ESO: Justice System - przestępstwa, system kar
Justice System - rodzaje przestępstw, kary, spotkania ze strażnikami, paserzy - porady, wskazówki.
Aktualizacja:
Ta strona poradnika do gry The Elder Scrolls Online wyjaśnia dokładnie jak działa Justice System, czyli system obowiązujących praw i kar nakładanych za ich łamanie. Dowiesz się co może się wydarzyć po popełnieniu przestępstwa w TESO i jak najlepiej zareagować po znalezieniu się na celowniku stróżów prawa.
Przestępstwa - rodzaje

W TESO gra odnotowuje fakt popełnienia przestępstwa tylko jeśli zostałeś złapany na gorącym uczynku lub po prostu wykonałeś zakazaną czynność będąc w polu widzenia co najmniej jednego NPC-a. Przestępstwa w grze dzielą się na drobne (Petty Crimes) oraz poważne (Major Crimes).
Do drobnych przestępstw zaliczają się przede wszystkim:
- Kradzież (Theft) obiektów leżących na widoku lub znajdujących się w pojemnikach - tylko jeśli nie znajdowałeś się w ukryciu (status Hidden) w momencie kradzieży
- Kradzież kieszonkowa (Pickpocket) bezpośrednio na NPC-ach - tylko jeśli procentowa szansa udanej kradzieży wykazała negatywny rezultat.
- Zabijanie zwierząt hodowlanych.
- Włamywanie się z użyciem wytrycha do pojemników oraz zamkniętych pomieszczeń i budynków.
- Wkraczanie do lokacji, do których bohater nie ma prawa wstępu.

Do poważnych przestępstw zaliczają się natomiast:
- Atakowanie mieszkańców krainy (mowa o NPC-ach, nie dotyczy to próby zaatakowania innego gracza, która domyślnie i tak zakończyłaby się niepowodzeniem).
- Zabijanie niewinnych osób (NPC-ów).
- Korzystanie z nekromancji w miejscach publicznych (dotyczy to tylko wybranych zaklęć powiązanych z nekromancją).

Popełnianie (wykrywanych) przestępstw prowadzi do dwóch rzeczy:
- Stopniowego zapełniania się paska niesławy Infamy Meter, który pojawia się w lewym dolnym narożniku ekranu. Może się on zacząć powoli wyczerpywać, jeśli przez odpowiednio długi czas nie będziesz ponownie łamał prawa.
- Zwiększania się wysokości nagrody Bounty wyznaczonej za złapanie głównego bohatera.
Spotkania ze strażnikami

Zapełnienie się paska niesławy i pojawienie się nagrody za głowę bohatera mają realne znaczenie - możesz spodziewać się reakcji ze strony każdego napotkanego strażnika. Są dwa główne rodzaje reakcji strażników:
- Próba zatrzymania bohatera - Może się tak stać, jeśli Infamy Meter i Bounty są na niższym poziomie.
- Automatyczne rozpoczęcie atakowania bohatera - Stanie się tak, jeśli Infamy Meter i Bounty są na wysokim poziomie.
Jeżeli zostałeś zatrzymany przez strażnika, to możesz zapłacić karę i dodatkowo oddać strażnikowi wszystkie skradzione przedmioty z inwentarza bohatera. Wyzeruje to Infamy Meter oraz Bounty i nie będziesz już zaczepiany przez kolejnych strażników (oczywiście do momentu ewentualnego popełnienia kolejnego przestępstwa). Uwaga - W TESO nie ma znanej ze Skyrima opcji odbycia kary w więzieniu.

Do pościgu może dojść nie tylko jeśli masz wysokie Infamy Meter i Bounty, ale także jeśli zdecydujesz się na ucieczkę (opcja Flee) po zatrzymaniu przez strażnika. Nie próbuj zabijać strażników, bo są nieśmiertelni. Jedyna szansa to zgubienie ich, czy to poprzez dostatecznie oddalenie się od nich czy poprzez dotarcie do kryjówki Outlaws Refuge (siedziby przestępczego światka - są one po każdym większym miastem gry). W trakcie ucieczki bądź gotowy do szybkiego wciskania wskazywanych przez grę przycisków jeśli bohater zostanie tymczasowo unierochomiony przez strażnika.

Po tym jak zgubisz pościg będziesz każdorazowo informowany o obniżeniu się rangi Infamy Meter. Pozwoli ci to łatwo ustalić kiedy zniknie ryzyko ataku ze strony strażnika oraz kiedy będziesz mógł powrócić do miast i wiosek bez ryzyka zatrzymania bohatera.
Paserzy

W The Elder Scrolls Online przedmioty pochodzące z kradzieży mają specjalne oznaczenie (czerwona ikona ręki), w wyniku czego nie możesz ich wystawiać na sprzedaż i mogą ci zostać odebrane w momencie zatrzymania przez strażnika. Problem ten możesz rozwiązywać na trzy główne sposoby:
- Odkładać przedmioty z kradzieży do skrzyni w swoim domu na czas konfliktów z prawem.
- Odwiedzać paserów - Fences. Przebywają oni m.in. w lokacjach Outlaws Refuge w dużych miastach świata gry. W trakcie spotkania z paserem możesz mu sprzedać skradziony przedmiot lub zapłacić mu za jego "wypranie", dzięki czemu stanie się legalny. Jest to dobry pomysł w przypadku wartościowych przedmiotów pochodzących z kradzieży, w które chciałbyś wyposażyć swoją postać.
- Zużywać rzeczy pochodzące z kradzieży - dotyczy to wyłącznie przedmiotów jednorazowego użytku (np. mikstur).
- The Elder Scrolls Online - poradnik do gry
- ESO: Podstawy gry
- ESO: Przewodnik po grze
- ESO: Porady na start
- ESO: Punkty umiejętności - jak zdobywać?
- ESO: Gromadzenie złota, porady
- ESO: Inwentarz bohatera - jak powiększyć?
- ESO: Level scaling - na czym polega?
- ESO: Opis struktury gry
- ESO: Interfejs użytkownika, porady, opis
- ESO: XP - jak szybciej levelować?
- ESO: Najlepsza klasa dla początkującego gracza
- ESO: Szybka podróż - jak działa?
- ESO: Własny koń - jak zdobyć?
- ESO: Własny dom - jak kupić?
- ESO: Gildie graczy - jak dołączać?
- ESO: Rodzaje aktywności, instancji w grze
- ESO: Śmierć - jakie są skutki, jak rzadziej ginąć?
- ESO: Kalendarz stałych świąt w grze
- ESO: Justice System - przestępstwa, system kar
- ESO: Sterowanie PC, PS4, Xbox One, najczęstsze problemy
- ESO: Wilkołactwo - jak stać się wilkołakiem? Mapa, umiejętności
- ESO: Wampiryzm - jak stać się wampirem? Mapa, umiejętności
- ESO: Przewodnik po grze
- ESO: Podstawy gry
Komentarze czytelników
dotes Chorąży
już na pierwszej stronie poradnika podajesz nieprawdę, chodzi mi o klasy postaci. Niestety nie grałeś chyba w ta grę. W tej grze nie ma przypisanej roli dla jakiejkolwiek klasy. Ja grałem sobie dragonknightem magiem i grało mi się bardzo przyjemnie. Spotkałem w grze "warlocka" - maga nightblade, który posługiwał się laską destruction i skilami wysysającymi życie. Po rozmowie z nim dowiedziałem się, że pomysł wziął oglądając na youtube postać na 50 lvl. To tylko dwa przykłady. Grając w trzy open bety widziałem niesamowite kombinacje klas/ras/armoru co daje naprawdę dużą ilość najprzeróżniejszych kombinacji. Do zainteresowanych - proponuję nie czytać tego "poradnika", bo skoro już na pierwszej stronie autor "wowizuje" ta grę to nie ma o czym mówić.
Drackula Legend
[1] Autor nie pisze nieprawdy tylko ujal cala gre zbyt ogolnikowo. wszelkie zamieszczone informacje to ogolnikowe opisy poszczegolnych elementow gry.
Szkoda ze taka to ma forme bo w tekscie nie ma nic czego bym nie wiedzial juz po pierwszej weekendowej becie. Autor powinien raczej skupic sie na bardziej praktycznym poradniku.
Salim Konsul
Nie grałem w Betę więc z ciekawością przeczytałem cały poradnik.
Wowa wyczułem w craftingu natomiast rozwój postaci bardziej przypomina skyrim oprócz zdobywania expa za zadania oczywiście. Czyli pełna dowolność mieszania klas/ras i armoru.
Soulcatcher Legend
dotes --> moim zdaniem ty nie grałeś. Trzy podstawowe drzewa umiejętności są przypisane do klasy postaci. Także nie da się być np. Wojownikiem i mieć skille Maga. Wybierając klasę zamykasz sobie możliwość używania (w sumie) 9 drzewek umiejętności z innych klas.
Co do kombinacji klasy i rodzaju uzbrojenia to jest to umiejętność dosyć teoretyczna ponieważ Mag ma bonusy tylko od lekkiego armour, łucznicy i walczący wręcz od średniej, tankowiec od ciężkiej.
Bonusy te w wypadku magów i postaci mających zadawać fizyczny damage wprost wpływają na ilość zadawanych obrażeń. Także Mag w zbroi jest możliwy tyle że będzie to bezsensowny mag bo żądający słaby damage.
Czy wojownik może walczyć Destruction Staff, tak tylko pamiętaj że siła ataku zależy od Magica, a to nie jest podstawowy parametr dla Wojownika.
Soulcatcher Legend
Salim ---> gdyby była pełna dowolność, na końcu wszyscy mieli by takie same postacie, magów w plate armour z umiejętnością znikania. Ale tak nie jest. Dali bardzo dużo kombinacji i trudno jest wskazać które są dobre, dodatkowo masz ograniczoną ilość punktów do rozdysponowania. Także zapewne skończymy z bardzo dużą różnorodnością postaci i to jest fajne, ale nie oznacza że buildy będą dobre i to też jest fajne.
Gibsonn Generał
Temu na gorze chodzilo o to, ze assassin moze uzywac stafu, jasne ze moze ale skili sorcera juz nie, jedynie skili z broni maga. Kto co woli, dowolnosc i swoboda rzeczywiscie przeolbrzymia :)
Gre polecam a i dzieki ci Panie za abonament bo to naturalna bariera przed gimbazą, ktora na pytanie dlaczego gra ci sie nie podoba ( nawet nie grali) 9/10 odpowiada "no bo abonament kurca" hehe... lol
Hamila Junior
Chyba trochę zbyt ogólny poradnik jak na mój gust :/
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.
