CI Games / City Interactive to producent i wydawca gier.
Oficjalna strona firmy CI Games / City Interactive, Facebook
CI Games to istniejący od 2002 (pierwotnie pod nazwą City Interactive) polski producent, wydawca oraz dystrybutor gier wideo na komputery PC i konsole. Główna siedziba firmy mieści się w Warszawie. Założycielem, prezesem oraz głównym udziałowcem CI Games jest były szef firmy wydawniczej Lemon Interactive Marek Tymiński.
CI Games prowadzi działalność producenta gier. Na przestrzeni lat w skład CI Games wchodziły jednak również inne studia wspomagające, działające w Bydgoszczy, Katowicach, Poznaniu, Rzeszowie oraz rumuńskim Bukareszcie.
W początkowym okresie działalności (jako City Interactive) firma koncentrowała się na typowo niskobudżetowych produkcjach, wśród których prym wiodły pierwszoosobowe strzelanki o uproszczonej mechanice (np. rail-shootery) oraz zręcznościowe symulatory lotu. W późniejszych latach w jej portfolio pojawiły się także casualowe gry logiczne i przygodowe. Przełomem okazał się rok 2010 i sukces taktycznej strzelanki FPS Sniper: Ghost Warrior, który skłonił City Interactive do zmiany strategii biznesowej i skoncentrowania się na wysokobudżetowych produkcjach AAA. Najważniejszymi markami w dorobku obecnego CI Games pozostają Sniper: Ghost Warrior oraz inspirowany serią Dark Souls cykl RPG akcji Lords of the Fallen.
Od początku istnienia firmy City Interactive pełnił rolę wydawcy swoich gier, choć przytłaczająca część budżetowych produkcji studia ukazała się wyłącznie na terenie naszego kraju. Zgodnie z przyjętą początkowo strategią biznesową, gry City Interactive dostępne były w atrakcyjnych przedziałach cenowych (ok. 10-20 zł), zaś głównymi kanałami ich dystrybucji były kioski, saloniki prasowe oraz duże sieci handlowe. Oprócz premierowych wersji gier, firma oferowała też liczne pakiety (np. Best of Action, Modern War Pack, Flight Pack czy Action Pack), zawierające w jednym opakowaniu kilka gier zbliżonych gatunkowo.
Od roku 2012, kiedy to nastąpiła zmiana nazwy oraz strategii biznesowej firmy, CI Games odciął się od swojego dotychczasowego portfela wydawniczego, koncentrując się wyłącznie na nowych, wysokobudżetowych produkcjach własnych. Firma pozostaje światowym wydawcą swoich gier w wersjach cyfrowych, jednak fizyczne kopie niektórych z nich dystrybuowane są na świecie przez innych, liczących się wydawców, np. Bandai Namco Entertainment.
Do roku 2007 City Interactive nie zajmował się wydawaniem gier opracowywanych przez deweloperów zewnętrznych – czyniła to spółka zależna Onimedia sp. z o.o. (znana szerzej pod nazwą handlową OniGames). Po jej likwidacji i włączeniu w struktury firmy macierzystej, City Interactive rozpoczął na terenie naszego kraju również dystrybucję gier innych wydawców. Podobnie jak w wypadku produkcji własnych, lwią część portfela wydawniczego firmy stanowiły oferowane w atrakcyjnych cenach produkcje budżetowe i casualowe, w tym liczne gry z gatunku symulatorów. Wśród nich znalazło się jednak i miejsce dla nieco bardziej znanych tytułów (również niezależnych), do których zaliczyć można takie produkcje, jak 18 Wheels of Steel: Extreme Trucker 2, Braid, Dark Sector, Obsure II, Piła, Simon the Sorcerer 4, The Whispered World, World of Goo, Zombie Driver HD oraz serie Angry Birds, Black Mirror, Crash Time, Sherlock Holmes czy SBK / Superbikes.
Firma City Interactive powstała w roku 2002 z połączenia firmy wydawniczej Lemon Interactive (znanej pierwotnie jako CODA) oraz dwóch studiów deweloperskich: Tatanka i We Open Eyes, które rozpoczynały swą karierę jako niezależne demogrupy. Od początku działalności firma skupiła się zarówno na samodzielnej produkcji gier, jak i działalności wydawniczej. Ta prowadzona była niejako dwutorowo. Pod marką City Interactive wydawane były bowiem wyłącznie gry opracowane przez wewnętrzne studia firmy. Wydawaniem i dystrybucją gier przygotowywanych przez deweloperów zewnętrznych (również zagranicznych) zajęła się zaś spółka-córka City Interactive, czyli Onimedia sp. z o.o. (znana szerzej pod nazwą handlową OniGames).
W obu ww. aspektach działalności City Interactive koncentrował się na tytułach niskobudżetowych, łączących w sobie przyzwoitą jakość wykonania z atrakcyjną ceną. Gry produkowane i wydawane przez firmę były zaś szeroko dostępne nie tylko w sklepach branżowych, ale głównie w kioskach, salonikach prasowych czy dużych sieciach handlowych. Pierwszą samodzielną produkcją City Interactive była wydana w kwietniu 2003 roku wyścigowa gra akcji Smash up Derby. W latach 2004-2011 firma wprowadziła na polski rynek kilka niskobudżetowych marek, wśród których największą popularnością cieszyły się: serie pierwszoosobowych strzelanek Terrorist Takedown, Code of Honor oraz Battlestrike, zręcznościowo-symulacyjne Wings of Honour i Combat Wings, a także casualowe serie przygodowe Art Of Murder oraz Chronicles of Mystery.
W lutym 2007 roku City Interactive przejął rzeszowskie studio deweloperskie Detalion, którego współwłaściciele – Robert Ożóg oraz Łukasz Pisarek – stanęli na czele nowego oddziału firmy w tym właśnie mieście. Niedługo później City Interactive zmienił formę prawną, przekształcając się ze spółki z o.o. w spółkę akcyjną, by w listopadzie zadebiutować na Warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Wraz z nim zlikwidowana została firma zależna Onimedia i odtąd wszystkie dystrybuowane przez firmę gry wydawane były pod marką City Interactive. Przyjęta przez firmę strategia rozwoju, polegająca na stopniowym budowaniu swej renomy na produkcjach niskobudżetowych, okazała się niezwykle skuteczna i zapewniła City Interactive stabilną sytuację finansową, pozwalając na systematyczny rozwój firmy. Dzięki niemu, w roku 2008 firma przejęła kolejnego zewnętrznego dewelopera – Fresh Chicken Studio, a w kolejnych latach otworzyła dwa nowe oddziały: w Poznaniu (2009) i Bydgoszczy (2010). W tym samym czasie powstały też lokalne biura City Interactive w Kanadzie, Niemczech, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych. W latach 2007-08 funkcjonowało również biuro firmy w Ameryce Południowej (Peru), lecz po roku działalności zostało ono zamknięte.
Prawdziwym przełomem dla City Interactive okazał się rok 2010, kiedy to ukazała się taktyczna gra akcji Sniper: Ghost Warrior, będąca pierwszą produkcją firmy wydaną na świecie nie tylko na komputerach PC, ale także na konsolach firm Microsoft i Sony. Spory sukces komercyjny tytułu przyczynił się do zmiany strategii biznesowej City Interactive, który od tego momentu postanowił skoncentrować się na wysokobudżetowych produkcjach AAA. W ich tworzeniu pomóc miał zaś utworzony latem 2011 roku nowy oddział firmy o nazwie City Interactive Studio S.r.l. w stolicy Rumunii, Bukareszcie. W kolejnych latach nastąpił zaś planowany odwrót z rynku gier casualowych – ostatnią tego typu produkcją był zręcznościowy symulator lotniczy Dogfight 1942 (2012), planowany pierwotnie jako trzecia odsłona cyklu Combat Wings. Niedługo po wydaniu gry likwidacji uległo też odpowiedzialne za nią katowickie studio City Interactive.
W 2012 roku City Interactive ogłosił, że zmienia swą dotychczasową nazwę na CI Games, co w pewnym sensie oznaczać miało odcięcie się od dotychczasowych dokonań na rynku gier budżetowych i przyczynić się do lepszego postrzegania firmy na rynku międzynarodowym. W marcu kolejnego roku ukazała się gra Sniper: Ghost Warrior 2, zaś jesienią CI Games zaprezentował światu utrzymaną w klimatach science fiction strzelaninę Alien Rage. Znacznie słabsze niż pierwotnie oczekiwano wyniki sprzedaży obu gier przyczyniły się do tego, że firma popadła w przejściowe kłopoty finansowe, których konsekwencją było m.in. zamknięcie w listopadzie 2013 roku rumuńskiego studia CI Games. Sytuacji nie poprawiła też ambitna, bo rozgrywająca się w realiach powstania warszawskiego strzelanina FPS Enemy Front, która, po debiucie w czerwcu kolejnego roku, okazała się komercyjną klapą.
Na szczęście w międzyczasie firma pozyskała do współpracy współtwórcę dwóch pierwszych odsłon serii Wiedźmin, Tomasza Gopa, i pod koniec października 2014 roku ukończyła wspólnie z niemieckim studiem Deck 13 Interactive trzecioosobowe RPG akcji Lords of the Fallen. Gra wydana na świecie przez uznaną japońską firmę Bandai Namco Entertainment okazała się sporym sukcesem rodzimego dewelopera. Mimo to tuż po debiucie oficjalnego rozszerzenia Ancient Labirynth niezadowolone z efektów prac CI Games rozwiązało umowę z Deck 13 Interactive, co stało się przyczyną wielomiesięcznego sporu o prawa do marki. Konflikt zakończył się zawarciem ugody w lutym 2016 roku i oświadczeniem, że obie firmy widzą możliwość dalszej współpracy w przyszłości.
W lipcu 2015 roku, z powodu odmiennych wizji dalszego rozwoju marki, CI Games opuścił producent wykonawczy Lords of the Fallen, Tomasz Gop. Po kilku miesiącach współpracy z Techlandem, twórca powrócił jednak do firmy, aby już jako game designer skoncentrować się na kontynuacji wspomnianego RPG akcji. W kwietniu 2017 roku zadebiutowała zaś trzecia odsłona serii Sniper: Ghost Warrior, która dzięki dwóm pierwszym częściom cyklu wywalczyła sobie czołową pozycję rynkową w gatunku gier snajperskich, rywalizując na tym polu praktycznie tylko ze słynną serią Sniper Elite studia Rebellion. Niestety tytuł nie odniósł sukcesu artystycznego, a jego pierwsze wyniki sprzedaży pozostawiały sporo do życzenia. Doprowadziło to do szeroko zakrojonej restrukturyzacji w CI Games.
Pod koniec czerwca 2017 roku firma poinformowała, że zamierza powrócić do tworzenia gier z niższym budżetem. Poza tym zwolniono Tomasza Gopa (który niedługo później znalazł zatrudnienie w gliwickim Destructive Creations), a opracowanie Lords of the Fallen 2 powierzono zewnętrznemu zespołowi. Choć ostatecznie Sniper: Ghost Warrior 3 zdołał przekroczyć barierę miliona sprzedanych egzemplarzy, nie uchroniło to wewnętrznego studia deweloperskiego CI Games przed znaczącą redukcją zatrudnienia, o której dowiedzieliśmy się w lutym 2018 roku.
Sierpień przyniósł natomiast wieści o tym, że stworzeniem Lords of the Fallen 2 zajmie się zespół Defiant Studios. Nowa ekipa miała rozpocząć pracę od zera, jednak w po kilku miesiącach (a dokładnie – w maju 2019 roku) CI Games wypowiedziało jej umowę o współpracy, by samodzielnie zająć się dokończeniem tego projektu.
W międzyczasie, bo 16 sierpnia 2018 roku, zapowiedziano grę Sniper: Ghost Warrior Contracts. Twórcy zrezygnowali z otwartego świata na rzecz mniejszych map o „sandboksowej” strukturze. Mniejsza skala projektu pozwoliła deweloperom pochylić się nad szczegółami i wyeliminować większą liczbę potencjalnych problemów. W rezultacie premierze tego tytułu na komputerach osobistych i konsolach, która odbyła się 22 listopada 2019 roku, towarzyszyły pozytywne recenzje.
W styczniu 2020 roku firma CI Games poinformowała o dobrych wynikach sprzedaży gry Sniper: Ghost Warrior Contracts, plasujących się na poziomie 250 tysięcy sztuk. W kwietniu studio pochwaliło się natomiast podwojeniem tej wartości, a także przychodami wygenerowanymi przez ten tytuł na poziomie około 39 milionów złotych. Nic zatem dziwnego, że już w czerwcu 2020 roku zapowiedziano drugą część podserii Contracts, która pierwszego teasera doczekała się w połowie września.
Sniper: Ghost Warrior Contracts 2 zadebiutował na komputerach osobistych oraz konsolach ósmej i dziewiątej generacji w czerwcu 2021 roku. Pozycja zaliczyła świetny start, odnotowując lepsze wyniki sprzedaży i generując wyższe przychody niż jej poprzedniczka w analogicznym okresie po premierze.
Na początku września, a więc po niecałych dwóch miesiącach od debiutu, CI Games pochwaliło się zwrotem inwestycji w projekt; 560 tysięcy sprzedanych egzemplarzy gry przełożyło się na 30 milionów złotych przychodu. W maju 2022 roku poinformowano, że produkcja trafiła w ręce ponad miliona graczy. W świetle wyżej opisanych sukcesów, nikogo nie dziwiła oferta pracy opublikowana przez CI Games pod koniec maja 2022 roku. Wynikało z niej, że deweloperzy pracując nad kolejną odsłoną swojego flagowego cyklu.
Co zaś tyczy się problematycznego Lords of the Fallen 2 – we wrześniu CI Games poinformowało o utworzeniu nowego studia o nazwie Hexworks, które miało zająć się stworzeniem tej produkcji. Ekipa była podzielona na dwa zespoły (z Bukaresztu i Barcelony); co ciekawe, niektórzy tworzący ją deweloperzy mieli pracować nad tym projektem już od 2014 roku.
Pierwszy teaser trailer tego projektu został zaprezentowany światu na targach gamescom 2022. Jak się wówczas okazało, autorzy zrezygnowali ze stworzenia kontynuacji na rzecz pełnoprawnego rebootu serii, wprowadzając przy tym szereg zmian w mechanice. Zapowiedź The Lords of the Fallen, bo takie miano nosił ów projekt, doczekała się bardzo ciepłego przyjęcia.
Na przestrzeni kolejnych miesięcy na światło dzienne wychodziły kolejne materiały z tej produkcji. Co ciekawe, w międzyczasie zmieniła ona tytuł i ostatecznie ukazała się jako Lords of the Fallen.
Omawiana pozycja zadebiutowała na komputerach osobistych, PlayStation 5 oraz Xboksach Series X/S w październiku 2023 roku. Gracze przyjęli ją dość chłodno, o czym świadczyły „mieszane” recenzje na platformie Steam. Branżowe media były dla niej bardziej łaskawe – według serwisu Metacritic, średnia przyznanych jej ocen mieściła się w przedziale 71-75/100 (w zależności od platformy).
Wśród narzekań przebijały się głosy o problemach technicznych; co ciekawe, niedługo po premierze tego tytułu światło dzienne ujrzały nieoficjalne doniesienia, zgodnie z którymi owe bolączki miały być spowodowane pospieszną przesiadką na technologię Unreal Engine 5. Niemniej, twórcy ze studia Hexworks szybko zabrali się za łatanie swojego dzieła.
Giełda zareagowała na to wszystko nerwowo, czego owocem był spadek wartości akcji CI Games o blisko 1/4. Kilka dni później opublikowano jednak oficjalne wyniki sprzedaży, które prezentowały się co najmniej dobrze. Zgodnie z udostępnionymi przez wydawcę danymi, w ciągu pierwszego tygodnia od debiutu gra znalazła ponad milion nabywców. Praca nad łatkami i dodatkową zawartością do Lords of the Fallen odniosła pozytywny skutek, a samo CI Games najwyraźniej spoglądało na przyszłość marki z optymizmem.
W styczniu 2024 roku dowiedzieliśmy się, że pod skrzydłami CI Games powstają cztery nowe tytuły. Mowa o Project 3, czyli kolejnym dziele studia Hexworks, a zarazem następcy Lords of the Fallen, prawdopodobnie mającym nosić miano Death of the Fallen; grze survivalowej z otwartym światem i elementami horroru, noszącej roboczą nazwę Project Survive; następnej pozycji spod szyldu Sniper: Ghost Warrior, o kodowej nazwie Project Sniper Ghost Warrior Next; a także o multiplayerowej strzelance roboczo nazwanej Project Scorpio. Pieczę nad wyżej wymienionymi projektami, za wyjątkiem Death of the Fallen, powierzono zespołowi Underdog Studios, a każdy z nich miał korzystać z technologii Unreal Engine 5.
Niestety niedługo po tym, jak powyższe rewelacje ujrzały światło dzienne, gruchnęła wiadomość o zwolnieniu przez CI Games około 10 procent pracowników. Jak oficjalnie informował Marek Tymiński, powodem takiego stanu rzeczy była chęć zachowania „siły i stabilności biznesowej”.
W kwietniu pojawiły się jednak bardziej optymistyczne wieści z obozu CI Games, bowiem spółka pochwaliła się przychodami za 2023 rok na poziomie 60 mln dolarów netto, co stanowiło 400-procentowy wzrost względem 2023 roku. Co ciekawe, 83 procent tej kwoty stanowiły przychody wygenerowane przez grę Lords of the Fallen. W maju natomiast obwieszczono, że w 2024 roku gry Lords of the Fallen oraz Sniper: Ghost Warrior - Contracts 2 trafią do abonamentu Xbox Game Pass. Jeszcze w tym samym miesiącu subskrybenci mogli sprawdzić pierwszą z wymienionych pozycji.
Jednocześnie CI Games wypuściło obszerną aktualizację do Lords of the Fallen, wprowadzającą do niej dwa nowe tryby. Na tym nie kończyły się dobre wieści dla fanów tej serii, bowiem w połowie czerwca polska firma ogłosiła, że cykl doczeka się trzeciej odsłony. Nienazwana jeszcze wówczas produkcja zmierzała na komputery osobiste, PlayStation 5 oraz Xboksy Series X/S, a do sprzedaży miała trafić w 2026 roku. Co ciekawe, wydanie wersji na komputery osobiste wzięła na siebie firma Epic Games, toteż tytuł miał być dostępny na PC wyłącznie na platformie Epic Games Store.
Lista wszystkich gier wyprodukowanych przez CI Games / City Interactive.
