 
26 września 2024
Strategiczne
Worms Armageddon: Anniversary EditionTeam 17 Digital Limited (znany powszechnie pod skróconą nazwą handlową Team 17) to istniejący od roku 1990 brytyjski producent i wydawca gier na komputery osobiste, konsole oraz urządzenia mobilne. Siedziba studia deweloperskiego Team 17 zlokalizowana jest w miasteczku Wakefield, w hrabstwie West Yorkshire (Wlk. Brytania), jednak od 2012 roku firma posiada też biuro operacyjne w Nottingham, koncentrujące się na działalności wydawniczej i marketingowej. Dyrektorem zarządzającym Team 17 jest jedna ze współzałożycielek firmy, Deborah „Debbie” Bestwick, odznaczona Orderem Imperium Brytyjskiego za swe zasługi dla rozwoju gier wideo.
W początkowym okresie funkcjonowania, firma Team 17 Software Ltd. koncentrowała się na tworzeniu gier na popularne na przełomie lat 80. i 90. ubiegłego wieku komputery Commodore Amiga. Do najważniejszych tytułów z tego okresu należą takie gry, jak platformówka Superfrog, cykl bijatyk Body Blows oraz inspirowane filmową serią Obcy dwuwymiarowe strzelanki Alien Breed. Prawdziwym przełomem dla firmy okazał się rok 1995, kiedy to na rynku ukazała się pierwsza odsłona strategiczno-zręcznościowej serii Worms, czerpiącej z kolei inspiracje z klasycznego Scorched Earth. Od tego czasu cykl gier o walczących ze sobą robakach stał się prawdziwym znakiem rozpoznawczym Team 17 i kluczową marką firmy, która na przestrzeni lat zagościła niemalże na wszystkich liczących się platformach sprzętowych.
W pierwszych latach istnienia, Team 17 Software Ltd. zajmował się zarówno wydawaniem gier własnych, jak i stworzonych przez innych niezależnych deweloperów; w okresie tym staraniem firmy ukazały się m.in. takie tytuły, jak F-17 Challenge, Overdrive oraz Silverball. W połowie lat 90. ubiegłego wieku brytyjczycy zaprzestali jednak działalności wydawniczej, publikując swe produkcje we współpracy z uznanymi światowymi wydawcami, takimi jak Codemasters, Microprose, Ocean Software, SEGA, THQ czy Ubisoft. Pod koniec pierwszej dekady XXI wieku, wraz z dynamicznym rozwojem rynku gier indie, Team 17 na powrót zajął się wydawaniem własnych produkcji. Nieco później firma uruchomiła też własny program wsparcia twórców niezależnych, firmując swoją nazwą wiele ciekawych projektów indie, takich jak Beyond Eyes, The Escapists, LA Cops, Not a Hero, OlliOlli 2, Overruled!, Penarium oraz Sheltered.
Początki firmy Team 17 sięgają roku 1987, kiedy to w strukturach brytyjskiej firmy Microbyte ukształtowała się grupa o nazwie 17-Bit Software, specjalizująca się w katalogowaniu, produkcji i wydawaniu gier i programów użytkowych typu public domain na popularne w tym czasie komputery Commodore Amiga. Już wtedy jednak jedna z kluczowych postaci zespołu, Martyn Brown, zajmowała się rekrutacją młodych, utalentowanych twórców z amigowej demosceny z zamiarem utworzenia własnej, niezależnej firmy produkującej gry wideo. W roku 1990 do 17-Bit Software zgłosił się mało znany szwedzki deweloper Peter Tuleby, działający pod pseudonimem Team 7 i mający już na koncie firmowany przez Codemasters debiut Miami Chase. Tuż po wydaniu jego nowej gry, bijatyki Full Contact, Tuleby dołączył do tworzonego przez Browna zespołu, a nowo powstała firma przybrała nazwę Team 17 Software Ltd. Pierwszą grą wydaną pod nowym szyldem była zaś strzelanka Alien Breed, która dała początek kultowej serii, rozwijanej początkowo na komputerach Amiga, a w późniejszych latach przeniesionej również na inne platformy sprzętowe. W roku 1991 Team 17 zdobył też nagrodę dewelopera roku, dzieląc ją z legendarną firmą Electronic Arts.
W latach 1992-94 Team 17 zaprezentował światu kolejne odsłony cyklu Alien Breed oraz nowej, autorskiej serii bijatyk Body Blows. Światło dzienne ujrzały też takie tytuły, jak Arcade Pool, Project-X czy Superfrog, które okazały się przebojami nie tylko na Amidze, ale także na komputerach PC. Jednocześnie firma sprawdziła się również w roli wydawcy, wypuszczając gry opracowane przez innych, niezależnych deweloperów, np. wyścigi F-17 Challenge i Overdrive oraz pinball Silverball. W roku 1995 Team 17 podpisał dwuletnią umowę o współpracy z firmą Ocean Software, na mocy której stała się ona światowym dystrybutorem gier brytyjskiego dewelopera. Jedną z pierwszych pozycji wydanych w ramach tej umowy była rozgrywana w systemie turowym gra strategiczno-zręcznościowa Worms. Tytuł okazał się niebywałym sukcesem komercyjnym, przebijając wynikami sprzedaży nawet takie hity, jak FIFA Soccer 96 czy Tomb Raider. Dał też początek całej serii z tytułowymi robakami w roli głównej, stając się kluczową marką w dorobku Team 17, która w kolejnych latach trafiła niemalże na wszystkie możliwe platformy sprzętowe.
