ESO: Tworzenie prowiantu - jedzenie, napitki - umiejętności, rangi, porady
Aktualizacja:
Poniżej znajdziesz najważniejsze informacje na temat tworzenia prowiantu (Provisioning) w grze The Elder Scrolls Online. Nasz poradnik wyjaśnia ogólne zasady produkowania prowiantu / gotowania oraz zestawia najważniejsze umiejętności związane z wytwarzaniem prowiantu i podaje wymagania do ich odblokowania.
Informacje wstępne
Tworzenie prowiantu (Provisioning) jest odpowiednikiem profesji Cooking (Gotowania) dostępnej w większości gier MMO (i nie tylko). Pozwala ono na wytwarzanie jedzenia, które po skonsumowaniu poprawia na pewien czas konkretną statystykę (lub kilka z nich, o czym dalej) twojej postaci. Pamiętaj, iż możesz być pod wpływem jednego, konkretnego skonsumowanego pokarmu w danej chwili - nie da się naszprycować kilkoma przedmiotami w nadziei na gigantyczny bonus do statystyk.
Tworzenie prowiantu pozwala na wytwarzanie produktów z dwóch grup:
- Jedzenie (Food), które zwiększa wartość twojego Zdrowia, Staminy i/lub Magicki na kilkadziesiąt minut. Dzielą się na Breads & Pies (zwiększają Zdrowie), Grilled (zwiększają Staminę) i Soup & Stew (zwiększają Magickę).
 - Napitki (Beverage), które zwiększają regenerację twojego Zdrowia, Staminy i/lub Magicki na kilkadziesiąt minut. Dzielą sie na Beer (zwiększają regenerację Zdrowia), Spirits (zwiększają regenerację Staminy) i Wines (zwiększają regenerację Magicki).
 
Tworzenie prowiantu jest rzemiosłem najbardziej zbliżonym do tych, które występują w innych grach MMO - jedynie tutaj wymagane jest poznanie odpowiedniej receptury (łącznie ze skompletowaniem odpowiednich składników, rzecz jasna), która pozwoli wytworzyć interesujący cię przedmiot.
Możliwości są bardzo rozbudowane, pozwalając wytwarzać całe zatrzęsienie przeróżnych produktów, których część przypisana jest do konkretnej frakcji, którą grasz. Dodatkowo, z uwagi na fakt, że profity oferowane przez wytwarzane w tym rzemiośle produkty przydadzą się każdemu graczowi, jest to jedna z najbardziej opłacalnych gałęzi rzemiosła, którą warto się zainteresować. Nawet jeśli sam nie będziesz chciał korzystać z jedzenia czy napitków (a powinieneś!), możesz zarobić na tym całą górę złota, sprzedając je graczom, którym nie chciało się rozwijać Tworzenia Prowiantu, bądź zrezygnowali z niego, gdyż przerósł ich stopień skomplikowania.
Lista umiejętności - Tworzenie prowiantu / Gotowanie
Poniżej znajdziesz tabelę przedstawiającą wszystkie umiejętności dostępne w drzewku Tworzenia Prowiantu.
Ikona  | Nazwa i ranga  | Opis  | Wymagana ranga  | 
![]()  | Recipe Improvement I  | Pozwala korzystać z receptur do 19 poziomu  | Provisioning 1  | 
![]()  | Recipe Improvement II  | Pozwala korzystać z receptur do 29 poziomu  | Provisioning 20  | 
![]()  | Recipe Improvement III  | Pozwala korzystać z receptur do 39 poziomu  | Provisioning 30  | 
![]()  | Recipe Improvement IV  | Pozwala korzystać z receptur do 49 poziomu  | Recipe Improvement III  | 
![]()  | Recipe Improvement V  | Pozwala korzystać z receptur do 50 poziomu  | Recipe Improvement IV  | 
![]()  | Recipe Improvement VI  | Pozwala korzystać z receptur Weterańskiego poziomu.  | Recipe Improvement V  | 
![]()  | Recipe Quality I  | Pozwala na korzystanie ze standardowych (Zielonych) receptur.  | Provisioning 1  | 
![]()  | Recipe Quality II  | Pozwala na korzystanie z trudnych (Niebieskich) receptur.  | Provisioning 10  | 
![]()  | Recipe Quality III  | Pozwala na korzystanie ze złożonych (Fioletowych) receptur.  | Provisioning 35  | 
![]()  | Gourmand I  | Wydłuża o 5 minut działanie każdego zjedzonego pokarmu.  | Provisioning 3  | 
![]()  | Gourmand II  | Wydłuża o 10 minut działanie każdego zjedzonego pokarmu.  | Gourmand I  | 
![]()  | Gourmand III  | Wydłuża o 20 minut działanie każdego zjedzonego pokarmu.  | Gourmand II  | 
![]()  | Connoisseur I  | Wydłuża o 5 minut działanie każdego skonsumowanego napitka.  | Provisioning 5  | 
![]()  | Connoisseur II  | Wydłuża o 10 minut działanie każdego skonsumowanego napitka.  | Connoisseur I  | 
![]()  | Connoisseur III  | Wydłuża o 20 minut działanie każdego skonsumowanego napitka.  | Connoisseur II  | 
![]()  | Chef I  | Pozwala wytworzyć 1 dodatkowy produkt z każdej wykorzystanej receptury jedzenia.  | Provisioning 7  | 
![]()  | Chef II  | Pozwala wytworzyć 2 dodatkowe produkty z każdej wykorzystanej receptury jedzenia.  | Chef I  | 
![]()  | Chef III  | Pozwala wytworzyć 3 dodatkowe produkty z każdej wykorzystanej receptury jedzenia.  | Chef II  | 
![]()  | Brewer I  | Pozwala wytworzyć 1 dodatkowy produkt z każdej wykorzystanej receptury na napitek.  | Provisioning 7  | 
![]()  | Brewer II  | Pozwala wytworzyć 2 dodatkowe produkty z każdej wykorzystanej receptury na napitek.  | Brewer I  | 
![]()  | Brewer III  | Pozwala wytworzyć 3 dodatkowe produkty z każdej wykorzystanej receptury na napitek.  | Brewer II  | 
![]()  | Hireling I  | Po opuszczeniu gry, Najemnik wyszuka dla ciebie składniki Jedzenia i/lub Napitków. Możesz skorzystać z Najemnika co 24 godziny.  | Provisioning 28  | 
![]()  | Hireling II  | Po opuszczeniu gry, Najemnik wyszuka dla ciebie składniki Jedzenia i/lub Napitków. Większa szansa na dostarczenie Przypraw i Aromatów. Możesz skorzystać z Najemnika co 24 godziny.  | Hireling I  | 
![]()  | Hireling III  | Po opuszczeniu gry, Najemnik wyszuka dla ciebie składniki Jedzenia i/lub Napitków. Większa szansa na dostarczenie Przypraw i Aromatów. Możesz skorzystać z Najemnika co 12 godzin.  | Hireling II  | 
Wyjaśnienie
Do wyboru, standardowo, jest cała masa umiejętności. Tworzenie Prowiantu, w przeciwieństwie do innych gałęzi rzemiosła, wymaga zainwestowania w praktycznie każdą umiejętność, jeśli chcesz wytwarzać najlepsze przedmioty, jednocześnie wykorzystując najmniejszą ilość składników:
- Recipe Improvement - bez tej umiejętności nie będziesz w stanie wytwarzać praktycznie żadnych przedmiotów. By móc korzystać ze wszystkich receptur, musisz zainwestować w nią 6 punktów umiejętności, co powinieneś bezapelacyjnie uczynić.
 - Recipe Quality - kolejna umiejętność, od której uzależniona jest pula dostępnych do wytworzenia produktów. W odróżnieniu od poprzedniej, umiejętność ta odblokowuje dostęp do receptur lepszej jakości (od zielonych po fioletowe) i musisz zainwestować w nią 3 punkty umiejętności.
 - Gourmand i Connoisseur - obie te umiejętności wydłużają czas działania spożytego pokarmu (pierwsza) i napitków (odpowiednio, druga). Są to jedyne umiejętności z tego drzewka, które możesz odrzucić, jeśli nie chcesz inwestować aż takiej ilości punktów, gdyż dasz sobie bez nich doskonale radę - nie pomagają bezpośrednio przy wytwarzaniu przedmiotów, a tylko wydłużają efekty ich działania. Jeśli chcesz nastawić się w głównej mierze na handlowaniu produktami wytworzonymi w tym rzemiośle, zignoruj tą umiejętność - jeśli chcesz regularnie z nich korzystać, warto się nimi zainteresować.
 - Chef i Brewer - dwie absolutnie wymagane umiejętności. Inwestując po 3 punkty w każdą z nich, czterokrotnie zwiększasz ilość wytwarzanych jednocześnie produktów, co niejako oznacza, iż czterokrotnie zmniejszasz koszt ich wytworzenia. Kolejne 6 punktów umiejętności to sporo, lecz są one tego warte.
 - Hireling - podobnie jak przy Zaklinaniu, warto zainteresować się usługami najemnika w tej gałęzi rzemiosła. Drugi i trzeci jej poziom oferuje szansę na dostarczenie rzadkich składników (do wytwarzania niebieskich i fioletowych receptur), które dość ciężko jest znaleźć w świecie gry w inny sposób.
 
0
Komentarze czytelników
dotes Chorąży
już na pierwszej stronie poradnika podajesz nieprawdę, chodzi mi o klasy postaci. Niestety nie grałeś chyba w ta grę. W tej grze nie ma przypisanej roli dla jakiejkolwiek klasy. Ja grałem sobie dragonknightem magiem i grało mi się bardzo przyjemnie. Spotkałem w grze "warlocka" - maga nightblade, który posługiwał się laską destruction i skilami wysysającymi życie. Po rozmowie z nim dowiedziałem się, że pomysł wziął oglądając na youtube postać na 50 lvl. To tylko dwa przykłady. Grając w trzy open bety widziałem niesamowite kombinacje klas/ras/armoru co daje naprawdę dużą ilość najprzeróżniejszych kombinacji. Do zainteresowanych - proponuję nie czytać tego "poradnika", bo skoro już na pierwszej stronie autor "wowizuje" ta grę to nie ma o czym mówić.
Drackula Legend
[1] Autor nie pisze nieprawdy tylko ujal cala gre zbyt ogolnikowo. wszelkie zamieszczone informacje to ogolnikowe opisy poszczegolnych elementow gry.
Szkoda ze taka to ma forme bo w tekscie nie ma nic czego bym nie wiedzial juz po pierwszej weekendowej becie. Autor powinien raczej skupic sie na bardziej praktycznym poradniku.
Salim Konsul
Nie grałem w Betę więc z ciekawością przeczytałem cały poradnik.
Wowa wyczułem w craftingu natomiast rozwój postaci bardziej przypomina skyrim oprócz zdobywania expa za zadania oczywiście. Czyli pełna dowolność mieszania klas/ras i armoru.
Soulcatcher Legend
dotes --> moim zdaniem ty nie grałeś. Trzy podstawowe drzewa umiejętności są przypisane do klasy postaci. Także nie da się być np. Wojownikiem i mieć skille Maga. Wybierając klasę zamykasz sobie możliwość używania (w sumie) 9 drzewek umiejętności z innych klas.
Co do kombinacji klasy i rodzaju uzbrojenia to jest to umiejętność dosyć teoretyczna ponieważ Mag ma bonusy tylko od lekkiego armour, łucznicy i walczący wręcz od średniej, tankowiec od ciężkiej.
Bonusy te w wypadku magów i postaci mających zadawać fizyczny damage wprost wpływają na ilość zadawanych obrażeń. Także Mag w zbroi jest możliwy tyle że będzie to bezsensowny mag bo żądający słaby damage.
Czy wojownik może walczyć Destruction Staff, tak tylko pamiętaj że siła ataku zależy od Magica, a to nie jest podstawowy parametr dla Wojownika.
Soulcatcher Legend
Salim ---> gdyby była pełna dowolność, na końcu wszyscy mieli by takie same postacie, magów w plate armour z umiejętnością znikania. Ale tak nie jest. Dali bardzo dużo kombinacji i trudno jest wskazać które są dobre, dodatkowo masz ograniczoną ilość punktów do rozdysponowania. Także zapewne skończymy z bardzo dużą różnorodnością postaci i to jest fajne, ale nie oznacza że buildy będą dobre i to też jest fajne.
Gibsonn Generał
Temu na gorze chodzilo o to, ze assassin moze uzywac stafu, jasne ze moze ale skili sorcera juz nie, jedynie skili z broni maga. Kto co woli, dowolnosc i swoboda rzeczywiscie przeolbrzymia :)
Gre polecam a i dzieki ci Panie za abonament bo to naturalna bariera przed gimbazą, ktora na pytanie dlaczego gra ci sie nie podoba ( nawet nie grali) 9/10 odpowiada "no bo abonament kurca" hehe... lol
Hamila Junior
Chyba trochę zbyt ogólny poradnik jak na mój gust :/
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.
