Sniper: Ghost Warrior Contracts 2 - 4 czerwca 2021 - PC, PS4, XONE, XSX, PS5
Sniper: Ghost Warrior Contracts - 22 listopada 2019 - PC, XONE, PS4
Sniper: Ghost Warrior 3 - The Sabotage - 5 września 2017 - PC, PS4, XONE
Sniper: Ghost Warrior 3 - 25 kwietnia 2017 - PC, PS4, XONE
Lords of the Fallen (2017) - 6 lutego 2017 - AND, iOS
Lords of the Fallen: Ancient Labyrinth - 3 marca 2015 - PC, XONE, PS4
Lords of the Fallen (2014) - 28 października 2014 - PC, XONE, PS4
Enemy Front - 10 czerwca 2014 - PC, X360, PS3
Alien Rage - 24 września 2013 - PC, X360, PS3
Sniper: Ghost Warrior 2 - 12 marca 2013 - WiiU, PC, X360, PS3
Dogfight 1942 - 5 września 2012 - Wii, X360, PC, PS3
Jewels of the Ages - 1 czerwca 2011 - NDS
Murder in Venice - 16 maja 2011 - NDS
Art of Murder: Deadly Secrets - 28 stycznia 2011 - PC
Chronicles of Mystery: Secrets of the Lost Kingdom - 28 stycznia 2011 - PC
Art of Murder: The Secret Files - 22 października 2010 - PC
Chronicles of Mystery: The Legend of the Sacred Treasure - 22 października 2010 - PC
Vampire Moon: The Mystery of the Hidden Sun - 5 października 2010 - NDS
Crime Lab: Body of Evidence - 1 października 2010 - NDS
Jewels of the Tropical Lost Island - 31 sierpnia 2010 - NDS
Sniper: Ghost Warrior - 24 czerwca 2010 - PC, X360, PS3
Farm Frenzy: Animal Country - 1 czerwca 2010 - NDS
Terrorist Takedown 3 - 4 maja 2010 - PC
Combat Zone: Special Forces - 15 marca 2010 - PC
Art of Murder: Cards of Destiny - 23 lutego 2010 - PC
Redneck Chicken Riot - 12 lutego 2010 - Wii
Wolfschanze 2 - 25 listopada 2009 - PC
Chronicles of Mystery: The Tree of Life - 3 listopada 2009 - NDS, PC
Chronicles of Mystery: Curse of the Ancient Temple - 16 października 2009 - NDS
The Mystery of the Mary Celeste - 28 sierpnia 2009 - PC
Code of Honor 3: Desperate Measures - 21 sierpnia 2009 - PC
Brain College: Magic Shop - 16 lipca 2009 - PC
Logic Machines - 12 czerwca 2009 - NDS
I Love Beauty: Hollywood Makeover - 19 maja 2009 - NDS
Battlestrike: Force of Resistance 2 - 20 marca 2009 - PC
Armed Forces Corp. - 27 lutego 2009 - PC
Art of Murder: Hunt for the Puppeteer - 13 lutego 2009 - PC
Chronicles of Mystery: Scorpio Ritual - 14 listopada 2008 - PC
The Royal Marines Commando - 14 listopada 2008 - PC
SAS: Secure Tomorrow - 15 września 2008 - PC
Code of Honor 2: Conspiracy Island - 19 sierpnia 2008 - PC
Operation Thunderstorm - 19 marca 2008 - PC
Terrorist Takedown 2 - 4 grudnia 2007 - PC
Art of Murder: FBI Confidential - 1 grudnia 2007 - PC
Sniper: Art of Victory - 29 listopada 2007 - PC
Battlestrike: Force of Resistance - 25 sierpnia 2007 - PC
The Hell in Vietnam - 26 kwietnia 2007 - PC
Redneck Kentucky and The Next Generation Chickens - 2 marca 2007 - PC
Code of Honor: The French Foreign Legion - 23 lutego 2007 - PC
Beauty Factory - 19 stycznia 2007 - PC
Terrorist Takedown: Covert Operations - 8 listopada 2006 - PC
Combat Wings: Battle of Britain - 28 września 2006 - PC
Wings of Honour: Battles of the Red Baron - 1 czerwca 2006 - PC
Terrorist Takedown: War In Colombia - 19 maja 2006 - PC
Combat Wings - 18 listopada 2005 - PC
Jetfighter 2015 - 30 sierpnia 2005 - PC
Battlestrike: The Siege - 30 czerwca 2005 - PC
Terrorist Takedown: Payback - 5 kwietnia 2005 - PC
Battlestrike: The Road to Berlin - 20 grudnia 2004 - PC
Terrorist Takedown - 13 września 2004 - PC
Project Freedom - 9 maja 2004 - PC
World War II: Pacific Heroes - 20 grudnia 2003 - PC
Chickenator - 15 września 2003 - PC
Wings of Honour - 6 września 2003 - PC
Smash up Derby - 4 kwietnia 2003 - PC
World of Mercenaries - Anulowana - PC
CI Games to istniejący od 2002 (pierwotnie pod nazwą City Interactive) polski producent, wydawca oraz dystrybutor gier wideo na komputery PC i konsole. Główna siedziba firmy mieści się w Warszawie. Założycielem, prezesem oraz głównym udziałowcem CI Games jest były szef firmy wydawniczej Lemon Interactive Marek Tymiński.
CI Games prowadzi działalność producenta gier. Na przestrzeni lat w skład CI Games wchodziły jednak również inne studia wspomagające, działające w Bydgoszczy, Katowicach, Poznaniu, Rzeszowie oraz rumuńskim Bukareszcie.
W początkowym okresie działalności (jako City Interactive) firma koncentrowała się na typowo niskobudżetowych produkcjach, wśród których prym wiodły pierwszoosobowe strzelanki o uproszczonej mechanice (np. rail-shootery) oraz zręcznościowe symulatory lotu. W późniejszych latach w jej portfolio pojawiły się także casualowe gry logiczne i przygodowe. Przełomem okazał się rok 2010 i sukces taktycznej strzelanki FPS Sniper: Ghost Warrior, który skłonił City Interactive do zmiany strategii biznesowej i skoncentrowania się na wysokobudżetowych produkcjach AAA. Najważniejszymi markami w dorobku obecnego CI Games pozostają Sniper: Ghost Warrior oraz inspirowany serią Dark Souls cykl RPG akcji Lords of the Fallen.
