Baldurs Gate 3 - M5 - Opuszczona wioska
Baldurs Gate 3 - M5 - Opuszczona wioska
Wejście do legowiska sowoniedźwiedzia. Jeżeli wcześniej poprawnie rozegrałeś scenę z klerykami w lesie (mapa M3, niebieskie 20), to teraz mogą czekać przy wejściu do pieczary. Wejdą razem z drużyną do środka i mogą pomóc w pokonaniu sowoniedźwiedzia.
Sowoniedźwiedź. Potwór ten przebywa w dużej pieczarze / legowisku. Pojedynek z sowoniedźwiedziem jest opcjonalny - możesz z nim porozmawiać lub poprawnie zaliczyć jeden z testów umiejętności. Nie musisz też zabijać sowodźwiadka.
Pies Scratch. Czuwa on przy zwłokach swojego pana Gomwicka. Możesz uspokoić psa zaliczając test Opieki nad zwierzętami, Perswazji lub Zastraszenia. Pozwoli ci to pogłaskać Scratcha. Możesz pozwolić na to żeby pies powąchał bohatera, dzięki czemu od tej pory może pojawiać się w obozie drużyny. Przy ciele Gomwicka znajdziesz kilka listów i inny drobny loot.
Wejścia do wioski. Przy pierwszej próbie wkroczenia do wioski zatrzymają cię gobliny. Możesz spróbować zaliczyć test perswazji lub zastraszenia - udana próba spowoduje, że będziesz mógł swobodnie podróżować po wiosce. Alternatywnie możesz przystąpić do walk z goblinami z wioski lub zakraść się do niej żeby zaatakować gobliny z zaskoczenia.
Pradawny krąg run - Opuszczona wioska. Możesz przenosić się do tego kręgu run dzięki opcji szybkiej podróży.
Uszkodzony most. Prowadzi do północnej części mapy - The Risen Road. Bohaterowie mogą ominąć zniszczony fragment mostu używając opcji skoku.
Wiatrak. Grupa goblinów znęca się nad gnomem przywiązanym do wiatraka - możesz ich zaatakować, zapłacić pełną sumę, zapłacić mniej dzięki użyciu perswazji (różne próby o różnym poziomie trudności) lub użyć mocy illithid i nakłonić gobliny do odejścia. Musisz zatrzymać wiatrak w celu oswobodzenia gnoma - przycisk jest wewnątrz wiatraka, na parterze.
Studnia. Możesz dzięki niej przenieść się do lochu Whispering Depth.
Ogry. Musisz wybronić się w trakcie rozmowy jeśli nie chcesz zostać przez nie zaatakowany - zalicz test oszustwa. Potwory stoją przy zwłokach diabelstwa - znajdziesz m.in. unikalny medalik.
Wejścia do wioski. Przy pierwszej próbie wkroczenia do wioski zatrzymają cię gobliny. Możesz spróbować zaliczyć test perswazji lub zastraszenia - udana próba spowoduje, że będziesz mógł swobodnie podróżować po wiosce. Alternatywnie możesz przystąpić do walk z goblinami z wioski lub zakraść się do niej żeby zaatakować gobliny z zaskoczenia.
Powiększ mapę

Baldurs Gate 3: Opuszczona wioska - mapa Baldurs Gate 3 poradnik, solucja

Legenda Baldurs Gate 3 - M5 - Opuszczona wioska

Ważne lokacje na mapie

Silni wrogowie i pułapki

Unikalne przejścia i skarby

Nowi potencjalni członkowie drużyny

Na tej stronie poradnika do gry Baldurs Gate 3 zamieściliśmy mapę M5, która dotyczy lokacji Opuszczona wioska. Z naszego opisu dowiesz się m.in. jak przedostać się na teren wioski zajmowanej przez gobliny, a także jakie unikalne miejsca i potencjalne zagrożenia czekają na bohaterów w opuszczonej wiosce.

