ESO: Level scaling - na czym polega?

Poradniki

Aktualizacja:

Pobierz Poradnik
Spis treści

Na tej stronie poradnika dokładnie wyjaśniamy na czym polega tzw. level scaling w grze The Elder Scrolls Online. Ma to istotny wpływ na przebieg rozgrywki, czyli na to na jakich zasadach rozwiązuje się questy i stacza walki ze standardowymi potworami w ESO.

Level scaling w ESO - jak działa?

1 - ESO: Level scaling - na czym polega? - The Elder Scrolls Online - poradnik do gry
  1. Główną ideą wdrożenia level scalingu w The Elder Scrolls Online było umożliwienie graczowi wykonywania tych czynności, na które ma ochotę. Po tym jak zaliczysz samouczek cały świat stanie przed tobą otworem - możesz zwiedzać krainy w dowolnej kolejności i zaliczać dowolne questy. W grze nie ma żadnych odgórnych ograniczeń, które pozwalałyby np. na zajęcie się jakimś zadaniem czy wkroczenie do jakiegoś regionu dopiero po osiągnięciu określonego poziomu doświadczenia.
  2. Level scaling w TESO działa trochę na zasadzie "oszustwa". Aktualny poziom doświadczenia bohatera oraz jego wyposażenia jest skalowany do odgórnie ustalonego przez autorów poziomu świata gry - jest to poziom 50 (level 50) ze 160 punktami Champion Points (dla przypomnienia punkty zaczyna się zdobywać po osiągnięciu maksymalnego 50 poziomu i pozwalają one na kontynuowanie rozwijania postaci).
  3. Najważniejszym efektem skalowania jest to, że bohater może mieć podobne szanse ukończenia questu czy wygrania danej walki niezależnie od poziomu doświadczenia. Nie musisz czekać aż awansuje on na jakiś konkretny poziom. Możesz na bieżąco zajmować się tymi rzeczami, które cię interesują (poza pewnymi wyjątkami, który opisaliśmy w dalszej części tekstu).
  4. Odblokowane questy z dziennika twojej postaci automatycznie "aktualizują się" w miarę jej awansowania. Zawsze będą się one znajdowały na tym samym poziomie, co bohater. Stanie się tak nawet jeśli awansujesz już po dodaniu ich do dziennika, tak więc nie trzeba od razu do nich przystępować. Nie musisz się też dzięki temu obawiać zmiany ich poziomu trudności czy otrzymania gorszych nagród (xp, przedmioty) z tytułu ich ukończenia.
  5. Elementy ekwipunku w momencie ich otrzymania lub odnalezienia będą znajdowały się na identycznym poziomie do aktualnego poziomu bohatera. W przeciwieństwie do questów ich statystyki w żaden sposób samoczynnie nie "aktualizują się". W celu uniknięcia ryzyka zmniejszenia się przydatności tych przedmiotów trzeba je ulepszać lub regularnie podmieniać na nowe przedmioty z wyższych poziomów. Jeśli zignorujesz tę cechę gry, to twojej postaci coraz trudniej będzie zabijać wrogów i coraz łatwiej będzie mogła ginąć.
  6. Świat gry z powodzeniem mogą przemierzać grupy graczy znajdujących się na różnych poziomach doświadczenia. Nie musisz obawiać się tego, że grając postacią np. z poziomu 10 będziesz bezużytecznym członkiem dla drużyny składającej się z bohaterów na 40-50 poziomie. Nie ma też ryzyka, że napotykane potwory będą stanowiły śmiertelne zagrożenie dla ciebie lub bardzo łatwy cel do ubicia dla silniejszych postaci z drużyny. Każdy członek drużyny może mieć swój udział w eliminowaniu przeciwników czy wykonywaniu celów misji.

Jaki jest sens awansowania postaci, skoro występuje skalowanie do poziomu gry?

Po przeczytaniu zamieszczonych powyżej informacji możesz zadać sobie pytanie - po co w ogóle awansować, jeśli poziom bohatera wydaje się nie mieć znaczenia - ESO: Level scaling - na czym polega? - The Elder Scrolls Online - poradnik do gry

Po przeczytaniu zamieszczonych powyżej informacji możesz zadać sobie pytanie - po co w ogóle awansować, jeśli poziom bohatera wydaje się nie mieć znaczenia?. Nie jest to do końca odzwierciedlenie prawdziwego stanu rzeczy. Oto główne zalety levelowania w ESO:

