Baldurs Gate 3: Łotrzyk/Rogue - gotowy build postaci Baldurs Gate 3 poradnik, solucja

W tym rozdziale poradnika do gry Baldurs Gate 3 znajdziesz gotowy build dla klasy Łotrzyka. Podpowiadamy jaka rasa najbardziej pasuje do klasy Łotrzyka, jak najlepiej rozdać punkty cech, jakie wybrać wyposażenie oraz na jakie umiejętności się zdecydować.

Łotrzyka (Rogue) w grze Baldurs Gate 3 można rozwinąć na wiele sposób. Tworząc swoją postać możesz zdecydować się na ścieżkę zręcznego zabójcy i złodzieja lub mistycznego oszusta, który może uprzykrzać życie przeciwnikom różnymi klątwami i zaklęciami ofensywnymi. Klasyczny Łotrzyk skrytobójca jest chyba najpopularniejszym wyborem w każdej grze RPG i my również zdecydowaliśmy się na obranie tej ścieżki w proponowanym przez nas buildzie. Specjalizacja (podklasa) Złodziej umożliwia Łotrzykowi wykonywanie kilku akcji dodatkowym w trakcie jednej tury, a to z kolei otwiera przed nim ogromne możliwości.

W trakcie wyboru odpowiedniej rasy dla klasy Łotrzyka (Rogue) na pewno warto zdecydować się na Niziołka Lekkostopego (Lightfoot Halfling) - Baldurs Gate 3: Łotrzyk/Rogue - gotowy build postaci - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

Rasa

W trakcie wyboru odpowiedniej rasy dla klasy Łotrzyka (Rogue) na pewno warto zdecydować się na Niziołka Lekkostopego (Lightfoot Halfling). Poniżej zamieszczamy listę bonusów, które otrzyma Twoja postać.

  1. +2 do Zręczności (Dexterity): główna cecha Łotrzyka;
  2. +1 do Charyzmy (Charisma);
  3. Niezauważalny (Naturally Stealthy): bohater otrzymuje biegłość w testach na Skradanie się;
  4. Szczęście (Lucky): kiedy wyrzucisz 1 dla ataku, testu umiejętności lub rzutu obronnego będziesz mógł rzucić kością jeszcze raz lecz będziesz musiał użyć drugiego wyniku;
  5. Bazowa szybkość rasowa: odległość, którą możesz przebyć w każdej turze wynosi 7.5 metra.

Jeśli z jakichś powodów nie chcesz grać Niziołkiem możesz także zdecydować się na Elfa lub Drowa. Najważniejsze, by znaleźć klasę, która zapewni Twojej postaci dodatkowe 2 punkty do Zręczności.

Pochodzenie (Background)

W trakcie wyboru pochodzenia (background) dla swojego Łotrzyka warto wybrać pomiędzy opcjami, które czerpią korzyść z rozwiniętej cechy Zręczności (Dexterity), a unikać tych, które gwarantują umiejętności związane z cechą Inteligencji (Intelligence), która u Łotrzyków ze specjalizacją Złodziej (Thief) nie jest rozwijana. Nie ma potrzeby skupiać się na pochodzeniu dającym biegłość w Skradaniu się ze względu na to, że uzyskasz tę zdolność automatycznie dzięki rasie Niziołka. W proponowanym buildzie rozwijamy również cechę Charyzmy, by postać dobrze radziła sobie w trakcie prowadzenia dialogów.

  1. Szarlatan (Charlatan): biegłość w Oszustwie (Charyzma), biegłość w Zwinnych Dłoniach (Zręczność);
  2. Artysta (Entertainer): biegłość w Akrobatyce (Zręczność), biegłość w Występach (Charyzma).

Właściwości klasy

Tworząc postać z klasą Łotrzyka w grze Baldur's Gate 3 Twój bohater od razu nabędzie kilka biegłości, a także dodatkowe akcje specjalne, które są popisowymi umiejętnościami tej klasy.

  1. Biegłość w rzutach obronnych na Zręczność;
  2. Biegłość w rzutach obronnych na Inteligencję;
  3. Biegłość w lekkim pancerzu;
  4. Biegłość w broni prostej;
  5. Biegłość w kuszach ręcznych;
  6. Biegłość w mieczach krótkich;
  7. Biegłość w długich mieczach;
  8. Biegłość w rapierach.

Dodatkowe akcje Łotrzyka

Atak Ukradkowy (Wręcz) / Sneak Attack (Melee) - Baldurs Gate 3: Łotrzyk/Rogue - gotowy build postaci - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

Atak Ukradkowy (Wręcz) / Sneak Attack (Melee)

Efekt: wykorzystaj nieuwagę przeciwnika, by wyrządzić mu +1+1d6 obrażeń Ciętych (Slashing).

Zasięg: 1.5 metra.

Wymagania: atakujesz z ułatwieniem lub inny nieprzyjaciel celu znajduje się w odległości 1.5 metra od niego, a Ty nie masz utrudnienia.

