ESO: Kowalstwo - porady, rangi, możliwości
Aktualizacja:
Poniżej znajdziesz najważniejsze informacje na temat kowalstwa w grze The Elder Scrolls Online. Nasz poradnik wyjaśnia ogólne zasady wytwarzania przedmiotów w oparciu o kowalstwo oraz zestawia najważniejsze umiejętności związane z kowalstwem i podaje wymagania do ich odblokowania.
Informacje wstępne
Kowalstwo (Blacksmithing) pozwala wykuwać przedmioty z różnorakich metali - są nimi ciężkie zbroje i bronie do walki wręcz. Co ciekawe, kowalstwo nie oferuje możliwości wytwarzania tarcz - wszystkie tarcze w grze robione są z drewna i wchodzą w skład Stolarstwa (Woodworking).
Kowalstwo, choć użyteczne dla wszystkich (gdyż sporo graczy lubuje się w walce wręcz), przyda się głównie w przypadku, gdy planujesz ze swojej postaci zrobić tanka - możliwość wytworzenia porządnego oręża i ciężkiej zbroi będzie wtedy na wagę złota.
Tabela umiejętności - kowalstwo
Poniżej znajdziesz tabelę przedstawiającą wszystkie umiejętności dostępne w drzewku Kowalstwa.
Ikona | Nazwa i ranga | Opis | Wymagana ranga |
![]() | Metalworking I | Pozwala na użycie Iron Ingots. | Blacksmithing 1 |
![]() | Metalworking II | Pozwala na użycie Steel Ingots. | Blacksmithing 5 |
![]() | Metalworking III | Pozwala na użycie Orichalc Ingots. | Blacksmithing 10 |
![]() | Metalworking IV | Pozwala na użycie Dwarven Ingots. | Blacksmithing 15 |
![]() | Metalworking V | Pozwala na użycie Ebony Ingots. | Blacksmithing 20 |
![]() | Metalworking VI | Pozwala na użycie Calcinium Ingots. | Blacksmithing 25 |
![]() | Metalworking VII | Pozwala na użycie Galatile Ingots. | Metalworking VI |
![]() | Metalworking VIII | Pozwala na użycie Moonstone Ingots. | Metalworking VII |
![]() | Metalworking IX | Pozwala na użycie Voidstone Ingots. | Metalworking VIII |
![]() | Keen Eye: Ore I | Pobliskie rudy metali będą lepiej widoczne, jeśli znajdziesz się od nich w odległości do 20 metrów. | Blacksmithing 2 |
![]() | Keen Eye: Ore II | Pobliskie rudy metali będą lepiej widoczne, jeśli znajdziesz się od nich w odległości do 30 metrów. | Blacksmithing 9 |
![]() | Keen Eye: Ore III | Pobliskie rudy metali będą lepiej widoczne, jeśli znajdziesz się od nich w odległości do 40 metrów. | Blacksmithing 30 |
![]() | Miner Hireling I | Najemnik dostarczy ci raz dziennie rudy metali i/lub inne przedmioty związane z Kowalstwem. Przedmioty dostarczane są, gdy jesteś wylogowany. | Blacksmithing 3 |
![]() | Miner Hireling II | Najemnik dostarczy ci raz dziennie rudy metali i/lub inne przedmioty związane z Kowalstwem. Większa szansa na lepsze przedmioty. Przedmioty dostarczane są, gdy jesteś wylogowany. | Blacksmithing 12 |
![]() | Miner Hireling III | Najemnik dostarczy ci raz dziennie rudy metali i/lub inne przedmioty związane z Kowalstwem. Dużo większa szansa na lepsze przedmioty. Przedmioty dostarczane są, gdy jesteś wylogowany. | Blacksmithing 32 |
![]() | Metal Extraction I | Zwiększa szanse otrzymania materiałów przy dekonstrukcji przedmiotów z gałęzi Kowalstwa. | Blacksmithing 4 |
![]() | Metal Extraction II | Znacznie zwiększa szanse otrzymania materiałów przy dekonstrukcji przedmiotów z gałęzi Kowalstwa. | Blacksmithing 22 |