Od początku istnienia firmy City Interactive pełnił rolę wydawcy swoich gier, choć przytłaczająca część budżetowych produkcji studia ukazała się wyłącznie na terenie naszego kraju. Zgodnie z przyjętą początkowo strategią biznesową, gry City Interactive dostępne były w atrakcyjnych przedziałach cenowych (ok. 10-20 zł), zaś głównymi kanałami ich dystrybucji były kioski, saloniki prasowe oraz duże sieci handlowe. Oprócz premierowych wersji gier, firma oferowała też liczne pakiety (np. Best of Action, Modern War Pack, Flight Pack czy Action Pack), zawierające w jednym opakowaniu kilka gier zbliżonych gatunkowo.
Od roku 2012, kiedy to nastąpiła zmiana nazwy oraz strategii biznesowej firmy, CI Games odciął się od swojego dotychczasowego portfela wydawniczego, koncentrując się wyłącznie na nowych, wysokobudżetowych produkcjach własnych. Firma pozostaje światowym wydawcą swoich gier w wersjach cyfrowych, jednak fizyczne kopie niektórych z nich dystrybuowane są na świecie przez innych, liczących się wydawców, np. Bandai Namco Entertainment.
Do roku 2007 City Interactive nie zajmował się wydawaniem gier opracowywanych przez deweloperów zewnętrznych – czyniła to spółka zależna Onimedia sp. z o.o. (znana szerzej pod nazwą handlową OniGames). Po jej likwidacji i włączeniu w struktury firmy macierzystej, City Interactive rozpoczął na terenie naszego kraju również dystrybucję gier innych wydawców. Podobnie jak w wypadku produkcji własnych, lwią część portfela wydawniczego firmy stanowiły oferowane w atrakcyjnych cenach produkcje budżetowe i casualowe, w tym liczne gry z gatunku symulatorów. Wśród nich znalazło się jednak i miejsce dla nieco bardziej znanych tytułów (również niezależnych), do których zaliczyć można takie produkcje, jak 18 Wheels of Steel: Extreme Trucker 2, Braid, Dark Sector, Obsure II, Piła, Simon the Sorcerer 4, The Whispered World, World of Goo, Zombie Driver HD oraz serie Angry Birds, Black Mirror, Crash Time, Sherlock Holmes czy SBK / Superbikes.
Firma City Interactive powstała w roku 2002 z połączenia firmy wydawniczej Lemon Interactive (znanej pierwotnie jako CODA) oraz dwóch studiów deweloperskich: Tatanka i We Open Eyes, które rozpoczynały swą karierę jako niezależne demogrupy. Od początku działalności firma skupiła się zarówno na samodzielnej produkcji gier, jak i działalności wydawniczej. Ta prowadzona była niejako dwutorowo. Pod marką City Interactive wydawane były bowiem wyłącznie gry opracowane przez wewnętrzne studia firmy. Wydawaniem i dystrybucją gier przygotowywanych przez deweloperów zewnętrznych (również zagranicznych) zajęła się zaś spółka-córka City Interactive, czyli Onimedia sp. z o.o. (znana szerzej pod nazwą handlową OniGames).
W obu ww. aspektach działalności City Interactive koncentrował się na tytułach niskobudżetowych, łączących w sobie przyzwoitą jakość wykonania z atrakcyjną ceną. Gry produkowane i wydawane przez firmę były zaś szeroko dostępne nie tylko w sklepach branżowych, ale głównie w kioskach, salonikach prasowych czy dużych sieciach handlowych. Pierwszą samodzielną produkcją City Interactive była wydana w kwietniu 2003 roku wyścigowa gra akcji Smash up Derby. W latach 2004-2011 firma wprowadziła na polski rynek kilka niskobudżetowych marek, wśród których największą popularnością cieszyły się: serie pierwszoosobowych strzelanek Terrorist Takedown, Code of Honor oraz Battlestrike, zręcznościowo-symulacyjne Wings of Honour i Combat Wings, a także casualowe serie przygodowe Art Of Murder oraz Chronicles of Mystery.
W lutym 2007 roku City Interactive przejął rzeszowskie studio deweloperskie Detalion, którego współwłaściciele – Robert Ożóg oraz Łukasz Pisarek – stanęli na czele nowego oddziału firmy w tym właśnie mieście. Niedługo później City Interactive zmienił formę prawną, przekształcając się ze spółki z o.o. w spółkę akcyjną, by w listopadzie zadebiutować na Warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Wraz z nim zlikwidowana została firma zależna Onimedia i odtąd wszystkie dystrybuowane przez firmę gry wydawane były pod marką City Interactive. Przyjęta przez firmę strategia rozwoju, polegająca na stopniowym budowaniu swej renomy na produkcjach niskobudżetowych, okazała się niezwykle skuteczna i zapewniła City Interactive stabilną sytuację finansową, pozwalając na systematyczny rozwój firmy. Dzięki niemu, w roku 2008 firma przejęła kolejnego zewnętrznego dewelopera – Fresh Chicken Studio, a w kolejnych latach otworzyła dwa nowe oddziały: w Poznaniu (2009) i Bydgoszczy (2010). W tym samym czasie powstały też lokalne biura City Interactive w Kanadzie, Niemczech, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych. W latach 2007-08 funkcjonowało również biuro firmy w Ameryce Południowej (Peru), lecz po roku działalności zostało ono zamknięte.
Prawdziwym przełomem dla City Interactive okazał się rok 2010, kiedy to ukazała się taktyczna gra akcji Sniper: Ghost Warrior, będąca pierwszą produkcją firmy wydaną na świecie nie tylko na komputerach PC, ale także na konsolach firm Microsoft i Sony. Spory sukces komercyjny tytułu przyczynił się do zmiany strategii biznesowej City Interactive, który od tego momentu postanowił skoncentrować się na wysokobudżetowych produkcjach AAA. W ich tworzeniu pomóc miał zaś utworzony latem 2011 roku nowy oddział firmy o nazwie City Interactive Studio S.r.l. w stolicy Rumunii, Bukareszcie. W kolejnych latach nastąpił zaś planowany odwrót z rynku gier casualowych – ostatnią tego typu produkcją był zręcznościowy symulator lotniczy Dogfight 1942 (2012), planowany pierwotnie jako trzecia odsłona cyklu Combat Wings. Niedługo po wydaniu gry likwidacji uległo też odpowiedzialne za nią katowickie studio City Interactive.
W 2012 roku City Interactive ogłosił, że zmienia swą dotychczasową nazwę na CI Games, co w pewnym sensie oznaczać miało odcięcie się od dotychczasowych dokonań na rynku gier budżetowych i przyczynić się do lepszego postrzegania firmy na rynku międzynarodowym. W marcu kolejnego roku ukazała się gra Sniper: Ghost Warrior 2, zaś jesienią CI Games zaprezentował światu utrzymaną w klimatach science fiction strzelaninę Alien Rage. Znacznie słabsze niż pierwotnie oczekiwano wyniki sprzedaży obu gier przyczyniły się do tego, że firma popadła w przejściowe kłopoty finansowe, których konsekwencją było m.in. zamknięcie w listopadzie 2013 roku rumuńskiego studia CI Games. Sytuacji nie poprawiła też ambitna, bo rozgrywająca się w realiach powstania warszawskiego strzelanina FPS Enemy Front, która, po debiucie w czerwcu kolejnego roku, okazała się komercyjną klapą.
Na szczęście w międzyczasie firma pozyskała do współpracy współtwórcę dwóch pierwszych odsłon serii Wiedźmin, Tomasza Gopa, i pod koniec października 2014 roku ukończyła wspólnie z niemieckim studiem Deck 13 Interactive trzecioosobowe RPG akcji Lords of the Fallen. Gra wydana na świecie przez uznaną japońską firmę Bandai Namco Entertainment okazała się sporym sukcesem rodzimego dewelopera. Mimo to tuż po debiucie oficjalnego rozszerzenia Ancient Labirynth niezadowolone z efektów prac CI Games rozwiązało umowę z Deck 13 Interactive, co stało się przyczyną wielomiesięcznego sporu o prawa do marki. Konflikt zakończył się zawarciem ugody w lutym 2016 roku i oświadczeniem, że obie firmy widzą możliwość dalszej współpracy w przyszłości.
W lipcu 2015 roku, z powodu odmiennych wizji dalszego rozwoju marki, CI Games opuścił producent wykonawczy Lords of the Fallen, Tomasz Gop. Po kilku miesiącach współpracy z Techlandem, twórca powrócił jednak do firmy, aby już jako game designer skoncentrować się na kontynuacji wspomnianego RPG akcji. W kwietniu 2017 roku zadebiutowała zaś trzecia odsłona serii Sniper: Ghost Warrior, która dzięki dwóm pierwszym częściom cyklu wywalczyła sobie czołową pozycję rynkową w gatunku gier snajperskich, rywalizując na tym polu praktycznie tylko ze słynną serią Sniper Elite studia Rebellion. Niestety tytuł nie odniósł sukcesu artystycznego, a jego pierwsze wyniki sprzedaży pozostawiały sporo do życzenia. Doprowadziło to do szeroko zakrojonej restrukturyzacji w CI Games.
Pod koniec czerwca 2017 roku firma poinformowała, że zamierza powrócić do tworzenia gier z niższym budżetem. Poza tym zwolniono Tomasza Gopa (który niedługo później znalazł zatrudnienie w gliwickim Destructive Creations), a opracowanie Lords of the Fallen 2 powierzono zewnętrznemu zespołowi. Choć ostatecznie Sniper: Ghost Warrior 3 zdołał przekroczyć barierę miliona sprzedanych egzemplarzy, nie uchroniło to wewnętrznego studia deweloperskiego CI Games przed znaczącą redukcją zatrudnienia, o której dowiedzieliśmy się w lutym 2018 roku.
Sierpień przyniósł natomiast wieści o tym, że stworzeniem Lords of the Fallen 2 zajmie się zespół Defiant Studios. Nowa ekipa miała rozpocząć pracę od zera, jednak w po kilku miesiącach (a dokładnie – w maju 2019 roku) CI Games wypowiedziało jej umowę o współpracy, by samodzielnie zająć się dokończeniem tego projektu.
W międzyczasie, bo 16 sierpnia 2018 roku, zapowiedziano grę Sniper: Ghost Warrior Contracts. Twórcy zrezygnowali z otwartego świata na rzecz mniejszych map o „sandboksowej” strukturze. Mniejsza skala projektu pozwoliła deweloperom pochylić się nad szczegółami i wyeliminować większą liczbę potencjalnych problemów. W rezultacie premierze tego tytułu na komputerach osobistych i konsolach, która odbyła się 22 listopada 2019 roku, towarzyszyły pozytywne recenzje.
W styczniu 2020 roku firma CI Games poinformowała o dobrych wynikach sprzedaży gry Sniper: Ghost Warrior Contracts, plasujących się na poziomie 250 tysięcy sztuk. W kwietniu studio pochwaliło się natomiast podwojeniem tej wartości, a także przychodami wygenerowanymi przez ten tytuł na poziomie około 39 milionów złotych. Nic zatem dziwnego, że już w czerwcu 2020 roku zapowiedziano drugą część podserii Contracts, która pierwszego teasera doczekała się w połowie września.
Sniper: Ghost Warrior Contracts 2 zadebiutował na komputerach osobistych oraz konsolach ósmej i dziewiątej generacji w czerwcu 2021 roku. Pozycja zaliczyła świetny start, odnotowując lepsze wyniki sprzedaży i generując wyższe przychody niż jej poprzedniczka w analogicznym okresie po premierze.
Na początku września, a więc po niecałych dwóch miesiącach od debiutu, CI Games pochwaliło się zwrotem inwestycji w projekt; 560 tysięcy sprzedanych egzemplarzy gry przełożyło się na 30 milionów złotych przychodu. W maju 2022 roku poinformowano, że produkcja trafiła w ręce ponad miliona graczy. W świetle wyżej opisanych sukcesów, nikogo nie dziwiła oferta pracy opublikowana przez CI Games pod koniec maja 2022 roku. Wynikało z niej, że deweloperzy pracując nad kolejną odsłoną swojego flagowego cyklu.
Co zaś tyczy się problematycznego Lords of the Fallen 2 – we wrześniu CI Games poinformowało o utworzeniu nowego studia o nazwie Hexworks, które miało zająć się stworzeniem tej produkcji. Ekipa była podzielona na dwa zespoły (z Bukaresztu i Barcelony); co ciekawe, niektórzy tworzący ją deweloperzy mieli pracować nad tym projektem już od 2014 roku.
Pierwszy teaser trailer tego projektu został zaprezentowany światu na targach gamescom 2022. Jak się wówczas okazało, autorzy zrezygnowali ze stworzenia kontynuacji na rzecz pełnoprawnego rebootu serii, wprowadzając przy tym szereg zmian w mechanice. Zapowiedź The Lords of the Fallen, bo takie miano nosił ów projekt, doczekała się bardzo ciepłego przyjęcia.
Na przestrzeni kolejnych miesięcy na światło dzienne wychodziły kolejne materiały z tej produkcji. Co ciekawe, w międzyczasie zmieniła ona tytuł i ostatecznie ukazała się jako Lords of the Fallen.
Omawiana pozycja zadebiutowała na komputerach osobistych, PlayStation 5 oraz Xboksach Series X/S w październiku 2023 roku. Gracze przyjęli ją dość chłodno, o czym świadczyły „mieszane” recenzje na platformie Steam. Branżowe media były dla niej bardziej łaskawe – według serwisu Metacritic, średnia przyznanych jej ocen mieściła się w przedziale 71-75/100 (w zależności od platformy).
Wśród narzekań przebijały się głosy o problemach technicznych; co ciekawe, niedługo po premierze tego tytułu światło dzienne ujrzały nieoficjalne doniesienia, zgodnie z którymi owe bolączki miały być spowodowane pospieszną przesiadką na technologię Unreal Engine 5. Niemniej, twórcy ze studia Hexworks szybko zabrali się za łatanie swojego dzieła.
Giełda zareagowała na to wszystko nerwowo, czego owocem był spadek wartości akcji CI Games o blisko 1/4. Kilka dni później opublikowano jednak oficjalne wyniki sprzedaży, które prezentowały się co najmniej dobrze. Zgodnie z udostępnionymi przez wydawcę danymi, w ciągu pierwszego tygodnia od debiutu gra znalazła ponad milion nabywców. Praca nad łatkami i dodatkową zawartością do Lords of the Fallen odniosła pozytywny skutek, a samo CI Games najwyraźniej spoglądało na przyszłość marki z optymizmem.
W styczniu 2024 roku dowiedzieliśmy się, że pod skrzydłami CI Games powstają cztery nowe tytuły. Mowa o Project 3, czyli kolejnym dziele studia Hexworks, a zarazem następcy Lords of the Fallen, prawdopodobnie mającym nosić miano Death of the Fallen; grze survivalowej z otwartym światem i elementami horroru, noszącej roboczą nazwę Project Survive; następnej pozycji spod szyldu Sniper: Ghost Warrior, o kodowej nazwie Project Sniper Ghost Warrior Next; a także o multiplayerowej strzelance roboczo nazwanej Project Scorpio. Pieczę nad wyżej wymienionymi projektami, za wyjątkiem Death of the Fallen, powierzono zespołowi Underdog Studios, a każdy z nich miał korzystać z technologii Unreal Engine 5.
Niestety niedługo po tym, jak powyższe rewelacje ujrzały światło dzienne, gruchnęła wiadomość o zwolnieniu przez CI Games około 10 procent pracowników. Jak oficjalnie informował Marek Tymiński, powodem takiego stanu rzeczy była chęć zachowania „siły i stabilności biznesowej”.
W kwietniu pojawiły się jednak bardziej optymistyczne wieści z obozu CI Games, bowiem spółka pochwaliła się przychodami za 2023 rok na poziomie 60 mln dolarów netto, co stanowiło 400-procentowy wzrost względem 2023 roku. Co ciekawe, 83 procent tej kwoty stanowiły przychody wygenerowane przez grę Lords of the Fallen. W maju natomiast obwieszczono, że w 2024 roku gry Lords of the Fallen oraz Sniper: Ghost Warrior - Contracts 2 trafią do abonamentu Xbox Game Pass. Jeszcze w tym samym miesiącu subskrybenci mogli sprawdzić pierwszą z wymienionych pozycji.
Jednocześnie CI Games wypuściło obszerną aktualizację do Lords of the Fallen, wprowadzającą do niej dwa nowe tryby. Na tym nie kończyły się dobre wieści dla fanów tej serii, bowiem w połowie czerwca polska firma ogłosiła, że cykl doczeka się trzeciej odsłony. Nienazwana jeszcze wówczas produkcja zmierzała na komputery osobiste, PlayStation 5 oraz Xboksy Series X/S, a do sprzedaży miała trafić w 2026 roku. Co ciekawe, wydanie wersji na komputery osobiste wzięła na siebie firma Epic Games, toteż tytuł miał być dostępny na PC wyłącznie na platformie Epic Games Store.
Lista wszystkich nadciągających gier które wyda CI Games / City Interactive.
Lords of the Fallen 2 - 2026 - PC, PS5, XSX
Lista wszystkich gier wydanych przez CI Games / City Interactive.
Lords of the Fallen - 13 października 2023 - PC, PS5, XSX
Sniper: Ghost Warrior Contracts 2 - 4 czerwca 2021 - PC, PS4, XONE, PS5, XSX
Sniper: Ghost Warrior Contracts - 22 listopada 2019 - PC, XONE, PS4
Sniper: Ghost Warrior 3 - The Sabotage - 5 września 2017 - PC, PS4, XONE
Sniper: Ghost Warrior 3 - 25 kwietnia 2017 - PC, PS4, XONE
Lords of the Fallen (2017) - 6 lutego 2017 - AND, iOS
Enemy Front - 10 czerwca 2014 - PC, X360, PS3
Alien Rage - 24 września 2013 - PC, X360, PS3
Sniper: Ghost Warrior 2 - 12 marca 2013 - PC, X360, PS3, WiiU
Dogfight 1942 - 5 września 2012 - PC, X360, PS3, Wii
Jewels of the Ages - 1 czerwca 2011 - NDS
Murder in Venice - 16 maja 2011 - NDS
Sezon na polowanie - 14 marca 2011 - PC
Art of Murder: Deadly Secrets - 28 stycznia 2011 - PC
Chronicles of Mystery: Secrets of the Lost Kingdom - 28 stycznia 2011 - PC
Dangerous Safari - 31 października 2010 - PC
Art of Murder: The Secret Files - 22 października 2010 - PC
Chronicles of Mystery: The Legend of the Sacred Treasure - 22 października 2010 - PC
Vampire Moon: The Mystery of the Hidden Sun - 5 października 2010 - NDS
Crime Lab: Body of Evidence - 1 października 2010 - NDS
Jade Rousseau: The Fall of Sant’ Antonio - 14 września 2010 - PC
Jewels of the Tropical Lost Island - 31 sierpnia 2010 - NDS
Planet Horse - 15 lipca 2010 - PC
Sniper: Ghost Warrior - 24 czerwca 2010 - PS3, X360, PC
Farm Frenzy: Animal Country - 1 czerwca 2010 - NDS
Robin Hood: The Secrets of Sherwood Forest - 1 czerwca 2010 - PC
Terrorist Takedown 3 - 4 maja 2010 - PC
Heat Wave - 30 kwietnia 2010 - PC
Combat Zone: Special Forces - 15 marca 2010 - PC
Alcatraz: In the Harm's Way - 26 lutego 2010 - PC
Art of Murder: Cards of Destiny - 23 lutego 2010 - PC
Redneck Chicken Riot - 12 lutego 2010 - Wii
Wolfschanze 2 - 25 listopada 2009 - PC
Chronicles of Mystery: The Tree of Life - 3 listopada 2009 - PC, NDS
Chronicles of Mystery: Curse of the Ancient Temple - 16 października 2009 - NDS
Code of Honor 3: Desperate Measures - 21 sierpnia 2009 - PC
Brain College: Magic Shop - 16 lipca 2009 - PC
Logic Machines - 12 czerwca 2009 - NDS
Aquatica: The Sunken City - 1 czerwca 2009 - PC
Sushi Academy - 29 maja 2009 - NDS
I Love Beauty: Hollywood Makeover - 19 maja 2009 - NDS
Battlestrike: Force of Resistance 2 - 20 marca 2009 - PC
Tropical Lost Island - 4 marca 2009 - PC
Armed Forces Corp. - 27 lutego 2009 - PC
Art of Murder: Hunt for the Puppeteer - 13 lutego 2009 - PC
Chronicles of Mystery: Scorpio Ritual - 14 listopada 2008 - PC
The Royal Marines Commando - 14 listopada 2008 - PC
Motorm4x: Offroad Extreme - 30 września 2008 - PC
SAS: Secure Tomorrow - 15 września 2008 - PC
Code of Honor 2: Conspiracy Island - 19 sierpnia 2008 - PC
Operation Thunderstorm - 19 marca 2008 - PC
Terrorist Takedown 2 - 4 grudnia 2007 - PC
Art of Murder: FBI Confidential - 1 grudnia 2007 - PC
Sniper: Art of Victory - 29 listopada 2007 - PC
Tank Combat - 5 listopada 2007 - PC
Battlestrike: Force of Resistance - 25 sierpnia 2007 - PC
The Hell in Vietnam - 26 kwietnia 2007 - PC
Redneck Kentucky and The Next Generation Chickens - 2 marca 2007 - PC
Code of Honor: The French Foreign Legion - 23 lutego 2007 - PC
Beauty Factory - 19 stycznia 2007 - PC
Combat Wings: Battle of Britain - 28 września 2006 - PC
Terrorist Takedown: War In Colombia - 19 maja 2006 - PC
Kurcze Pieczone 2: Daj mu wycisk - 31 marca 2006 - PC
Terrorist Takedown: Payback - 5 kwietnia 2005 - PC
Terrorist Takedown - 13 września 2004 - PC
World War II: Pacific Heroes - 20 grudnia 2003 - PC
Chickenator - 15 września 2003 - PC
Twórcy Lords of the Fallen 2 potwierdzili, że gameplay trailer z gry zobaczymy jeszcze w tym roku. Ujawniono też istotną nowość, która uprzyjemni rozgrywkę.
gry
Marcin Bukowski
27 października 2025 10:30
Z okazji drugich urodzin Lords of the Fallen udostępniono jej posiadaczom miecz z kontynuacji, a także aktualizację wprowadzającą zmiany w mechanice, w tym jedną znaczącą. Poza tym przygotowano konkurs społecznościowy.
gry
Krystian Pieniążek
14 października 2025 07:05
Porównania z FromSoftware są nieuniknione, ale twórcy Lords of the Fallen 2 chcą stworzyć prawdziwy sequel i coś więcej niż tylko klona Dark Souls.
gry
Jakub Błażewicz
20 sierpnia 2025 13:25
Firma CI Games i studio Hexworks pracują nad Lords of the Fallen 2. Produkcja doczekała się pierwszego zwiastuna, który mogliśmy obejrzeć podczas gamescom 2025 Opening Night Live.
gry
Krystian Pieniążek
19 sierpnia 2025 20:20
Poznaliśmy rozwiązanie jednej z największych zagadek zaplanowanych na gamescom 2025. Jesteśmy o krok od szerokiego pokazu kontynuacji Lords of the Fallen.
gry
Piotr Doroń
19 sierpnia 2025 08:25
Firma CI Games na stałe obniżyła cenę Lords of the Fallen o ponad połowę. Mroczne RPG akcji otrzymało spory patch.
gry
Zuzanna Domeradzka
2 sierpnia 2025 12:06
Aktualizacja 2.0 i atrakcyjna promocja na Steamie mocno przysłużyły się grze Lords of the Fallen. Projekt wciąż nie zaczął jednak przynosić zysków.
gry
Adrian Werner
25 kwietnia 2025 10:15
Lords of the Fallen 2.0 jest już dostępne. Wielka aktualizacja z pełnoprawnym co-opem, darmowym dostępem dla znajomego i ulepszoną walką stanowi „wydanie ostateczne” soulslike’a.
gry
Michał Harat
17 kwietnia 2025 17:00
Duża aktualizacja 2.0 Lords of the Fallen ukaże się w tym tygodniu. Do RPG akcji zmierzają istotne zmiany w trybie wieloosobowym.
gry
Zuzanna Domeradzka
14 kwietnia 2025 21:26
Firma CI Games i studio Hexworks nie powiedziały jeszcze ostatniego słowa w kwestii Lords of the Fallen. Ogłoszono plany dalszego rozwoju RPG-a akcji wydanego w 2023 roku.
gry
Kamil Kleszyk
11 stycznia 2025 09:38