu się do bramy gaju druidów (niebieskie 1 na mapie). Pokonanie ich jest wymagane jeśli chcesz skorzystać z tego wejścia do gaju. W wygraniu bitwy z potworami będą pomagały osoby przebywające na terenie gaju.
Główna brama. Może się ona podnieść dopiero po wygraniu bitwy z goblinami (czerwone 1 na mapie) i prowadzi ona do gaju druidów.
Kamienne drzwi. Jest to sekretne wejście do Podziemnego przejścia, które możesz odkryć zaliczając test umiejętności. Zbadanie tej lokacji pozwala dostać się do Gaju druidów w alternatywny sposób. W pobliżu jest plecak z narzędziami złodzieja i innym lootem.
Pradawny krąg run - Gaj Silvanusa. Możesz przenosić się do tego kręgu run dzięki opcji szybkiej podróży.
Most. Prowadzi on w stronę Opuszczonej wioski i innych lokacji w zachodniej części mapy.
Nadira i zabójca. Możesz uratować Nadirę zanim dopadnie ją zabójca (najlepiej zepchnąć go w przepaść). Jeśli poprawnie przeprowadzisz rozmowę z uratowaną Nadirą (okazje do zaliczania testów umiejętności), to nagrodzi cię Monetą Duszy.
Winda. Możesz ją odblokować wyłącznie od dołu. Trzeba pozbyć się śpiącego przy niej niedźwiedzia używając umiejętności Opieka nad zwierzętami lub w inny sposób.
Handlarz Arron. Sprzedaje m.in. mikstury, magiczne zwoje, różne odmiany strzał, zestawy do otwierania zamków i rozbrajania pułapek, pochodnie, broń białą oraz elementy ubioru.
Wyll. Możesz zajrzeć do jego umysłu dzięki umiejętności Illithid oraz zrekrutować go na stałe do drużyny.
Kamienne drzwi. Prowadzą do Odosobnionego pomieszczenia. W środku możesz spotkać się z Zevlorem i skorzystać z drabiny prowadzącej do obszaru z wodospadem (niebieskie 8 na mapie).
Obszar z wodospadem. Możesz tu dotrzeć drabiną od strony Zacisznej komnaty (wejście do niej to niebieskie 7 na mapie). Możesz zgodzić się na zakład z Lakrissą.
Handlarz Dammon. Sprzedaje m.in. różne odmiany strzał, broń białą i dystansową, tarcze oraz różne elementy pancerza.
Okta. Możesz za darmo odebrać podarowaną przez nią zupę - Gruel.
Auntie Ethel. Sprzedaje m.in. różnorakie mikstury i rzadkie składniki alchemiczne. Możesz wypić jej miksturę leczniczą oraz porozmawiać z nią na temat pozbycia sią pasożyta. Ethel zaproponuje spotkanie w jej herbaciarni znajdującej się na moczarach i wyruszy w to miejsce.
Zamknięte drzwi magazynu. Możesz je otworzyć narzędziami złodzieja, ale musisz tego dokonać w trybie skradania żeby pozostać niewykrytym. W środku skrywa się diabelstwo - możesz je zaatakować, zaliczyć rozmowę oraz wykonać testy umiejętności.
Guex i Zorru. Guex - Możesz mu pokazać parę ruchów (różne testy umiejętności) i w ramach podziękowania otrzymać topór bitewny. Zorru - Jest on powiązany z questem Lae'zel i do spotkania dojdzie jeśli wojowniczka jest w aktywnej drużynie.
Więziona goblinka Sazza. Możesz pozwolić na to żeby została zastrzelona z kuszy lub ustawić się przed klatką i zatrzymać egzekucję dzięki zaliczeniu jednego z testów umiejętności (zawalenie testu rozpocznie walkę). Uratowaną Sazzę możesz wypytać o uzdrowiecielkę goblinów oraz otworzyć jej klatkę (użyj narzędzi złodzieja) i pomóc jej w ucieczce z gaju.
Kamienne drzwi. Prowadzą do Podziemnego przejścia. Możesz skorzystać z tego przejścia na potrzeby uwolnienia Sazzy (niebieskie 13 na mapie) lub żeby wejść/wyjść z gaju w inny sposób.
Doni i Mattis. Doni zniknie w trakcie pierwszego spotkania. Porozmawiaj z nim po uratownaiu Mirkona (czerwone 2 na mapie) - uzyskasz dostęp do kryjówki diabelstw. W kryjówce przebywa Mol i ma dla ciebie zadanie. Mattis zaproponuje udział w grze z pierścieniem - możesz uznać, że jest szczęśliwy, zwrócić pierścień lub zachować go dla siebie. Możesz też pohandlować - Mattis sprzedaje narzędzia złodzieja, pierścienie i inne rzeczy.
Zgromadzenie. Po dotarciu po raz pierwszy w to miejsce będziesz świadkiem kłótni i dowiesz się o aresztowaniu dziewczynki Arabelli. Jeorna nie będzie chciała przepuścić drużyny - możesz ją zaatakować lub (lepszy pomysł) zaczekać aż stan drużyny zostanie wyjaśniona i zostanie wpuszczona do głównej części gaju.
Posążek Silvanusa. Znajduje się on w centralnej części obszaru gdzie przeprowadzany jest rytuał druidów. Możesz podjąć się zadania kradzieży posążka. Posążek gwarantuje błogosławieństwo (premie do Natury i Opieki nad zwierzętami).
Wejście do Szmaragdowego Gaju. To ważna lokacja questowa - wewnątrz Szmaragdowego Gaju przebywają m.in. arcydruidka Kagha i Nettie.
Alfira. Kobieta próbuje skomponować piosenkę i możesz jej w tym pomóc.
Harpie. Próbują one zwabić chłopca Mirkona i spróbują też zwabić bohatera - możesz obronić się wykonując test umiejętności. Możesz spróbować zabić potwory zanim Mirkon się do nich zbliży. Po bitwie powróć do Doniego (niebieskie 15 na mapie) i poproś o pokazanie wejścia do kryjówki diabelstw.
Gniazdo harpii. Możesz do niego dotrzeć po rozprawieniu się z harpiami - należy w tym celu skakać po małych skalnych półkach. W gnieździe znajdziesz niepospolity pierscień i krwawy kamień.
Grupa kleryków. Spotkasz tu 2 kleryków stojących nad umierającym trzecim. Jeśli wyjawisz, że nie jesteś Prawdziwą Duszą lub że ocalałeś z katastrofy, to zostaniesz zaatakowany. Możesz zaoferować pomoc klerykom w zabiciu potwora i wyruszyć z nimi do legowiska sowoniedźwiedzia. Z oka zmarłego kleryka wyjdzie pasożyt - możesz spróbować go zabić (testy umiejętności) lub zostawić go spokoju.
Powiększ mapę