![]() | Metal Extraction III | Zwiększa w bardzo dużym stopniu szanse otrzymania materiałów przy dekonstrukcji przedmiotów z gałęzi Kowalstwa. | Blacksmithing 32 |
![]() | Metallurgy I | Skraca czas badania przedmiotów o 5%, a także pozwala badać na raz dwa przedmioty. | Blacksmithing 8 |
![]() | Metallurgy II | Skraca czas badania przedmiotów o 10%, a także pozwala badać na raz dwa przedmioty. | Blacksmithing 18 |
![]() | Metallurgy III | Skraca czas badania przedmiotów o 20%, a także pozwala badać na raz trzy przedmioty. | Blacksmithing 28 |
![]() | Temper Expertise I | Zwiększa szansę na ulepszenie przedmiotu. | Blacksmithing 10 |
![]() | Temper Expertise II | Znacznie zwiększa szanse na ulepszenie przedmiotu. | Blacksmithing 25 |
![]() | Temper Expertise III | Zwiększa w bardzo dużym stopniu szansę na ulepszenie przedmiotu. | Blacksmithing 40 |
Wyjaśnienie
Jak widać, do wyboru jest całe zatrzęsienie umiejętności (a to tylko jedno z rzemiosł!), dlatego trzeba się uważnie zastanowić, w które z nich zainwestować punkty, by potem nie brakło na coś innego.
Absolutnie wymaganymi są trzy z nich:
- Metalworking (oczywiście aż do 9 poziomu, by uzyskać dostęp do wszystkich metali)
- Metallurgy - badania zajmują ogromną ilość czasu (gdy chcesz uzyskać dostęp do wszystkich cech, zajmie to kilkadziesiąt dni!), dlatego musisz wsadzić tu 3 punkty, bo skrócić znacznie czas samego procesu, jak i uzyskać możliwość badania kilku (maksymalnie trzech) przedmiotów na raz. Bez tego możesz praktycznie zapomnieć o wykonywaniu dobrych przedmiotów.
- Temper Expertise - ulepszanie to, obok samego procesu wytwarzania, bardzo ważna rzecz, gdyż pozwala znacząco polepszyć statystki przedmiotu - czy to wartość samego przedmiotu (obrażenia czy wartość pancerza), nadanej cechy czy nawet nałożonego w procesie Zaklinania zaklęcia. Zwiększenie szansy na ulepszenie, to zmniejszenie ilości utwardzaczy (Temper), które będziesz musiał zużyć, dlatego ta umiejętność jest obowiązkowa. Sam proces ulepszania zostanie opisany dalej.
Warto także dorzucić jeden punkt w Keen Eye: Ore, przez co pobliskie rudy staną się widoczne. Możesz, jeśli chcesz, zainwestować w to więcej punktów (by dostrzec je z większej odległości), lecz pierwszy poziom tej umiejętności w zupełności wystarczy, jeśli tylko choć trochę przyglądasz się temu co dzieje się dookoła.
Jeśli chcesz zająć sie kowalstwem na poważnie, wartym zainteresowania jest także Metal Extraction - zwiększa on szansę na otrzymanie różnorakich komponentów jak i utwardzaczy (o które dość ciężko w inny sposób) podczas dekonstrukcji przedmiotów, a im więcej "darmowych" przedmiotów wymaganych do rzemiosła uda ci się uzyskać, tym lepiej.
Ostatnia umiejętność, Miner Hireling, może zostać całkowicie zignorowana - dostarczenie darmowej rudy (bądź utwardzacza) może być kuszące, ale najczęściej sprowadza się to do tego, że dostaniesz kilka sztuk rudy, którą jesteś w stanie zebrać w kilka minut. Jeśli nie masz na co wydawać punktów umiejętności to możesz w to zainwestować - w innym przypadku możesz o niej zapomnieć.
Komentarze czytelników
dotes Chorąży
już na pierwszej stronie poradnika podajesz nieprawdę, chodzi mi o klasy postaci. Niestety nie grałeś chyba w ta grę. W tej grze nie ma przypisanej roli dla jakiejkolwiek klasy. Ja grałem sobie dragonknightem magiem i grało mi się bardzo przyjemnie. Spotkałem w grze "warlocka" - maga nightblade, który posługiwał się laską destruction i skilami wysysającymi życie. Po rozmowie z nim dowiedziałem się, że pomysł wziął oglądając na youtube postać na 50 lvl. To tylko dwa przykłady. Grając w trzy open bety widziałem niesamowite kombinacje klas/ras/armoru co daje naprawdę dużą ilość najprzeróżniejszych kombinacji. Do zainteresowanych - proponuję nie czytać tego "poradnika", bo skoro już na pierwszej stronie autor "wowizuje" ta grę to nie ma o czym mówić.
Drackula Legend
[1] Autor nie pisze nieprawdy tylko ujal cala gre zbyt ogolnikowo. wszelkie zamieszczone informacje to ogolnikowe opisy poszczegolnych elementow gry.
Szkoda ze taka to ma forme bo w tekscie nie ma nic czego bym nie wiedzial juz po pierwszej weekendowej becie. Autor powinien raczej skupic sie na bardziej praktycznym poradniku.
Salim Konsul
Nie grałem w Betę więc z ciekawością przeczytałem cały poradnik.
Wowa wyczułem w craftingu natomiast rozwój postaci bardziej przypomina skyrim oprócz zdobywania expa za zadania oczywiście. Czyli pełna dowolność mieszania klas/ras i armoru.
Soulcatcher Legend
dotes --> moim zdaniem ty nie grałeś. Trzy podstawowe drzewa umiejętności są przypisane do klasy postaci. Także nie da się być np. Wojownikiem i mieć skille Maga. Wybierając klasę zamykasz sobie możliwość używania (w sumie) 9 drzewek umiejętności z innych klas.
Co do kombinacji klasy i rodzaju uzbrojenia to jest to umiejętność dosyć teoretyczna ponieważ Mag ma bonusy tylko od lekkiego armour, łucznicy i walczący wręcz od średniej, tankowiec od ciężkiej.
Bonusy te w wypadku magów i postaci mających zadawać fizyczny damage wprost wpływają na ilość zadawanych obrażeń. Także Mag w zbroi jest możliwy tyle że będzie to bezsensowny mag bo żądający słaby damage.
Czy wojownik może walczyć Destruction Staff, tak tylko pamiętaj że siła ataku zależy od Magica, a to nie jest podstawowy parametr dla Wojownika.
Soulcatcher Legend
Salim ---> gdyby była pełna dowolność, na końcu wszyscy mieli by takie same postacie, magów w plate armour z umiejętnością znikania. Ale tak nie jest. Dali bardzo dużo kombinacji i trudno jest wskazać które są dobre, dodatkowo masz ograniczoną ilość punktów do rozdysponowania. Także zapewne skończymy z bardzo dużą różnorodnością postaci i to jest fajne, ale nie oznacza że buildy będą dobre i to też jest fajne.
Gibsonn Generał
Temu na gorze chodzilo o to, ze assassin moze uzywac stafu, jasne ze moze ale skili sorcera juz nie, jedynie skili z broni maga. Kto co woli, dowolnosc i swoboda rzeczywiscie przeolbrzymia :)
Gre polecam a i dzieki ci Panie za abonament bo to naturalna bariera przed gimbazą, ktora na pytanie dlaczego gra ci sie nie podoba ( nawet nie grali) 9/10 odpowiada "no bo abonament kurca" hehe... lol
Hamila Junior
Chyba trochę zbyt ogólny poradnik jak na mój gust :/
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.
























