ESO: Rzemiosło, porady
Rzemiosło: alchemia, tworzenie prowiantu, kowalstwo, zaklinanie, stolarstwo, krawiectwo - tworzenie, ulepszenie, wydobywanie, porady.
Aktualizacja:
Rzemiosło w Elder Scrolls Online to nieodłączny element gry. Dzięki takiej aktywności gracz jest w stanie wytworzyć ekwipunek każdego rodzaju oraz całkiem nowe, unikalne rzeczy. Z tego rozdziału poradnika dowiesz się w jaki sposób działa rzemiosło oraz jakie profity przynosi.
Wszystkie odmiany rzemiosła dostępne w ESO o wiele dokładniej opisaliśmy w osobnym dużym rozdziale Crafting.
Alchemia

Alchemia (Alchemy) w Elder Scrolls Online to opcjonalny element gry. Za pomocą niej możemy wykonywać przeróżne mikstury, które także można kupić za złoto. Jeśli znajdziemy (bądź kupimy) składniki możemy udać się do miasta i skorzystać ze stanowiska alchemistycznego (Alchemy Table). Żeby wiedzieć jakie składniki trzeba ze sobą połączyć by uzyskać pożądaną przez nas miksturę, musimy znaleźć receptę bądź dowiedzieć się jakim efektem dysponuje dany składnik. Możemy to zrobić czytając księgi rozsiane po całym świecie lub zrobić za królika doświadczalnego i wypróbować składnik na sobie. Niezależnie od wyboru ścieżki, za każdy wypróbowany składnik oraz zrobioną miksturę podnosimy nasz poziom alchemii.
Dzięki odpowiedniemu poziomowi alchemii będziemy w stanie tworzyć coraz to lepsze i bardziej zaawansowane mikstury. Za pomocą tej umiejętności możemy wyprodukować mikstury lecznicze czy śmiercionośne trucizny. Najważniejszym składnikiem jest oczywiście woda, którą możemy kupić bądź znaleźć podczas naszej podróży.
Tworzenie prowiantu

Dzięki umiejętności tworzenia prowiantu (Provinsioning) możemy wykonywać jedzenie, które wesprze nas podczas naszej podróży. Żeby skorzystać z tej umiejętności, musimy posiadać kilka niezbędnych rzeczy. Najważniejszą z nich jest znalezienie recepty oraz składników potrzebnych do jej wykonania. Prowiant możemy stworzyć przy specjalnej stacji (Provinsioning Station).
Jedzenie oraz napoje mają zastosowanie nie tylko w naszej podróży ale także podczas wojny w Cyrodiil. Dzięki prowiantowi możemy na długi czas uzyskać efekt zwiększenia zdrowia, many czy wytrzymałości, a dzięki napojom, efekt regeneracji tych atrybutów. Każdą znalezioną przez nas receptę możemy wpisać do naszej księgi recept, wywołując okno ekwipunku oraz użycie przedmiotu. Lepsze recepty wymagają lepszych składników lecz oferują znacznie większe wzmocnienia.
Kowalstwo

Kowalstwo (Blacksmithing) oferuje nam wykonywanie zbroi oraz broni tworzonych z metalu. Żeby wykonać jakąś zbroję musimy udać się do pobliskiego miasta, które posiada stację oraz kowadło. Wyjątkiem są tutaj stacje, które oferują nam wykonanie zbroi należące do jakiegoś magicznego kompletu, których jest cała masa. Stacje takie odnajdujemy za pomocą czytania ksiąg lub samej eksploracji terenu. Z reguły stacje takie znajdują się w lochach a na mapie zaznaczona zostaje ikoną ognia i młota. Mamy trzy główne opcje kowalstwa:
Creation (Tworzenie) - Dzięki tej opcji będziemy mogli stworzyć broń oraz zbroję z potrzebnych nam składników. W zależności od tego jaki poziom przedmiotu chcemy stworzyć, taki poziom składników oraz ilość będzie nam potrzebna. Do wykonania prymitywnego przedmiotu będzie nam potrzebne żelazo. Sztabki żelaza (Iron ingots) możemy wykuć w piecu z rudy żelaza, które możemy znaleźć na całym świecie. Jeżeli nie chcemy szukać takich złóż oraz wykuwać z nich sztabek, możemy kupić je u najbliższego kowala. Żeby stworzyć przedmiot musimy wybrać z jakiego materiału chcemy je stworzyć, styl jaki chcemy uzyskać oraz jaką cechę ma mieć. Do każdej tej opcji potrzebne są określone przedmioty, które możemy kupić za złoto bądź znaleźć podczas podróży. Dzięki księgom, które znajdujemy, możemy uczyć się całkiem nowych oraz bardziej zaawansowanych technik kowalstwa, dzięki którym stworzymy lepsze przedmioty z wyższymi statystykami.
Improvement (Ulepszanie) - Każdy wykonany przez nas przedmiot można ulepszyć jeżeli posiadamy specjalnie przystosowany do tego magiczny kamień (utwardzacz). W zależności od poziomu ulepszanego przez nas przedmiotu, kamień taki będzie coraz rzadszy. Jest kilka poziomów ulepszeń: Normalny (Normal - kolor biały), Dobry (Fine - kolor zielony), Wysoki (Superior - kolor niebieski), Epicki (Epic - kolor fioletowy) oraz Legendarny (Legendary - kolor złoty). Podczas wykonywania tej akcji będziemy mieli szansę na ulepszenie przedmiotu. Szansa zależna jest od ilości przeznaczonych na to magicznych kamieni. Jeśli nie interesuje nas hazard możemy poświęcić tyle kamieni, żeby uzyskać szansę równą 100%. Jeżeli postanowimy ulepszyć przedmiot z szansą mniejszą niż 100%, nasz przedmiot może ulec zniszczeniu i bezpowrotnie go utracimy. Ulepszone zbroje dają większy współczynnik obronny a bronie, ataku. W obu przypadkach wzrasta wartość przedmiotu oraz koszty poniesione za ich naprawę.
Extraction (Wydobywanie) - Dzięki tej opcji możemy ze zdobytego już ekwipunku wydobyć składniki, które możemy w przyszłości wykorzystać do tworzenia nowej zbroi oraz broni. W zależności od poziomu oraz materiału z jakiego wykonany został przedmiot, takie składniki dostaniemy (ze zbroi z żelaza dostaniemy taką samą klasę składników). Przedmioty takie ulegają zniszczeniu dając nam w zamian składniki oraz podnosząc poziom naszego kowalstwa.
Zaklinanie
Zaklinanie przedmiotu odbywa się dzięki stanowisku zaklinania (Enchanting Station), które można znaleźć w każdym większym mieście. Atrybuty zaklinania są przeróżne, od dodawania obrażeń od ognia aż po zdobywanie większej ilości doświadczenia. Żeby zakląć przedmiot potrzebujemy dwóch rzeczy: zaklinany przez nas przedmiot oraz glif (Glyph). Glify uzyskać możemy wykonując zadania, otwierając skrzynie, kupując w sklepach oraz zbierając runy i tworzyć z nich glify.
Runy dzielą się na trzy główne rodzaje i do stworzenia glifu potrzeba nam po jednej runie z każdego rodzaju: Essence Rune (Runa esencji - kolor żółty), Aspect Rune (Runa sedna - kolor czerwony) oraz Potency Rune (Runa mocy - kolor niebieski). Po uzyskaniu takich run przystępujemy do stworzenia magicznego słowa, z których uczymy się także właściwości użytych przez nas run oraz uzyskujemy większy poziom zaklinania. Żeby zakląć broń otwieramy nasz ekwipunek i wybieramy z niej broń oraz glif, który chcemy użyć. W zależności od poziomu naszego zaklinania, będziemy używali coraz to bardziej zaawansowanych słów magicznych, które dają większe statystyki magiczne do naszej broni. Możemy także wydobywać runy ze znalezionych przez nas glifów oraz uczyć się tym samym członów słowa, które były w nich użyte poprzez wybranie opcji Extraction przy naszej stacji zaklinania.
Stolarstwo
Stolarstwo (Woodworking) to umiejętność, która pozwala nam tworzyć łuki oraz magiczne kostury. Żeby stworzyć jakąś broń musimy mieć drewno. Zdobywamy je poprzez eksploracje terenu i odnajdywanie, kupno w sklepach oraz wydobywanie z innych broni. Stolarstwo działa na takiej samej zasadzie co kowalstwo. Możemy wybrać poziom pożądanego przez nas przedmiotu, klasę, styl oraz cechę. Za każdy wykonany przedmiot zdobywamy też doświadczenie w umiejętności stolarstwa. Stolarstwo podobnie jak kowalstwo dzielimy na trzy główne aktywności:
Creation (Tworzenie) - Dzięki tej aktywności wytworzymy łuk lub kostur. W zależności jakiej klasy przedmiot chcemy uzyskać taki poziom umiejętności oraz ilość surowców będzie nam potrzebna. W trakcie wykonywania tej czynności możemy wybrać cechę (jaki bonus nasza broń ma posiadać) oraz styl (jak będzie wyglądać).
Improvement (Ulepszanie) - Ten rodzaj stolarstwa oferuje nam możliwość ulepszania uprzednio zdobytych (bądź wykonanych) kosturów i łuków. Do ulepszania potrzebujemy przedmiotów specjalnych i w zależności jaki poziom ulepszenia będzie nas satysfakcjonował taki rodzaj przedmiotu będziemy potrzebować. Najwyższą klasę przedmiotu, legendarną (Legendary) uzyskujemy z najdroższych i najmniej dostępnych, unikalnych przedmiotów ulepszania.
Extraction (Wydobywanie) - Ta umiejętność pozwoli nam na wydobywanie materiałów potrzebnych do stworzenia kosturów i łuków. W zamian za zniszczenie broni oraz w zależności jakiej klasy był ten przedmiot otrzymamy surowce adekwatne do wykonanej czynności. Podczas ekstrakcji materiałów z wysokiej jakości sprzętu otrzymamy wysokiej jakości drewno czy style.
Krawiectwo

Krawiectwo (Clothing) to wykonywanie zbroi dla magów oraz łotrzyków (Lekki oraz średni pancerz). Działa na takiej samej zasadzie co kowalstwo. Stacje krawieckie możemy znaleźć w każdym większym mieście a specjalne w określonych lokacjach, które trzeba odkryć. Do każdej wykonanej zbroi możemy wybrać cechę oraz styl. Tak jak w przypadku kowalstwa oraz stolarstwa są trzy główne rodzaje krawiectwa:
Creation (Tworzenie) - Dzięki tej aktywności będziemy w stanie wytworzyć naszą szatę (lekką zbroję) oraz średnią zbroję. W obu tych przypadkach będziemy potrzebować materiałów. Ilość i jakość tych materiałów będzie zależeć od tego jakiej klasy przedmiot chcemy wytworzyć (lepsza zbroja potrzebuje wysokiej jakości materiałów)
Improvement (Ulepszanie) - Tak jak w przypadku kowalstwa i wykonywaniu ciężkich pancerzy, możemy ulepszyć swoją nowo wykonaną szatę. Żeby ulepszyć przedmiot będziemy potrzebować specjalnych, trudnodostępnych materiałów a szansa sukcesu ulepszenia naszej zbroi będzie wzrastać wprost proporcjonalnie do ich ilości.
Extraction (Wydobywanie) - Ta opcja pozwala nam już ze zdobytego ekwipunku wydobyć materiały, które w przyszłości możemy wykorzystać do zrobienia zbroi, która nam odpowiada. Przedmiot, z którego wydobywamy materiały, cechy oraz style zostanie zniszczony. Ilość oraz jakość otrzymanych materiałów zależna jest od poziomu oraz jakości przedmiotu, z którego je wydobywaliśmy.
0
Komentarze czytelników
dotes Chorąży
już na pierwszej stronie poradnika podajesz nieprawdę, chodzi mi o klasy postaci. Niestety nie grałeś chyba w ta grę. W tej grze nie ma przypisanej roli dla jakiejkolwiek klasy. Ja grałem sobie dragonknightem magiem i grało mi się bardzo przyjemnie. Spotkałem w grze "warlocka" - maga nightblade, który posługiwał się laską destruction i skilami wysysającymi życie. Po rozmowie z nim dowiedziałem się, że pomysł wziął oglądając na youtube postać na 50 lvl. To tylko dwa przykłady. Grając w trzy open bety widziałem niesamowite kombinacje klas/ras/armoru co daje naprawdę dużą ilość najprzeróżniejszych kombinacji. Do zainteresowanych - proponuję nie czytać tego "poradnika", bo skoro już na pierwszej stronie autor "wowizuje" ta grę to nie ma o czym mówić.
Drackula Legend
[1] Autor nie pisze nieprawdy tylko ujal cala gre zbyt ogolnikowo. wszelkie zamieszczone informacje to ogolnikowe opisy poszczegolnych elementow gry.
Szkoda ze taka to ma forme bo w tekscie nie ma nic czego bym nie wiedzial juz po pierwszej weekendowej becie. Autor powinien raczej skupic sie na bardziej praktycznym poradniku.
Salim Konsul
Nie grałem w Betę więc z ciekawością przeczytałem cały poradnik.
Wowa wyczułem w craftingu natomiast rozwój postaci bardziej przypomina skyrim oprócz zdobywania expa za zadania oczywiście. Czyli pełna dowolność mieszania klas/ras i armoru.
Soulcatcher Legend
dotes --> moim zdaniem ty nie grałeś. Trzy podstawowe drzewa umiejętności są przypisane do klasy postaci. Także nie da się być np. Wojownikiem i mieć skille Maga. Wybierając klasę zamykasz sobie możliwość używania (w sumie) 9 drzewek umiejętności z innych klas.
Co do kombinacji klasy i rodzaju uzbrojenia to jest to umiejętność dosyć teoretyczna ponieważ Mag ma bonusy tylko od lekkiego armour, łucznicy i walczący wręcz od średniej, tankowiec od ciężkiej.
Bonusy te w wypadku magów i postaci mających zadawać fizyczny damage wprost wpływają na ilość zadawanych obrażeń. Także Mag w zbroi jest możliwy tyle że będzie to bezsensowny mag bo żądający słaby damage.
Czy wojownik może walczyć Destruction Staff, tak tylko pamiętaj że siła ataku zależy od Magica, a to nie jest podstawowy parametr dla Wojownika.
Soulcatcher Legend
Salim ---> gdyby była pełna dowolność, na końcu wszyscy mieli by takie same postacie, magów w plate armour z umiejętnością znikania. Ale tak nie jest. Dali bardzo dużo kombinacji i trudno jest wskazać które są dobre, dodatkowo masz ograniczoną ilość punktów do rozdysponowania. Także zapewne skończymy z bardzo dużą różnorodnością postaci i to jest fajne, ale nie oznacza że buildy będą dobre i to też jest fajne.
Gibsonn Generał
Temu na gorze chodzilo o to, ze assassin moze uzywac stafu, jasne ze moze ale skili sorcera juz nie, jedynie skili z broni maga. Kto co woli, dowolnosc i swoboda rzeczywiscie przeolbrzymia :)
Gre polecam a i dzieki ci Panie za abonament bo to naturalna bariera przed gimbazą, ktora na pytanie dlaczego gra ci sie nie podoba ( nawet nie grali) 9/10 odpowiada "no bo abonament kurca" hehe... lol
Hamila Junior
Chyba trochę zbyt ogólny poradnik jak na mój gust :/
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.