Baldurs Gate 3: Gaj druidów / Gaj Silvanusa - mapa Baldurs Gate 3 poradnik, solucja

Legenda Baldurs Gate 3 - M3 - Gaj druidów / Gaj Silvanusa

Ważne lokacje na mapie

Silni wrogowie i pułapki

Unikalne przejścia i skarby

Nowi potencjalni członkowie drużyny

Na tej stronie poradnika do gry Baldurs Gate 3 zamieściliśmy mapę M3, na której pokazane zostały dwa obszary - Gaj druidów (Druid Grove) oraz Gaj Silvanusa (Silvanus Grove). Poniższy opis informuje m.in. o najważniejszych NPC-ach z gaju (w tym handlarzach) oraz o lochach i innych sekretnych lokacjach możliwych do zbadania.

Ważne miejsca - Gaj druidów i Gaj Silvanusa

1 - Baldurs Gate 3: Gaj druidów / Gaj Silvanusa - mapa - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

1. Grupa goblinów. Potwory pojawią się po zbliżeniu się do bramy gaju druidów (niebieskie 1 na mapie). Pokonanie ich jest wymagane jeśli chcesz skorzystać z tego wejścia do gaju. W wygraniu bitwy z potworami będą pomagały osoby przebywające na terenie gaju.

1 - Baldurs Gate 3: Gaj druidów / Gaj Silvanusa - mapa - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

1. Kamienne drzwi. Jest to sekretne wejście do Podziemnego przejścia, które możesz odkryć zaliczając test umiejętności. Zbadanie tej lokacji pozwala dostać się do Gaju druidów w alternatywny sposób. W pobliżu jest plecak z narzędziami złodzieja i innym lootem.

13 - Baldurs Gate 3: Gaj druidów / Gaj Silvanusa - mapa - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

13. Więzienie. W klatce przetrzymywana jest goblinka Sazza. Możesz pozwolić na to żeby została zastrzelona z kuszy lub ustawić się przed klatką i zatrzymać egzekucję dzięki zaliczeniu jednego z testów umiejętności (zawalenie testu rozpocznie walkę). Uratowaną Sazzę możesz wypytać o uzdrowiecielkę goblinów oraz otworzyć jej klatkę (użyj narzędzi złodzieja) i pomóc jej w ucieczce z gaju.

17 - Baldurs Gate 3: Gaj druidów / Gaj Silvanusa - mapa - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

17. Posążek Silvanusa. Znajduje się on w centralnej części obszaru gdzie przeprowadzany jest rytuał druidów. Możesz podjąć się zadania kradzieży posążka (jest ono zlecane przez Mola - niebieskie 15 na mapie). Posążek gwarantuje błogosławieństwo (premie do Natury i Opieki nad zwierzętami).

18 - Baldurs Gate 3: Gaj druidów / Gaj Silvanusa - mapa - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

18. Wejście do Szmaragdowego Gaju. To ważna lokacja questowa - wewnątrz Szmaragdowego Gaju przebywają m.in. arcydruidka Kagha i Nettie.

20 - Baldurs Gate 3: Gaj druidów / Gaj Silvanusa - mapa - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

20. Grupa kleryków. Spotkasz tu 2 kleryków stojących nad umierającym trzecim. Jeśli wyjawisz, że nie jesteś Prawdziwą Duszą lub że ocalałeś z katastrofy, to zostaniesz zaatakowany. Możesz zaoferować pomoc klerykom w zabiciu potwora i wyruszyć z nimi do legowiska sowoniedźwiedzia.

Z oka zmarłego kleryka wyjdzie pasożyt podobny do tego, który posiada główny bohater - możesz spróbować go zabić (kilka testów umiejętności) lub zostawić go spokoju.

Dodatkowy loch - Podziemne przejście

Podziemne przejście (Underground Passage) to większy loch znajdujący się pod Gajem druidów - Baldurs Gate 3: Gaj druidów / Gaj Silvanusa - mapa - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

Podziemne przejście (Underground Passage) to większy loch znajdujący się pod Gajem druidów. Do krypty możesz dostać się z 3 różnych stron:

  1. Odkrycie sekretnych kamiennych drzwi na lewo od wejścia do gaju druidów (zielone 1 na mapie). Trzeba w tym celu zaliczyć test umiejętności.
  2. Skorzystanie z kamiennych drzwi znajdujących się obok prowizorycznego więzienia (niebieskie 14 na mapie) - pokazuje je dołączony obrazek. Jest to najlepszy wybór jeśli planujesz uwolnić goblinkę Sazzę (niebieskie 13 na mapie) i pomóc jej w ucieczce z gaju druidów.
  3. Odnalezienie sekretnego przejścia w Szmaragdowym gaju (niebieskie 18 na mapie). Jego lokalizację prezentujemy w opisie tej dodatkowej lokacji.
W lochu możesz przede wszystkim spotkać grupę goblinów dowodzonych przez Findala - Baldurs Gate 3: Gaj druidów / Gaj Silvanusa - mapa - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

W lochu możesz przede wszystkim spotkać grupę goblinów dowodzonych przez Findala. Przeciwników najłatwiej jest zaskoczyć jeśli eksplorację Podziemnego przejścia rozpocząłeś od południa, gdyż można wtedy zepchnąć pojedynczego goblina stojącego przy przepaści i następnie zaatakować pozostałe gobliny wykorzystując przewagę wysokości i wiążące się z tym premie do szans udanych ataków.

