Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikAkcjiPCPS2
Okładka Unreal Tournament (1999) (PC)

Unreal Tournament (1999)

Bazująca na silniku bestsellerowego Unreala strzelanina FPS studia Digital Extremes, koncentrująca się na sieciowych zmaganiach graczy na futurystycznych arenach.

Akcji | FPP | science fiction | FPS | multiplayer | kooperacja | strzelanki

Okładka Unreal Tournament (1999) (PC)

data premiery gry:

23lis1999

PC

21paź2000

PS2

Popularność trybu rozgrywki multiplayer w grze Unreal sprawiła, że jej twórcy zaczęli poważnie myśleć o tytule korzystającym z tego samego silnika graficznego, ale przeznaczonym głównie do rozgrywki wieloosobowej. Wyzwania podjęło się studio Digital Extremes, przy ścisłej współpracy z Epic Games. Efektem kilkunastu miesięcy pracy stała się gra, która zapoczątkowała zupełnie nową gałąź serii Unreal.

UT to jeden z klasycznych przykładów potwierdzających tezę, że dobra gra nie potrzebuje rozbudowanej fabuły. Gracz wciela się po prostu w jednego z herosów toczących boje na futurystycznych arenach.

Kampania jednoosobowa to seria pojedynków z przeciwnikami sterowanymi przez komputerową Sztuczną Inteligencję. Przejście do następnego etapu wymaga wyeliminowania oponenta. Nie jest to jednak takie proste. Twórcy Unreal Tournament bardzo poważnie podeszli do problemu realistycznego zachowania botów, dlatego ich inteligencję można dostosować do własnych umiejętności i preferowanego stylu rozgrywki.

Arsenał dostępnej w grze broni nie jest szczególnie rozbudowany, jednak z każdego rodzaju uzbrojenia korzystać można na dwa sposoby, co znacznie rozszerza jego możliwości. Do dyspozycji gracza oddano: młot uderzeniowy – Impact Hammer (alternatywnie jest też piła łańcuchowa - Chainsaw), pół-automatyczny pistolet – Enforcer, karabin kwasowy - Ges Bio Rifle, karabin energetyczny - ASMD Shock Rifle, karabin plazmowy – Pulse Rifle, miotacz pił – Ripper, karabin maszynowy – Minigun, działo odłamkowe – Flak Cannon, wyrzutnię rakiet – Rocket Launcher, karabin snajperski – Sniper Rifle, oraz jednostrzałową broń ostateczną „Odkupiciel” – Redemeer.

Największy atut Unreal Tournament to rozbudowany tryb multiplayer umożliwiający rozgrywkę w takich opcjach jak: deathmatch i team deathmatch, capture the flag, domination, last man standing i assault, z których każdy odznacza się własną specyfiką. W przypadku zabawy drużynowej, w której liczba żywych graczy jest zbyt mała, dodatkowi uczestnicy kierowani są przez Sztuczną Inteligencję. Boty w trybie multiplayer mogą być zarówno przeciwnikami jak i sprzymierzeńcami.

Producent zadbał o możliwość wprowadzania własnych mutacji przez graczy, co zaowocowało dużą liczbą stworzonych przez fanów modów UT. Niektóre z nich okazały się na tyle popularne, że znalazły się w późniejszych wydaniach gry.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single / multiplayer   Tryb multiplayer:   Internet   / sieć lokalna    

Nośnik: 2 CD

Ocena gry 7,6 / 10 na podstawie 1789 ocen czytelników.

Gry podobne do Unreal Tournament (1999)

Klasyfikacja PEGI Unreal Tournament (1999)

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry. Gra zawiera elementy przemocy.

Wymagania sprzętowe Unreal Tournament (1999)

PC Windows

Rekomendowane: Pentium II 266, 32 MB RAM, akcelerator 3D

Sony PlayStation 2

Wykorzystuje: multitap x 2, mysz, klawiatura

Unreal Tournament - recenzja gry

Recenzja 2 lipca 2001, 14:41

Podczas zabijania mamy do dyspozycji niemały arsenał. W całej grze przez nasze łapki przewinie się około dziesięciu rodzajów broni. Zaczynamy z bardzo kiepską bronią ręczną, która nawet w bliskim starciu zadaje minimalne obrażenia. Enforcer to normalny pistolecik. Co ciekawe, możemy używać jednocześnie dwóch. Oczywiście drugi musimy sobie znaleźć ale naprawdę warto gdyż dopiero połączona siła obu enforcerów może zadać jakieś poważniejsze obrażenia. Dalej mamy pistolecik plazmowy – wolny ale dosyć mocny, dobry dla snajperów nie mających jeszcze prawdziwej snajperki. Karabin maszynowy w błyskawicznym tempie pożera amunicję ale jest wprost nieoceniony na krótki i średni dystans. Kolejna z broni to... wyrzutnia dysków. Korzystając z tej broni możemy wypróbować kilka zupełnie nowych taktyk albowiem dyski odbijają się od ścian a na dodatek pędzą z ogromną szybkością! Wyrzutnia rakiet to broń której z pewnością nie mogło zabraknąć. Nie dość, że taka rakietka zadaje niemałe obrażenia to na dodatek możemy „wypluć” aż pięć pocisków naraz! Sniper Rifle to nieczęsty gość na polu walki. Broń ta szczególnie przydaje się w trybach zaczepno-obronnych (Domination, CTF). I wreszcie Impact Hammer, moja ulubiona broń, przydaje się wyłącznie w walce na krótki dystans. Broń ta wyrzuca kilkadziesiąt odłamków przy jednym strzale. Nie muszę dodawać, że taka broń rozniesie wszystko co się ewentualnie napatoczy pod lufę. Oprócz wyżej wymienionych „giwerek” w trakcie gry pojawi się ich jeszcze kilka ale są one bardzo nieskuteczne. Przykładem może być taki wypluwacz min, którego jedyne zastosowanie widzę w ciasnych korytarzach. Nie wspomniałem jeszcze o jednym szczególe. Otóż każda z broni ma dwa tryby strzału. Różnice są w zasadzie niewielkie, w większości przypadków tryb alternatywny zadaje większe obrażenia kosztem „konsumowania” większych ilości amunicji. Oprócz szerokiego arsenału możemy natrafić na wiele powerupów. Przeważnie mają one na celu podreperowanie zdrówka lub zbroji albo chwilowe zwiększenie siły ognia.

PC
PS2