Baldurs Gate 3: Zarządzanie drużyną Baldurs Gate 3 poradnik, solucja

Na tej stronie poradnika do gry Baldurs Gate 3 znajdziesz najważniejsze informacje na temat dowodzenia drużyną. Możesz dowiedzieć się m.in. jak przyłączać i odsyłać potencjalnych członków drużyny, jak dowodzić towarzyszami, jak wpływać na nastawienie sojuszników do głównego bohatera, oraz jak wygląda rozwój towarzyszy.

Rekrutowanie członków drużyny

Zmagania w Baldurs Gate 3 rozpoczynasz w pojedynkę i oznacza to, że musisz zadbać we własnym zakresie o zrekrutowanie nowych członków drużyny - Baldurs Gate 3: Zarządzanie drużyną - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

Zmagania w Baldur's Gate 3 rozpoczynasz w pojedynkę i oznacza to, że musisz zadbać we własnym zakresie o zrekrutowanie nowych członków drużyny. Nie polecamy podejmować prób przechodzenia gry w pojedynkę. Działając w ramach drużyny będziesz mógł nie tylko skuteczniej rozgrywać duże bitwy, ale też zapewniać sobie odpowiednio dużą wszechstronność. Warto mieć w gotowości postacie zdolne do wykonywania specyficznych czynności, np. rzucania zaklęć obronnych, zaliczania konkretnych testów umiejętności, czy włamywania się i rozbrajania pułapek.

W trakcie przechodzenia kampanii możesz zrekrutować kilka różnych postaci, które wymieniliśmy na osobnej stronie Lista grywalnych postaci. Znajdziesz tam też opisy o ewentualnych wymaganiach, które trzeba spełnić żeby móc zaprosić daną osobę do drużyny. W większości przypadków dokonuje się tego poprzez wybranie opcji dialogowej.

Uwaga - W niektórych przypadkach gra pozwoli też na to żeby odmówić towarzyszowi i nie zgodzić się na wspólne podróże. Nie jest to jednak dobry pomysł, gdyż nic w ten sposób nie zyskasz. Stracisz natomiast potencjalnego sojusznika, którego umiejętności mogłyby przydać się w określonych sytuacjach.

W Baldurs Gate 3 aktywna drużyna (tzn - Baldurs Gate 3: Zarządzanie drużyną - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

W Baldurs Gate 3 aktywna drużyna (tzn. taka, która podróżuje po świecie gry) może składać się z maksymalnie 4 osób (1 główny bohater + 3 wybranych przez ciebie towarzyszy).

W miarę możliwości staraj się żeby skład aktywnej drużyny był zróżnicowany. Najlepiej żeby były to postacie reprezentujące różne klasy, np. wojownik, łotrzyk, kleryk i mag. Sprawi to, że członkowie drużyny będą mogli wzajemnie uzupełniać się jeśli wykonanie jakiejś czynności czy pokonanie jakiegoś przeciwnika okaże się idealnym zadaniem dla jednego z nich.

Nie możesz podróżować po świecie ze wszystkimi dostępnymi towarzyszami, gdyż w trakcie gry natrafisz na więcej niż trzy osoby nadające się do zrekrutowania - Baldurs Gate 3: Zarządzanie drużyną - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

Nie możesz podróżować po świecie ze wszystkimi dostępnymi towarzyszami, gdyż w trakcie gry natrafisz na więcej niż trzy osoby nadające się do zrekrutowania. Nie musisz na szczęście z wyprzedzeniem planować, kogo chcesz zaprosić, a kogo nie. Każdego napotkanego potencjalnego towarzysza możesz wysłać do obozu drużyny, w którym będzie cierpliwie czekał aż zdecydujesz się (lub nie) na zabranie go na jedną z kolejnych wypraw. Mechanikę tę dokładniej opisaliśmy na stronie Obóz.

Nastawienie towarzyszy do głównego bohatera

Osoby, które rekrutujesz w trakcie przechodzenia gry, mają własne osobowości i mogą reagować na wiele wydarzeń w ich otoczeniu - Baldurs Gate 3: Zarządzanie drużyną - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

Osoby, które rekrutujesz w trakcie przechodzenia gry, mają własne osobowości i mogą reagować na wiele wydarzeń w ich otoczeniu. Przejawia się to na dwa główne sposoby.

Członkowie drużyny mogą przede wszystkim wyrażać poparcie lub dezaprobatę dla twoich działań. Gra na ekranie może wyświetlać informacje o tym, że nastawienie postaci do głównego bohatera uległo zmianie. Zazwyczaj dochodzi do tego w trakcie rozmów i wykonywania questów. Jeśli zachowasz się zgodnie ze światopodglądem danego sojusznika, to zdobędziesz dodatnie punkty w relacjach z nim, dzięki którym będziesz mógł np. lepiej poznać tę postać czy nawet zyskać szanse na nawiązane romansu. Całą tę mechanikę opisaliśmy też na osobnej stronie Poparcie towarzysza - jak sprawdzić?.

Inna kategoria reakcji członków drużyny dotyczy pojawiania się wykrzykników nad ich głowami - Baldurs Gate 3: Zarządzanie drużyną - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

Inna kategoria reakcji członków drużyny dotyczy pojawiania się wykrzykników nad ich głowami. Ikona wykrzyknika symbolizuje to, że dany towarzysz pragnie skomentować niedawne wydarzenie i porozmawiać na jego temat z głównym bohaterem. Jest to często doskonała okazja do zdobycia punktów poparcia, choć musisz się oczywiście pilnować w trakcie rozmowy, gdyż jeśli wyrazisz opinię zupełnie odmienną od tej prezentowanej przez danego sojusznika, to stracisz punkty w relacjach z nim.

Towarzysze mogą też wtrącać się do niektórych rozmów z NPC-ami. Może się tak stać np. jeśli muszą koniecznie podzielić się swoją opinią albo jeśli znają osobę, z którą aktualnie rozmawiasz.

Rozwój członków drużyny

Członkowie drużyny mogą awansować wraz z głównym bohaterem w miarę przechodzenia gry - Baldurs Gate 3: Zarządzanie drużyną - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

Członkowie drużyny mogą awansować wraz z głównym bohaterem w miarę przechodzenia gry. Masz też identyczny poziom kontroli nad ich rozwojem, tzn. po otrzymaniu informacji o możliwym awansie na kolejny poziom doświadczenia możesz zadecydować np. o doborze podklasy czy zaklęć związanych z awansem. Pozwala to na kształtowanie tych postaci pod twoje preferencje.

Ważną informacją jest to, że towarzysze, którzy pozostali w obozie również zdobywają doświadczenie. Po tym jak powrócisz do obozowiska drużyny możesz otrzymać informację o ich możliwych awansach na wyższe poziomy doświadczenia. Nie musisz dzięki temu nieustannie "żonglować" drużyną po to żeby każdy sojusznik miał okazję do zdobywania punktów doświadczenia. Możesz wybierać po prostu tych towarzyszy, którzy najlepiej sprawdzą się twoim zdaniem w danym fragmencie gry.

Inwentarz członków drużyny

BG3 pozwala na pełną kontrolę nad inwentarzem i wyposażeniem towarzyszy - Baldurs Gate 3: Zarządzanie drużyną - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

BG3 pozwala na pełną kontrolę nad inwentarzem i wyposażeniem towarzyszy. Pamiętaj o tym żeby sukcesywnie wyposażać swoich podwładnych w lepsze bronie, pancerze, przedmioty magiczne, czy obiekty jednorazowego użytku. Pozwoli im to radzić sobie sobie w walkach oraz przy wykonywaniu różnorakich innych czynności.

Dostępność inwentarza wszystkich postaci oznacza, że nie musisz martwić się o przeciążenie inwentarza głównego bohatera. Wszystkie cięższe i niepotrzebne w danym momencie przedmioty (np. odnajdywane w świecie gry miecze, zbroje czy tarcze) możesz rozdysponowywać pomiędzy inwentarzami wszystkich członków drużyny. Gra pozwala swobodnie przenosić przedmioty pomiędzy inwentarzami bohaterów, tak więc nie musisz nawet do nich zagadywać żeby przekazać im któreś ze swoich przedmiotów.

Kontrolowanie drużyny w trakcie walk

W Baldurs Gate 3 w każdej walce masz pełną kontrolę nad wszystkimi osobami z aktywnej drużyny - Baldurs Gate 3: Zarządzanie drużyną - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

W Baldur's Gate 3 w każdej walce masz pełną kontrolę nad wszystkimi osobami z aktywnej drużyny. Warto tu wiedzieć przede wszystkim o następujących rzeczach:

  1. Staraj się zawsze pamiętać jakimi unikalnymi umiejętnościami czy atakami dysponują poszczególni członkowie drużyny. Przykładowo jeśli tylko jeden z twoich podwładnych potrafi wyprowadzać skuteczne ataki ogniowe, to korzystaj z jego usług po napotkaniu wrogów wrażliwych na ten żywioł.
  2. Dużą rolę w wygrywaniu walk odgrywa umiejętne rozstawienie członków drużyny jeszcze przed przystąpieniem do bitwy. Przykładowo łotrzykiem warto zakraść się do wrogów od tyłu, a postać korzystającą z ataków dystansowych ustawić na wysokiej skalnej półce.
  3. Staraj się unikać utraty któregoś z członków drużyny w trakcie rozgrywania walk. Może zmniejszyć to twoje szanse na zwycięstwo lub zmusić się do "zmarnowania" tury na potrzeby wskrzeszenia go przez jednego z pozostałych towarzyszy.
  4. W większości sytuacji nie warto rozstawiać członków drużyny bardzo blisko siebie. Mogą oni niepotrzebnie odnieść obrażenia lub otrzymać negatywny status jeśli przeciwnik skorzysta z silnego ataku obszarowego.

Więcej wskazówek i podpowiedzi znajdziesz w rozdziale Walka i Skradanie się oraz na stronie Drużyna - jak rozdzielić?.

Dobór osób do testów umiejętności

Do wielu testów umiejętności możesz wybrać członka drużyny - nie musi to być główny bohater - Baldurs Gate 3: Zarządzanie drużyną - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

Do wielu testów umiejętności możesz wybrać członka drużyny - nie musi to być główny bohater. Po prostu przełącz się na inną postać zanim zagadasz do osoby czy wejdziesz w interakcję z obiektem związanym z próbą umiejętności.

Sposób na zwiększanie swoich szans w próbach umiejętności jest prosty - wybieraj członka drużyny, który posiada biegłość w umiejętności z testu umiejętności, bądź też najwyżej rozwiniętą cechę (np. Siłę). Niestety nawet dysponując premią z tytułu "specjalizacji" w danej dziedzinie próby umiejętności są bardzo losowe i dla pewności przed każdą z nich warto zapisywać stan gry.

Questy towarzyszy

Każdy zrekrutowany towarzysz posiada swój własny quest, który dodawany jest do dziennika - Baldurs Gate 3: Zarządzanie drużyną - Baldurs Gate 3 - poradnik do gry

Każdy zrekrutowany towarzysz posiada swój własny quest, który dodawany jest do dziennika. Są one traktowano oddzielnie od zadań głównej fabuły oraz pobocznych misji, które można zaliczać w dowolnym składzie.

Przed rozpoczęciem lub wznowieniem misji towarzysza najlepiej jest odwiedzić obóz i zaprosić go do drużyny. W przypadku niektórych zadań nie będziesz mógł w ogóle awansować w queście, gdyż np. tylko twój towarzysz będzie mógł porozmawiać z danym NPC-em. Nawet jeśli aktualnie nie ma takiego wymogu, to możesz liczyć co najmniej na komentarze ze strony danego towarzysza w miarę zaliczania questu.