W obszarze przy wodzie znajdują się pokazane na obrazku zwłoki, przy których do odnalezienia jest klucz (Charred Key) - Baldurs Gate 3: Gaj druidów / Gaj Silvanusa - mapa - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

W obszarze przy wodzie znajdują się pokazane na obrazku zwłoki, przy których do odnalezienia jest klucz (Charred Key). Możesz użyć klucza do odblokowania jednego z wyjść z tego lochu.

W południowej części podziemnego przejścia jest ciężka skrzynia z pułapką - Baldurs Gate 3: Gaj druidów / Gaj Silvanusa - mapa - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

W południowej części podziemnego przejścia jest ciężka skrzynia z pułapką. Jako że pułapka jest bardzo silna powinieneś ją poprawnie zidentyfikować (test umiejętności) i użyć na niej zestawu do rozbrajania pułapek. W skrzyni znajdują się złoto oraz zielony niepospolity kostur Nature's Snare.

Duże niebezpieczeństwo stwarza też inna pułapka - pokazany na obrazku posąg strażnika (Guardian Statue), który może wyprowadzać silne ataki dystansowe po znalezieniu się w jego zasięgu. Dobrym rozwiązaniem jest użycie własnych ataków dystansowych do zniszczenia posągu.

Dodatkowa lokacja - Odosobnione pomieszczenie

Wejście do Odosobnionego pomieszczenia znajduje się na terenie Gaju druidów - musisz odnaleźć kamienne drzwi w zachodniej części tej lokacji (niebieskie 7 na mapie) - Baldurs Gate 3: Gaj druidów / Gaj Silvanusa - mapa - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

Wejście do Odosobnionego pomieszczenia znajduje się na terenie Gaju druidów - musisz odnaleźć kamienne drzwi w zachodniej części tej lokacji (niebieskie 7 na mapie).

W środku przebywa Zevlor, z którym możesz spotkać się w ramach questu Na ratunek uchodźcom (Save the Refugees). Jest tu też drabina pozwalająca dotrzeć do obszaru z wodospadem na tyłach gaju (niebieskie 8 na mapie).

Dodatkowa lokacja - Kryjówka diabelstw

Z uzyskaniem dostępu do kryjówki powiązany jest Doni, która przebywa w północnej części Gaju druidów (niebieskie 15 na mapie) - Baldurs Gate 3: Gaj druidów / Gaj Silvanusa - mapa - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

Z uzyskaniem dostępu do kryjówki powiązany jest Doni, która przebywa w północnej części Gaju druidów (niebieskie 15 na mapie). Zniknie on podczas pierwszego spotkania, ale możesz powrócić w to miejsce po uratowaniu Mirkona przed harpiami (czerwone 2 na mapie). Pozwoli ci to uzyskać dostęp do kryjówki. Ma ona dwa wejścia - możesz skorzystać z ukrytego włazu obok Doniego (powyższy obrazek) lub z przejścia przy skalnej rozpadlinie zlokalizowanego kawałek dalej na wschód, przy wodospadzie.

Wewnątrz kryjówki przebywa przede wszystkim Mol, który może zlecić drużynie zadanie Kradzież posążka (Steal the Sacred Idol).

Dodatkowa lokacja - Szmaragdowy gaj

Szamaragdowy gaj znajduje się na terenie gaju druidów - wejście do niego zlokalizowane jest niedaleko miejsca odprawiania rytuałów (niebieskie 18 na mapie) - Baldurs Gate 3: Gaj druidów / Gaj Silvanusa - mapa - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

Szamaragdowy gaj znajduje się na terenie gaju druidów - wejście do niego zlokalizowane jest niedaleko miejsca odprawiania rytuałów (niebieskie 18 na mapie). To przede wszystkim ważna lokacja questowa, którą odwiedza się m.in. w ramach zaliczania misji Usuwanie pasożyta.

Szmaragdowy gaj składa się z czterech większych pomieszczeń. W pierwszym z nich załączy się w trakcie pierwszej wizyty ważna scenka, w której wezmą udział m.in. arcydruidka Kagha, Rath i Arabella. W zależności od wybranych opcji dialogowych i zaliczonych testów umiejętności dziewczynka może przeżyć lub zginąć, zaś druidzi nadal będą przyjaźnie nastawieni lub zaatakują drużynę.

Drugie pomieszczenie Szmaragdowego gaju to Komnaty służących (Servants Quarters) - Baldurs Gate 3: Gaj druidów / Gaj Silvanusa - mapa - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

Drugie pomieszczenie Szmaragdowego gaju to Komnaty służących (Servants' Quarters).

Trzecie pomieszczenie to Komnaty druidów (Druids' Chambers) i przebywa tu Nettie, z którą można spotkać się w celu omówienia tematu usunięcia pasożyta.

Ostatnie czwarte pomieszczenie Szmaragdowego Gaju to Biblioteka Enklawy (Enclave Library) i wejście do niej zostanie odblokowane dzięki spotkaniu się z Nettie - Baldurs Gate 3: Gaj druidów / Gaj Silvanusa - mapa - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

Ostatnie czwarte pomieszczenie Szmaragdowego Gaju to Biblioteka Enklawy (Enclave Library) i wejście do niej zostanie odblokowane dzięki spotkaniu się z Nettie. Rozmowa z Nettie może mieć kilka zakończeń i jest powiązana z questem Usuwanie pasożyta.

W pomieszczeniu biblioteki znajdują się 4 stanowiska do umieszczania run. Powiązana jest z nimi zagadka, którą dokładnie opisaliśmy na stronie Zagadka z runami w Szamragdowym Gaju. Zaliczenie zagadki odblokuje zejście do tajnego skarbca z cennymi przedmiotami.

Dzięki zaliczeniu testu percepcji możesz odsłonić pokazane na obrazku sekretne przejście. Po pomyślnym użyciu narzędzi złodzieja pozwala ono przenieść się do Podziemnego przejścia, przy czym wymusza narażenie drużyny na kontakt z trującą chmurą. Skorzystanie z tego sekretnego przejścia jest dobrym pomysłem jeśli zostaniesz uwięziony przez Nettie w bibliotece lub jeśli będziesz chciał dotrzeć do notatek na temat pasożyta i dziennika Halsina z biblioteki bez spotykania się z Nettie.

Ważni NPC

6 - Baldurs Gate 3: Gaj druidów / Gaj Silvanusa - mapa - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

6. Handlarz Arron. Sprzedaje m.in. mikstury, magiczne zwoje, różne odmiany strzał, zestawy do otwierania zamków i rozbrajania pułapek, pochodnie, broń białą oraz elementy ubioru.

1 - Baldurs Gate 3: Gaj druidów / Gaj Silvanusa - mapa - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

1. Wyll. Trenuje on wraz z innymi postaciami. Możesz zajrzeć do jego umysłu dzięki umiejętności Illithid oraz zaprosić go żeby na stałe dołączył do twojej drużyny.

9 - Baldurs Gate 3: Gaj druidów / Gaj Silvanusa - mapa - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

9. Handlarz Dammon. Sprzedaje m.in. różne odmiany strzał, broń białą i dystansową, tarcze oraz różne elementy pancerza.

11 - Baldurs Gate 3: Gaj druidów / Gaj Silvanusa - mapa - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

11. Ciotka Ethel. Sprzedaje m.in. różnorakie mikstury i rzadkie składniki alchemiczne. Możesz wypić jej miksturę leczniczą oraz porozmawiać z nią na temat pozbycia sią pasożyta. Ethel zaproponuje spotkanie w jej herbaciarni znajdującej się na moczarach i wyruszy w to miejsce.

Inne informacje na temat mapy Gaj druidów / Gaj Silvanusa

Gaj druidów to pierwsza duża lokacja zamieszkiwana przez przyjaźnie nastawione postacie. Możesz w niej odnaleźć wielu zleceniodawców questów oraz handlarzy, u których możesz pozbyć się niepotrzebnego lootu i zakupić parę przydatnych rzeczy (np. wytrychy).

Pilnuj się w trakcie rozmów i interakcji oraz przy próbach kradzieży, bo można niechcący zwrócić przeciw sobie mieszkańców gaju i doprowadzić do niechcianej bitwy z niektórymi osobami z gaju. Mogą też zginąć niektóre osoby, m.in. goblinka z więzienia.