Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikAkcjiPCX360PS3
Okładka Enemy Front (PC)

Enemy Front

Osadzona w realiach II wojny światowej pierwszoosobowa strzelanina (FPS), wyprodukowana przez studia deweloperskie firmy CI Games w Rzeszowie i Londynie.

Akcji | FPP | II wojna światowa | FPS | multiplayer | polskie | strzelanki

Enemy Front to kolejna strzelanina FPP rozgrywająca się w czasach II wojny światowej, przy czym tym razem skupiono się głównie na ukazaniu Powstania Warszawskiego, w czasie którego rozgrywa się znaczna część produkcji. Tytuł został stworzony przez rzeszowski i londyński oddział firmy City Interactive, która wsławiła się przede wszystkim za sprawą serii Sniper: Ghost Warrior. Przez kilkanaście miesięcy (od listopada 2010 do października 2012 roku) w pracach nad grą pomagał słynny deweloper Stuart Black, odpowiedzialny m.in. za efektowną strzelaninę o nazwie Black, jednak w wyniku odmiennych wizji produkcji zrezygnowano z jego usług.

Gracz wciela się w Roberta Hawkinsa – amerykańskiego korespondenta wojennego, który przybył do pogrążonej w wojnie Europy, by relacjonować wszystkie wydarzenia. Priorytety Hawkinsa szybko jednak uległy zmianie, kiedy na własne oczy ujrzał on okrucieństwo hitlerowców, w związku z czym postanowił dołączyć do ruchu oporu. Akcja Enemy Front rozgrywa się w czasie Powstania Warszawskiego, ale twórcy wykorzystali wspomnienia głównego bohatera, do ukazania walki także w innych krajach, w tym w Norwegii, Francji czy Niemczech.

Rozgrywka nie wyróżnia się niczym szczególnym od reszty FPS-ów, nawiązując do klasyków gatunku, jak Medal of Honor i Call of Duty. Tytuł stawia przed graczem szereg zadań - od obrony kościoła przy użyciu CKM-u, przez ostrzeliwanie wrogów z karabinu snajperskiego, aż po misje mające nieco bardziej otwarty charakter. Podczas takich etapów gracz samemu może decydować w jaki sposób wypełni zadanie. Możliwe jest więc zaatakowanie przeciwników bezpośrednio, jednak równie dobrze można eliminować poszczególnych żołnierzy po cichu, albo wykorzystując różne formy sabotażu (np. bomby z czasowym zapalnikiem, wybuchające beczki, itd.).

Enemy Front powstało w oparciu o technologię CryEngine 3, znaną m.in. z serii Crysis. Tytuł nie wygląda jednak tak pięknie jak niemiecka strzelanka, gdyż powstał głównie z myślą o konsolach Xbox 360 i PlayStation 3. Mimo wszystko gra ma swoje momenty, w tym etapy „leśne” oraz ogarniętą powstaniem Warszawę, którą starano się jak najwierniej odwzorować.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single player  

Nośnik: 1 DVD

Ocena gry 7,3 / 10 na podstawie 2540 ocen czytelników.

Oczekiwania czytelników przed premierą gry: 9,4 / 10 na podstawie 1625 głosów czytelników.

Cena gry w dniu premiery: 69,90 PLN

Klasyfikacja PEGI Enemy Front

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry. W grze jest używany wulgarny język. Gra zawiera elementy przemocy. Gra, która pozwala łączyć się z innymi osobami poprzez Internet.

Wymagania sprzętowe Enemy Front

PC Windows

Rekomendowane: Core i5 2 GHz, 3 GB RAM, karta grafiki 512 MB (GeForce 8800 GT lub lepsza), 10 GB HDD, Windows XP(SP3)/Vista/7/8

Recenzja gry Enemy Front - II wojna światowa w polskim wydaniu

Recenzja 16 czerwca 2014, 12:00

Enemy Front z grą Crytek miała łączyć także oprawa graficzna, oparta na imponującym CryEngine. Deweloperzy już przy Sniper: Ghost Warrior 2 mocno przecenili swoje umiejętności w opanowaniu tego narzędzia. Dwa lata później silnik nadal stanowi dla nich nie lada wyzwanie – gra oferuje doznania wizualne godne raczej 2006 roku, z kanciastym terenem, słabo ociosanymi modelami postaci i niską szczegółowością obiektów. Zdarza się tu kilka ładniejszych widoków, głównie za sprawą oświetlenia i efektów cząsteczkowych, ale pod wieloma względami Enemy Front wygląda gorzej niż wspomniany Medal of Honor: Airborne z 2007 roku, a zachowuje się jak kapryśny Crysis 3. Niestety, przy tym poziomie grafiki optymalizacja produktu jest całkowicie nie do przyjęcia. Wartości klatek na sekundę skaczą jak szalone – od pełnej płynności na francuskiej wsi (horyzont zbudowany z dwuwymiarowej bitmapy robi swoje) po dramatyczne spadki w zakurzonych pomieszczeniach.

PC
X360
PS3