Po wydaniu Wormsów oraz dwóch części Alien Breed 3D na Amigę i CD32, Team 17 wycofał się całkowicie z produkcji gier na tę odchodzącą do lamusa platformę. Wydane w latach 1997-2002 kolejne odsłony serii Worms, tworzone były zaś głównie z myślą o komputerach PC oraz konsolach, takich jak SEGA Dreamcast, Nintendo GameCube czy PlayStation (a w późniejszym okresie także PlayStation 2 oraz Xbox). W czercwu 1997 roku Team 17 podpisał nową umowę dystrybucyjną z firmą Microprose. W międzyczasie firma stworzyła też bazujący na motywach własnych gier Addiction Pinball oraz zręcznościową grę wyścigową Stunt GP. Po przejęciu Microprose przez Hasbro Interactive Team 17 współpracował z innymi, liczącymi się wydawcami, takimi jak Codemasters, EON Digital, SEGA, THQ, Titus Interactive czy Ubisoft.
W roku 2003 ukazała się gra Worms 3D, która po raz pierwszy w historii serii przeniosła kultowe robaki w trzy wymiary. W kolejnych latach firma włożyła też swój wkład w rozwój marek innych deweloperów, tworząc konsolową wersję popularnej serii Army Men, kolejną odsłonę cyklu gier przygodowych Leisure Suit Larry i odświeżając na potrzeby konsol nowej generacji kultowe Lemmingi. Popularne Wormsy zawitały zaś po raz pierwszy na handheldach Nintendo DS i PlayStation Portable. W latach 2009-2010 postanowiono również reaktywować klasyczną serię Alien Breed, której trzy kolejne części trafiły zarówno do użytkowników pecetów, jak i posiadaczy konsol PlayStation 3 oraz Xbox 360. Mniej więcej w tym samym czasie wybrane produkcje Team 17 trafiły także na coraz popularniejsze urządzenia mobilne. W roku 2013 światło dzienne ujrzała zaś zremasterowana wersja klasycznej platformówki firmy, czyli Superfrog HD.
W drugiej dekadzie XXI wieku, Team 17 jako firma o ugruntowanej pozycji rynkowej nie tylko zajął się ponownie wydawaniem produkcji własnych, ale także uruchomił autorski program wsparcia obiecujących twórców niezależnych. W ramach programu światło dzienne ujrzało kilka niezwykle ciekawych gier indie, takich jak Beyond Eyes, The Escapists, LA Cops, Not a Hero, OlliOlli 2, Overruled!, Penarium oraz Sheltered. W lutym 2011 roku szeregi firmy opuścił jeden ze współzałożycieli Team 17, Martyn Brown, podejmując współpracę z niezależnym producentem i wydawcą gier Double Eleven. W roku 2012 firma zmieniła używaną od ponad dwóch dekad nazwę Team 17 Software Ltd. na Team 17 Digital Limited. Dwa lata później zaprezentowała zaś pierwszą od wielu lat nową markę, Flockers, inspirowaną popularnymi w latach 90. ubiegłego wieku Lemmingami. W maju tego samego roku firma uruchomiła nowe biuro w Nottingham, które w odróżnieniu od samego studia Team 17 skupiło się na działalności wydawniczej i marketingowej. Kluczową marką w portfolio Team 17 Digital Ltd. pozostaje jednak niezmiennie seria Worms, która po wielu eksperymentach z trzecim wymiarem i samą mechaniką rozgrywki, w swych kolejnych odsłonach powróciła do korzeni cyklu i klasycznej side-scrollowej formuły 2D.
W 2012 roku do sprzedaży trafiła gra Worms: Revolution, która co prawda posiadała trójwymiarową grafikę, jednak w trakcie zabawy akcję obserwowaliśmy klasycznie, z boku. Dwa lata później na sklepowych półkach pojawiło się zrealizowane w podobny sposób Worms Battlegrounds, z kolei w 2016 roku zadebiutowało Worms W.M.D., czyli jeszcze jedna produkcja trzymająca się rozwiązań klasycznych dla serii. Jako że trójwymiarowa rewolucja ostatecznie nie przypadła do gustu fanom marki, w kolejnej odsłonie cyklu autorzy spróbowali odświeżyć rozgrywkę. W Worms Rumble, którego premiera odbyła się 1 grudnia 2020 roku, zabawa toczyła się bowiem w czasie rzeczywistym (a nie jak miało to miejsce do tej pory – w turach), a wśród dostępnych trybów można było znaleźć popularny battle royale. Pomimo początkowej niechęci ostatecznie produkcja doczekała się całkiem ciepłego przyjęcia; dość powiedzieć, że w serwisie Metacritic średnia ocen wystawionych jej wersji na PC przez graczy wynosiła 80/100 i przewyższyła średnią not otrzymanych od branżowych mediów (która oscylowała wokół 69/100).
W międzyczasie, bo we wrześniu 2016 roku, Lloyds Development Capital zainwestowało w Team17 w zamian za 33% udziałów w firmie. Pozyskane w ten sposób środki pozwoliły studiu nabrać wiatru w żagle i zatrudnić nowe osoby. Poza tym po spektakularnym sukcesie The Escapists Team17 zdecydowało się na zakup zarówno samej marki, jak i odpowiedzialnego za jej stworzenie zespołu Mouldy Toof Studios. Dzięki temu IP mogło prężnie się rozwijać; oprócz wydanego w 2015 roku spin-offa pod tytułem The Escapists: The Walking Dead do sprzedaży trafiła pełnoprawna druga odsłona cyklu – The Escapists 2 – a także jeszcze jeden spin-off, czyli The Survivalists.
Pod koniec drugiej dekady XXI wieku Team17 dobrze radziło sobie również na poletku wydawniczym, a wśród produkcji, które ujrzały światło dzienne jego sumptem, prym wiodły gry Hell Let Loose, seria Yooka-Laylee, This is the Police oraz My Time at Portia. Ponadto w styczniu 2020 roku Team17 nabyło ekipę Yippee! Entertainment, mającą w swoim portfolio między innymi grę Commandos 2 HD Remaster. W grudniu 2020 roku zadebiutowała nowa odsłona cyklu Worms, czyli Worms Rumble. Autorzy postawili na rozgrywkę w czasie rzeczywistym, a wprowadzone przez nich zmiany nie spotkały się z wielkim entuzjazmem ze strony fanów i recenzentów. Według serwisu Metacritic średnia ocen przyznanych tej produkcji przez branżowe media mieściła się w przedziale 57-71% (w zależności od platformy); podobnie miały się sprawy z notami przyznanymi jej w tym serwisie przez graczy. Na platformie Steam tytuł mógł się pochwalić „w większości pozytywnymi” opiniami.
Team17 nieustannie rosło w siłę i nabywało kolejne podmioty. Następnym głośnym przejęciem było to ze stycznia 2022 roku, kiedy to pod skrzydła opisywanej firmy trafił astragon Entertainment – niemiecki wydawca specjalizujący się w symulatorach. Transakcja opiewała na kwotę 86 milionów dolarów. W rękach nowego właściciela niemiecka firma miała zachować dotychczasową swobodę.
Niedługo później firma zaliczyła poważne potknięcie. Kiedy Team17 ogłosiło, że zamierza wejść na rynek NFT z tokenami inspirowanymi serią Worms, liczne studia deweloperskie, które dotychczas owocnie z nią kooperowały, zgodnie potępiły ten pomysł i zapowiedziały, że nie będą współpracować z nią w przyszłości. Choć ostatecznie podjęto decyzję o rezygnacji z tego przedsięwzięcia, nie był to koniec problemów w firmie. Okazało się bowiem, że wielu jej pracowników narzekało na niskie płace i tak zwaną kulturę crunchu, które zaczęły obowiązywać w Team17 wraz z jego wejściem na giełdę. Na domiar złego firma coraz mniejszą wagę przywiązywała do jakości wydawanych przez siebie projektów. Jakby tego było mało, pojawiły się również zarzuty o ukrywanie spraw związanych z przypadkami molestowania seksualnego w firmie. Winę za taki stan rzeczy miała ponosić dyrektor generalna Team17 – Debbie Bestwick. Ostatecznie zdecydowano więc, że 1 stycznia 2024 roku zostanie ona zastąpiona przez Steve’a Bella.
Niemniej, w tym czasie na poletku wydawniczym firma radziła sobie co najmniej dobrze. W jej portfolio pojawiły się między innymi takie pozycje, jak Dredge, Killer Frequency czy Trepang2, a także Gord, Moving Out 2, Blasphemous II, Autopsy Simulator oraz Marauders. Mimo wszystko w październiku 2023 roku Team17 musiało przejść dość szeroko zakrojoną restrukturyzację. W jej wyniku pracę miało stracić około 50 pracowników, w większości z działu QA (kontroli jakości). Ponadto ze swojego stanowiska ustąpił dyrektor generalny firmy, czyli Michael Pattison. Warto odnotować, że restrukturyzacja miała pozostać bez wpływu na wchłonięte przez Team17 podmioty – astragon Entertainment oraz Storytoys.
Jak się okazało we wrześniu 2024 roku, wprowadzone zmiany przyniosły pozytywne efekty. W pierwszej połowie 2024 roku Team17 odnotowało przychody na poziomie 80,6 miliona funtów (wzrost rok do roku o 11 procent), a zysk brutto firmy wyniósł 32,9 miliona funtów (wzrost rok do roku o 9 procent). W tym czasie firma wypuściła szereg projektów, na czele z Classified: France ‘44, Undead Inc. oraz Autopsy Simulatorem.
Pod koniec grudnia 2024 roku opublikowano smutną wiadomość o śmierci Martyna Browna. Współzałożyciel Team17 zmarł w wieku 57 lat.
Lista wszystkich gier wyprodukowanych przez Team17.
Worms Armageddon: Anniversary Edition - 26 września 2024 - PS4, PS5, Switch, XONE, XSX
Killer Frequency - 1 czerwca 2023 - PC, PS5, PS4, XONE, XSX, Switch
Worms Rumble - 1 grudnia 2020 - PC, PS4, PS5, XONE, XSX, Switch
The Survivalists - 9 października 2020 - PC, XONE, PS4, Switch
Worms W.M.D - 23 sierpnia 2016 - PC, XONE, PS4, Switch, AND, iOS
The Escapists: The Walking Dead - 30 września 2015 - PC, XONE, PS4
Worms 4 - 3 września 2015 - AND, iOS
Worms World Party Remastered - 16 lipca 2015 - PC
Flockers - 19 września 2014 - PC, XONE, PS4, iOS, AND
Worms Battlegrounds - 30 maja 2014 - PS4, XONE
Worms: Revolution Extreme - 8 października 2013 - PSV
Worms Clan Wars - 15 sierpnia 2013 - PC
Worms 3 - 8 sierpnia 2013 - AND, iOS
Superfrog HD - 31 lipca 2013 - iOS, PC, AND, PS3, PSV
Worms: Revolution - 10 października 2012 - PC, X360, PS3
Worms Collection - 31 sierpnia 2012 - X360, PS3
Alien Breed - 1 sierpnia 2012 - iOS, AND
Worms Crazy Golf - 17 października 2011 - X360, PS3, iOS, PC
Worms Ultimate Mayhem - 28 września 2011 - PC, X360, PS3
Alien Breed Trilogy - 18 marca 2011 - X360, PC, PS3
Worms: Battle Islands - 23 listopada 2010 - Wii, PSP
Alien Breed 3: Descent - 17 listopada 2010 - PS3, X360, PC
Alien Breed 2: Assault - 22 września 2010 - PS3, X360, PC
Alien Breed Impact - 16 grudnia 2009 - X360, PC, PS3
Worms 2: Armageddon - 1 lipca 2009 - iOS, PC, PS3, X360, AND
Leisure Suit Larry: Box Office Bust - 26 marca 2009 - PS3, PC, X360
Worms: A Space Oddity - 25 marca 2008 - Wii
Worms: Open Warfare 2 - 6 sierpnia 2007 - NDS, PSP
Worms - 7 marca 2007 - PS3, X360, iOS, PC
Army Men: Major Malfunction - 14 kwietnia 2006 - XBOX, PS2
Worms: Open Warfare - 22 marca 2006 - PSP, NDS
Worms 4: Mayhem - 29 lipca 2005 - PC, PS2, XBOX
Worms Forts Under Siege - 15 października 2004 - XBOX, PS2, PC
Worms 3D - 31 października 2003 - PC, GCN, PS2, XBOX
Worms Blast - 18 marca 2002 - PS2, PC, GCN
Stunt GP - 6 kwietnia 2001 - PC, PS2
Worms World Party - 4 marca 2001 - PS1, PC, PS4, PS5
Worms Pinball - 12 listopada 1999 - PC, PS1, PS4, PS5
Nightlong: Union City Conspiracy - 15 października 1999 - PC
Worms: Armageddon - 22 czerwca 1999 - PS4, PS5, PS1, PC
Worms United - 11 czerwca 1999 - PC
Addiction Pinball - 12 maja 1998 - PC
Worms 2 - 18 stycznia 1997 - PC
World Rally Fever: Born on the Road - 31 maja 1996 - PC
Worms Reinforcements - 1 maja 1996 - PC
Worms (1995) - 29 listopada 1995 - PS4, PS5, PC, PS1
Arcade Pool - 3 maja 1994 - PC
Alien Breed: Tower Assault - 3 kwietnia 1994 - PC
Superfrog - 9 stycznia 1994 - PC
Alien Breed (1993) - 11 sierpnia 1993 - PC
Lemmings (1991) - 6 kwietnia 1991 - PSP
Team 17 Digital Limited (znany powszechnie pod skróconą nazwą handlową Team 17) to istniejący od roku 1990 brytyjski producent i wydawca gier na komputery osobiste, konsole oraz urządzenia mobilne. Siedziba studia deweloperskiego Team 17 zlokalizowana jest w miasteczku Wakefield, w hrabstwie West Yorkshire (Wlk. Brytania), jednak od 2012 roku firma posiada też biuro operacyjne w Nottingham, koncentrujące się na działalności wydawniczej i marketingowej. Dyrektorem zarządzającym Team 17 jest jedna ze współzałożycielek firmy, Deborah „Debbie” Bestwick, odznaczona Orderem Imperium Brytyjskiego za swe zasługi dla rozwoju gier wideo.
W początkowym okresie funkcjonowania, firma Team 17 Software Ltd. koncentrowała się na tworzeniu gier na popularne na przełomie lat 80. i 90. ubiegłego wieku komputery Commodore Amiga. Do najważniejszych tytułów z tego okresu należą takie gry, jak platformówka Superfrog, cykl bijatyk Body Blows oraz inspirowane filmową serią Obcy dwuwymiarowe strzelanki Alien Breed. Prawdziwym przełomem dla firmy okazał się rok 1995, kiedy to na rynku ukazała się pierwsza odsłona strategiczno-zręcznościowej serii Worms, czerpiącej z kolei inspiracje z klasycznego Scorched Earth. Od tego czasu cykl gier o walczących ze sobą robakach stał się prawdziwym znakiem rozpoznawczym Team 17 i kluczową marką firmy, która na przestrzeni lat zagościła niemalże na wszystkich liczących się platformach sprzętowych.
W pierwszych latach istnienia, Team 17 Software Ltd. zajmował się zarówno wydawaniem gier własnych, jak i stworzonych przez innych niezależnych deweloperów; w okresie tym staraniem firmy ukazały się m.in. takie tytuły, jak F-17 Challenge, Overdrive oraz Silverball. W połowie lat 90. ubiegłego wieku brytyjczycy zaprzestali jednak działalności wydawniczej, publikując swe produkcje we współpracy z uznanymi światowymi wydawcami, takimi jak Codemasters, Microprose, Ocean Software, SEGA, THQ czy Ubisoft. Pod koniec pierwszej dekady XXI wieku, wraz z dynamicznym rozwojem rynku gier indie, Team 17 na powrót zajął się wydawaniem własnych produkcji. Nieco później firma uruchomiła też własny program wsparcia twórców niezależnych, firmując swoją nazwą wiele ciekawych projektów indie, takich jak Beyond Eyes, The Escapists, LA Cops, Not a Hero, OlliOlli 2, Overruled!, Penarium oraz Sheltered.
Początki firmy Team 17 sięgają roku 1987, kiedy to w strukturach brytyjskiej firmy Microbyte ukształtowała się grupa o nazwie 17-Bit Software, specjalizująca się w katalogowaniu, produkcji i wydawaniu gier i programów użytkowych typu public domain na popularne w tym czasie komputery Commodore Amiga. Już wtedy jednak jedna z kluczowych postaci zespołu, Martyn Brown, zajmowała się rekrutacją młodych, utalentowanych twórców z amigowej demosceny z zamiarem utworzenia własnej, niezależnej firmy produkującej gry wideo. W roku 1990 do 17-Bit Software zgłosił się mało znany szwedzki deweloper Peter Tuleby, działający pod pseudonimem Team 7 i mający już na koncie firmowany przez Codemasters debiut Miami Chase. Tuż po wydaniu jego nowej gry, bijatyki Full Contact, Tuleby dołączył do tworzonego przez Browna zespołu, a nowo powstała firma przybrała nazwę Team 17 Software Ltd. Pierwszą grą wydaną pod nowym szyldem była zaś strzelanka Alien Breed, która dała początek kultowej serii, rozwijanej początkowo na komputerach Amiga, a w późniejszych latach przeniesionej również na inne platformy sprzętowe. W roku 1991 Team 17 zdobył też nagrodę dewelopera roku, dzieląc ją z legendarną firmą Electronic Arts.
W latach 1992-94 Team 17 zaprezentował światu kolejne odsłony cyklu Alien Breed oraz nowej, autorskiej serii bijatyk Body Blows. Światło dzienne ujrzały też takie tytuły, jak Arcade Pool, Project-X czy Superfrog, które okazały się przebojami nie tylko na Amidze, ale także na komputerach PC. Jednocześnie firma sprawdziła się również w roli wydawcy, wypuszczając gry opracowane przez innych, niezależnych deweloperów, np. wyścigi F-17 Challenge i Overdrive oraz pinball Silverball. W roku 1995 Team 17 podpisał dwuletnią umowę o współpracy z firmą Ocean Software, na mocy której stała się ona światowym dystrybutorem gier brytyjskiego dewelopera. Jedną z pierwszych pozycji wydanych w ramach tej umowy była rozgrywana w systemie turowym gra strategiczno-zręcznościowa Worms. Tytuł okazał się niebywałym sukcesem komercyjnym, przebijając wynikami sprzedaży nawet takie hity, jak FIFA Soccer 96 czy Tomb Raider. Dał też początek całej serii z tytułowymi robakami w roli głównej, stając się kluczową marką w dorobku Team 17, która w kolejnych latach trafiła niemalże na wszystkie możliwe platformy sprzętowe.
Po wydaniu Wormsów oraz dwóch części Alien Breed 3D na Amigę i CD32, Team 17 wycofał się całkowicie z produkcji gier na tę odchodzącą do lamusa platformę. Wydane w latach 1997-2002 kolejne odsłony serii Worms, tworzone były zaś głównie z myślą o komputerach PC oraz konsolach, takich jak SEGA Dreamcast, Nintendo GameCube czy PlayStation (a w późniejszym okresie także PlayStation 2 oraz Xbox). W czercwu 1997 roku Team 17 podpisał nową umowę dystrybucyjną z firmą Microprose. W międzyczasie firma stworzyła też bazujący na motywach własnych gier Addiction Pinball oraz zręcznościową grę wyścigową Stunt GP. Po przejęciu Microprose przez Hasbro Interactive Team 17 współpracował z innymi, liczącymi się wydawcami, takimi jak Codemasters, EON Digital, SEGA, THQ, Titus Interactive czy Ubisoft.
W roku 2003 ukazała się gra Worms 3D, która po raz pierwszy w historii serii przeniosła kultowe robaki w trzy wymiary. W kolejnych latach firma włożyła też swój wkład w rozwój marek innych deweloperów, tworząc konsolową wersję popularnej serii Army Men, kolejną odsłonę cyklu gier przygodowych Leisure Suit Larry i odświeżając na potrzeby konsol nowej generacji kultowe Lemmingi. Popularne Wormsy zawitały zaś po raz pierwszy na handheldach Nintendo DS i PlayStation Portable. W latach 2009-2010 postanowiono również reaktywować klasyczną serię Alien Breed, której trzy kolejne części trafiły zarówno do użytkowników pecetów, jak i posiadaczy konsol PlayStation 3 oraz Xbox 360. Mniej więcej w tym samym czasie wybrane produkcje Team 17 trafiły także na coraz popularniejsze urządzenia mobilne. W roku 2013 światło dzienne ujrzała zaś zremasterowana wersja klasycznej platformówki firmy, czyli Superfrog HD.
W drugiej dekadzie XXI wieku, Team 17 jako firma o ugruntowanej pozycji rynkowej nie tylko zajął się ponownie wydawaniem produkcji własnych, ale także uruchomił autorski program wsparcia obiecujących twórców niezależnych. W ramach programu światło dzienne ujrzało kilka niezwykle ciekawych gier indie, takich jak Beyond Eyes, The Escapists, LA Cops, Not a Hero, OlliOlli 2, Overruled!, Penarium oraz Sheltered. W lutym 2011 roku szeregi firmy opuścił jeden ze współzałożycieli Team 17, Martyn Brown, podejmując współpracę z niezależnym producentem i wydawcą gier Double Eleven. W roku 2012 firma zmieniła używaną od ponad dwóch dekad nazwę Team 17 Software Ltd. na Team 17 Digital Limited. Dwa lata później zaprezentowała zaś pierwszą od wielu lat nową markę, Flockers, inspirowaną popularnymi w latach 90. ubiegłego wieku Lemmingami. W maju tego samego roku firma uruchomiła nowe biuro w Nottingham, które w odróżnieniu od samego studia Team 17 skupiło się na działalności wydawniczej i marketingowej. Kluczową marką w portfolio Team 17 Digital Ltd. pozostaje jednak niezmiennie seria Worms, która po wielu eksperymentach z trzecim wymiarem i samą mechaniką rozgrywki, w swych kolejnych odsłonach powróciła do korzeni cyklu i klasycznej side-scrollowej formuły 2D.
W 2012 roku do sprzedaży trafiła gra Worms: Revolution, która co prawda posiadała trójwymiarową grafikę, jednak w trakcie zabawy akcję obserwowaliśmy klasycznie, z boku. Dwa lata później na sklepowych półkach pojawiło się zrealizowane w podobny sposób Worms Battlegrounds, z kolei w 2016 roku zadebiutowało Worms W.M.D., czyli jeszcze jedna produkcja trzymająca się rozwiązań klasycznych dla serii. Jako że trójwymiarowa rewolucja ostatecznie nie przypadła do gustu fanom marki, w kolejnej odsłonie cyklu autorzy spróbowali odświeżyć rozgrywkę. W Worms Rumble, którego premiera odbyła się 1 grudnia 2020 roku, zabawa toczyła się bowiem w czasie rzeczywistym (a nie jak miało to miejsce do tej pory – w turach), a wśród dostępnych trybów można było znaleźć popularny battle royale. Pomimo początkowej niechęci ostatecznie produkcja doczekała się całkiem ciepłego przyjęcia; dość powiedzieć, że w serwisie Metacritic średnia ocen wystawionych jej wersji na PC przez graczy wynosiła 80/100 i przewyższyła średnią not otrzymanych od branżowych mediów (która oscylowała wokół 69/100).
W międzyczasie, bo we wrześniu 2016 roku, Lloyds Development Capital zainwestowało w Team17 w zamian za 33% udziałów w firmie. Pozyskane w ten sposób środki pozwoliły studiu nabrać wiatru w żagle i zatrudnić nowe osoby. Poza tym po spektakularnym sukcesie The Escapists Team17 zdecydowało się na zakup zarówno samej marki, jak i odpowiedzialnego za jej stworzenie zespołu Mouldy Toof Studios. Dzięki temu IP mogło prężnie się rozwijać; oprócz wydanego w 2015 roku spin-offa pod tytułem The Escapists: The Walking Dead do sprzedaży trafiła pełnoprawna druga odsłona cyklu – The Escapists 2 – a także jeszcze jeden spin-off, czyli The Survivalists.
Pod koniec drugiej dekady XXI wieku Team17 dobrze radziło sobie również na poletku wydawniczym, a wśród produkcji, które ujrzały światło dzienne jego sumptem, prym wiodły gry Hell Let Loose, seria Yooka-Laylee, This is the Police oraz My Time at Portia. Ponadto w styczniu 2020 roku Team17 nabyło ekipę Yippee! Entertainment, mającą w swoim portfolio między innymi grę Commandos 2 HD Remaster. W grudniu 2020 roku zadebiutowała nowa odsłona cyklu Worms, czyli Worms Rumble. Autorzy postawili na rozgrywkę w czasie rzeczywistym, a wprowadzone przez nich zmiany nie spotkały się z wielkim entuzjazmem ze strony fanów i recenzentów. Według serwisu Metacritic średnia ocen przyznanych tej produkcji przez branżowe media mieściła się w przedziale 57-71% (w zależności od platformy); podobnie miały się sprawy z notami przyznanymi jej w tym serwisie przez graczy. Na platformie Steam tytuł mógł się pochwalić „w większości pozytywnymi” opiniami.
Team17 nieustannie rosło w siłę i nabywało kolejne podmioty. Następnym głośnym przejęciem było to ze stycznia 2022 roku, kiedy to pod skrzydła opisywanej firmy trafił astragon Entertainment – niemiecki wydawca specjalizujący się w symulatorach. Transakcja opiewała na kwotę 86 milionów dolarów. W rękach nowego właściciela niemiecka firma miała zachować dotychczasową swobodę.
Niedługo później firma zaliczyła poważne potknięcie. Kiedy Team17 ogłosiło, że zamierza wejść na rynek NFT z tokenami inspirowanymi serią Worms, liczne studia deweloperskie, które dotychczas owocnie z nią kooperowały, zgodnie potępiły ten pomysł i zapowiedziały, że nie będą współpracować z nią w przyszłości. Choć ostatecznie podjęto decyzję o rezygnacji z tego przedsięwzięcia, nie był to koniec problemów w firmie. Okazało się bowiem, że wielu jej pracowników narzekało na niskie płace i tak zwaną kulturę crunchu, które zaczęły obowiązywać w Team17 wraz z jego wejściem na giełdę. Na domiar złego firma coraz mniejszą wagę przywiązywała do jakości wydawanych przez siebie projektów. Jakby tego było mało, pojawiły się również zarzuty o ukrywanie spraw związanych z przypadkami molestowania seksualnego w firmie. Winę za taki stan rzeczy miała ponosić dyrektor generalna Team17 – Debbie Bestwick. Ostatecznie zdecydowano więc, że 1 stycznia 2024 roku zostanie ona zastąpiona przez Steve’a Bella.
Niemniej, w tym czasie na poletku wydawniczym firma radziła sobie co najmniej dobrze. W jej portfolio pojawiły się między innymi takie pozycje, jak Dredge, Killer Frequency czy Trepang2, a także Gord, Moving Out 2, Blasphemous II, Autopsy Simulator oraz Marauders. Mimo wszystko w październiku 2023 roku Team17 musiało przejść dość szeroko zakrojoną restrukturyzację. W jej wyniku pracę miało stracić około 50 pracowników, w większości z działu QA (kontroli jakości). Ponadto ze swojego stanowiska ustąpił dyrektor generalny firmy, czyli Michael Pattison. Warto odnotować, że restrukturyzacja miała pozostać bez wpływu na wchłonięte przez Team17 podmioty – astragon Entertainment oraz Storytoys.
Jak się okazało we wrześniu 2024 roku, wprowadzone zmiany przyniosły pozytywne efekty. W pierwszej połowie 2024 roku Team17 odnotowało przychody na poziomie 80,6 miliona funtów (wzrost rok do roku o 11 procent), a zysk brutto firmy wyniósł 32,9 miliona funtów (wzrost rok do roku o 9 procent). W tym czasie firma wypuściła szereg projektów, na czele z Classified: France ‘44, Undead Inc. oraz Autopsy Simulatorem.
Pod koniec grudnia 2024 roku opublikowano smutną wiadomość o śmierci Martyna Browna. Współzałożyciel Team17 zmarł w wieku 57 lat.
Lista wszystkich nadciągających gier które wyda Team17.
Rogue Point - 2025 - PC
Hell Let Loose: Vietnam - 2026 - PC, PS5, XSX
Holstin - 2026 - PC, PS5, XSX, Switch
Rockbeasts - 2026 - PC, PS5, XSX, Switch
Sintopia - 2026 - PC
Way to the Woods - 2026 - XONE, XSX
Lista wszystkich gier wydanych przez Team17.
Sworn - 23 września 2025 - PC, PS5, XSX, Switch
Goblin Cleanup - 18 września 2025 - PC
Ritual of Raven - 7 sierpnia 2025 - PC, Switch
Neon Abyss 2 - 17 lipca 2025 - PC
Date Everything! - 17 czerwca 2025 - PC, Switch, PS5, XSX
Nice Day for Fishing - 29 maja 2025 - PC, PS5, Switch
Jumping Jazz Cats - 20 maja 2025 - PC
Blasphemous II: Mea Culpa - 31 października 2024 - PC, PS4, PS5, XONE, XSX, Switch
Worms Armageddon: Anniversary Edition - 26 września 2024 - PS4, PS5, Switch, XONE, XSX
Warcana - 29 sierpnia 2024 - PC
Dredge: The Iron Rig - 15 sierpnia 2024 - PC, PS4, PS5, Switch, XONE, XSX
Thalassa: Edge of the Abyss - 1 sierpnia 2024 - PC
Conscript - 23 lipca 2024 - PC, PS4, PS5, XONE, XSX, Switch
Autopsy Simulator - 6 czerwca 2024 - PC, PS5, XSX
Undead Inc. - 2 maja 2024 - PC
Sweet Transit - 22 kwietnia 2024 - PC
Classified: France '44 - 5 marca 2024 - PC, PS5, XSX
Gord: The Alliance - 28 lutego 2024 - PC, PS5, XSX
Dredge: The Pale Reach - 16 listopada 2023 - PC, PS4, PS5, XONE, XSX, Switch
Headbangers: Rhythm Royale - 31 października 2023 - PC, PS5, XSX, Switch, XONE, PS4
The Unliving - 26 października 2023 - PC
Blasphemous II - 24 sierpnia 2023 - PC, Switch, PS5, XSX, PS4, XONE
Gord - 17 sierpnia 2023 - PC, PS5, XSX
Moving Out 2 - 15 sierpnia 2023 - PC, Switch, PS4, XONE, PS5, XSX
Trepang2 - 21 czerwca 2023 - PC, PS5, XSX
Killer Frequency - 1 czerwca 2023 - PC, PS5, PS4, XONE, XSX, Switch
Dredge - 30 marca 2023 - PC, Switch, PS4, PS5, XONE, XSX
King of the Castle - 2 marca 2023 - PC
The Knight Witch - 29 listopada 2022 - PC, PS5, XSX, PS4, XONE, Switch
Ship of Fools - 22 listopada 2022 - PC, PS5, XSX, Switch
Honey, I Joined a Cult - 3 listopada 2022 - PC
Batora: Lost Haven - 20 października 2022 - PC, Switch, PS4, XONE, PS5, XSX
Sunday Gold - 13 października 2022 - PC
Marauders - 3 października 2022 - PC
Hokko Life - 27 września 2022 - PC, PS4, XONE, Switch
Thymesia - 18 sierpnia 2022 - PC, PS5, XSX, Switch
The Serpent Rogue - 26 kwietnia 2022 - PC, Switch, PS5, XSX
Hammerting - 16 listopada 2021 - PC
Epic Chef - 11 listopada 2021 - PC, PS4, XONE, Switch
Sheltered 2 - 21 września 2021 - PC
Greak: Memories of Azur - 17 sierpnia 2021 - PC, PS5, XSX, Switch, PS4, XONE
Hell Let Loose - 27 lipca 2021 - PC, PS5, XSX
Super Magbot - 22 czerwca 2021 - PC, Switch
King of Seas - 25 maja 2021 - PC, PS4, XONE, Switch
Narita Boy - 30 marca 2021 - PC, PS4, XONE, Switch
Rogue Heroes: Ruins of Tasos - 23 lutego 2021 - PC, Switch
Main Assembly - 26 stycznia 2021 - PC
Monster Sanctuary - 8 grudnia 2020 - PC, PS4, XONE, Switch
Worms Rumble - 1 grudnia 2020 - PC, PS4, PS5, XONE, XSX, Switch
Overcooked! All You Can Eat! - 10 listopada 2020 - PS5, XSX, PC, PS4, XONE, Switch
Crown Trick - 16 października 2020 - PC, Switch, PS4, XONE
The Survivalists - 9 października 2020 - PC, XONE, PS4, Switch
Going Under - 24 września 2020 - PC, PS4, XONE, Switch
Ageless - 28 lipca 2020 - PC, Switch
Neon Abyss - 14 lipca 2020 - PC, Switch, PS4, XONE
Golf With Your Friends - 19 maja 2020 - PC, PS4, XONE, Switch
Before We Leave - 8 maja 2020 - XONE, XSX, PS4, PS5, Switch
Moving Out - 28 kwietnia 2020 - PC, PS4, Switch, XONE
Yooka-Laylee and the Impossible Lair - 8 października 2019 - PC, PS4, XONE, Switch
Blasphemous - 10 września 2019 - PC, PS4, XONE, Switch
Automachef - 23 lipca 2019 - PC, Switch
Genesis Alpha One - 29 stycznia 2019 - PC, PS4, XONE
My Time at Portia - 15 stycznia 2019 - PC, XONE, PS4, Switch
Planet Alpha - 4 września 2018 - PC, PS4, XONE, Switch
Forged Battalion - 14 sierpnia 2018 - PC
Sword Legacy: Omen - 13 sierpnia 2018 - PC
Overcooked 2 - 7 sierpnia 2018 - PC, PS4, XONE, Switch
Mugsters - 17 lipca 2018 - PC, PS4, XONE, Switch
Raging Justice - 8 maja 2018 - PC, PS4, XONE, Switch
The Escapists 2 - 22 sierpnia 2017 - PC, XONE, PS4, Switch, AND, iOS
Aven Colony - 25 lipca 2017 - PC, PS4, XONE
Yooka-Laylee - 11 kwietnia 2017 - PC, Switch, XONE, PS4
Lethal VR - 8 listopada 2016 - PC, PS4
Worms W.M.D - 23 sierpnia 2016 - PC, XONE, PS4, Switch, AND, iOS
Overcooked - 3 sierpnia 2016 - PC, PS4, XONE, Switch
This is the Police - 2 sierpnia 2016 - XONE, PS4
Sheltered - 15 marca 2016 - PC, iOS, AND, XONE, PS4
The Escapists: The Walking Dead - 30 września 2015 - PC, XONE, PS4
Penarium - 22 września 2015 - PC, PS4, XONE
Overruled! - 15 września 2015 - PC, XONE, PS4
Worms 4 - 3 września 2015 - iOS, AND
Beyond Eyes - 4 sierpnia 2015 - PC, PS4, XONE
Worms World Party Remastered - 16 lipca 2015 - PC
Not a Hero - 14 maja 2015 - XONE
LA Cops - 13 marca 2015 - PC, XONE
OlliOlli 2: Welcome to Olliwood - 3 marca 2015 - XONE
The Escapists - 13 lutego 2015 - PC, XONE, PS4, AND, iOS, Switch
Schrodinger's Cat and the Raiders of the Lost Quark - 23 września 2014 - PC, XONE, PS4
Flockers - 19 września 2014 - PC, XONE, PS4, iOS, AND
Worms Battlegrounds - 30 maja 2014 - PS4, XONE
Worms: Revolution Extreme - 8 października 2013 - PSV
Worms Clan Wars - 15 sierpnia 2013 - PC
Worms 3 - 8 sierpnia 2013 - iOS, AND
Superfrog HD - 31 lipca 2013 - PS3, PC, PSV, iOS, AND
Worms: Revolution - 10 października 2012 - PC, PS3
Alien Breed - 1 sierpnia 2012 - PS3, PSV, iOS, AND
Worms Crazy Golf - 17 października 2011 - X360, PS3, PC, iOS
Worms Ultimate Mayhem - 28 września 2011 - PC, X360, PS3
Alien Breed Trilogy - 18 marca 2011 - X360, PC
Alien Breed 3: Descent - 17 listopada 2010 - X360, PC
Alien Breed 2: Assault - 22 września 2010 - X360, PC, PS3
Alien Breed Impact - 16 grudnia 2009 - X360, PS3, PC
Worms 2: Armageddon - 1 lipca 2009 - X360, PC, PS3, iOS, AND
Worms - 7 marca 2007 - X360, PS3, PC, iOS
Worms World Party - 4 marca 2001 - PS4, PS5
Worms Pinball - 12 listopada 1999 - PC, PS1, PS4, PS5
Worms: Armageddon - 22 czerwca 1999 - PS4, PS5
Worms (1995) - 29 listopada 1995 - PS4, PS5
Arcade Pool - 3 maja 1994 - PC
Alien Breed: Tower Assault - 3 kwietnia 1994 - PC
Superfrog - 9 stycznia 1994 - PC
Silverball - 15 grudnia 1993 - PC
Alien Breed (1993) - 11 sierpnia 1993 - PC
 
Dzisiaj w wersji 1.0 debiutuje Sworn, czyli roguelike’owe RPG akcji przypominające Hadesa. Tytuł, w którym mierzymy się ze złym królem Arturem, można sprawdzić w ramach abonamentów Xbox i PC Game Pass.
gry
Krystian Pieniążek
23 września 2025 07:39
 
Twórcy Hell Let Loose zaprezentowali nową odsłonę serii umiejscowioną w Wietnamie. Produkcja wprowadzi szereg świeżych elementów w stosunku do poprzedniczki.
gry
Marcin Bukowski
20 sierpnia 2025 20:31
 
Twórcy remake’u Half-Life wypuścili demo nowej strzelanki, Rogue Point. Produkcja od studia Crowbar Collective ma ukazać się „wkrótce” w early accessie.
gry
Maciej Gaffke
9 czerwca 2025 17:00
 
Holstin doczekał się kolejnego dema, które lepiej pokazuje początek tej survivalowej produkcji z Polski.
gry
Jakub Błażewicz
8 czerwca 2025 00:29
 
Wszystko wskazuje na to, że polskie gry indie doczekają się ważnej produkcji. Gry, która nie tylko opowiada o Polsce, ale sama w sobie jest po prostu dobrze zaprojektowanym survival horrorem z naprawdę niezłą walką i świetnym dubbingiem.
opinie
Maciej Pawlikowski
3 czerwca 2025 17:00
 
Nice Day for Fishing to gra stworzona przez FusionPlay i Team17 we współpracy z popularną grupą Viva La Dirt League. Wędkarska produkcja z udziałem postaci z serii Epic NPC Man zadebiutuje już w przyszłym miesiącu.
gry
Marcin Bukowski
11 kwietnia 2025 19:00
 
Polskie studio Sonka ogłosiło, że wkrótce rozpocznie zbiórkę na Kickstarterze. Wygląda na to, że Holstin nadwyrężył budżet deweloperów.
gry
Michał Harat
3 kwietnia 2025 20:55
 
Oferta Humble Choice na kwiecień 2025 roku składa się m.in. z odświeżonej trylogii przygód Lary Croft oraz dobrze ocenianego Aliens: Dark Descent.
gry
Maciej Gaffke
1 kwietnia 2025 20:57
 
Holstin otrzyma kolejne, finałowe demo w 2025 roku, ale nie ma pewności, że pełna gra zadebiutuje do końca grudnia.
gry
Jakub Błażewicz
10 stycznia 2025 14:45
 
Ostatnią grą udostępnioną za darmo w ramach świątecznego rozdawnictwa w Epic Games Store jest Hell Let Loose. Na zgarnięcie tej przebojowej strzelanki macie tydzień.
gry
Zuzanna Domeradzka
2 stycznia 2025 17:02