Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Andro iOS

id Software

Firma producent wydawca

id Software to istniejące od 1991 roku amerykańskie studio deweloperskie, uważane za jednego z ikonicznych i najbardziej zasłużonych twórców w dziejach elektronicznej rozrywki. Jego siedziba mieści się w Dallas, w stanie Teksas, choć firma posiada także europejskie biuro w niemieckim Frankfurcie. Po odejściu wszystkich kluczowych postaci id Software, takich jak John Romero, John Carmack czy Adrian Carmack, stanowisko szefa firmy piastuje Tim Willits, związany z nią od 1995 roku. Od czerwca 2009 roku id Software jest własnością amerykańskiego koncernu Zenimax Media, do którego należą również takie firmy jak Arkane Studios czy Bethesda Softworks.

Jeśli nie liczyć debiutanckiej dla id Software, zręcznościowej serii Commander Keen, praktycznie cały dorobek studia stanowią dynamiczne strzelaniny FPP, cechujące się z reguły dość dużym poziomem brutalności. To jednak nie wszystko, gdyż właściwie każda z nowych marek id Software (kolejno: Wolfenstein 3D, Doom, Quake oraz Rage) niosła ze sobą swoistą rewolucję w dziedzinie komputerowej grafiki 3D i wyznaczała nowe standardy w swoim gatunku, zaś autorskie silniki o nazwie id Tech stały się jednymi z najchętniej wykorzystywanych (także przez deweloperów zewnętrznych) engine’ów graficznych. Oprócz wysokobudżetowych produkcji, przeznaczonych na komputery PC oraz konsole stacjonarne, w dorobku id Software znalazło się też kilka gier mobilnych, stanowiących konwersje jego własnych tytułów lub spin-offowe odsłony flagowych serii, np. Wolfenstein RPG, Doom II RPG czy Doom Resurrection.

Historia

Studio id Software utworzone zostało z inicjatywy czterech młodych deweloperów: Johna Carmacka, Johna Romero, Toma Halla i Adriana Carmacka (niespokrewnionego z Johnem), którzy spotkali się, pracując dla firmy SoftDisk Publishing, znanej m.in. z gry Dangerous Dave, będącej w istocie autorskim dziełem Johna Romero. Pierwsze własne projekty, takie jak niedoszła pecetowa konwersja Super Mario Bros 3, tworzyli oni na komputerach wypożyczanych na weekendy od pracodawcy. Bezpośrednim impulsem do otworzenia niezależnego studia była propozycja firmy Apogee Software (późniejszego 3D Realms), która zaoferowała wydawanie shareware’owych wersji ich gier. W ten właśnie sposób deweloperzy rozpoczęli prace nad swoim pierwszym tytułem, którym była dystrybuowana w odcinkach gra Commander Keen. W tym czasie ugruntowała się również nazwa studia, która nawiązuje do „id” – jednego z trzech freudowskich poziomów osobowości.

Przełomem w działalności id Software była wydana w 1992 roku gra Wolfenstein 3D, uważana za pierwszą trójwymiarową strzelaninę FPP w historii. Produkcja doczekała się prequela Spear of Destiny (1992) oraz trzech sequeli: Return to Castle Wolfenstein (2001), Wolfenstein (2009) oraz Wolfenstein: The New Order (2014) – przy których tworzeniu id Software jednak tylko współpracowało. Półtora roku po premierze Wolfensteina 3D, studio wydało kolejny wielki przebój, czyli Dooma, który stał się jedną z najsłynniejszych gier w dziejach elektronicznej rozrywki, wyznaczając nowe standardy w dziedzinie grafiki 3D. Również i ta gra doczekała się kilku kontynuacji: Doom II: Hell on Earth (1994), Doom 3 (2004) wraz z odświeżoną edycją BFG z 2012 roku oraz Doom (2016). Tym razem jednak wszystkie one były dziełem samego id Software. Niestety, już w trakcie prac nad pierwszym Doomem, w studiu zaszły też pierwsze poważniejsze zmiany personalne i opuścił je jeden ze współzałożycieli, Tom Hall.

Po ogromnym sukcesie Wolfensteina 3D oraz obu części Dooma deweloperzy z id Software nie spoczęli jednak na laurach, lecz szykowali dla graczy następną bombę. Okazał się nią wydany w 1996 roku Quake, który oprócz kolejnej rewolucji w dziedzinie oprawy graficznej, zaoferował graczom po raz pierwszy sieciowy tryb multiplayer z prawdziwego zdarzenia. W przeciągu dwóch dekad na rynku ukazały się kolejne pełnoprawne odsłony cyklu: Quake II (1997) i Quake 4 (stworzony we współpracy z Raven Software w roku 2005), a także koncentrujące się wyłącznie na rozgrywce wieloosobowej Quake III: Arena (1999) oraz Quake Champions (2017). Tuż po wydaniu pierwszej, shareware’owej wersji Quake’a, id Software opuścił też kolejny ze współtwórców studia, John Romero, zakładając wraz z Tomem Hallem studio Ion Storm.

Na następną nową markę studia przyszło poczekać aż do roku 2010, kiedy to ukazała się osadzona w postapokaliptycznych realiach strzelanina Rage. Mimo kolejnej rewolucji technologicznej oraz niezłych recenzji, grze nie udało się powtórzyć sukcesu żadnej z wcześniejszych produkcji. W międzyczasie, bo w roku 2005, id Software rozstało się z kolejną ważną postacią – Adrianem Carmackiem, który postanowił poświęcić się swojej drugiej pasji, tzn. sztuce. 24 czerwca 2009 roku ogłoszono, że studio id Software przechodzi całkowicie w ręce koncernu Zenimax Media, właściciela m.in. firmy Bethesda Softworks. W czerwcu 2013 roku, po 17 latach współpracy zespół opuścił Tod Hollenshead, piastujący rolę jego szefa od momentu przejęcia studia. Kilka miesięcy później odszedł ostatni z współzałożycieli id Software – John Carmack, obejmując jedno z kluczowych stanowisk w firmie Oculus VR. Od tego momentu, rolę szefa studia pełni Tim Willits, związany z id Software od 1995 roku.

Technologia

Choć zasługi id Software na polu tworzenia gier są niepodważalne, jednym z kluczowych elementów działalności studia jest opracowywanie nowych technologii, wyznaczających standardy w dziedzinie komputerowej grafiki 3D. Na przestrzeni lat id Software stworzyło kilka kolejnych generacji autorskiego engine’u graficznego id Tech, który stał się jednym z najczęściej i najchętniej wykorzystywanych narzędzi do tworzenia gier:

  • id Tech 1 (Doom, Doom II: Hell on Earth),
  • id Tech 2 (Quake, Quake II),
  • id Tech 3 (Quake III: Arena, Return to Castle Wolfenstein),
  • id Tech 4 (Doom 3, Quake 4, Wolfenstein),
  • id Tech 5 (Rage, Wolfenstein: The New Order),
  • id Tech 6 (Doom 2016).

Wśród najważniejszych tytułów stworzonych na bazie silnika id Tech przez innych deweloperów wymienić warto m.in.: