Braid to dwuwymiarowa platformówka, wyróżniająca się za sprawą możliwości zaawansowanej manipulacji czasem. Produkt ten stanowi debiutancki projekt studia developerskiego Number None Inc.
Gracz wciela się w postać młodego chłopaka i zajmuje się przemierzaniem przygotowanych przez producentów plansz. Poziomy skonstruowano w klasyczny dla dwuwymiarowych zręcznościówek sposób. Należy więc przeskakiwać na wyżej położone platformy, zbierać elementy układanek, likwidować przeciwników, jak również unikać pułapek w postaci ognia czy wystających z ziemi kolców.
Główną atrakcją gry jest możliwość manipulacji upływem czasu. Każdy z odwiedzanych przez głównego bohatera świątów rządzi się pod tym względem nieco innymi zasadami. Najbardziej klasyczny sposób przeprowadzania zmian polega na cofaniu czynności, które miały już miejsce. Pozwala to graczowi przywrócić sterowaną postać do życia czy powtórzyć nieudany skok. Co ciekawe, cofnięcie nie musi obejmować krótkiego okresu czasu. Gracz w zależności od własnych upodobań może wrócić nawet do początkowej strefy danego poziomu.
Innowacje związane z podróżami w czasie obejmują między innymi wchodzenie w interakcję z magicznymi przedmiotami, na które zmiany te nie mają żadnego wpływu. Gracz musi umiejętnie wykorzystywać te obiekty celem pomyślnego rozwiązania przedstawionych zagadek. Warto też wspomnieć o regionach, w których pozostawanie w bezruchu automatycznie zatrzymuje też upływ czasu, czy lokacjach, gdzie możliwe staje się równoległe przebywanie w dwóch różnych wymiarach.
Oprawa wizualna Braid prezentuje stosunkowo wysoki poziom wykonania. Na szczególną uwagę zasługuje otoczenie, które sprawia wrażenie namalowanego techniką określaną mianem akwareli.
Autor opisu gry: Jacek Hałas
Platformy:
Xbox 360 6 sierpnia 2008
PC Windows 10 kwietnia 2009
PlayStation 3 12 listopada 2009
Producent: Thekla, Inc.
15 września 2021
Kiedyś granie z nosem w solucji było normą. Dziś gry stały się dużo łatwiejsze. Wciąż jednak powstają tytuły, które są sporym wyzwaniem, a poradniki do nich są chętnie wyszukiwanym hasłem w sieci. Oto 10 takich tytułów – i starych, i nowych.
21 listopada 2020
Czasem słaba gra z taką sobie fabułą nagle staje się najbardziej niesamowitym dziełem, w jakie ostatnio graliśmy. Wszystko może zmienić niezwykłe zakończenie opowiadanej historii. Oto 10 tych najbardziej szokujących!
9 stycznia 2018
Nie każdy hit wymaga ogromnego budżetu, najnowszych technologii i setek pracowników. Często gry wybitne to te tworzone przez niewielkie, niezależne zespoły, czasami zaś to efekt geniuszu i zaangażowania jednego dewelopera z przełomową wizją.
31 lipca 2009
Zapraszamy do przeczytania drugiej części naszego cyklu artykułów, traktującego o ciekawych grach typu "casual". Przed Wami kilka kolejnych interesujących gier z oferty systemu Steam.
Braid: Anniversary Edition znalazło nabywców, ale nie tylu, by zagwarantować przyszłość studia Thekla.
gry
Jakub Błażewicz
1 sierpnia 2024
Zapowiedziano Braid Anniversary Edition. Remaster wprowadzi sporo nowości i będzie nie lada gratką dla fanów jednej z najlepszych gier indie.
gry
Adam Adamczyk
10 listopada 2023
Z okazji pierwszej rocznicy wydania Super Meat Boy'a na serwisie Steam pojawił się pakiet Super Meatboy Anniversary Pack, który oferuje graczom spory zestaw gier niezależnych.
gry
Mateusz Kądziołka
18 listopada 2011
Na kilkanaście godzin przed planowym zakończeniem akcji, pakiet Humble Indie Bundle 3 zakupiło blisko 350 tysięcy osób za łączną kwotę przekraczającą 2 miliony dolarów.
gry
Marek Oramus
9 sierpnia 2011
Pakiet sześciu gier sprzedawanych w ramach charytatywnej akcji Humble Indie Bundle #3 rozszerzył się o kolejne pięć tytułów. Aby otrzymać dodatkowe gry wystarczy kupić paczkę za cenę wyższą od dotychczasowej średniej.
gry
Przemysław Bartula
4 sierpnia 2011
Akcja Humble Indie Bundle #2 dobiegła końca. Promocyjny zestaw pięciu niezależnych gier przyniósł dochód rzędu 1.8 mln dolarów. Część pieniędzy z tej kwoty zostanie przeznaczona na cele charytatywne.
gry
Daniel Kazek
28 grudnia 2010
Mając w pamięci sukces pierwszej edycji akcji Humble Indie Bundle, można było spodziewać się, że również jej druga odsłona będzie się cieszyć wielką popularnością. Wszyscy lubimy przecież wspierać organizacje charytatywne. Rezultat osiągnięty w pierwszym dniu trwania promocji przerósł jednak oczekiwania wszystkich zainteresowanych osób.
pozostałe
Piotr Doroń
16 grudnia 2010
Wiosną tego roku niezależni twórcy przeprowadzili akcję Humble Indie Bundle, w ramach której mogliśmy kupić zestaw gier za taką cenę, jaką sami uznaliśmy za stosowną. Przedsięwzięcie okazało się niemałym sukcesem, więc teraz nadszedł czas na drugą jego odsłonę.
gry
Adrian Werner
15 grudnia 2010
Ostatnie dni wakacji przyniosły premierę najbardziej oczekiwanej gry akcji tego roku – Mafii II. Produkcja zespołu 2K Czech trafiła do sklepów w piątek. Prócz niej na polskim rynku ukazało się też kilka przygodówek – wśród nich wysoko oceniona produkcja z cyklu Runaway. Szczegółowe zestawienie tytułów, które trafiły na rynek w ubiegłym tygodniu, prezentujemy poniżej.
gry
Marek Grochowski
30 sierpnia 2010
W Polsce wciąż jest wielu graczy, którzy nie są w stanie (z różnych powodów) korzystać z dobrodziejstw dystrybucji elektronicznej. I często wylewają żale, że nie mogą cieszyć się doskonałymi produkcjami niezależnymi dostępnymi tylko tą drogą. Na szczęście – do czasu.
gry
Filip Grabski
26 lipca 2010
Popularne pliki do pobrania do gry Braid.
demo Braid - - 10 kwietnia 2009
trainer Braid - +6 Steam Trainer - 6 sierpnia 2009
trainer Braid - +6 Retail Trainer - 30 lipca 2009
trainer Braid - +4 Trainer - 17 kwietnia 2009
gra Braid - AlterEgo: DreamWalker - 11 grudnia 2021
gra Braid - Chrono Disfunglement v.3.6 - 4 grudnia 2021
Wymagania sprzętowe gry Braid:
PC / Windows
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Pentium 4 1.4 GHz, 1 GB RAM, karta grafiki 256 MB (GeForce 6800 lub lepsza), 200 MB HDD, Windows XP/Vista/7.
Xbox 360
Wspiera:
Xbox Live
PlayStation 3
Wspiera:
PlayStation Network
Średnie Oceny:
Średnia z 2063 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"Bardzo pozytywne"
Średnia z 6819 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
1up
Ekspert
2019.11.25
Braid to szalenie abstrakcyjna platformówka. Plusy... Absolutnie genialne, rozwalające mózg łamigłówki. Muszę przyznać, że te zawiłe rebusy często dawały mi w kość i potrafiły zatrzymać na dłuższą rozkminę. Za to satysfakcja z własnoręcznie rozwiązanej zagadki jest ogromna Prawdziwie baśniowe levele o ciekawej i nieraz skomplikowanej konstrukcji zachwycają pomysłowością. Do każdego etapu trzeba podejść z głową oraz myśleć czasem bardzo nieszablonowo. W dodatku każdy świat rządzi się własnymi prawami, jeśli chodzi o kontrolowanie czwartego wymiaru. Tutaj nie można nie wspomnieć o fantastycznym operowaniu dźwiękiem podczas cofania czasu. Ach, no i ta kojąca zmysły muzyka – poezja. Atmosfera gry jest taka odprężająca, idealna dla marzycieli. Sprzyja temu ciekawa oprawa artystyczna – pejzaże są niczym malowane akwarelą. Braid cenię także za prostotę. Produkcja jest idealna na krótkie posiedzenie między dużymi tytułami, bo szybko można przejść do zabawy, trochę pogłówkować i zawsze wrócić później w razie braku pomysłu. Bardzo odpowiada mi zastosowana tu mechanika. Pomaga w tym konstrukcja światów. Nie musimy się martwić o zapisywanie stanu gry, gdyż struktura plansz zakłada, że każdy poziom jest zawsze dostępny, można go po prostu przebiec lub przy odrobinie pomyślunku szczęśliwie ukończyć. Minusy... Kłopoty zaczynają się, gdy nie odkryjemy konkretnego działania wstrzymywania czasu. Brakowało mi troszkę podpowiedzi, toteż nie obyło się bez poradnika. Nieco denerwujące były sekcje zręcznościowe, których na szczęście jest mało. Szkoda, że nie pokuszono się o zgłębienie fabuły, bo miała potencjał, a okazuje się jedynie szczątkowa. Mimo wszystko, wrażenia jak najbardziej pozytywne. Moja ocena – 8.0/10
xKoweKx [stalker.pl]
Ekspert
2023.10.02
Karol Laska
GRYOnline.pl Team
2021.04.23
Harry M
Ekspert
2016.08.18
Maciej Kowalczyk
GRYOnline.pl Team
2016.05.06
zanonimizowany669467 Konsul
Gra całkiem całkiem ale mnie nie wciągnęła na tyle abym chciał ją ukończyć, nużąca oprawa zwłaszcza audio. Gry tego typu nie przyciągają mnie na więcej niż na 1-2 uruchomienia.
1up Pretorianin
Braid to szalenie abstrakcyjna platformówka. Plusy... Absolutnie genialne, rozwalające mózg łamigłówki. Muszę przyznać, że te zawiłe rebusy często dawały mi w kość i potrafiły zatrzymać na dłuższą rozkminę. Za to satysfakcja z własnoręcznie rozwiązanej zagadki jest ogromna Prawdziwie baśniowe levele o ciekawej i nieraz skomplikowanej konstrukcji zachwycają pomysłowością. Do każdego etapu trzeba podejść z głową oraz myśleć czasem bardzo nieszablonowo. W dodatku każdy świat rządzi się własnymi prawami, jeśli chodzi o kontrolowanie czwartego wymiaru. Tutaj nie można nie wspomnieć o fantastycznym operowaniu dźwiękiem podczas cofania czasu. Ach, no i ta kojąca zmysły muzyka – poezja. Atmosfera gry jest taka odprężająca, idealna dla marzycieli. Sprzyja temu ciekawa oprawa artystyczna – pejzaże są niczym malowane akwarelą. Braid cenię także za prostotę. Produkcja jest idealna na krótkie posiedzenie między dużymi tytułami, bo szybko można przejść do zabawy, trochę pogłówkować i zawsze wrócić później w razie braku pomysłu. Bardzo odpowiada mi zastosowana tu mechanika. Pomaga w tym konstrukcja światów. Nie musimy się martwić o zapisywanie stanu gry, gdyż struktura plansz zakłada, że każdy poziom jest zawsze dostępny, można go po prostu przebiec lub przy odrobinie pomyślunku szczęśliwie ukończyć. Minusy... Kłopoty zaczynają się, gdy nie odkryjemy konkretnego działania wstrzymywania czasu. Brakowało mi troszkę podpowiedzi, toteż nie obyło się bez poradnika. Nieco denerwujące były sekcje zręcznościowe, których na szczęście jest mało. Szkoda, że nie pokuszono się o zgłębienie fabuły, bo miała potencjał, a okazuje się jedynie szczątkowa. Mimo wszystko, wrażenia jak najbardziej pozytywne. Moja ocena – 8.0/10
remag Konsul
Plusy:
+ epicka muzyka w grze
+ nie najgorzej zrobiona mechanika w grze
+ fajnie, że można manipulować czasem przez co błędy popełnione przez gracza w grze można naprawić i przejść grę jak należy
Minusy:
- zakończenie (którego z resztą nie będę spoilerował)
- brak podpowiedzi odnośnie przejścia danych momentów w danych etapach
Ocena 7.5/10
Yakeem Konsul
W sumie stary tytuł, ale nie postarzał się ze względu na ładną grafikę 2D.
Wygląda jak platformówka, chociaż nią nie jest. To jest gra łamigłówkowa, a więc clue gry to rozwiązywanie kolejnych zadań przy pomocy skromnej liczby narzędzi jakie posiadamy: czyli chodzenie, skakanie i cofanie czasu.
Ale, jak się okazuje, korzystając tylko z tego, można stworzyć naprawdę wiele zaskakujących niesztampowych poziomów i za każdym razem gdy wydaje się że wszystko już widzieliśmy, to twórcom gry (Jonathan Blow) udaje się wyskoczyć z czymś nowym.
Główny motyw gry to operowanie czasem i wykorzystywanie czasu do rozwiązywania problemów. Tak jak w Portalu wszystko opiera się na wykorzystaniu trzech wymiarów przestrzeni, tak tutaj wszystko opiera się na dwóch wymiarach przestrzennych i trzecim wymiarze jakim jest czas.
Ostatnimi laty mam znużenie grami (RDR2, GTA5 i dziesiątki innych AAA) które starają się kopiować filmy i mocno stawiają na część fabularną i opowieściową. Jak dla mnie gry jako medium nie do końca nadają się do przekazywania liniowych opowieści, a w każdym razie nie są w tym tak dobre jak filmy czy książki.
Za to, to co jest naturalnie dobre dla gier to zabawa samą mechaniką i eksplorowaniem świata według reguł jakie w nim ustalili twórcy. Jeśli świat i reguły są ciekawie zaprojektowane to wtedy gra jako medium jest naprawdę w stanie pokazać coś ciekawego i nowego, czego nie przekaże ci film albo książka albo muzyka. I takie gry sprawiają że nie masz poczucia straconego czasu, tylko to jest coś co naprawdę może dać ci nową perspektywę na świat.
I jak dla mnie Braid jest przykładem takiego tytułu który dobrze to robi. Fabuła jest tutaj niedopowiedziana wprost, ale całkiem zgranie komponuje się z tym co się dzieje.
Również jak ktoś jest zainteresowany tematem designu gier, to polecam wywiady z twórcą Braida, Jonathanem Blowem, który opisuje swoje motywacje przy tworzeniu gier i jaki jest problem współczesnego rynku gier. Chociaż ostrzegam że koleś sprawia wrażenie dość nieprzyjemnego, w każdym razie lubi dobrze narzekać i mówić że cywilizacja upada, bo źle programujemy xD Ale generalnie ciekawa postać i w temacie game designu naprawdę ma ciekawe spostrzeżenia.