Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS5 XSX PS4 Xbox One Switch Andro iOS

Nacon / Bigben Interactive

Firma producent wydawca

Wydawca gier wideo należący do francuskiego Bigben Group. Firma działa od początku XXI wieku, a wydawane przez nią produkcje można znaleźć zarówno na komputerach osobistych, jak i na konsolach. Na początku 2020 roku w wyniku fuzji Bigben Interactive przejęło nazwę siostrzanego Nacon.

Historia

Prehistoria

Dzieje firmy rozpoczynają się w lutym 1981 roku. Bigben Interactive, którego siedziba mieściła się we francuskim mieście Lesquin, koncentrował się na projektowaniu i dystrybucji rozmaitych akcesoriów gamingowych do komputerów oraz konsol. Firma początkowo skupiała się na ojczystym rynku, a z czasem zaczęła działać również w innych krajach, jak Niemcy, Belgia, Luksemburg i Niderlandy.

W 2001 roku Bigben Interactive nawiązał porozumienie z firmą SEGA, na mocy którego miał zająć się dystrybucją konsol Dreamcast, akcesoriów do nich oraz gier wideo. Mniej więcej w tym okresie Bigben Interactive zaczął też coraz śmielej spoglądać w kierunku działalności wydawniczej. Wówczas to pod jego skrzydłami znalazło się kilku dystrybutorów i wydawców; powstały również jego nowe oddziały w Niemczech i Hong Kongu.

Działalność wydawnicza

W 2002 roku Bigben Interactive na dobre wszedł na rynek wydawniczy. Jego nakładem na sklepowe półki trafiła wówczas gra Evil Twin: Cyprien's Chronicles w wersji na Dreamcasta oraz Savage Skies na PlayStation 2. W kolejnych latach Bigben Interactive działał coraz prężniej na tym polu, jednak w jego katalogu wydawniczym próżno było szukać pozycji, które w jakikolwiek sposób zapisałyby się w historii branży gier wideo.

Sytuacja uległa zmianie dopiero po 2010 roku. Od czwartej odsłony nakładem Bigben Interactive zaczęła bowiem ukazywać się seria WRC; poza tym firma zajęła się wydawaniem gier spod szyldu MotoGP. W 2016 roku Bigben Interactive nabył prawa do marek Test Drive i V-Rally, natomiast rok 2017 przyniósł premierę wydanej przez niego czwartej części kultowego niegdyś FlatOuta.

W 2016 roku Bigben Interactive nawiązał współpracę ze studiem Frogwares i zajął się wydaniem opracowanej przez niego gry Sherlock Holmes: The Devil's Daughter. Trzy lata później w jej ślady poszło kolejne dzieło studia, czyli The Sinking City. Pod koniec sierpnia 2020 roku wyszło na jaw, że owa kooperacja nie przebiegła zbyt pomyślnie, toteż po wielu perturbacjach i sądowej batalii zakończyła się zerwaniem umowy. Twórcy mówili o próbach wymuszenia na nich przekazania kodu źródłowego The Sinking City konkurencyjnemu zespołowi. Ponadto według ich zarzutów po premierze tej produkcji wydawca pozbawił ich pieniędzy z jej sprzedaży. Poza tym gigant miał rozpowszechniać błędne informacje, zgodnie z którymi to on był właścicielem praw do marki.

Rozwój firmy, fuzja i zmiana nazwy

W międzyczasie, bo w maju 2018 roku, firma poinformowała, że za 20 milionów euro przejęła zespół Cyanide Studio, a tym samym nabyła prawa do wszystkich posiadanych przez niego marek i tworzonych projektów. Oprócz tego w październiku 2018 roku zakupiła francuską ekipę Kylotonn, która od 2015 roku pracowała m.in. nad rozwojem serii WRC. W lipcu 2019 roku Bigben Interactive przejął też studio Spiders.

W lutym 2020 roku grupa Bigben, do której należał Bigben Interactive, poinformowała o połączeniu opisywanej firmy oraz firmy Nacon, zajmującej się produkcją akcesoriów gamingowych z segmentu premium. Efektem tego przedsięwzięcia była zmiana nazwy opisywanego wydawcy z Bigben Interactive na Nacon.

W marcu 2020 roku otrzymaliśmy potwierdzenie, studio Kylotonn pracuje nad trzecim Test Drive Unlimited. Niedługo później, bo w lipcu 2020 roku, mogliśmy obejrzeć jego pierwszy zwiastun oraz poznaliśmy jego tytuł; gra nosiła miano Test Drive Unlimited: Solar Crown. W styczniu 2021 roku Nacon poinformował natomiast o przejęciu australijskiego Big Ant Studios.

W marcu 2021 roku spór pomiędzy Naconem i studiem Frogwares miał dalszy ciąg. Wtedy to bowiem ukraiński zespół oskarżył wydawcę o... spiracenie jego dzieła. Zgodnie z zarzutami postawionymi francuskiej firmie, miała ona udostępnić na platformie Steam nielegalnie zmodyfikowaną wersję gry The Sinking City, zakupioną w sklepie Gamesplanet. Zdaniem deweloperów, Nacon miał odpowiednio spreparować tę pozycję, usuwając z niej wszelkie odniesienia do Gamesplanet oraz innych dzieł Frogwares. Niedługo później, w odpowiedzi na przesłane jej powiadomienie o naruszeniu praw autorskich, firma Valve usunęła The Sinking City z platformy Steam. W następnych tygodniach ani Nacon, ani Frogwares nie odniosły się do tej sprawy.

W sierpniu 2021 roku francuski wydawca poinformował o przejęciu ekipy Crea-ture Studios, pracującej nad obiecującym Session, czyli symulacją jazdy na deskorolce. W październiku ogłoszono natomiast, że Nacon wziął pod swoje skrzydła studio Ishtar Games – autorów takich projektów, jak Dead in Bermuda i Dead in Vinland oraz The Last Spell.

W 2022 roku Nacon kontynuował zakupy. W lutym 2022 roku w ręce firmy trafił zespół Midgar Studio, mający w swoim portfolio jRPG-a zatytułowanego Edge of Eternity. W tym samym miesiącu wydawca poinformował o chęci przejęcia firmy Daedalic Entertainment. Transakcja opiewająca na kwotę 60 milionów dolarów miała zostać sfinalizowana do końca 2022 roku. Pod skrzydłami nowego właściciela kluczowe osoby w Daedalic Entertainment miały zachować dotychczasowe stanowiska.


Wydawcy gier Nacon / Bigben Interactive

Wydawcy gier wyprodukowanych przez Nacon / Bigben Interactive:


Mastiff