Ważne miejsca - Opuszczona wioska

1 - Baldurs Gate 3: Opuszczona wioska - mapa - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

1. Wejście do legowiska sowoniedźwiedzia. Z legowiskiem powiązane jest spotkanie z klerykami, do którego mogło dojść w lesie (mapa M3, niebieski punkt 20). Jeżeli dobrze poprowadziłeś rozmowę i zgodziłeś się na pomszczenie śmierci mężczyzny zamordowanego przez sowoniedźwiedzia, to klerycy mogą czekać przy wejściu do legowiska i pomóc w pokonaniu potwora.

Sowoniedźwiedź to silna bestia. Opis pojedynku z nią znajdziesz w rozdziale Bossowie, przy czym z sowoniedźwiedziem możesz też w pokojowy sposób komunikować się dzięki rozmowie ze zwierzętami lub zaliczeniu testu umiejętności Opieka nad zwierzętami. W legowisku jest pozłacana skrzynia z pułapką - opis otwarcia jej znajdziesz na osobnej stronie Skrzynia obok legowiska sowoniedźwiedzia z rozdziału Rozwiązania zagadek.

2 - Baldurs Gate 3: Opuszczona wioska - mapa - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

2. Pies Scratch. Czuwa on w lesie przy zwłokach swojego pana Gomwicka. Możesz uspokoić psa rozmawiając z nim (wymagany odpowiedni czar lub mikstura), bądź też zaliczając test Opieki nad zwierzętami, Perswazji lub Zastraszenia. Pozwoli ci to pogłaskać Scratcha. Możesz pozwolić na to żeby pies powąchał bohatera, dzięki czemu od tej pory może pojawiać się w obozie drużyny. Przy ciele Gomwicka znajdziesz kilka listów i inny drobny loot.

3 - Baldurs Gate 3: Opuszczona wioska - mapa - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

3. Wejścia do wioski. W opuszczonej wiosce przebywają gobliny. Do lokacji tej możesz zbliżyć się ze wschodu (okolice mostu i lasu) lub z południa (okolice moczar).

Przy pierwszej próbie wkroczenia do wioski zatrzymają cię gobliny. Przystąpienie do walk z nimi nie jest wymagane i jest wręcz niewskazane, bo możesz znaleźć się na celowniku wszystkich kreatur z okolicy. Jeśli mimo wszystko chcesz przystąpić do walk, to skorzystaj ze skradania żeby zbliżyć się do goblinów lub np. rozstawić członków drużyny w jak najlepszych miejscach. Warto spróbować zaliczyć test perswazji lub zastraszenia - udana próba spowoduje, że będziesz mógł swobodnie podróżować po wiosce.

6 - Baldurs Gate 3: Opuszczona wioska - mapa - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

6. Wiatrak. Grupa goblinów znęca się w tym miejscu nad gnomem przywiązanym do wiatraka - możesz ich zaatakować, zapłacić pełną sumę (1000 złota) za opuszczenie tego miejsca, zapłacić mniej dzięki użyciu perswazji (różne próby o różnym poziomie trudności) lub użyć mocy illithid i nakłonić gobliny do odejścia.

Musisz zatrzymać wiatrak w celu oswobodzenia gnoma - przycisk jest wewnątrz wiatraka, na parterze (pokazuje go powyższy obrazek).

2 - Baldurs Gate 3: Opuszczona wioska - mapa - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

2. Ogry. Życie drużyny może się tu znaleźć w niebezpieczeństwie. Spotkanie z ogrami załączy się po wkroczeniu do zrujnowanego budynku. Jeśli nie chcesz zostać przez nie zaatakowany musisz zaliczyć test oszustwa. Potwory stoją przy zwłokach diabelstwa - znajdziesz m.in. unikalny medalik.

Dodatkowy loch - Szepcząca Głębia

Szepcząca Głębia (Whispering Depths) to większy loch znajdujący się pod Opuszczoną wioską - Baldurs Gate 3: Opuszczona wioska - mapa - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

Szepcząca Głębia (Whispering Depths) to większy loch znajdujący się pod Opuszczoną wioską. Do kompleksu jaskiń możesz dotrzeć na dwa główne sposoby:

Pierwsza metoda to wejście w interakcję ze studnią w wiosce (niebieskie 7 na mapie). Możesz opcjonalnie zaliczyć test śledztwa i zbadać najpierw nieco dokładniej studnię. Docelowo możesz zjechać po linie do pieczary.

Druga metoda zakłada zbadanie piwnicy budynku w centralnej części wioski (niebieskie 8 na mapie) - Baldurs Gate 3: Opuszczona wioska - mapa - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

Druga metoda zakłada zbadanie piwnicy budynku w centralnej części wioski (niebieskie 8 na mapie). Oprócz przeszukania piwnicy (uwaga na pułapki przy niektórych skrzyniach!) musisz zaliczyć test umiejętności po to żeby odkryć pokazaną na obrazku popękaną ścianę. Możesz następnie w dowolny sposób zburzyć tę ścianę, np. z wykorzystaniem broni białej czy ofensywnych zaklęć. Pozwoli ci to wkroczyć do znajdującego się za ścianą lochu.

W eksploracji Szepczącej Głębi przeszkadzają pajęczyny, które w niektórych miejscach zastępują tradycyjne pomosty - Baldurs Gate 3: Opuszczona wioska - mapa - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

W eksploracji Szepczącej Głębi przeszkadzają pajęczyny, które w niektórych miejscach zastępują tradycyjne pomosty. Po wejściu na taką pajęczynę bohater zacznie być poddawany rzutom obronnym i zawalenie któregoś z nich doprowadzi do wystąpienia negatywnego statusu Omotany (Emwebbed). W tym stanie bohater nie jest w stanie wykonywać żadnych czynności i dodatkowo zaalarmuje okoliczne potwory.

Jednym z rozwiązań problemu "przylepiania się" do pajęczyn jest odnalezienie w lochu zwłok, przy których znajdują się Buty Pajęczych Nóg. Przedmiot ten uodparnia bohatera na stan Omotania. Jako że buty może założyć tylko jedna osoba z drużyny warto przydzielić je temu bohaterowi, który posłuży ci do zbadania lochu. Oczywiście nawet pomimo posiadania założonych butów nadal trzeba uważać na napotykane potwory.

W Szepczącej Głębi przebywają potwory - są to przede wszystkim kreatury Ettercap, które mogą wywoływać tymczasowe infekcje u członków drużyny, oraz pająki Phase Spider, które oprócz dysponowania jadem mogą się też teleportować - Baldurs Gate 3: Opuszczona wioska - mapa - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

W Szepczącej Głębi przebywają potwory - są to przede wszystkim kreatury Ettercap, które mogą wywoływać tymczasowe infekcje u członków drużyny, oraz pająki Phase Spider, które oprócz dysponowania jadem mogą się też teleportować. Staraj się doskakiwać do półek z pająkami lub przyciągać je do siebie. Szukaj też okazji do atakowania mniejszych grup potworów po to żeby nie zostać nagle otoczonym przez kilka kreatur.

W lochu przebywa również Matka Rodu Pająków Fazowych - to znacznie silniejszy potwór, którego dokładniej opisaliśmy w rozdziale Bossowie. Zanim spróbujesz pokonać matkę spróbuj rozprawić się z okolicznymi pająkami fazowymi bez alarmowania jej, jak również zniszczyć jaja po to żeby małe pająki nie mogły "wykluć się" po przystąpieniu do pojedynku z bossem.

W lochu na odnalezienie czeka całkiem sporo różnorakich skarbów - Baldurs Gate 3: Opuszczona wioska - mapa - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

W lochu na odnalezienie czeka całkiem sporo różnorakich skarbów. Większość z nich odnajduje się przy zwłokach oraz w różnego rodzaju plecakach i innych tego typu pojemnikach. Niedaleko legowiska Matki Rodu możesz znaleźć mroczny ametyst, który jest ważnym przedmiotem questowym. Jeśli nie chcesz walczyć z wielkim pająkiem, to możesz po prostu zakraść się po ten artefakt.

Jedną z unikalnych lokacji w Szczepczącej Głębi jest obozowisko, w którym oprócz dzienników do przeczytania możesz też natrafić m.in. na różnorakie zwoje.

Dodatkowa lokacja - piwnica domu nekromanty

Zrujnowany dom nekromanty znajduje się w południowo-wschodniej części Opuszczonej wioski (niebieskie 9 na mapie) - Baldurs Gate 3: Opuszczona wioska - mapa - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

Zrujnowany dom nekromanty znajduje się w południowo-wschodniej części Opuszczonej wioski (niebieskie 9 na mapie). Wewnątrz budynku możesz odnaleźć m.in. trochę mikstur, które nie są niczyją własnością. Najważniejszym znaleziskiem jest jednak zaznaczony na powyższym obrazku właz, który pozwala przenieść się do rozległej piwnicy.

W pierwszym obszarze piwnicy możesz odnajdywać kolejny drobny loot, przy czym najważniejsze skarby są ukryte - Baldurs Gate 3: Opuszczona wioska - mapa - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

W pierwszym obszarze piwnicy możesz odnajdywać kolejny drobny loot, przy czym najważniejsze skarby są ukryte. Zlokalizuj ukryty za skrzyniami i pokazany na obrazku przełącznik. Użycie go odblokuje przejście.

Dalsza eksploracja piwnicy doprowadzi cię do gadającego lustra. W celu odblokowania przejścia kryjącego się za lustrem musisz udzielać poprawnych odpowiedzi:

  1. Możesz wyjawić własne imię. Podaj się następnie za sprzymierzeńca mistrza.
  2. Powiedz, że Szass Tam jest wstrętną kreaturą.
  3. Porusz temat dziennika doktora i użycia balsamu do oczyszczenia rany.
  4. Wyjaw chęć pozbycia się pasożyta z głowy.

Jeśli wybierzesz odpowiedzi, które nie będą "satysfakcjonowały" lustro, to czeka cię walka z potworami.

Poprawne zaliczenie testu z lustrem odblokowuje dostęp do laboratorium nekromanty - Baldurs Gate 3: Opuszczona wioska - mapa - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

Poprawne zaliczenie testu z lustrem odblokowuje dostęp do laboratorium nekromanty. Najcenniejsze znalezisko z tej lokacji to księga The Necromancy of Thay. Pomieszczenie, w którym się ona znajduje jest zamknięte i dodatkowo są tam pułapki - sposób bezpiecznego pozyskania księgi opisaliśmy na stronie Księga nekromancji i pułapki z rozdziału Rozwiązania zagadek.

W laboratorium możesz też znaleźć m.in. notatki z badań (przedmiot questowy) oraz różnorakie mikstury i magiczne zwoje.

Inne informacje na temat mapy Opuszczona wioska

Opuszczona wioska w rzeczywistości nie jest opustoszałą lokacją, gdyż na jej terenie przebywają m.in. gobliny i ogry. Radzimy pokojowo rozegrać pierwsze spotkanie z goblinami pilnującymi wejścia do wioski. Umożliwi ci to bezpieczne podróżowanie po większości wioski (kilka miejsc jest nadal niebezpiecznych, np. południowy budynek z ogrami). Łatwiej będziesz mógł też mógł dotrzeć do sąsiednich obszarów mapy - Obozu goblinów (mapa M6) oraz Traktu przebudzonych i Górskiej przełęczy (mapa M4).