  1. Awansując zdobywasz punkty umiejętności, dzięki którym możesz odblokowywać i ulepszać aktywne oraz pasywne zdolności. W zależności od wybieranych umiejętności, klasy postaci oraz preferowanego stylu gry dzięki nowym zdolnościom może np. poszerzać wachlarz swoich ataków, ułatwiać osłabianie przeciwników, czy zapewniać sobie skuteczniejsze leczenie.
  2. Awanse pozwalają także na zdobywanie punktów atrybutów i w tym przypadku możesz z powodzeniem kształtować to jak ma być rozwijany bohater, np. czy ma dysponować dużym zapasem energii życiowej czy dużą ilością many do "finansowania" czarów.
  3. Za każdy awans na poziomach 2-50 otrzymasz jakąś dodatkową nagrodę. Mogą to być zarówno mniejsze nagrody (np. zestaw mikstur leczniczych), jak i bardziej przydatne rzeczy (np. zwoje przyśpieszające zdobywanie xp czy jedna z kilku wysokiej jakości broni do wyboru). Niektóre poziomy pozwalają też pozyskać unikalne skarby, np. pierwszego wierzchowca czy permanentne powiększenie inwentarza bohatera. Wszystko to ułatwia i/lub uprzyjemnia rozgrywkę.
Twoja postać po osiągnięciu 160 Champion Points (CP) może nadal rozwijać się, ale świat TESO w tym momencie zatrzyma się - ESO: Level scaling - na czym polega? - The Elder Scrolls Online - poradnik do gry
  1. Niektóre lochy grupowe (Public Dungeons) mają wymagania co do poziomu doświadczenia bohatera - w przykładzie z powyższego obrazka wymagane jest awansowanie na poziom 39. Są one jednocześnie świetnymi lokacjami do pozyskiwania najwyższej jakości sprzętu.
  2. Poziom doświadczenia odgrywa istotną rolę w rozgrywkach PvP, czyli m.in. w wojnach sojuszy (Alliance War) oraz na arenach Battlegrounds. W tym przypadku nie ma miejsca na skalowanie poziomu postaci i chcąc mieć szanse na wygraną musisz mieć po prostu silną postać z bogatym wachlarzem umiejętności.

160 Champion Points - co się stanie po ich osiągnięciu?

Twoja postać po osiągnięciu 160 Champion Points (CP) może nadal rozwijać się, ale świat TESO w tym momencie "zatrzyma się". Co to oznacza? Będziesz mógł odczuwać, że twoja postać wykracza swoimi możliwościami poza wyzwania stawiane przez grę - łatwiej będzie ci eliminować napotykanych zwykłych przeciwników, gdyż nie będą oni w dalszym ciągu "zrównywani" z poziomem twojego bohatera. W grze nie brakuje też na szczęście zawartości dla bardzo rozwiniętych graczy i samo dotarcie do 160 Champion Points zajmie ci dużo czasu.

Jak najlepiej grać w TESO? - podsumowanie

  1. Rozgrywaj te linie questowe, które cię interesują, a także odwiedzaj te regiony, które ci się najbardziej podobają. Nie musisz pozostawać w "startowym" regionie gry ani wstrzymywać się z odwiedzaniem innych krain. W każdym z regionów będziesz mógł sobie poradzić i znaleźć liczne okazje do levelowania postaci.
  2. Staraj się mimo wszystko regularnie "wbijać" kolejne poziomy doświadczenia, by korzystać ze związanych z tym profitów. Możesz pozyskiwać punkty umiejętności i atrybutów, oraz nagrody z tytułu awansowania postacią aż do poziomu 50 włącznie.
  3. Regularnie ulepszaj lub podmieniaj elementy wyposażenia. Mowa tu w szczególności o używanych broniach i pancerzach. Jeśli bardzo długo będziesz korzystał z broni lub zbroi ze znacznie niższego poziomu, to twoja postać zacznie zadawać wyraźnie mniejsze obrażenia lub łatwiej będzie traciła punkty zdrowia w wyniku udanych ataków przeciwników.
  4. Zwracaj uwagę na współczynnik rzadkości oraz statystyki przedmiotów. Dąż przede wszystkim do używania najrzadszych (docelowo legendarnych) przedmiotów, które pozwolą zmaksymalizować potencjał bohatera. Dzięki unikalnym statystykom przedmiotów będziesz z kolei mógł kreować rozwój postaci i kłaść większy nacisk na poszczególne aspekty jej rozwoju (np. jej pulę zdrowia czy jej wytrzymałość na poszczególne żywioły).
  5. Wstrzymaj się początkowo z odwiedzanim grupowych lochów oraz z PvP. W obu tych przypadkach warto już dysponować porządnie rozwiniętą postacią, która oprócz dostatecznie wysokiego levelu będzie także miała zestaw użytecznych umiejętności oraz wyższej jakości bronie i elementy pancerza.
  6. Zacznij gromadzić punkty Champion Points po osiągnięciu 50 poziomu doświadczenia. Będą one pomagały rozwijać dalej postać m.in. pod kątem wymienionych wyżej trudnych lochów i walk z innymi graczami.
Podobało się?

0

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry RPG
2014-03-19
11:10

dotes Chorąży

już na pierwszej stronie poradnika podajesz nieprawdę, chodzi mi o klasy postaci. Niestety nie grałeś chyba w ta grę. W tej grze nie ma przypisanej roli dla jakiejkolwiek klasy. Ja grałem sobie dragonknightem magiem i grało mi się bardzo przyjemnie. Spotkałem w grze "warlocka" - maga nightblade, który posługiwał się laską destruction i skilami wysysającymi życie. Po rozmowie z nim dowiedziałem się, że pomysł wziął oglądając na youtube postać na 50 lvl. To tylko dwa przykłady. Grając w trzy open bety widziałem niesamowite kombinacje klas/ras/armoru co daje naprawdę dużą ilość najprzeróżniejszych kombinacji. Do zainteresowanych - proponuję nie czytać tego "poradnika", bo skoro już na pierwszej stronie autor "wowizuje" ta grę to nie ma o czym mówić.

Komentarz: dotes
2014-03-19
11:25

Drackula Legend

Drackula

[1] Autor nie pisze nieprawdy tylko ujal cala gre zbyt ogolnikowo. wszelkie zamieszczone informacje to ogolnikowe opisy poszczegolnych elementow gry.

Szkoda ze taka to ma forme bo w tekscie nie ma nic czego bym nie wiedzial juz po pierwszej weekendowej becie. Autor powinien raczej skupic sie na bardziej praktycznym poradniku.

Komentarz: Drackula
2014-03-19
19:27

Salim Konsul

Salim

Nie grałem w Betę więc z ciekawością przeczytałem cały poradnik.
Wowa wyczułem w craftingu natomiast rozwój postaci bardziej przypomina skyrim oprócz zdobywania expa za zadania oczywiście. Czyli pełna dowolność mieszania klas/ras i armoru.

Komentarz: Salim
2014-03-29
10:13

Soulcatcher Legend

Soulcatcher

dotes --> moim zdaniem ty nie grałeś. Trzy podstawowe drzewa umiejętności są przypisane do klasy postaci. Także nie da się być np. Wojownikiem i mieć skille Maga. Wybierając klasę zamykasz sobie możliwość używania (w sumie) 9 drzewek umiejętności z innych klas.

Co do kombinacji klasy i rodzaju uzbrojenia to jest to umiejętność dosyć teoretyczna ponieważ Mag ma bonusy tylko od lekkiego armour, łucznicy i walczący wręcz od średniej, tankowiec od ciężkiej.
Bonusy te w wypadku magów i postaci mających zadawać fizyczny damage wprost wpływają na ilość zadawanych obrażeń. Także Mag w zbroi jest możliwy tyle że będzie to bezsensowny mag bo żądający słaby damage.

Czy wojownik może walczyć Destruction Staff, tak tylko pamiętaj że siła ataku zależy od Magica, a to nie jest podstawowy parametr dla Wojownika.

Komentarz: Soulcatcher
2014-03-29
10:29

Soulcatcher Legend

Soulcatcher

Salim ---> gdyby była pełna dowolność, na końcu wszyscy mieli by takie same postacie, magów w plate armour z umiejętnością znikania. Ale tak nie jest. Dali bardzo dużo kombinacji i trudno jest wskazać które są dobre, dodatkowo masz ograniczoną ilość punktów do rozdysponowania. Także zapewne skończymy z bardzo dużą różnorodnością postaci i to jest fajne, ale nie oznacza że buildy będą dobre i to też jest fajne.

Komentarz: Soulcatcher
2014-05-05
21:42

Gibsonn Generał

👍

Temu na gorze chodzilo o to, ze assassin moze uzywac stafu, jasne ze moze ale skili sorcera juz nie, jedynie skili z broni maga. Kto co woli, dowolnosc i swoboda rzeczywiscie przeolbrzymia :)

Gre polecam a i dzieki ci Panie za abonament bo to naturalna bariera przed gimbazą, ktora na pytanie dlaczego gra ci sie nie podoba ( nawet nie grali) 9/10 odpowiada "no bo abonament kurca" hehe... lol

Komentarz: Gibsonn
2020-06-18
15:02

Hamila Junior

Hamila

Chyba trochę zbyt ogólny poradnik jak na mój gust :/

Komentarz: Hamila

Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.

Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl