Data wydania: 29 listopada 1995
Rozgrywana w systemie turowym gra strategiczno-zręcznościowa, w której naprzeciw siebie stają dwie drużyny tytułowych robali, a celem każdej z nich jest pokonanie przeciwnika poprzez eliminację wszystkich członków jego drużyny. Zabawa toczy się na losowo generowanych, dwuwymiarowych mapach, a podczas bitew robale korzystają z masy zróżnicowanych broni i akcesoriów.
Gracze
Worms to rozgrywana w systemie turowym gra strategiczno-zręcznościowa, w której naprzeciw siebie stają dwie drużyny złożone z tytułowych robali. Gra jest debiutanckim dziełem brytyjskiego projektanta Andy’ego Davidsona, które w swej pierwotnej wersji (nazwanej Total Wormage) zainteresowało przedstawicieli firmy Team 17. Finalna produkcja zadebiutowała pod koniec 1995 roku na komputerach PC i Amiga oraz konsolach PlayStation, a następnie została przeniesiona na szereg innych platform sprzętowych.
Mechanika rozgrywki w grze Worms zainspirowana została klasyczną produkcją Scorched Earth, choć względem dosyć minimalistycznego oryginału Davidson znacząco rozwinął koncepcję zabawy. Gracze przejmują kontrolę nad drużyną złożoną z czterech dżdżownic, a ich zadaniem jest pokonanie drużyny przeciwnej poprzez eliminację wszystkich jej członków. Poszczególne robaki wykonują swe ruchy naprzemiennie w turach, w trakcie których mogą przemieszczać się po planszy i atakować rywali. Cała zabawa toczy się na losowo generowanych mapach, umiejscowionych w kilku sceneriach – od lasu i pustyni po Księżyc. Do dyspozycji robali oddano wiele zróżnicowanych broni, zarówno tych rzeczywistych (np. strzelba, bazooka, granaty czy dynamit), jak i całkowicie fikcyjnych, a nierzadko humorystycznych (np. wybuchająca owca czy bomba bananowa). W przypadku niektórych broni uwzględnić musimy dodatkowo takie czynniki, jak zasięg, kąt wystrzału czy kierunek i siłę wiatru. W przemieszczaniu się po planszy pomagają nam też rozmaite akcesoria, takie jak liny, teleportery czy palniki służące do drążenia tuneli.
Worms pozwala na zabawę w trybie jednego gracza – gdzie rywalizujemy z drużyną kierowaną przez komputerową SI – jednak gra sprawia największą frajdę dopiero podczas rozgrywki wieloosobowej. Tu zaś rywalizować może ze sobą od czterech (czyli po jednym dla każdej drużyny) do szesnastu graczy (wówczas każdy z nich kieruje jedną z dżdżownic).
Wydana na PC i PS1 gra Worms odznacza się niezwykle barwną grafiką 2D, a poszczególne plansze oglądamy w scrollowanym widoku z boku. Podczas zabawy towarzyszą nam zabawne komentarze robali, a w rozgrywkę wprowadza nas zrealizowane z dużym poczuciem humoru animowane intro.
Autor opisu gry: Retromaniak
Platformy:
PC Windows 29 listopada 1995
PlayStation 4 20 czerwca 2023
PlayStation 5 20 czerwca 2023
PlayStation 1 29 listopada 1995
Gry podobne:
28GIER
Utrzymany w humorystycznej konwencji cykl strategii turowych z elementami logicznymi i zręcznościowymi, w którym główne role odgrywają tytułowe robale. Marka Worms od początku jest rozwijana przez studio Team17, natomiast za jej „ojca” uznaje się Andy’ego Davidsona.
13 kwietnia 2024
W 1995 roku na wielką scenę wkroczyło pierwsze PlayStation i od razu trochę namieszało w niewzruszonym do tej pory bastionie pecetów. Mocne Pentium nagle zaczęło odstawać grafiką w takich hitach jak Rayman czy Wipeout. A w co jeszcze graliśmy w 1995 roku?
16 maja 2023
Powroty do czasów dzieciństwa pełne są sentymentu. Nie inaczej jest w przypadku pokolenia, które popołudnia w trakcie lat szkolnych spędzało na grach wideo. Dziś wspominamy najlepsze gry, przez które kara na komputer była najgorszą możliwą torturą.
Wymagania sprzętowe gry Worms (1995):
PC / Windows
Minimalne wymagania sprzętowe:
386 DX, 4 MB RAM, DOS.
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
486 DX-2/66 MHz, 8 MB RAM, DOS.
Lista dodatków do gry Worms (1995):
Dodatek
1 maja 1996
Strategiczne
Oficjalny dodatek do wydanej w roku 1995 turowej gry strategiczno-zręcznościowej Worms. Rozszerzenie wprowadza zupełnie nową kampanię dla jednego gracza oraz kilka zmian w mechanice rozgrywki i interfejsie użytkownika. Nowość stanowi też możliwość projektowania własnych plansz i dodawania do gry własnych plików dźwiękowych.
Gracze
Średnie Oceny:
Średnia z 82 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
bogi1 Legend
Pierwsze Wormsy. Osobiście za dużo nie grałem bo seria wciągnęła mnie od 2 części ale warto docenić sam pomysł na grę.
Dużo jest też hejtu na odsłony 3D ale mi osobiście np. czwórka bardzo się podobała. Najlepsza część to według mnie World Party.
Fajnie widzieć tego klasyka w encyklopedii bo do tej pory najstarszą zamieszczoną częścią było United
MaXXii Generał
Pierwsze Wormsy tylko na amidze, potem na PC. To jednak ZAWSZE dla Team 17 docelową platformą była Amiga jeżeli chodzi o pierwszą odsłonę walecznych robaczków. Szkoda że tak bardzo się rozdrabniali w efekcie czego otrzymaliśmy....
1.WORMS (Amiga i PC)
2.WORMS + (Amiga)
3.Worms Reinforcements (PC)
4.Worms United (PC)
5.Worms Director's Cut (Amiga)
Dwa pierwsze na amigę, punkt 3 tylko na PC można powiedzieć że jest to odpowiednik PLUSA z Amigi. Zaś 4 i 5 to w zasadzie, tak mi się wydaję to samo tylko na innych platformach. Czyli Director's Cut to odpowiednik rok wcześniej wydanego United. Pomieszane to trochę ale co zrobić. Na pewno Director's Cut miał nieco więcej usprawnień, ale jakiejś przepaści między obiema nie było.
Robale z Amigi pamiętam najlepiej, to również ogrywałem ja na PC wraz z Cut-Scenakmi, samego Duirecotr's Cut wypuszczono w mocno limitowanym nakładzie chyba 5K sztuk tylko, bo twórcy już cały wysiłek wkładali w Wormsy 2 na całkiem nowym silniku graficznym. Nie mniej jednak pierwsze wormsy były dla mnie najlepszą odsłoną.
Fokcuf Pretorianin
Świetnie się bawili, szczególnie w większym gronie. Młodszych graczy mogły razić piksele, ale pierwsza część miała coś w sobie - specyficzny klimat.
Vorightaun Pretorianin
Cholera... to moje wspomnienie dzieciństwa z kolegą. Spox
diabolo777 Chorąży
Wormsy na jednej dyskietce. Ale to były czasy.