Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikRPGPC
Okładka Planescape Torment (PC)

Planescape Torment PC

Oparta o drugą edycję systemu Advanced Dungeons & Dragons klasyczna gra RPG z widokiem izometrycznym, opracowana przez twórców serii Fallout z firmy Black Isle Studios.

RPG | widok izometryczny | Dungeons & Dragons | klasyczne RPG

PC Windows
Okładka Planescape Torment (PC)

Polskie napisy i dialogi

data premiery gry w wersji PC:

10grudnia1999

31maja2000

pudełko PL

Planescape Torment jest klasyczną grą RPG, opracowaną przez zespół Black Isle Studios – autorów takich hitów jak Fallout 2 oraz seria Icewind Dale. Niedługo po premierze produkcja zyskała miano kultowej, by z czasem otrzymać status prawdziwej legendy – głównie za sprawą niezwykle oryginalnego świata i złożonej, wielowątkowej fabuły, poruszającej tematy rzadko spotykane w innych grach wideo. Tytuł został wydany wyłącznie na platformie PC.

Fabuła

Akcja Planescape Torment rozgrywa się w tytułowym uniwersum Planescape. Trafiamy do tzw. Wieloświata, składającego się z niezliczonych wymiarów zwanych planami, którego centralnym punktem jest Sigil – Miasto Drzwi. To pełne sprzeczności miejsce rządzi się skomplikowanymi regułami, z których każdą można obejść lub zmienić – oczywiście pod warunkiem, że zna się na to sposób.

Protagonistę poznajemy w momencie, kiedy budzi się w kostnicy – jak się okazuje, nie pierwszy i nie ostatni raz, gdyż po prostu nie może on umrzeć; za każdym razem, gdy ponosi śmierć, po prostu ożywa jakimś czasie. Niestety po każdym takim wydarzeniu nasz bohater traci również pamięć; w chwili rozpoczęcia rozgrywki nie może sobie przypomnieć nawet własnego imienia. Na szczęście w którymś z poprzednich „wcieleń” Bezimienny wytatuował sobie na plecach szereg wskazówek, które mają mu pomóc w odzyskaniu wspomnień. Jego zadaniem jest nie tylko odkrycie prawdy o sobie samym i przyczynie swej nieśmiertelności, lecz także poznanie odpowiedzi na pytanie, jakie wielokrotnie stawiają przed nim napotkane istoty: „Co może zmienić naturę człowieka?”. Na szczęście nie jest osamotniony – nieustannie towarzyszy mu Morte, czyli gadatliwa, ludzka czaszka uzbrojona jedynie w zęby i zdolność miotania przekleństw (w obu znaczeniach tego słowa). W toku przygody mogą do niego dołączyć kolejne postacie, takie jak choćby zabójca Dak 'kon władający bronią, którą może kształtować siłą woli; Anna, czyli nieokrzesana złodziejka, która podkochuje się w protagoniście; Nie-Sława – szukający duchowego oświecenia Sukkub zabijający przez pocałunek; czy wreszcie Nordom – mechaniczny konstrukt obdarzony samoświadomością w wyniku nieudanego eksperymentu.

Towarzysze skrywają wiele tajemnic, jakie możemy poznać, tocząc długie konwersacje – w ten sposób poznajemy również cenne informacje na temat samego świata. Fabuła ma natomiast nieliniowy przebieg, a jej zakończenie zależy w dużej mierze od obranej przez nas ścieżki.

Mechanika

W Planescape Torment akcja prezentowana jest w rzucie izometrycznym. Podobnie jak Baldur's Gate, gra została oparta na drugiej edycji Advanced Dungeons & Dragons, zatem o powodzeniu podejmowanych przez nas akcji decydują rzuty kośćmi. Na tym jednak podobieństwa do sagi o dzieciach Bhaala się nie kończą – starcia z przeciwnikami toczone są w czasie rzeczywistym, z możliwością wykorzystania aktywnej pauzy. Po jej uruchomieniu czas staje w miejscu, a my możemy wydawać rozkazy poszczególnym członkom drużyny. Klucz do sukcesu stanowi tutaj nie tylko odpowiednie rozmieszczenie towarzyszy na polu bitwy, lecz także umiejętne wykorzystanie ich mocnych stron. Z uwagi na fakt, że na naszej drodze stają zróżnicowani, słabsi lub silniejsi wrogowie, prowadzeni do boju bohaterowie nie wychodzą z potyczek bez szwanku – odniesione obrażenia możemy leczyć przy użyciu bandaży oraz igieł i nici. Co ciekawe, nieśmiertelność Bezimiennego nie jest jedynie fabularnym punktem wyjścia, lecz znajduje odzwierciedlenie w mechanice rozgrywki – nasz bohater budzi się w kostnicy za każdym razem, gdy zostaje zabity, co można niekiedy kreatywnie wykorzystać (np. nakazać mu aktywowanie pułapki, która bezpowrotnie wyeliminowałaby każdego innego członka drużyny).

Walka to jednak skromny ułamek rozgrywki i w większości przypadków można jej uniknąć dzięki odpowiednio poprowadzonej rozmowie. Nadrzędnym elementem rozgrywki jest bowiem eksploracja tego pasjonującego świata, poznawanie jego mieszkańców i opowiadanych przez nich historii, a także wykonywanie rozmaitych zadań głównych i misji pobocznych. Funkcjonuje tu wiele frakcji, do jakich mogą należeć zarówno postacie wchodzące w skład naszej drużyny, jak i główny bohater. Mowa na przykład o Grabarzach reprezentujących jednocześnie ascezę i dekadencję; Bogowcach, których ideologia łączy postulaty oświecenia i pozytywizmu; czy choćby o Czuciowcach kierujących się w życiu zasadami sensualizmu i hedonizmu. Co ciekawe, między innymi od wybranego przez gracza ugrupowania zależy charakter Bezimiennego – nie jest on bowiem wybierany przed rozpoczęciem zabawy, lecz bezustannie kształtowany w toku przygody na podstawie naszych poczynań i podejmowanych decyzji.

W zamian za niemal wszystkie aktywności otrzymujemy punkty doświadczenia i awansujemy na kolejne poziomy – w ten sposób zyskujemy dostęp do nowych umiejętności. Nie jest to jednak jedyny sposób na otrzymanie dostępu do nowych zdolności – Bezimienny i wybrani członkowie drużyny mogą zdobić swe ciała tatuażami niepozostającymi bez wpływu na ich statystyki. Oczywiście w toku zabawy zdobywamy coraz potężniejszy ekwipunek – choć przygodę rozpoczynamy wyłącznie ze skalpelem w ręku, z czasem do naszych kieszeni wpada coraz potężniejsza broń.

Kwestie techniczne

W momencie premiery, dwuwymiarowa oprawa graficzna Planescape Torment robiła wrażenie. Na uwagę zasługiwały nie tylko pełne detali elementy otoczenia, lecz także zjawiskowe efekty towarzyszące rzucaniu zaklęć ofensywnych i defensywnych. Po kilkunastu latach od debiutu na sklepowych półkach grafika nadal nie odstrasza – omawiana produkcja nie zestarzała się tak bardzo, jak mogłoby się wydawać, w czym niemała zasługa oryginalnej stylistyki, skutecznie maskującej wszelkie niedostatki techniczne. Wspomnieć należy również o klimatycznej muzyce grającej na emocjach każdego, kto zdecyduje się towarzyszyć Bezimiennemu i jego drużynie.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single player  

Nośnik: 4 CD

Ocena gry 8.955 / 10 na podstawie 14326 ocen czytelników.

Cena gry w dniu premiery: 159,90 PLN

Klasyfikacja PEGI Planescape Torment

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry. Gra zawiera elementy przemocy.

Wymagania sprzętowe Planescape Torment

PC Windows

Rekomendowane: Procesor Pentium 266 MHz (lub kompatybilny), 64 MB RAM, 4MB karta graficzna zgodna z DirectX, Windows 95/98

Planescape Torment - recenzja gry

Recenzja 15 stycznia 2001, 09:24

Rzeczywistość Planescape Torment nie składa się, jak bywa to w przypadku wielu gier z papierowych dekoracji i garstki statystów, na których dokonuje się prób z nowymi rodzajami broni. To prawdziwy świat wypełniony treściami filozoficznymi i religijnymi. Dlatego przygoda Bezimiennego jest niezwykle atrakcyjna pod względem intelektualnym. Temat jest bardzo obszerny i z konieczności skupię się jedynie na kilku szczegółach. Rasy i społeczności posiadają swoje ideologie, a następnie zrzeszają się w formalne organizacje - frakcje. Cała zabawa polega na tym, że niektórzy członkowie naszej drużyny należą do jakiś frakcji, a sam Bezimienny po wypełnieniu określonych zadań – czy to z przyczyn ideologicznych, czy też pragmatycznych może przystąpić do wybranej frakcji. Jeśli zostanie np. Grabarzem, to otrzyma możliwość zakupu rewelacyjnego czaru „balsamowanie większe” (przy okazji pozwolę sobie wspomnieć, iż w Planescape Torment nie można wybrać charakteru Bezimienego, będzie on ulegał zmianie pod wpływem postawy i uczynków naszego bohatera; moment przysięgi wierności ideologii Grabarzy jest – przy optymalnej rozgrywce – szansą na uzyskanie statusu charakteru praworządnego dobrego), niezwykle użytecznego dla Bezimiennego – maga; działającego na niego samego i na Mortego. Jednak ideologia Grabarzy – z jednej strony ascetyczna, z drugiej dekadencka – trudna jest do pełnego zaakceptowania. Na uwagę zasługuje frakcja Bogowców (możliwość zakupu rewelacyjnych przedmiotów, interesujący tatuaż w salonie Upadłego). Ich ideologia łączy w sobie najistotniejsze postulaty filozoficzne oświecenia i pozytywizmu. Jest chyba najodpowiedniejsza dla postaci o charakterze praworządnym dobrym. Pozornie koniecznym dla pomyślnego ukończenia gry jest przystąpienie do frakcji Czuciowców, których ideologię można określić jako sensualizm połączony po części z hedonizmem. Dzięki sile perswazji (i oczywiście posiadaniu pewnych informacji) Bezimienny może korzystać z praw członków tego stowarzyszenia, nie wstępując w jego szeregi.