CI Games / City Interactive
Facebook: https://www.facebook.com/CIGamesOfficial/
Adres: ul. Puławska 182, 02-670 Warszawa
Telefon: +48 22 718 35 00
Fax: +48 22 718 35 01
CI Games to istniejący od 2002 roku (pierwotnie pod nazwą City Interactive) polski producent, wydawca oraz dystrybutor gier wideo na komputery PC i konsole. Siedziba główna firmy mieści się w Warszawie. Założycielem, prezesem oraz głównym udziałowcem CI Games jest były szef firmy wydawniczej Lemon Interactive Marek Tymiński.
Zarys działalności CI Games
CI Games jako producent gier
Warszawskie CI Games prowadzi m.in. działalność producenta gier. Na przestrzeni lat w skład firmy wchodziły również studia wspomagające działające w Bydgoszczy, Katowicach, Poznaniu, Rzeszowie oraz rumuńskim Bukareszcie.
W początkowym okresie działalności (jako City Interactive) firma koncentrowała się na typowo niskobudżetowych produkcjach, wśród których prym wiodły pierwszoosobowe strzelaniny o uproszczonej mechanice (np. rail-shootery) oraz zręcznościowe symulatory lotu. W późniejszych latach w jej portfolio pojawiły się także „casualowe” gry logiczne i przygodowe.
Przełomem okazał się sukces taktycznej strzelanki FPP Sniper: Ghost Warrior z 2010 roku, który skłonił City Interactive do zmiany strategii biznesowej i skoncentrowania się na wysokobudżetowych produkcjach AAA. Najważniejszymi markami w dorobku obecnego CI Games pozostają seria Sniper: Ghost Warrior oraz inspirowany serią Dark Souls cykl RPG akcji Lords of the Fallen.
CI Games jako wydawca gier
Od początku istnienia firma pełniła też rolę wydawcy swoich gier, choć duża część budżetowych produkcji studia ukazała się wstępnie wyłącznie na terenie naszego kraju. Zgodnie z przyjętą początkowo strategią biznesową, gry City Interactive dostępne były w atrakcyjnych przedziałach cenowych (ok. 10-20 zł), zaś głównymi kanałami ich dystrybucji były kioski, saloniki prasowe oraz duże sieci handlowe. Oprócz premierowych wersji gier, firma oferowała też liczne pakiety (np. Best of Action, Modern War Pack, Flight Pack czy Action Pack), zawierające w jednym opakowaniu kilka gier zbliżonych gatunkowo.
Od roku 2012, kiedy to nastąpiła zmiana nazwy oraz strategii biznesowej firmy, CI Games odciął się od swojego dotychczasowego portfela wydawniczego, koncentrując się wyłącznie na nowych, wysokobudżetowych produkcjach własnych. Firma pozostaje światowym wydawcą swoich gier w wersjach cyfrowych, jednak fizyczne kopie niektórych z nich dystrybuowane są na świecie przez innych, liczących się wydawców, np. Bandai Namco Entertainment.
CI Games jako polski wydawca gier
Do roku 2007 City Interactive nie zajmował się wydawaniem gier opracowywanych przez zewnętrznych deweloperów – czyniła to spółka zależna Onimedia sp. z o.o. (znana szerzej pod nazwą handlową OniGames). Po jej likwidacji i włączeniu w struktury firmy macierzystej City Interactive rozpoczęło na terenie naszego kraju również dystrybucję gier innych wydawców.
Podobnie jak w wypadku własnych dzieł, lwią część portfela wydawniczego firmy stanowiły oferowane w atrakcyjnych cenach produkcje budżetowe i „casualowe”, w tym liczne gry z gatunku symulatorów. Wśród nich znalazło się jednak i miejsce dla nieco bardziej znanych tytułów (również niezależnych), do których zaliczyć można takie produkcje jak 18 Wheels of Steel: Extreme Trucker 2, Braid, Dark Sector, Obsure II, Piła, Simon the Sorcerer 4, The Whispered World, World of Goo, Zombie Driver HD oraz serie Angry Birds, Black Mirror, Crash Time, Sherlock Holmes czy SBK / Superbikes.
Historia CI Games
Skromne początki
City Interactive powstało w roku 2002 z połączenia firmy wydawniczej Lemon Interactive (znanej pierwotnie jako CODA) oraz dwóch studiów deweloperskich: Tatanka i We Open Eyes, które rozpoczynały swą karierę jako niezależne „demogrupy”. Od początku działalności firma skupiła się zarówno na samodzielnej produkcji gier, jak i działalności wydawniczej. Ta prowadzona była niejako dwutorowo.
Pod marką City Interactive wydawane były wyłącznie gry opracowane przez wewnętrzne studia firmy. Wydawaniem i dystrybucją gier przygotowywanych przez deweloperów zewnętrznych (również zagranicznych) zajęła się zaś spółka-córka City Interactive, czyli Onimedia sp. z o.o. (znana szerzej pod nazwą handlową OniGames).
W obu ww. aspektach działalności City Interactive koncentrowało się na tytułach niskobudżetowych, łączących w sobie dostateczną jakość wykonania z atrakcyjną ceną. Gry produkowane i wydawane przez firmę były zaś szeroko dostępne nie tylko w sklepach branżowych, ale głównie w kioskach, salonikach prasowych czy dużych sieciach handlowych.
Pierwszą samodzielną produkcją City Interactive była wydana w kwietniu 2003 roku wyścigowa gra akcji Smash up Derby. W latach 2004-2011 firma wprowadziła na polski rynek kilka niskobudżetowych marek, wśród których największą popularnością cieszyły się: serie pierwszoosobowych strzelanek Terrorist Takedown, Code of Honor oraz Battlestrike, zręcznościowo-symulacyjne Wings of Honour i Combat Wings, a także „casualowe” serie przygodowe Art of Murder oraz Chronicles of Mystery.
W lutym 2007 roku City Interactive przejęło rzeszowskie studio deweloperskie Detalion, którego współwłaściciele – Robert Ożóg oraz Łukasz Pisarek – stanęli na czele nowego oddziału firmy w tym właśnie mieście. Niedługo później City Interactive zmieniło formę prawną, przekształcając się ze spółki z o.o. w spółkę akcyjną, a w listopadzie 2007 r. zadebiutowało na Warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Wraz z tym zlikwidowana została firma zależna Onimedia i odtąd wszystkie dystrybuowane przez firmę gry wydawane były pod marką City Interactive.
Przyjęta przez firmę strategia rozwoju, polegająca na stopniowym budowaniu swej renomy na produkcjach niskobudżetowych, okazała się niezwykle skuteczna i zapewniła City Interactive stabilną sytuację finansową. Dzięki temu w roku 2008 firma przejęła kolejnego zewnętrznego dewelopera – Fresh Chicken Studio, a w kolejnych latach otworzyła dwa nowe oddziały: w Poznaniu (2009) i Bydgoszczy (2010).
W tym samym czasie powstały też lokalne biura City Interactive za granicą, tj. w Kanadzie, Niemczech, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych. W latach 2007-08 funkcjonowało również biuro firmy w Ameryce Południowej (Peru), lecz po roku działalności zostało ono zamknięte.
Przełom
Prawdziwym przełomem dla City Interactive okazał się rok 2010, kiedy to ukazała się taktyczna gra akcji Sniper: Ghost Warrior, będąca pierwszą produkcją firmy wydaną na świecie nie tylko na komputerach PC, ale także na konsolach firm Microsoft i Sony. Spory sukces komercyjny tytułu przyczynił się do zmiany strategii biznesowej City Interactive, które od tego momentu postanowiło skoncentrować się na wysokobudżetowych produkcjach AAA.
W ich tworzeniu pomóc miał utworzony latem 2011 roku nowy oddział firmy o nazwie City Interactive Studio S.r.l. w stolicy Rumunii, Bukareszcie. W kolejnych latach nastąpił zaś planowany odwrót z rynku gier „casualowych” – ostatnią tego typu produkcją był zręcznościowy symulator lotniczy Dogfight 1942 (2012), planowany pierwotnie jako trzecia odsłona cyklu Combat Wings. Niedługo po wydaniu gry likwidacji uległo też odpowiedzialne za nią katowickie studio City Interactive.
Zmiana nazwy na CI Games
W roku 2012 roku City Interactive ogłosiło, że zmienia swą dotychczasową nazwę na CI Games, co w pewnym sensie oznaczać miało odcięcie się od dotychczasowych dokonań na rynku gier budżetowych i przyczynić się do lepszego postrzegania firmy na rynku międzynarodowym. W marcu kolejnego roku ukazała się gra Sniper: Ghost Warrior 2, zaś jesienią CI Games wypuściło utrzymaną w klimatach science fiction strzelaninę Alien Rage.
Znacznie słabsze, niż pierwotnie oczekiwano, wyniki sprzedaży obu gier przyczyniły się do tego, że firma popadła w przejściowe kłopoty finansowe, których konsekwencją było m.in. zamknięcie w listopadzie 2013 roku rumuńskiego studia CI Games. Sytuacji nie poprawiła też ambitna, bo rozgrywająca się po części w realiach powstania warszawskiego, strzelanka FPP Enemy Front, która, po debiucie w czerwcu kolejnego roku, okazała się komercyjną klapą.
Na szczęście w międzyczasie firma pozyskała do współpracy współtwórcę dwóch pierwszych odsłon serii Wiedźmin, Tomasza Gopa, i pod koniec października 2014 roku ukończyła wspólnie z niemieckim studiem Deck 13 Interactive trzecioosobowe RPG akcji Lords of the Fallen. Gra wydana na świecie przez uznaną japońską firmę Bandai Namco Entertainment okazała się sporym sukcesem rodzimego dewelopera.
Mimo to tuż po debiucie oficjalnego rozszerzenia Ancient Labirynth niezadowolone z efektów prac CI Games rozwiązało umowę z Deck 13 Interactive, co stało się przyczyną wielomiesięcznego sporu o prawa do marki. Konflikt zakończył się zawarciem ugody w lutym 2016 roku i oświadczeniem, że obie firmy widzą możliwość dalszej współpracy w przyszłości.
W lipcu 2015 roku, z powodu odmiennych wizji dalszego rozwoju marki, CI Games opuścił Tomasz Gop, producent wykonawczy Lords of the Fallen. Po kilku miesiącach współpracy z Techlandem twórca powrócił jednak do firmy, aby już jako game designer skoncentrować się na kontynuacji wspomnianego RPG akcji.
W kwietniu 2017 roku zadebiutowała trzecia odsłona serii Sniper: Ghost Warrior, która dzięki dwóm pierwszym częściom cyklu wywalczyła sobie czołową pozycję rynkową w gatunku gier snajperskich, rywalizując na tym polu praktycznie tylko ze słynną serią Sniper Elite studia Rebellion. Niestety tytuł nie odniósł sukcesu artystycznego, a jego pierwsze wyniki sprzedaży pozostawiały sporo do życzenia. Doprowadziło to do szeroko zakrojonej restrukturyzacji w CI Games.
Nowe otwarcie
Pod koniec czerwca 2017 roku firma poinformowała, że zamierza powrócić do tworzenia gier z niższym budżetem. Poza tym zwolniono Tomasza Gopa (który niedługo później znalazł zatrudnienie w gliwickim Destructive Creations), a opracowanie Lords of the Fallen 2 zamierzano powierzyć zewnętrznemu zespołowi. Choć ostatecznie Sniper: Ghost Warrior 3 zdołał przekroczyć barierę miliona sprzedanych egzemplarzy, nie uchroniło to wewnętrznego studia deweloperskiego CI Games przed znaczącą redukcją zatrudnienia, o której dowiedzieliśmy się w lutym 2018 roku.
Sierpień 2018 r. przyniósł natomiast wieści o tym, że stworzeniem Lords of the Fallen 2 zajmie się zespół Defiant Studios. Nowa ekipa miała rozpocząć pracę od zera, jednak po kilku miesiącach (a dokładnie w maju 2019 roku) CI Games wypowiedziało jej umowę o współpracy, by samodzielnie zająć się dokończeniem tego projektu.
Sniper: Ghost Warrior Contracts
W międzyczasie, 16 sierpnia 2018 roku, zapowiedziano grę Sniper: Ghost Warrior Contracts. Twórcy zrezygnowali z otwartego świata z trzeciej części serii na rzecz mniejszych map o „sandboksowej” strukturze. Mniejsza skala projektu pozwoliła deweloperom pochylić się nad szczegółami i wyeliminować większą liczbę potencjalnych problemów. W rezultacie premierze tego tytułu na komputerach osobistych i konsolach, która odbyła się 22 listopada 2019 roku, towarzyszyły pozytywne recenzje.
W styczniu 2020 roku firma CI Games poinformowała o dobrych wynikach sprzedaży gry Sniper: Ghost Warrior Contracts, plasujących się na poziomie 250 tysięcy sztuk. W kwietniu studio pochwaliło się natomiast podwojeniem tej wartości, a także przychodami wygenerowanymi przez ten tytuł na poziomie około 39 milionów złotych. Nic zatem dziwnego, że już w czerwcu 2020 roku zapowiedziano drugą część podserii Contracts, która pierwszego teaser trailera doczekała się w połowie września.
Sniper: Ghost Warrior Contracts 2
Sniper: Ghost Warrior Contracts 2 zadebiutował na komputerach osobistych oraz konsolach ósmej i dziewiątej generacji w czerwcu 2021 roku. Pozycja zaliczyła świetny start, odnotowując lepsze wyniki sprzedaży i generując wyższe przychody niż jej poprzedniczka w analogicznym okresie po premierze.
Na początku września, a więc po niecałych dwóch miesiącach od debiutu, CI Games pochwaliło się zwrotem inwestycji w projekt; 560 tysięcy sprzedanych egzemplarzy gry przełożyło się na 30 milionów złotych przychodu. W maju 2022 roku poinformowano, że produkcja trafiła w ręce ponad miliona graczy. W świetle wyżej opisanych sukcesów, nikogo nie dziwiła oferta pracy opublikowana przez CI Games pod koniec maja 2022 roku. Wynikało z niej, że deweloperzy pracują nad kolejną odsłoną swojego flagowego cyklu.
Lords of the Fallen (2)
Co zaś tyczy się problematycznego Lords of the Fallen 2 – we wrześniu 2021 r. CI Games poinformowało o utworzeniu nowego studia o nazwie Hexworks, które miało zająć się stworzeniem tej produkcji. Ekipa była podzielona na dwa zespoły (z Bukaresztu i Barcelony); co ciekawe, niektórzy tworzący ją deweloperzy mieli pracować nad tym projektem już od 2014 roku.
Pierwszy teaser trailer tego projektu został zaprezentowany światu na targach gamescom 2022. Jak się wówczas okazało, autorzy zrezygnowali ze stworzenia kontynuacji na rzecz pełnoprawnego rebootu serii, wprowadzając przy tym szereg zmian w mechanice. Zapowiedź The Lords of the Fallen, bo takie miano nosił niegdysiejszy sequel, doczekała się bardzo ciepłego przyjęcia; dość powiedzieć, że na platformie Steam omawiany tytuł dodało do listy życzeń o 30% więcej graczy, niż miało to miejsce w przypadku gry Sniper: Ghost Warrior Contracts 2.
Na przestrzeni dalszych miesięcy na światło dzienne wychodziły kolejne materiały z tej produkcji. Co ciekawe, w międzyczasie zmieniła ona tytuł i ostatecznie ukazała się jako Lords of the Fallen.
Omawiana pozycja zadebiutowała na komputerach osobistych, PlayStation 5 oraz Xboksach Series X/S w październiku 2023 roku. Gracze przyjęli ją dość chłodno, o czym świadczyły „mieszane” recenzje na platformie Steam. Branżowe media były dla niej bardziej łaskawe – według serwisu Metacritic, średnia przyznanych jej ocen mieściła się w przedziale 71-75/100 (w zależności od platformy).
Wśród narzekań przebijały się głosy o problemach technicznych; niedługo po premierze tego tytułu światło pojawiły się nieoficjalne doniesienia, zgodnie z którymi owe bolączki miały być spowodowane pospieszną przesiadką na technologię Unreal Engine 5 w trakcie produkcji. Tak czy inaczej twórcy ze studia Hexworks szybko zabrali się za łatanie swojego dzieła.
Giełda zareagowała na to wszystko nerwowo, czego owocem był spadek wartości akcji CI Games o blisko 1/4. Niemniej kilka dni później opublikowano oficjalne wyniki sprzedaży, które prezentowały się co najmniej dobrze. Zgodnie z udostępnionymi przez wydawcę danymi, w ciągu pierwszego tygodnia od debiutu gra znalazła ponad milion nabywców.