Ukradkowy Atak (Dystansowy) / Sneak Attack (Ranged) - Baldurs Gate 3: Łotrzyk/Rogue - gotowy build postaci - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

Ukradkowy Atak (Dystansowy) / Sneak Attack (Ranged)

Efekt: wykorzystaj nieuwagę przeciwnika, by wyrządzić mu +1+1d6 obrażeń Ciętych (Slashing).

Zasięg: 1.5 metra.

Informacje dodatkowe: atakujesz z ułatwieniem lub inny nieprzyjaciel celu znajduje się w odległości 1.5 metra od niego, a Ty nie masz utrudnienia.

Sposób w jaki działają obydwa Ataki Ukradkowe jest bardzo prosty - bohater po udanym ataku dodaje do normalnego ciosu dodatkowe 1d6 obrażeń Ciętych, czyli przeciwnik otrzymuje obrażenia jakby z dwóch źródeł.

Umiejętności

Wybierając umiejętności dla swojego Łotrzyka zwróć szczególną uwagę na te, które będą czerpać najwięcej korzyści z jego głównych cech, jak Zręczność (Dexterity) i Charyzma (Charisma). Unikaj tych, które związane są z Inteligencją (Intelligence).

W zależności od wybranego pochodzenia zdecyduj się na któreś z poniższych opcji - Baldurs Gate 3: Łotrzyk/Rogue - gotowy build postaci - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

W zależności od wybranego pochodzenia zdecyduj się na któreś z poniższych opcji:

  1. Akrobatyka (Acrobatics): umiejętność powiązana z cechą Zręczności;
  2. Skradanie się (Stealth): umiejętność powiązana z cechą Zręczności;
  3. Zwinne Dłonie (Sleight of Hand): umiejętność powiązana z cechą Zręczności;
  4. Perswazja (Persuasion): umiejętność związana z cechą Charyzmy;
  5. Zastraszanie (Intimidation): umiejętność związana z cechą Charyzmy;
  6. Oszustwo (Deception): umiejętność związana z cechą Charyzmy;
  7. Występy (Performance): umiejętność związana z cechą Charyzmy.

Więcej szczegółowych informacji na temat wszystkich umiejętności dostępnych w grze Baldurs Gate 3 znajdziesz na osobnej stronie niniejszego poradnika, która została w całości poświęcona temu zagadnieniu.

Cechy

Rozwijając cechy Łotrzyka przede wszystkim trzeba skupić się na Zręczności (Dexterity) oraz Kondycji (Constitution). W niniejszym buildzie rozwijamy również cechę Charyzmy.

Proponujemy rozdanie punktów cech Łotrzyka w następujący sposób - Baldurs Gate 3: Łotrzyk/Rogue - gotowy build postaci - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

Proponujemy rozdanie punktów cech Łotrzyka w następujący sposób:

  1. Zręczność (Dexterity): 16 punktów;
  2. Kondycja (Constitution): 15 punktów;
  3. Charyzma (Charisma): 15 punktów;
  4. Siła (Strength): 10 punktów;
  5. Mądrość (Wisdom): 10 punktów;
  6. Inteligencja (Intelligence): 8 punktów - cecha nieprzydatna u Łotrzyka z klasą Złodziej.

Chytre Zagranie Sprint - istotna akcja dodatkowa

Jako Łotrzyk po zdobyciu 2 poziomu doświadczenia otrzymasz dostęp do specjalnej akcji dodatkowej o nazwie Chytre Zagranie Sprint, z której możesz skorzystać raz na turę. Otrzymanie tej zdolności otwiera przed Twoim bohaterem cały wachlarz nowych możliwości.

Chytre Zagranie: Sprint (Cunning Action: Dash) - Baldurs Gate 3: Łotrzyk/Rogue - gotowy build postaci - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

Chytre Zagranie: Sprint (Cunning Action: Dash)

Efekt: podwaja prędkość ruchu Twojego bohatera podczas obecnej tury.

Użycie: raz na turę.

Dodatkowe informacje: dzięki tej umiejętności będziesz mógł np. szybko dostać się do ważnego celu nawet jeśli znajduje się w znacznej odległości od Twojego bohatera. Chytre Zagranie Sprint przydaje się także w momencie, gdy trzeba uciec z pola walki, by uratować własną skórę.

Wyposażenie

Wybierając broń dla swojego Łotrzyka sugerujemy zdecydować się na dwie bronie jednoręczne, jak np. Krótkie Miecze i Długi Łuk jako broń pomocniczą. Dzięki takiemu zestawowi Twój bohater będzie niezwykle skutecznie walczył w bezpośrednim starciu (ataki w plecy), a także będzie zdolny szybko wykończyć cel z dalszej odległości. Za pomocą akcji dodatkowej uzyskanej dzięki noszeniu dwóch broni jednoręcznych (Atak bez namysłu), Łotrzyk będzie w stanie zaatakować nawet kilkukrotnie w trakcie trwania jednej tury. Zbroja jaką powinien nosić Twój bohater zalicza się do kategorii lekkich pancerzy, które zapewniają dodatkowy bonus do Zręczności (Dexterity).

