Data wydania: 4 sierpnia 2015
Nietypowa gra przygodowa autorstwa niezależnego, holenderskiego studia tiger & squid. Bohaterką Beyond Eyes jest dziesięcioletnia dziewczynka imieniem Rae, która w dzieciństwie utraciła wzrok w wyniku wypadku przy odpalaniu fajerwerków. Od tego momentu spędza ona większość czasu w przydomowym ogrodzie, gdzie towarzyszy jej nieodłączna kotka Nani.
GRYOnline
Gracze
Steam
OpenCritic
Beyond Eyes to wyjątkowo oryginalna gra przygodowa, w której wcielamy się w postać niewidomej dziewczynki, używającej swych zdrowych zmysłów celem wizualizacji otaczającego ją świata. Tytuł jest debiutem jednoosobowego holenderskiego studia Tiger & Squid. Mimo nieudanej kampanii na serwisie Indiegogo, twórcy udało się zainteresować swym projektem Brytyjczyków z Team 17 Software, którzy w ramach programu wspierania deweloperów niezależnych wydali już wcześniej kilka interesujących tytułów, takich jak Penarium czy Sheltered.
Bohaterką gry jest 10-latka imieniem Rae, która w dzieciństwie utraciła wzrok w wyniku wypadku podczas odpalania fajerwerków. Od tego czasu dziewczynka wystrzega się zatłoczonych i gwarnych miejsc publicznych, spędzając większość swego czasu w przydomowym ogrodzie, gdzie w towarzystwie swej nieodłącznej kotki Nani czuje się bezpiecznie. Pewnego dnia jednak zwierzę znika, a zaniepokojona i samotna Rae decyduje się po raz pierwszy od dłuższego czasu opuścić dom w celu odnalezienia swej pupilki.
Zabawa polega na przemierzaniu nieprzyjaznego i obcego nam środowiska w poszukiwaniu śladów zaginionego kota. Jako że podczas gry kontrolujemy niewidomą dziewczynkę, jak łatwo się domyślić, rozgrywka dość mocno odbiega od utartych schematów gier przygodowych. Nasza bohaterka musi bowiem umiejętnie wykorzystywać docierające do niej bodźce – głównie dźwiękowe – celem orientacji w terenie i wizualizacji otaczającego ją świata. Z koncepcją rozgrywki znakomicie współgra oryginalna oprawa graficzna tytułu, pełna wyłaniających się stopniowo z bezkresnej bieli schematycznych kształtów, ukazanych za pomocą rozmytych kolorów, niczym malowany akwarelą obraz.
Autor opisu gry: Krzysztof Brandys
Platformy:
PlayStation 4 8 września 2015
PC Windows 11 sierpnia 2015
Xbox One 4 sierpnia 2015
Producent: tiger & squid
Wydawca: Team17
Drugą konferencję targów E3 2015 poprowadziła firma Microsoft - w środku znajdziecie jej podsumowanie. Zobaczyliśmy pokaźne gameplaye z Gears of War 4, Rise of the Tomb Raider i Halo 5, ponadto doczekaliśmy się mnóstwa zapowiedzi (w tym Dark Souls III). Zapraszamy do lektury.
gry
Krzysztof Mysiak
15 czerwca 2015
Wymagania sprzętowe gry Beyond Eyes:
PlayStation 4
Wspiera:
PlayStation Network
Xbox One
Wspiera:
Xbox Live
Średnie Oceny:
Średnia z 1 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 22 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"W większości pozytywne"
Średnia z 794 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
gutosaw
Ekspert
2025.06.15
++ Wykorzystanie dźwięku i „zapachu” do kierowania uwagi gracza + Lekko wzruszające zakończenie + Styl artystyczny + Poruszenie tematu niepełnosprawności - - Poruszanie się jest tak powolne, że przejście gry wymaga sporo cierpliwości - - Nuda. Większość gry polega na chodzeniu, które zyskałyby na odrobinie narracji w tle, albo przyspieszeniu postaci, gdy chodzi po już poznanych terenach - - Główna postać i jej problemy zupełnie nie są przedstawione w tej grze - Mapy składają się z elementów kopiuj-wklej
Ocena OpenCritic
17% rekomendacji (26)
games(TM)
Jonathan Gordon
God is a Geek
Nicola Ardron
NZGamer
Hadyn Green
Push Square
Kell Andersen
Eurogamer
Simon Parkin
gutosaw Konsul
++ Wykorzystanie dźwięku i „zapachu” do kierowania uwagi gracza
+ Lekko wzruszające zakończenie
+ Styl artystyczny
+ Poruszenie tematu niepełnosprawności
- - Poruszanie się jest tak powolne, że przejście gry wymaga sporo cierpliwości
- - Nuda. Większość gry polega na chodzeniu, które zyskałyby na odrobinie narracji w tle, albo przyspieszeniu postaci, gdy chodzi po już poznanych terenach
- - Główna postać i jej problemy zupełnie nie są przedstawione w tej grze
- Mapy składają się z elementów kopiuj-wklej
Just_R Junior
Ładna i urocza gra, krótka opowieść o przyjaźni i przemijaniu.
li_s Konsul
Gra jest godna polecenia. Ładna grafika i ciekawa historia
geohound Generał
Grę należy ocenić na dwa sposoby - Historia, pomysł i grafika są świetne (a biorąc pod uwagę fakt, że to indie, to już w ogóle kosmos przy tych wszystkich pikselowanych pseudo-retro grach), natomiast mechanika gry, o ile na początku powoduje opad szczęki (percepcja otoczenia zmienia się w miarę podchodzenia do kolejnych przedmiotów), o tyle chodzenie chyba 3 godziny niewidomą dziewczynką "prędkością patrolową" jest nużące i człowiek chce, żeby gra się skończyła, a nie tak powinno być. Moim zdaniem miejsca raz odwiedzone nasza postać powinna pokonywać nieco szybciej, niż te nieznane. A historia brzmi bardzo prosto i ciekawie, jednak końcówka nie jest do końca jasna - mam pewne wytłumaczenie, ale wiąże się ono wyłącznie z przeczytaniem kiedyś ciekawostki o kotach.