Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 4 grudnia 2023, 15:00

8 lat pompowania bańki informacyjnej o GTA 6, zebraliśmy doniesienia w jednej gigawiadomości

Jutro Rockstar opublikuje pierwszy trailer GTA 6. Zanim go zobaczymy, przypomnijmy sobie rozmaite doniesienia na temat gry, jakie śledziliśmy przez ostatnich osiem lat. Nierzadko wyrażają one desperację społeczności, złaknionej nowego GTA.

Źródło fot. Rockstar Games.
i

Marzec 2016 roku – w sieci pojawiają się pierwsze pogłoski, jakoby Rockstar rozpoczął pracę nad GTA VI. Minęły wtedy dopiero 42 miesiące od premiery „piątki” na PS3 i Xboxie 360 oraz niespełna rok od jej wydania na PC. Wówczas powstanie kolejnej odsłony tej kultowej gangsterskiej serii, która za rok będzie obchodziła swoje ćwierćwiecze, wydawało się równie oczywiste jak to, że po listopadzie następuje grudzień. Wydawało się, iż jest ona kwestią góra dwóch–trzech lat.

Listopad 2023 roku – „gwiazdy rocka” ogłaszają, iż za miesiąc czeka nas pełna zapowiedź GTA VI

Czy coś tu poszło nie tak? Tak i nie. Tak, bo Rockstarowi „przydarzyło się” GTA Online, generujące stabilne, niezwykle wysokie przychody, a ponadto branżę mocno dotknęła pandemia. Nie, gdyż „po drodze” powstało Red Dead Redemption II, a z biegiem czasu produkcja gier – zwłaszcza tych z segmentu AAA – stała się zarówno bardziej czasochłonna, jak i kosztowna.

Nie ulega jednak wątpliwości, że gracze są spragnieni nowej odsłony GTA, a branża jej potrzebuje. Dzieła Rockstara słyną bowiem z innowacyjności – czasem wręcz z rewolucyjności – i zawieszają poprzeczkę na pułapie często nieosiągalnym dla innych deweloperów.

Przejawem zapotrzebowania na GTA VI jest masa pogłosek, które obiegły Internet w ciągu minionych prawie ośmiu lat. Zanim „gwiazdy rocka” pokażą nam pierwszy zwiastun swojej nadciągającej produkcji, przypomnijmy je sobie, z uwzględnieniem większości nawet tych najdziwniejszych, najbardziej kuriozalnych domysłów fanów. Aby zachować pewien porządek, podzieliłem je na kategorie.

GTA 6 – informacje i doniesienia

Bohater, bohaterka lub bohaterowie

  1. Pierwsze pogłoski mówiły, że w GTA VI – podobnie jak w „piątce” – będzie troje grywalnych bohaterów: właściciel nocnego klubu; była żołnierka Theresa, która skończyła jako prostytutka; typowy amerykański „wieśniak”.
  2. Jakiś czas później niejako potwierdził je popularny branżowy informator Tom Henderson, pisząc, że w „szóstce” po raz pierwszy w historii serii pokierujemy męską i żeńską postacią.
  3. Jeden z protagonistów ma być Amerykaninem włoskiego pochodzenia. Mówiąc o nim, twórcy używają ponoć kryptonimu „Ricardo”, gdyż jego tożsamość jest ogromnym spoilerem fabularnym.
  4. W lutym 2021 r. pojawiły się doniesienia, jakoby Rockstar zrezygnował z kobiecej protagonistki, gdyż „nie wpisuje się to w narrację serii GTA”.
  5. Zaprzeczył im wzmiankowany wyżej Tom Henderson, donosząc, że w GTA VI – wzorem „piątki” – pokierujemy kilkoma postaciami, w tym właśnie kobietą, która ma uchodzić za „tę mądrą” w ekipie.
  6. W czerwcu 2022 r. użytkownik Twittera (obecnie X) o pseudonimie Matheusvictorbr – który kilka miesięcy wcześniej badał nowe zdjęcie znalezione w odświeżonej wersji GTA: San Andreasdostarczył nowych doniesień o GTA VI. Według nich gra będzie miała dwójkę protagonistów – bliźnięta (siostrę i brata), które rozdzieliły się po tragicznej śmierci rodziców z rąk kartelu narkotykowego.
  7. Z tzw. „biblii” przecieków o GTA VI (ponownie) wynika zaś, że w grze będzie troje głównych bohaterów – dwóch mężczyzn i kobieta. Ci pierwsi to ponoć Ricardo (kolumbijski agent specjalny, który zostanie przemytnikiem w Vice City) i niejaki Casey (jego historia ma być powiązana z Little Jacobem z GTA IV). Kobieta natomiast ma nosić imię Rose, być policjantką i zakochać się w Ricardo.
  8. Według Jasona Schreiera z kolei w GTA VI zagramy kobietą latynoskiego pochodzenia oraz mężczyzną. Wyciek gameplayu prawdopodobnie ujawnił ich imiona – Lucia oraz Jason (nie Schreier). Co ciekawe, początkowo protagonistów miało być czworo.

Lokacja lub lokacje

  1. Akcja GTA VI prawdopodobnie zostanie osadzona we wzorowanym na Miami Vice City. Niewykluczone jednak, że trafimy również do miasta stylizowanego na florydzkie Orlando, położone na północ od Miami, a także do Ameryki Południowej – ponoć do Rio de Janeiro – oraz Europy (a konkretnie do Londynu).
  2. Kolejne doniesienia mówiły zaś o kilku dużych miastach (w tym o Liberty City). Co ciekawe, kolejne metropolie mają być dodawane do gry po premierze – w formie klasycznych dodatków, jak zasugerowano w późniejszych doniesieniach.
  3. Jedną z nich może być znane z GTA V Los Santos.
  4. W grudniu 2019 r. jeden z pracowników Rockstara udostępnił zdjęcie naszywek otrzymanych w prezencie od firmy. Były wśród nich takie, które przedstawiały flagi Jamajki i Kolumbii, a także nazwę Los Santos oraz hasło „I love Vice City”.
  5. Fani dopatrzyli się potencjalnej wskazówki odnośnie do miejsca akcji GTA VI w aktualizacji Open Wheel Racing do GTA Online. Udostępnione w jej ramach tory wyścigowe miały przypominać fragmenty Florydy i Meksyku.
  6. Niezależnie od tego, jakie tereny będzie obejmowała, mapa GTA VI ma być olbrzymia… choć według późniejszych doniesień okaże się mniejsza niż ta z RDR II.
  7. W październiku 2020 r. rzekomo wyciekła potencjalna mapa GTA VI. Zdania fanów co do jej autentyczności były jednak bardzo zróżnicowane. Większość wątpliwości rozwiał internauta o pseudonimie bobert_hoses, będący niezależnym twórcą gier specjalizującym się w 3D mappingu.
  8. W maju 2023 r. do sieci trafiła z kolei bardziej zaawansowana mapa, potencjalnie prezentująca część terenów Florydy, które zwiedzimy w GTA VI.
  9. Według Toma Hendersona mapa GTA VI nie będzie przesadnie duża – przynajmniej na początku. W ramach DLC nowe lokacje mają być bowiem dodawane, a stare zmieniane. Henderson porównał tę „ewolucję” świata do zmian wprowadzanych w Fortnite.
  10. W RDR II gracze znaleźli enigmatyczny list adresowany do kardynała Blanco, który może stanowić nawiązanie do Griseldy Blanco, Kolumbijki, która była narkotykową baronową podczas tzw. wojny narkotykowej w Miami. W opinii społeczności umiejscowienie akcji GTA VI w Vice City zostało potwierdzone po raz kolejny.
  11. W odświeżonej wersji GTA III, wchodzącej w skład GTA Trilogy: The Definitive Edition, dopatrzono się pozornie istotnej zmiany na billboardzie pierwotnie teasującym GTA: Vice City. Napis: „See you in Miami” (Do zobaczenia w Miami) został zastąpiony hasłem: „See you soon” (Do zobaczenia wkrótce). Co więcej, zmianie uległa nazwa reklamowanych linii lotniczych – samolot firmy Francis International został zastąpiony maszyną spółki FlyUS, która występuje jedynie w tzw. uniwersum HD GTA (od „czwórki” w górę). Mało tego – widniejąca na grafice plaża przypomina Vespucci Beach położoną niedaleko klubu Malibu w Vice City.
  12. W odświeżonej wersji GTA: San Andreas znaleziono zaś wiszące na ścianie zdjęcie ładnego białego domu, które jest wyraźnie lepszej jakości niż wszystkie pozostałe. Fani szybko znaleźli odpowiednik tego budynku. Gdzie? Oczywiście na Florydzie.
  13. Analityk Michael Pachter zasugerował, że GTA VI zaoferuje „lokacje z Vice City, San Andreas, Liberty City – czyli GTA III – i Europy, na pewno z Londynu. Będziesz mógł udać się, dokąd chcesz na tych kontynentach (europejskim oraz amerykańskim). Różnorakie misje zabiorą cię w te wszystkie miejsca”.
  14. Według innego informatora gra zaś ma nas zabrać do Carcer City (miasta znanego z serii Manhunt), Vice City, na Kubę, do Kolumbii oraz Brazylii (w prologu).
  15. Z innego przecieku wynika, że mapa GTA VI obejmie stan Liberty oraz miasta Vice City, Carcer i Cottonmouth. Jej prolog rozegra się zaś ponoć w Ameryce Południowej.
  16. Początkowo gra miała nas zabrać do trzech dużych miast. Ostatecznie zdecydowano się na jedno – Vice City.
  17. Mapa terenów dostępnych w GTA VI będzie ponoć porównywalna z tą z Red Dead Redemption II. Ponadto ma ona zawierać zamknięte obszary pokroju wyspy Guarma z RDR II, np. Karaiby.
  18. Wyciek gameplayu z GTA VI niejako potwierdził osadzenie akcji gry w Vice City oraz terenach pozamiejskich.
  19. Według danych z owego wycieku dostępna w „szóstce” mapa będzie olbrzymia – dużo większa niż ta z GTA V.

Czas akcji

  1. W grze raczej nie zostaną ukazane Stany Zjednoczone „ery Donalda Trumpa”.
  2. Rzekome poszukiwania muzyków specjalizujących się w gatunku synthwave – kojarzonym głównie z latami 80. XX wieku – którzy mieliby stworzyć muzykę do nowego GTA, sugerowały, że akcja „szóstki” może zostać osadzona w podobnym okresie co GTA: Vice City.
  3. Pewien internauta zorganizował na Reddicie około godzinną sesję pytań i odpowiedzi, podczas której szybko udzielał informacji graczom żądnym wiedzy o GTA VI. Według jednej z nich fabuła gry ma obejmować kilka dekad, począwszy od wydarzeń dziejących się w Vice City z lat 70. i 80. – gracz miałby spotkać Kena Rosenberga, mającego już za sobą przygodę z GTA: Vice City – aż po czasy współczesne.
  4. Jakiś czas później wspomniany wyżej Tom Henderson donosił, że akcja GTA VI zostanie osadzona wyłącznie w czasach współczesnych. Wyjaśnił on, iż Rockstar chce zapewnić graczom wolność podobną do tej z „piątki”, a np. lata 80. XX wieku znacząco by ją ograniczały.
  5. W zwiastunie „next-genowego” GTA V gracze dopatrzyli się rejestracji samochodowej 61SAL890. Wstawiając spacje w odpowiednich miejscach, uzyskamy zapis: 6 1S A L8 90. Można go zinterpretować jako „szóstka to późne lata dziewięćdziesiąte” (ang. 6 is a late 90.).
  6. Według doniesień z czerwca 2022 r. GTA VI ma być pozbawione sekwencji rozgrywających się w latach 70., 80. i 90. XX wieku. Pozwoli to jakoby twórcom lepiej skomentować otaczającą nas obecnie rzeczywistość i oddać zaawansowanie technologiczne.
  7. Wyciek gameplayu potwierdził, że akcja gry zostanie osadzona w czasach współczesnych.

Fabuła

  1. Istotnym elementem fabuły GTA VI mają być kartele narkotykowe – niewykluczone, że twórcy czerpali inspiracje z serialu Narcos.
  2. Historia jednego z protagonistów ma być klasyczną opowieścią od chłopca na posyłki po króla podziemia.
  3. Fabuła GTA VI będzie ponoć najlepszą z tych, które do tej pory zaserwował nam Rockstar – choć ma jakoby ustępować tej z Red Dead Redemption II pod względem „chwytania za serce”. Wówczas twierdzono, że ukończenie kampanii ma zająć około 60 godzin.
  4. Według Jamie’ego Kinga, współzałożyciela studia Rockstar Games, który odszedł z firmy w 2006 roku, GTA VI może stracić nieco charakterystycznego dla serii humoru i klimatu, przez co nie będzie tak zabawne jak poprzedniczki. Później zasugerował to również Jason Schreier, pisząc, że w grze zabraknie żartów z mniejszości, czyli jednego z elementów, z których zasłynęła seria.
  5. GTA VI ma ponoć opowiedzieć historię bliźniąt – brata i siostry – które rozdzieliły się po tragicznej śmierci rodziców z rąk kartelu narkotykowego. Główna część opowieści zostanie jakoby osadzona w latach 20. XXI wieku, gdy rodzeństwo ponownie się spotka. Brat będzie rzekomo agentem DOA (odpowiednik Drug Enforcement Agency w świecie GTA), a siostra zabójczynią w owym kartelu – co ma być jej sposobem na dotarcie do zabójców rodziców. Ich losy znów się połączą, gdy brat weźmie na celownik tenże kartel.
  6. W głównym wątku fabularnym GTA VI mają pojawić się znani z „czwórki” Niko Belic, Gay Tony i Little Jacob. Tutaj wspomniano, że jego ukończenie zajmie ponoć ok. 75 godz.
  7. Jason Schreier dotarł do informacji, jakoby fabuła GTA VI była wzorowana na historii popularnych amerykańskich przestępców – Bonnie i Clyde’a.
  8. W GTA VI – po raz pierwszy w historii serii – ma pojawić się dziecko. Co ciekawe, jego matką będzie jakoby protagonistka gry, Lucia.

Gameplay

  1. Ponoć któraś z grywalnych postaci w GTA VI będzie miała psa.
  2. Gra ma jakoby kopiować pewne elementy rozgrywki z RDR II, m.in. mechanikę dialogów z przypadkowymi NPC czy sklepy oferujące inny asortyment w różnych miastach.
  3. Jednocześnie gameplay ma nie być tak realistyczny jak w drugim „Red Deadzie” – choć nie da się ponoć nosić przy sobie całego dostępnego arsenału.
  4. W grze rzekomo doświadczymy powodzi i huraganów.
  5. W GTA VI ma nie zabraknąć aktywności pobocznych – jedną z nich będzie ponoć surfowanie. Doniesienia mówią także o realistycznym systemie obrażeń, który sprawi, że bezpośrednie eksplozje oderwą kończyny, a postrzały z bliska poskutkują rozdrobnieniem kości.
  6. Według Toma Hendersona w GTA VI mogą pojawić się kryptowaluty.
  7. Koncern Take 2 Interactive przejął firmę Dynamixyz, specjalizującą się w tworzeniu animacji twarzy. Współpracowała ona z Rockstarem już przy RDR II. Można się spodziewać, że podobnie będzie w przypadku GTA VI.
  8. Pewna internautka udostępniła grafiki prezentujące: mapę parku rozrywki o nazwie Fred’s Fun World, który ma się rzekomo pojawić w szóstym GTA, oraz fragment listy stacji radiowych jakoby dostępnych w grze.
  9. Jamie King, współzałożyciel Rockstar Games, stwierdził, że nie powinniśmy spodziewać się rewolucji w mechanice GTA VI.
  10. Gra ma zaoferować bardzo zaawansowany system zniszczeń – będziemy ponoć w stanie niszczyć występujące w niej budynki.

Duży wyciek gameplayu z 2022 roku

  1. Do sieci wyciekła „ważąca” 3,4 GB paczka zawierająca 90 nagrań z wczesnej wersji GTA VI, datowanej na 2021–2022 rok. Autentyczność materiałów potwierdził Jason Schreier, a także Rockstar – wcześniej konsekwentnie usuwając wszelkie ich kopie. Jak się później okazało, atak hakerski był dziełem 17-latka z Wielkiej Brytanii (początkowo trafił on do schroniska dla nieletnich, później usłyszał 12 zarzutów, gdyż Rockstar nie był jego jedyną ofiarą).
  2. Z owego wycieku dowiedzieliśmy się, że protagoniści GTA VI będą mieli specjalne umiejętności, policja zostanie mocno poprawiona względem „piątki”, w grze nie zabraknie elementów RPG czy interaktywnych tramwajów. Lista jest dużo dłuższa – sprawdzicie ją w osobnej wiadomości.
  3. Doskonale znany społeczności GTA informator o pseudonimie Tez2 dotarł do informacji, jakoby w przypadku modułu sieciowego „szóstki” Rockstar nie zdecydował się na wykorzystanie dedykowanych serwerów, zamierzając pozostać przy tańszych rozwiązaniach typu peer-to-peer, znanych z GTA Online i Red Dead Online.
  4. W GTA VI może pojawić się piła łańcuchowa – broń doskonale znana ze „starych” odsłon serii, która nie gościła w niej od GTA: Chinatown Wars z 2009 r.
  5. Na krótko przed zapowiedzianym przez Rockstar pierwszym zwiastunem GTA VI do sieci trafił krótki film z gry – najpewniej autentyczny – prezentujący fragment miasta.

Data premiery

  1. Według początkowych doniesień GTA VI miało się ukazać w 2019 lub 2020 roku. Kolejne wieści wydawały się to potwierdzać.
  2. Jakiś czas później Steven Ogg – aktor użyczający głosu Trevorowi w „piątce” – zasugerował, że premiera gry może nastąpić dopiero w 2021 r. Po kilku miesiącach zaczęto mówić o debiucie jesienią 2021 r.
  3. W listopadzie 2019 r. Strauss Zelnick – prezes firmy Take 2 Interactive – wspomniał, iż w 2020 r. powrócą największe marki należące do koncernu. GTA mogło być jedną z nich. Nie doczekaliśmy się jednak nowej odsłony żadnej z nich – prawdopodobnie przez wybuch pandemii.
  4. Hip-hopowy zespół City Morgue ogłosił współpracę z Rockstarem. Podany w komunikacie termin – lato 2020 r. – fani wiązali z ujawnieniem informacji o GTA VI. Niestety się przeliczyli.
  5. Na początku 2020 r. w ofercie hiszpańskiego sklepu Instant Gaming pojawiło się GTA VI – z terminem premiery oddalonym o dwa lata. Wydawało się jednak, że kogoś poniosła wyobraźnia, gdyż wraz z tym tytułem do bazy danych dodano Bully 2 i RDR II na Switcha.
  6. Zbierając informacje o kulturze pracy w Rockstar Games, serwis Kotaku dowiedział się w kwietniu 2020 r., że GTA Vi znajduje się na wczesnym etapie produkcji. Kilka dni później popularni informatorzy zapewniali, iż według ich wiedzy produkcja jest już w połowie ukończona.
  7. W raporcie finansowym Take 2 Interactive – firmy-matki „gwiazd rocka” – z 2020 r. widniała informacja o planowanych dużych wydatkach na marketing w okresie od 1 kwietnia 2023 r. do 31 marca 2024 r. Choć koncern temu zaprzeczał, szybko powiązano to z promocją GTA VI (później niejako potwierdziło się to w komunikatach giełdowych z początku 2022 r.). Co istotne, jest to jedyny z powyższych terminów, który może się jeszcze ziścić – zwłaszcza że na początku grudnia 2023 r. Rockstar ma zademonstrować pierwszy zwiastun gry.
  8. Obszerny przeciek z 2021 r. sugerował, że GTA VI ukaże się w 2023 r. Co ciekawe, mówił on także, iż przed „szóstką” Rockstar wypuści remaster Red Dead Redemption – który wyszedł na 17 sierpnia 2023 r. na PS4 i Switcha.
  9. Powyższy scenariusz zwiastowały również kolejne doniesienia, których autor sprecyzował, że chodzi o końcówkę 2023 r.
  10. Nie podając źródła, internauta o ksywce Okami sugerował natomiast w maju 2021 r., że GTA VI nie wyjdzie jeszcze przez 4–5 lat.
  11. Pod koniec czerwca 2021 r. Tom Henderson opublikował kilkuminutowe wideo. Z jego informacji wynikało, że GTA VI ukaże się najszybciej w 2024 lub 2025 r. na PC, PS5 i XSX/S. Rockstar postanowił ponoć poczekać, aż gracze zaopatrzą się w konsole dziewiątej generacji. Co istotne, wieści te potwierdził później Jason Schreier, a Henderson podtrzymywał to, co napisał, jeszcze rok później.
  12. Na przestrzeni lat pojawiały się pogłoski, jakoby gra miała zostać zapowiedziana w GTA Online.
  13. Pierwotnie produkcja zmierzała ponoć wyłącznie na PS5 i XSX/S (wcześniej znanym jako Xbox Anaconda).
  14. Przez chwilę wydawało się jednak, że GTA VI może być czasowym tytułem ekskluzywnym PlayStation 5.
  15. W 2019 r. fani przez moment wierzyli także, że Rockstar szykuje się do zapowiedzi GTA VI, gdyż z siedziby firmy w Edynburgu usunięto plakat RDR II.
  16. W 2020 r. rychłą zapowiedź gry wydawał się zwiastować fakt, że Rockstar wyprowadził zmiany w domenie GTAVI.com (kilka miesięcy później przedłużono jej rezerwację, co wywołało kolejną falę spekulacji). Popularny branżowy dziennikarz Jason Schreier szybko storpedował jednak tego typu sugestie.
  17. Aktor Shawn Fonteno, który użyczył głosu Franklinowi Clintonowi w GTA V, zaapelował do społeczności, by nie naciskała Rockstara w kwestii „szóstki”, argumentując, że tworzenie tak ambitnych gier musi potrwać, a pandemia powoduje dodatkowe opóźnienia.
  18. 13 kwietnia 2021 r. – a więc nie w prima aprilis – przedstawiciel francuskiego oddziału Netflixa zażartował, że GTA VI wyjdzie „wkrótce”.
  19. Analizując klatka po klatce trailer GTA: The Trilogy: The Definitive Edition, fani dopatrzyli się w nim „znaku” – informacji, jakoby szóste GTA miało zostać ogłoszone w grudniu 2021 r.
  20. Przez chwilę wydawało się, że datę premiery GTA VI poznamy na spotkaniu inwestorów firmy Take 2 Interactive zorganizowanym w maju 2022 r. Tak się, niestety, nie stało – podano jedynie, że gra ukaże się w 2024 r. Ponadto zgodnie z przewidywaniami okazało się, iż Rockstar nie musi spieszyć się z jej produkcją, gdyż „piątka” wciąż sprzedaje się wyśmienicie, a GTA Online generuje olbrzymie przychody.
  21. W dużym przecieku na temat GTA VI – pełnego doniesień o fabule gry, a także jej miejscu i czasie akcji – znalazła się wzmianka o premierze w 2024 r. (nieco później pojawiła się sugestia o końcówce tegoż roku).
  22. W dokumentach, które Microsoft przedstawił w sądzie, walcząc o możliwość przejęcia holdingu Activision Blizzard, pojawiła się informacja o premierze GTA VI w 2024 r. Szybko jednak okazało się, że fragment ten bazował na artykule serwisu TechRadar, podsumowującym wszystkie dotychczasowe doniesienia o grze (podobnym do tego).
  23. W grudniu 2022 r. Tom Henderson ponownie przekonywał, że GTA VI wyjdzie w 2024 lub 2025 r. Tym razem dodał jednak, że gra zostanie oficjalnie zapowiedziana w 2023 r., co – jak już wiemy – potwierdziło się.
  24. Ponadto w raporcie finansowym firmy Take 2 Interactive z 2023 r. widnieją wyraźne sugestie, że GTA VI ukaże się w okresie od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r. Nieco później niejako potwierdził to Strauss Zelnick, mówiąc – zarówno na spotkaniu z inwestorami, jak i w wywiadzie – że jego koncern spodziewa się rekordowych wyników w 2025 roku fiskalnym (który pokrywa się z powyższymi ramami czasowymi).

Cena gry

  1. W sieci pojawiły się doniesienia, jakoby GTA VI miało kosztować na premierę 150 dolarów amerykańskich, czyli ok. 650 zł. Pogłosce towarzyszyły informacje o rzekomym rozmiarze (750 GB) i długości gry (do 400 godzin). Serwis Insider-Gaming szybko zdementował jednak tę plotkę.
  2. Ile zatem może kosztować GTA VI? Strauss Zelnick uważa, że ceny gier firmy Take 2 Interactive – w tym Rockstara – wciąż są „bardzo, bardzo niskie”. Niewykluczone zatem, iż za szóste GTA zapłacimy więcej niż 300 zł / 70 dolarów bądź euro. Kto wie, być może nawet 400 lub 500 zł za podstawowe wydanie gry.

Kulisy produkcji

  1. Aktor Tim Neff „wygadał się”, że brał udział w sesjach motion capture do GTA VI. Później próbował temu zaprzeczyć…
  2. Grafik 3D Bibin Michael tworzył ponoć koncepcyjne modele samochodów do GTA VI.
  3. Pojawiły się doniesienia, jakoby gra znajdowała się w produkcji od 2012 roku. Później twierdzono jednak, że prace nad grą ruszyły dopiero w 2014 r. (potem donosił o tym również analityk Michael Pachter).
  4. Nazwa kodowa szóstego GTA rzekomo brzmi „Project Americas” (trzy lata później „potwierdził” ją Jason Schreier).
  5. W produkcji gry Rockstarowi mogło pomóc studio Ruffian Games (twórcy m.in. Crackdown 2).
  6. W 2020 r. szeregi Rockstara opuścił Dan Houser – jeden z głównych współtwórców serii GTA.
  7. Aktor Jorge Consejo wyjawił, że podłożył głos postaci z GTA VI, która ma ksywkę „The Mexican”. Nie mógł jednak zdradzić nic więcej…
  8. Chiko Kan, producent muzyczny z Wielkiej Brytanii, pochwalił się, że Rockstar zaprosił go do współpracy przy swoich największych markach. Fani oczywiście dostrzegli w tym potencjalną wiadomość o GTA VI.
  9. „Gwiazdy rocka” zarejestrowały kilka nowych patentów – nawigacji „NPC” (postaci, pojazdów etc.), oznaczania i modyfikowania tekstur oraz zarządzania sesjami gry wieloosobowej. Społeczność była pewna, że powiązane z nimi systemy będą częścią GTA VI.
  10. Pod koniec kwietnia 2021 r. Rockstar szukał testerów. Czy do GTA VI? Fani byli co do tego mocno przekonani.
  11. W maju 2021 r. „gwiazdy rocka” rozpoczęły zaś współpracę z CircoLoco. W jej wyniku powstała wytwórnia muzyczna CircoLoco Record, mająca wspomóc branżę klubową, która ucierpiała w czasie pandemii. Społeczność spekulowała, że powstałe utwory mogą trafić do GTA VI, ale oczywiście nie zostało to jakkolwiek potwierdzone ani nawet zasugerowane.
  12. W czerwcu 2021 r. Rockstar chciał natomiast zatrudnić koordynatora wydarzeń na żywo. Biorąc pod uwagę, iż mówiło się, że GTA VI zostanie zapowiedziane w GTA Online, fani zaczęli robić sobie nadzieję, iż to wyczekiwane wydarzenie odbędzie się już niedługo.
  13. Aktor głosowy Dave Jackson pochwalił się angażem do roli kapitana policji o nazwisku McClane w nowej odsłonie serii Grand Theft Auto. Nie umiał jak stwierdzić, czy chodzi o „szóstkę”.
  14. Amerykański raper Snoop Dogg wyjawił, że jego kolega po fachu, Dr. Dre, tworzy muzykę do „GTA, które ma dopiero wyjść”. Po raz kolejny nie dowiedzieliśmy się jednak, czy chodzi o GTA VI, czy może o aktualizację do GTA Online.
  15. Według nieoficjalnych doniesień z listopada 2021 r. prace nad GTA VI szły bardzo opornie i chaotycznie. Deweloperzy wielokrotnie zmieniali ponoć fabułę i inne elementy gry (co niejako wyjaśnia mnogość rozbieżnych pogłosek na jej temat). Pojawiły się nawet przypuszczenia, jakoby przez chaos produkcyjny kształt projektu miał okazać się mniej ambitny, niż początkowo planowano.
  16. Strauss Zelnick – prezes firmy Take 2 Interactive – porównał serię GTA do filmów o Jamesie Bondzie, stwierdzając, że jedne i drugie „nie wychodzą co dwa miesiące”. W ten sposób tłumaczył on kilkuletnią przerwę pomiędzy następującymi po sobie głównymi odsłonami owego cyklu, wyjaśniając, iż dotycząca jej decyzja zapadła w wyniku konsensusu.
  17. Komentując fakt, że Rockstar pracuje nad GTA VI, Zelnick zapewnił, iż nie ma wątpliwości co do jakości gry. „Zawsze należy pozostawać w gotowości do bycia »świeżym«. Trzeba być gotowym na dostarczenie konsumentom tego, czego chcą. W momencie, gdy próbujesz chronić przeszłość, stajesz się nieistotny” – powiedział prezes firmy Take 2 Interactive, zapytany o potencjalny spadek sprzedaży GTA V i zachwiany rozwój GTA Online po zapowiedzi „szóstki”. Jakiś czas później dodał, że GTA VI podniesie poprzeczkę dla całej branży.
  18. Początkowo podawano, że budżet GTA VI wynosi 500 mln dolarów amerykańskich. Później pojawiły się jednak informacje, jakoby produkcja gry miała pochłonąć kwotę rzędu 1 – 2 mld USD, co może okazać się absolutnym branżowym rekordem.
  19. Strauss Zelnick jest przekonany, że AI nigdy nie stworzy lepszego GTA niż ludzie, że może być co najwyżej pomocnym narzędziem, np. w uczynieniu interakcji z NPC ciekawszymi. Wierzy także, iż Rockstar pragnie „perfekcyjnego GTA VI – dlatego właśnie produkcja ma trwać tak długo.
  20. Rockstar zainwestował ponoć w technologię, która ma zrewolucjonizować fizykę i wygląd wody w grach. Później pojawiły się także informacje o ulepszonej fizyce pojazdów, oświetleniu, rozbudowanym systemie pogody i realistycznych animacjach postaci.
  21. W marcu 2023 r. pojawiły się doniesienia, jakoby „gwiazdy rocka” zaczęły wycinać zawartość z GTA VI, by móc zapowiedzieć je w odstępie kilku miesięcy i szybciej wydać. Owa zawartość ma zostać dodana później w formie klasycznych dodatków (o planach na ich temat słyszeliśmy dużo wcześniej).
  22. Bazując na doniesieniach o budżecie gry na poziomie 1–2 mld dolarów, analityk Joost van Dreunen uważa, firma Take 2 Interactive i studio Rockstar Games zakładają, że w początkowym okresie GTA VI sprzeda się w nakładzie 25 mln egzemplarzy.
  23. Aktor Reggie Talley podał, że pracuje przy nadchodzącej grze Rockstara, rzekomo mającej nazwę kodową „Fireball”. Niewykluczone, iż chodzi o GTA VI, choć warto pamiętać, że we wszystkich dotychczasowych doniesieniach o owym tytule pojawiała się nazwa kodowa „Project Americas”.
  24. Szeregi Rockstara opuścił Mike Unsworth – jeden z głównych scenarzystów studia, który pracował m.in. przy GTA V i RDR II.
  25. Strauss Zelnick zapewnił, że GTA VI nie ucierpi przez ewentualny strajk aktorów dubbingowych i motion capture, gdyż jest „dobrze zabezpieczone” (możliwe, iż większość sesji odbyła się dawno temu).

Fani i ich teorie

  1. Pewien fan serii postanowił jeździć w GTA V, dopóki nie wyjdzie „szóstka” [(nie)stety już się poddał].
  2. Sporo mówiło się o tym, że w GTA VI może powrócić znany z GTA: San Andreas Carl „CJ Johnson. Christopher Bellard – aktor, który użyczał głosu tej postaci – zadeklarował jednak, że nie wcieli się ponownie w owego bohatera.
  3. Czekając na szóste GTA, społeczność zaczęła marzyć o mapie gry, która łączyłaby miasta znane z poprzednich odsłon serii, tj. Liberty City, Vice City, Los Santos, San Fierro i Las Venturas. Część fanów zaczęła z kolei tworzyć mapy Vice City i okolicznych terenów.
  4. W listopadzie 2020 r. gracze zaczęli się irytować, że Rockstar cały czas rozwija GTA Online, a w temacie „szóstki” panuje cisza. Co jednak ciekawe, po dokładnym zbadaniu zwiastuna aktualizacji The Cayo Perico Heist, która tak zelektryzowała społeczność, odkryto potencjalny easter egg związany właśnie z GTA VI.
  5. Jakiś czas później w plikach pecetowej wersji Red Dead Redemption II zauważono fragmenty kodu, sugerujące, że mamy do czynienia z broniami, które pojawią się w GTA VI. W podobny sposób natknięto się na elementy związane ze skokami spadochronowymi.
  6. Na stronie Rockstara pojawił się „pusty artykuł”. Szybko został on usunięty, lecz to tylko zwiększyło pewność fanów, że ów incydent ma coś wspólnego z GTA VI.
  7. Pewien fan serii chciał trafić na języki, opowiadając o GTA VI i demonstrując potencjalną mapę gry. Szybko jednak wyszło na jaw, że jest on oszustem.
  8. Deweloper Tony Mesones ze studia Rockstar Games opublikował na Instagramie zdjęcie z wakacji mocno kojarzące się z Miami, na którym wzorowane jest Vice City. Zdesperowana społeczność uznała, że to jeden ze sposobów Rocstara, by odrobinę się z nią podroczyć…
  9. W RDR II gracze odnaleźli enigmatyczny list, rzekomo przedstawiający stosunek Dana i Sama Hausera do rozwijania GTA Online kosztem tworzenia nowych gier (ten pierwszy opuścił szeregi „gwiazd rocka” w 2020 r.).
  10. Fani byli tak złaknieni GTA VI, że sami stworzyli zwiastun gry na Unreal Engine 5 – jednocześnie dopraszając się o „szóstkę”.
  11. Niedługo później otrzymali wykradziony przez hakera gameplay z wczesnej wersji GTA VI. Choć deweloperzy byli zdruzgotani całą sytuacją, graczy ich ona nie obeszła.
  12. Ba, fani krytykowali grafikę z wyciekłych materiałów. Inni deweloperzy wzięli studio Rockstar Games w obronę, prezentując, jak wyglądały ich gry na wczesnym etapie prac.
  13. Pewien youtuber podjął się stworzenia zwiastuna gry pokroju GTA VI w 150 dni. Ostatecznie internauta poświęcił na to 200 dni – efekt jego starań okazał się jednak zachwycający.
  14. W kwietniu 2023 r. Gerard „HipHopGamer” Williams – amerykański twórca treści i dziennikarz gamingowy – udostępnił w sieci swoje zdjęcie z Straussem Zelnickiem. Fani doszli do wniosku, że widział on GTA VI, lecz nie może o tym mówić.
  15. Hossein Diba, utalentowany fan serii GTA i specjalista od modelowania 3D rodem z Turcji, stworzył szczegółowy model protagonistki z GTA VI – Lucii – bazując na wycieku gameplayu z 2022 r.
  16. Gracze GTA Online dopatrzyli się ukrytej wiadomości na nowym t-shircie. Jej z trudem rozszyfrowana treść – „pewien dzień ujawni wszystko” – wydaje się odnosić do nieodległej w czasie zapowiedzi GTA VI.
  17. Aktor głosowy Bryan Zampella – którego społeczność od dawna widziała w roli protagonisty GTA VI, Jasona (wspomniane wyżej) – podsycił owe domysły, wspominając na streamie o „kradzieży samochodów”. W transmisji nadawanej kilka dni później pojawiła się zaś kobieta, która może okazać się głosem protagonistki, Lucii – a przynajmniej w to wierzy część fanów.
  18. Inna grupa uznała natomiast, że model Lucii bardzo przypomina aktorkę Leslie Lluvet, znaną m.in. z roli Zenii Zayas z Far Cry 6. Główna zainteresowana zaprzeczyła jednak tym domysłom po tym, jak społeczność zaczęła ją zasypywać pytaniami.
  19. Pewien fan z Niemiec przerwał nadawany na żywo program telewizyjny poświęcony Bundeslidze, domagając się informacji o GTA VI Trudno stwierdzić, czy był to akt desperacji, czy może tzw. ustawka.
  20. Społeczność uwierzyła, że Rockstar teasuje GTA VI, ujawniając informacje o wydarzeniu Festiwal Szczęśliwego Księżyca w GTA Online. Pierwsze dwie litery słowa VINEWOOD – układające się w rzymską szóstkę – zostały bowiem dość wyraźnie wyeksponowane.