Należy tutaj zaznaczyć fakt, że Atak bez namysłu (Offhand Attack) do którego Twój bohater otrzyma dostęp po wyposażeniu go w dwie bronie jednoręczne zalicza się do kategorii Akcji Dodatkowej (Bonus Action) - Baldurs Gate 3: Łotrzyk/Rogue - gotowy build postaci - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

Należy tutaj zaznaczyć fakt, że Atak bez namysłu (Offhand Attack) do którego Twój bohater otrzyma dostęp po wyposażeniu go w dwie bronie jednoręczne zalicza się do kategorii Akcji Dodatkowej (Bonus Action). Oznacza to, że w jednej turze możesz użyć Ataku Ukradkowego (Akcja), a następnie wykończyć przeciwnika Atakiem bez namysłu (Akcja Dodatkowa).

Specjalizacja (podklasa)

Niniejszy build Łotrzyka skupia się na podklasie Złodziej (Thief) dzięki której Twój bohater zyska dwie zdolności pasywne i będzie mógł wykorzystywać swoją nadnaturalną zręczność, by wykonywać dodatkowe akcje w trakcie trwania jednej tury.

Korzystanie ze zdolności Szybkich Dłoni oznacza, że będziesz mógł w jednej turze użyć np - Baldurs Gate 3: Łotrzyk/Rogue - gotowy build postaci - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry
  1. Szybkie Dłonie (Fast Hands): zdolność pasywna dzięki której będziesz mógł wykonać 2 akcje dodatkowe (bonus action) w trakcie jednej tury;
  2. Praca na wysokościach (Second-Story Work): zdolność pasywna, która sprawia, że bohater nie otrzymuje obrażeń od upadku.

Korzystanie ze zdolności Szybkich Dłoni oznacza, że będziesz mógł w jednej turze użyć np. Sprintu, by zbliżyć się do celu stojącego na podwyższeniu (balkon, skarpa), a następnie użyć Skoku, by znaleźć się za jego plecami i wykonać atak. Możesz także użyć tego pasywu, by dwukrotnie zaatakować pobliskiego przeciwnika za pomocą Ataku bez namysłu (Offhand attack).

Udoskonalenie cech

Po zdobyciu 4 poziomu doświadczenia będziesz mógł udoskonalić cechy (Ability Improvement) swojego Łotrzyka rozdając dodatkowe 2 punkty do wybranych przez siebie cech. To najlepszy moment na to, by zwiększyć wartość Zręczności (Dexterity) do 18 punktów.

Porady ogólne

Zanim przejdziesz do rozgrywki klasą Łotrzyka w grze Baldurs Gate 3 warto poznać kilka głównych tipów, które w znacznym stopniu wpłyną na skuteczność Twojego bohatera w trakcie walki i ułatwią Ci wybór odpowiedniego celu.

  1. Atak w plecy z ukrycia: atakując przeciwnika w plecy lub z ukrycia zyskujesz Przewagę w ataku (Advantage on attack), a to zwiększa szansę na trafienie w cel i dodatkowo może wywołać efekt Zaskoczenia co oznacza, że Twój bohater będzie mógł wykonać kolejny zwykły atak zanim przeciwnik będzie mógł skorzystać z własnej tury. Atak w plecy z ukrycia powinien otwierać każdą walkę z nieprzyjacielem;
  2. Atak bez namysłu (Offhand Attack): umiejętność do której Twój bohater otrzyma dostęp w momencie korzystania z dwóch broni jednoręcznych (dualwielding). Ze względu na to, że atak ten zalicza się do akcji dodatkowych najpierw będziesz mógł zaserwować przeciwnikowi cios mieczem między łopatki, a następnie szybko dobić cel z małą ilością punktów zdrowia bez potrzeby czekania na następną turę;
  3. Chytre Zagranie Sprint: umiejętność z której możesz korzystać w każdej turze więc zawsze staraj się zrobić z niej pożytek. Dzięki podwojonej prędkości ruchu możesz dotrzeć do przeciwnika i wykonać cios w plecy, a nawet dobić kolejnego przeciwnika drugim uderzeniem (Atak bez namysłu) i odsunąć się na bezpieczną odległość;
  4. Akcje dodatkowe: pamiętaj, że dzięki pasywnej zdolności Szybkie Dłonie (Fast Hands) Twój Łotrzyk może wykonać aż dwie akcje dodatkowe w trakcie jednej tury co otwiera przed Tobą wiele możliwości. Przykładowo, możesz użyć sprintu, by dostać się w pobliże celu, a następnie użyć skoku, aby zyskać przewagę wysokości i dopiero wykonać atak na przeciwnika. Innym świetnym sposobem na wykorzystanie tego pasywu jest użycie Ataku Ukradkowego, a następnie dobicie celu dwoma Atakami bez namysłu (Offhand Attack).