Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikAkcjiPC
Okładka Quake III: Arena (PC)

Quake III: Arena PC

Trzecia odsłona bestsellerowego cyklu gier firmy id Software i jeden z najważniejszych tytułów w historii sieciowych strzelanin FPS.

Akcji | FPP | science fiction | FPS | multiplayer | kooperacja | strzelanki

PC Windows
Okładka Quake III: Arena (PC)

Angielskie napisy i dialogi

data premiery gry w wersji PC:

3grudnia1999

3lutego2000

pudełko PL

Quake III: Arena to trzecia pełnoprawna odsłona popularnej serii strzelanin FPS, która zrewolucjonizowała i na zawsze odmieniła oblicze gatunku. Deweloperzy ze studia id Software postanowili odejść od dotychczasowej formuły rozgrywki i skoncentrować się w całości na trybie rozgrywki wieloosobowej. Gra ukazała się w roku 1999 na komputerach osobistych (Windows, Linux i Macintosh), zaś rok później doczekała się również konwersji na konsolę SEGA Dreamcast.

Fabuła

Ze względu na specyfikę produkcji, warstwa fabularna Quake III: Arena została jedynie delikatnie zarysowana. W grze wcielamy się w role największych wojowników wszech czasów, którzy ku uciesze rasy Vadrigar rywalizują ze sobą na specjalnie zaprojektowanych arenach.

Mechanika

Pod względem mechaniki, rozgrywka w Quake III: Arena nie odbiega w sposób znaczący od tego, co oferowały w trybie wieloosobowym poprzednie odsłony serii. Zabawa toczy się tu w znacznie szybszym tempie niż w Quake’u II, choć nie tak szybkim jak w jedynce. Do dyspozycji graczy oddano arsenał dziewięciu dobrze zbalansowanych broni: Gauntlet, Machinegun, Shotgun, Grenade Launcher, Rocket Launcher, Lightning Gun, Railgun, Plasma Gun oraz potężny BFG 10K, przypominający podobny model z serii Doom. Bronie pojawiają się w regularnych odstępach czasu w określonych punktach mapy, a każda z nich sprawdza się najlepiej w innych warunkach rozgrywki. W przypadku śmierci gracz traci posiadane aktualnie bronie i odradza się z dwiema losowymi giwerami o stosunkowo niskiej sile rażenia.

W grze nie zabrakło oczywiście typowych dla serii power-upów, które przywracają określoną ilość zdrowia lub pancerza, na pewien czas zwiększają prędkość poruszania się czy siłę broni, a także zapewniają niewidzialność, zdolność teleportacji lub latania, a nawet czasową nieśmiertelność. Jedną z głównych innowacji jest możliwość zdobywania podczas walki rozmaitych odznaczeń, przyznawanych za efektowne akcje, np. przejście mapy na jednym życiu czy określoną liczbę trafień lub fragów z rzędu.

Tryby gry

W odróżnieniu od poprzednich odsłon cyklu, Quake III: Arena koncentruje się przede wszystkim na rozgrywce wieloosobowej. Wśród dostępnych trybów zabawy znalazły się: Free for All (FFA) – czyli klasyczny deathmatch, w którym każdy z graczy walczy na swoje konto, Team Deathmatch (TDM) – drużynowa odmiana FFA, Tournament – pojedynek dwóch graczy, oraz Capture the Flag – gdzie celem dwóch drużyn jest przejmowanie flag przeciwnika przy jednoczesnej obronie własnych. W zależności od trybu rozgrywki, bawić się może jednocześnie do 16 graczy.

W Quake III: Arena znajdziemy także opcję zabawy dla jednego gracza, czyli serię potyczek z kierowanymi przez sztuczną inteligencję botami. Zabawa podzielona jest na siedem etapów o rosnącym stopniu trudności, a dostęp do kolejnych uzyskujemy po przejściu wszystkich map na danym poziomie. Całość uzupełnia tryb skirmish, czyli potyczka z botami, w której możemy dowolnie modyfikować parametry rozgrywki.

Kwestie techniczne

Podobnie jak w przypadku wcześniejszych dzieł studia id Software, oprawa graficzna Quake III: Arena stoi na bardzo wysokim (jak na koniec lat 90.) poziomie, choć kolejna generacja autorskiego silnika id Tech 3 nie niesie już ze sobą tak wielkich zmian, jak w dwóch pierwszych częściach cyklu. Bez zmian pozostała typowa dla serii stylistyka map, łącząca elementy gotyku i nowoczesnej technologii. W porównaniu do poprzedniczek, całość odznacza się jednak sporym minimalizmem oraz znacznie żywszą kolorystyką.

Niewątpliwym atutem Quake’a III jest tradycyjnie otwarta architektura gry, pozwalająca graczom na tworzenie własnych modyfikacji. Na wyróżnienie zasługuje też znakomita oprawa audio, z lektorem komentującym wydarzenia na arenach oraz prawdziwie energetyczną ścieżką dźwiękową, na której tym razem znalazły się utwory grup Sonic Mayhem oraz Frontline Assembly.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single / multiplayer   Tryb multiplayer:   Internet   / sieć lokalna    

Nośnik: 1 CD

Ocena gry 7.525 / 10 na podstawie 2250 ocen czytelników.

Gry podobne do Quake III: Arena

Wymagania wiekowe Quake III: Arena

16+

Wymagania sprzętowe Quake III: Arena

PC Windows

Rekomendowane: Pentium II 266MHz, 64MB RAM, akcelerator 3D

Quake III: Arena - recenzja gry

Recenzja 28 maja 2001, 14:27

Jeżeli chodzi o grafikę, jest ona po prostu świetna. Quake III służy wszakże od dawna jako test wydajności kart graficznych (wystarczy popatrzeć na opisy sprzętu w różnych czasopismach lub w Internecie). Modele postaci składają się z ogromnej ilości wielokątów i oprawione są doskonałymi teksturami. W Internecie można znaleźć wiele nowych „skór”, które mogą uzupełnić te już zaimplementowane w grze. Istnieją także narzędzia do tworzenia własnych, więc można samemu zrobić sobie taka skórę – nie jest to trudne, a zabawa przednia. Natomiast architektura map, na których można walczyć jest naprawdę znakomita, lecz w czasie walki jest raczej niemożliwym jej podziwianie.