Działania Rockstara

  1. Zmęczone ciągłymi pytaniami o GTA VI „gwiazdy rocka” zablokowały tę frazę na swoim kanale w serwisie YouTube, by fani nie mogli stosować jej w komentarzach (np. pod zwiastunami GTA Online).
  2. 4 lutego 2022 r. Rockstar po raz pierwszy wspomniał, że „nowe GTA znajduje się w aktywnej produkcji”. Studio zapewniło, iż wyjawi więcej informacji, „gdy będzie gotowe”.
  3. W lipcu 2022 r. na stronie „gwiazd rocka” pojawiło się 70 nowych ofert pracy. W sumie studio miało 227 wakatów.
  4. W Rockstar Games doszło ponoć do dużych zmian – zwolniono ludzi nadużywających władzy, ograniczono tzw. „crunch”, zatrudniono więcej osób na pełen etat i przyznano pracownikom lepsze świadczenia zdrowotne oraz urlopowe.
  5. Pracownicy Rockstara byli mocno zdruzgotani wyciekiem gameplayu z GTA VI. Na szczęście miał on nie storpedować produkcji gry.
  6. 8 listopada 2023 r. „gwiazdy rocka” ogłosiły, że na początku grudnia zaprezentują pierwszy zwiastun GTA VI.
  7. Na krótko przed jego udostępnieniem Rockstar zaczął wprowadzać zmiany na swojej stronie internetowej – m.in. dodano nowe sekcje, a także zaczęto odchodzić od nazwy Social Club.
  8. Studio podało, że opublikuje zwiastun GTA VI 5 grudnia 2023 r. o godz. 15:00 (polskiego czasu). Co zabawne, ów enigmatyczny komentarz tak bardzo spodobał się innym deweloperom, iż zaczęli go oni „małpować”.

Które z tych doniesień się potwierdzą? Wydaje się, że w pewnym stopniu można już się tego domyślić. Pewności nabierzemy jednak dopiero jutro o godzinie 15:00. Można się spodziewać, że wyczekiwany zwiastun przyniesie informację o terminie premiery gry – być może nawet konkretną datę, kto wie – oraz o platformach, na które trafi ona w pierwszej kolejności (tylko PS5 i XSX/S czy również PC). Pora zatem rozpocząć finałowe odliczanie – a później jutro tylko czekać na premierę.

  1. Oficjalna strona internetowa studia Rockstar Games

Hubert Śledziewski

Hubert Śledziewski

Zawodowo pisze od 2016 roku. Z GRYOnline.pl związał się pięć lat później – choć zna serwis, odkąd ma dostęp do Internetu – by połączyć zamiłowanie do słowa i gier. Zajmuje się głównie newsami i publicystyką. Z wykształcenia socjolog, z pasji gracz. Przygodę z gamingiem rozpoczął w wieku czterech lat – od Pegasusa. Obecnie preferuje PC i wymagające RPG-i, lecz nie stroni ani od konsol, ani od innych gatunków. Kiedy nie gra i nie pisze, najchętniej czyta, ogląda seriale (rzadziej filmy) i mecze Premier League, słucha ciężkiej muzyki, a także spaceruje z psem. Niemal bezkrytycznie kocha twórczość Stephena Kinga. Nie porzuca planów pójścia w jego ślady. Pierwsze „dokonania literackie” trzyma jednak zamknięte głęboko w szufladzie.

więcej