Po sukcesie wydanego w 1997 roku symulatora Star Trek: Starfleet Academy firma Interplay okrzyknięta została najlepszym deweloperem gier w uniwersum Star Trek. Kolejną „gwiezdną” produkcję powierzono świeżo uformowanemu wewnętrznemu studiu deweloperskiemu 14 Degrees East. Star Trek: Starfleet Command oparto na planszowej strategii Star Fleet Battles, stworzonej 20 lat wcześniej przez Stephena V. Cole'a, skąd zaczerpnięto także wiele elementów mechaniki rozgrywki.
Gra oferuje trzy warianty zabawy w trybie solowym. „Skirmish” i „Play-and-forget” to szybkie potyczki, które pomagają graczom zapoznać się ze sposobem sterowania i wyćwiczyć taktykę przed rozpoczęciem kampanii głównej zatytułowanej "Dynaverse". Pozwala ona wcielić się w rolę dowódcy statku kosmicznego. Wykonując wskazane misje, które najczęściej polegają na zniszczeniu wrogiej jednostki lub nawiązaniu kontaktu, gracze zdobywają „punkty prestiżu”. Stanowią one swego rodzaju walutę w grze, za którą kupować można nowe statki i uzbrojenie, naprawiać uszkodzenia a także rekrutować członków załogi.
Podstawą rozgrywki są bitwy z wrogimi statkami. Starcia mają charakter taktyczny, a kluczem do zwycięstwa jest właściwe manewrowanie oraz umiejętne wykorzystanie słabości przeciwnika. Podobnie jak w planszowym pierwowzorze gracze muszą rozsądnie gospodarować zasobami dowodzonego statku na bieżąco kontrolując m.in. stan osłon i rodzaj uzbrojenia.
W grze występuje 6 grywalnych frakcji: Federacja, Klingoni, Romulanie, Gornowie, Hydranie i Lyranie. Każda z nich posiada własne rodzaje jednostek.
Poza rozgrywką solową twórcy Star Trek: Starfleet Command przewidzieli także opcję zabawy z żywymi przeciwnikami za pośrednictwem sieci LAN lub Internet.
Jednym z największych atutów gry jest możliwość tworzenia własnych scenariuszy za pomocą prostego edytora. Społeczność graczy przygotowała wiele modów, dzięki którym zmieniać można m.in. cechy jednostek, a nawet ich wygląd.
Ogromna popularność Star Trek: Starfleet Command zapoczątkowała „złotą erę” gier związanych z uniwersum Star Trek trwającą w latach 1999-2001.
Autor opisu gry: Mariusz Klamra
Platformy:
PC WindowsAngielskie napisy i dialogi
Ograniczenia wiekowe: brak ograniczeń
Do kiosków trafił już najnowszy, październikowy numer miesięcznika CD-ACTION, w którym na 148 stronach jak zwykle znalazło się mnóstwo ciekawych materiałów o grach. Na dołączonych płytkach CD zamieszczono dwie pełne wersje gier: czołówkę gatunku action RPG w postaci gry Revenant oraz doskonałą strategię kosmiczną Star Trek: Starfleet Command.
gry
Tomasz Pyzioł
9 września 2002 19:36
Uruchomiona została oficjalna strona Starfleet Command - Orion Pirates, kolejnej gry, której akcja toczy się w świecie Star Trek’a.
gry
Janusz Burda
3 maja 2001 14:01
Interplay ogłosił plany wydania Starfleet Command: Orion Pirates, samodzielnego dodatku do serii gier strategicznych w świecie Star Trek. Dodatek nie będzie wymagał zainstalowania Starfleet Command czy Starfleet Command II.
gry
Tomasz Pyzioł
2 maja 2001 16:29
Wymagania sprzętowe gry Star Trek: Starfleet Command:
PC / Windows
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Pentium II 300 Mhz, 64 MB RAM, akcelerator 3D, karta dźwiękowa.
Średnie Oceny:
Średnia z 39 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.