Firmy

Interplay Entertainment

Interplay Entertainment to producent i wydawca gier.

Oficjalna strona firmy Interplay Entertainment

Najpopularniejsze gry wyprodukowane przez Interplay Entertainment

Fallout

Fallout

30 września 1997

RPG

Fallout
Fallout: Brotherhood of Steel

Fallout: Brotherhood of Steel

13 stycznia 2004

RPG

Fallout: Brotherhood of Steel
Wasteland

Wasteland

1 stycznia 1988

RPG

Wasteland
Stonekeep

Stonekeep

5 listopada 1995

RPG

Stonekeep
The Bard's Tale (1987)

The Bard's Tale (1987)

20 marca 1987

RPG

The Bard's Tale (1987)
J.R.R. Tolkien's The Lord of the Rings, Vol. II: The Two Towers

J.R.R. Tolkien's The Lord of the Rings, Vol. II: The Two Towers

4 sierpnia 1991

RPG

J.R.R. Tolkien's The Lord of the Rings, Vol. II: The Two Towers

Interplay Entertainment to amerykański deweloper, licencjodawca i wydawca gier. Firma odnosiła sukcesy, wydając gry stworzone zarówno w ramach swojej działalności deweloperskiej, jak i zaprojektowane przez podmioty zewnętrzne. Mowa tutaj o takich tytułach i seriach, jak Another World, Baldur’s Gate, Descent, Fallout, Freespace, Icewind Dale, Planescape: Torment czy The Bard's Tale. Obecnie w związku z finansowymi niepowodzeniami i wieloma procesami sądowymi pozostaje jedynie cieniem swojej dawnej postaci. Siedziba firmy znajduje się w Beverly Hills w amerykańskiej Kaliforni i pracuje w niej około 10 osób.

Historia firmy Interplay Entertainment

Interplay Entertainment założone zostało przez Briana Fargo w 1983 roku jako Interplay Productions. Początkowo firma tworzyła i wydawała gry w oparciu o licencje zewnętrzne, m.in. dla Activision, wśród których można znaleźć takie tytuły, jak przygodówka point ‘n’ click Borrowed Time z 1985 roku. Pierwszą grą w całości stworzoną i wydaną przez Interplay Productions było Battle Chess z 1988 roku.

Kolejne lata przyniosły Interplayowi obfite zbiory. Katalog wydawniczy firmy poszerzył się o takie tytuły, jak Descent, Star Trek: 25th Anniversary czy Carmageddon. W 1997 roku Interplay stworzyło i wydało kultowego Fallouta. Rok później na rynku zadebiutowało niemniej legendarne Baldur’s Gate autorstwa BioWare.

W 1996 roku założone zostało studio Black Isle będące w całości własnością Interplay Productions. Przed jego zamknięciem pod koniec 2003 roku zdążyło ono stworzyć kilka znakomitych tytułów, w tym Fallout 2, obie odsłony Icewind Dale i Planescape: Torment. Wielu ówczesnych pracowników Black Isle Studios obecnie pracuje w Obsidian Entertainment.

W 1998 roku, mimo sukcesów wielu wydawanych pozycji, sytuacja finansowa Interplay Productions zmusiła firmę do wypuszczenia swoich akcji na giełdę, aby uregulować swoje zobowiązania. Zabieg okazał się udany, po czym Interplay Productions zostało przemianowane na Interplay Entertainment Corporation. W 2001 roku większościowy pakiet akcji przedsiębiorstwa został zakupiony przez Titus Software, które wcześniej w Interplay inwestowało. W wyniku podjętych przez Titus Software decyzji, funkcje wydawnicze Interplay przejął koncern Vivendi Games, niegdysiejszy właściciel Activision Blizzard.

Interplay Entertainment niejednokrotnie było pozywane do sądu za naruszenie praw autorskich w taki czy inny sposób. Najistotniejszymi z procesów są najprawdopodobniej te wytoczone przez firmę Bethesda Softworks, których rozstrzygnięcie ostatecznie doprowadziło do całkowitego utracenia przez Interplay praw do marki Fallout.

wydawane serie gier:

Wyprodukowane gry

Lista wszystkich gier wyprodukowanych przez Interplay Entertainment.

Wydane gry

Lista wszystkich gier wydanych przez Interplay Entertainment.

Wiadomości o firmie Interplay Entertainment

Wkurzał i wciągał. Mortyr to prawdziwa polska „guilty pleasure” i „mamy Wolfensteina w domu”
3

Wkurzał i wciągał. Mortyr to prawdziwa polska „guilty pleasure” i „mamy Wolfensteina w domu”

W latach 90., gdy Polacy jeszcze uczyli się robić gry na światowym poziomie, królowały strzelanki, tak sci-fi, jak i drugowojenne. Mortyr od Mirage Media szału nie robił, ale wstrzelił się w niszę graczy wychowanych na Wolfensteinie.

opinie

Hubert Sosnowski

6 grudnia 2025 18:00

Wkurzał i wciągał. Mortyr to prawdziwa polska „guilty pleasure” i „mamy Wolfensteina w domu”
„Gracze są samolubni”. Chris Avellone o tym, dlaczego Planescape: Torment stał się hitem
5

„Gracze są samolubni”. Chris Avellone o tym, dlaczego Planescape: Torment stał się hitem

Chris Avellone wskazuje na potrzebę wzięcia pod uwagę „samolubności” graczy, by mogli zabłysnąć w trakcie gry w taki sposób, jaki im pasuje.

gry

Jakub Błażewicz

5 grudnia 2025 14:16

„Gracze są samolubni”. Chris Avellone o tym, dlaczego Planescape: Torment stał się hitem
Amazon Prime Gaming na grudzień 2025 z 14 grami. Kultowy Fallout, ostatni dobry Deus Ex i dużo dobra dla fanów Zapomnianych Krain

Amazon Prime Gaming na grudzień 2025 z 14 grami. Kultowy Fallout, ostatni dobry Deus Ex i dużo dobra dla fanów Zapomnianych Krain

Poznaliśmy listę gier, które na przestrzeni całego grudnia trafią w ręce abonentów Amazon Prime Gaming. Na ich liście brylują zwłaszcza Fallout i Fallout 2 oraz Deus Ex: Rozłam Ludzkości.

gry

Krystian Pieniążek

5 grudnia 2025 06:49

Amazon Prime Gaming na grudzień 2025 z 14 grami. Kultowy Fallout, ostatni dobry Deus Ex i dużo dobra dla fanów Zapomnianych Krain
„Tyrania większości”. Twórca Fallouta ostro o tym, kto decyduje o prawdzie w grach
3

„Tyrania większości”. Twórca Fallouta ostro o tym, kto decyduje o prawdzie w grach

Tim Cain uwielbia interpretacje graczy, ale nawet ich zdecydowana większość nie decyduje o kanonie. Współtwórca Arcanum wskazał, kto ma ostateczny głos, przywołując przykład ikonicznej postaci Harolda z cyklu Fallout.

gry

Krzysztof Kałuziński

30 listopada 2025 16:47

„Tyrania większości”. Twórca Fallouta ostro o tym, kto decyduje o prawdzie w grach
Rebecca Heineman, legenda branży i twórczyni The Bard's Tale 3, przegrała walkę z rakiem
4

Rebecca Heineman, legenda branży i twórczyni The Bard's Tale 3, przegrała walkę z rakiem

Twórczyni The Bard's Tale III przegrała swoją ostatnią walkę, ulegając w nierównym starciu z nowotworem.

gry

Adrian Werner

18 listopada 2025 08:30

Rebecca Heineman, legenda branży i twórczyni The Bard's Tale 3, przegrała walkę z rakiem
Twórca Fallouta potwierdził, że to Chiny rozpętały wojnę nuklearną. Wyjaśnił też, dlaczego to zrobiły, wskazując palcem USA
2

Twórca Fallouta potwierdził, że to Chiny rozpętały wojnę nuklearną. Wyjaśnił też, dlaczego to zrobiły, wskazując palcem USA

Chiny rozpętały wojnę nuklearną, lecz do ataku skłoniły je nielegalne działania Stanów Zjednoczonych – Tim Cain ujawnił niekanoniczną genezę konfliktu z pierwszego Fallouta.

gry

Krzysztof Kałuziński

15 października 2025 05:30

Twórca Fallouta potwierdził, że to Chiny rozpętały wojnę nuklearną. Wyjaśnił też, dlaczego to zrobiły, wskazując palcem USA
Gry RPG w stylu Baldur’s Gate na długo przestały powstawać, bo twórcy zostali oszukani lub wprowadzeni w błąd. „Powiedzieli, żebyśmy im zaufali”
11

Gry RPG w stylu Baldur’s Gate na długo przestały powstawać, bo twórcy zostali oszukani lub wprowadzeni w błąd. „Powiedzieli, żebyśmy im zaufali”

Zastanawialiście się kiedyś, dlaczego deweloperzy na długi czas przestali tworzyć RPG-i w stylu Baldur’s Gate? Okazuje się, że winne były sklepy z grami.

gry

Adrian Werner

11 października 2025 09:54

Gry RPG w stylu Baldur’s Gate na długo przestały powstawać, bo twórcy zostali oszukani lub wprowadzeni w błąd. „Powiedzieli, żebyśmy im zaufali”
Zaczynasz od zabijania szczurów w piwnicy. Klasyczne RPG akcji Baldur's Gate: Dark Alliance wciąż bawi mimo swojej prostoty
14

Zaczynasz od zabijania szczurów w piwnicy. Klasyczne RPG akcji Baldur's Gate: Dark Alliance wciąż bawi mimo swojej prostoty

Baldur’s Gate: Dark Alliance to RPG akcji typu hack’n’slash, które zestarzało się nad wyraz godnie. Ta kompaktowa produkcja wciąż może się podobać, a jej rozmiary i brak skomplikowania sprawiają, że w zasadzie każdy może się z nią zmierzyć.

opinie

Krystian Pieniążek

4 października 2025 20:00

Zaczynasz od zabijania szczurów w piwnicy. Klasyczne RPG akcji Baldur's Gate: Dark Alliance wciąż bawi mimo swojej prostoty
Twórcy Baldur's Gate 2 myśleli, że ich gra będzie okropna. „To była poszatkowana potworność”
14

Twórcy Baldur's Gate 2 myśleli, że ich gra będzie okropna. „To była poszatkowana potworność”

Twórcy jednej z najbardziej pamiętnych gier RPG w historii wspominają proces jej tworzenia. Przed premierą Baldur’s Gate 2 deweloperzy byli przekonani, że produkcja będzie okropna.

gry

Zuzanna Domeradzka

22 września 2025 16:59

Twórcy Baldur's Gate 2 myśleli, że ich gra będzie okropna. „To była poszatkowana potworność”
Twórca Fallouta i Arcanum tak bardzo skupiał się na grach wideo, że pomylił Britney Spears z bronią
1

Twórca Fallouta i Arcanum tak bardzo skupiał się na grach wideo, że pomylił Britney Spears z bronią

Tim Cain przyznał, że w trakcie prac nad Arcanum był tak pochłonięty grami, że nie za bardzo wiedział co dzieje się w świecie poza nimi.

gry

Adrian Werner

17 września 2025 12:55

Twórca Fallouta i Arcanum tak bardzo skupiał się na grach wideo, że pomylił Britney Spears z bronią

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl