Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikAkcjiMMOPCPS4SwitchXONE
Okładka Warframe (PC)

Warframe

Warframe to sieciowa gra akcji w modelu free-to-play. Trzonem gry jest ciągły grind na proceduralnie generowanych mapach w trakcie kooperacyjnej rozgrywki.

Akcji | TPP | science fiction | hack'and'slash | zagraj za darmo | sandbox | sieciowe | multiplayer | TPS | kooperacja | crafting | strzelanki | slasher

Warframe jest sieciową, kooperacyjną grą akcji, która powstała pod okiem specjalistów ze studia Digital Extremes na PC, PS4 i XOne; za port na Nintendo Switch odpowiada studio Panic Button, znane z konwersji takich gier jak Doom, Wolfenstein II: The New Colossus oraz Rocket League. Historia opowiedziana w grze zabiera nas w odległą, mroczną przyszłość, w której wojna dotknęła wszystkie planety układu słonecznego. Wcielamy się w role obdarzonych wyjątkowymi umiejętnościami kosmicznych ninja, którzy doskonale radzą sobie w walce zarówno za pomocą broni białej, jak i dystansowej. Pierwotny koncept gry został ujawniony już w 2000 roku pod nazwą Dark Sector. Warframe funkcjonuje w modelu free-to-play.

Fabuła

Gra pozwala nam wcielić się w przedstawicieli starożytnej rasy Tenno, która wywodzi się od na pozór zwyczajnych ludzkich dzieci, które zostały obdarzone nieprzewidywalnymi mocami przez kontakt z Pustką (ang. The Void). Na potrzeby ujarzmienia tajemniczych mocy skonstruowano biomechaniczne powłoki, czyli tytułowe Warframe’y, które są połączone ze świadomością Tenno. Wyjątkowe umiejętności wywoływały ogromny lęk wśród pozostałych ludzi, czego skutkiem stało się wygnanie i umieszczenie w kapsułach kriogenicznych tych wybitnych wojowników. Gdy ludzkość potrzebowała pomocy podczas inwazji domniemanych kosmitów, Tenno zostali wybudzeni, by zaraz po zakończeniu konfliktu ponownie spocząć w swoich kapsułach.

Właściwa gra rozpoczyna się wraz z kolejnym przebudzeniem Tenno. Po wielu stuleciach stagnacji starożytni wojownicy zostają jednak uwolnieni nie dlatego, że ludzkość potrzebuje pomocy, ale z powodu chciwości i dążenia do dominacji jednej z frakcji zamieszkujących układ słoneczny, pragnącej za wszelką cenę uzyskać gwarancję tego, że Tenno nie pokrzyżują ich planów. Pierwsze misje w grze stopniowo wprowadzają nas w szczegóły polityki obecnego świata, w którym toczy się konflikt na ogromną skalę.

Głównymi siłami, z którymi przyjdzie nam się mierzyć lub współpracować, są armie Grineer, czyli wysoce zmilitaryzowanej rasy klonów, oraz wojska Corpus, megakorporacji polegającej na zaawansowanej robotyce i technologii laserowej. Przedstawiciele obydwu frakcji są potomkami podzielonej ludzkości, niegdyś zjednoczonej pod sztandarem wielkiego imperium Orokin. Na wyższych poziomach stajemy do walki także przeciwko hordom mutantów zainfekowanych wirusem Technocyte (co jest bezpośrednim nawiązaniem do Dark Sector), którzy reprezentują Plagę (ang. The Infested), a także przeciwko siłom Świadomych (ang. The Sentients), czyli rasy kosmitów z odległego układu, którzy ostatecznie okazują się nie tak obcy, jak mogłoby się wydawać.

Mechanika

Kierowaną przez nas postać obserwujemy w widoku TPP. Rozgrywka jest niezwykle dynamiczna i łączy w sobie elementy typowe dla klasycznych strzelanek, gier zręcznościowych oraz produkcji RPG. Podczas rozgrywki dysponujemy bronią główną, bronią boczną, bronią do walki w zwarciu oraz zestawami umiejętności specjalnych przypisanych do konkretnych pancerzy. Korzystanie z nich podczas gry prowadzi do zdobywania punktów doświadczenia dla konkretnego uzbrojenia lub pancerza, co pozwala na jego rozbudowę za pomocą specjalnych ulepszeń w postaci kart modyfikacji.

W grze występuje system towarzyszy (ang. Companions), którzy także mogą być rozwijani i ulepszani za pomocą kart modyfikacji. Każdy z dostępnych kompanów posiada indywidualny zestaw umiejętności aktywnych i pasywnych, które wspomagają nas w walce.

Przemierzając proceduralnie generowane lokacje, zdobywamy zasoby, karty modów, a także schematy oraz części uzbrojenia i pancerzy, które możemy łączyć ze sobą za pomocą systemu craftingu. Każdy z graczy dysponuje własnym statkiem kosmicznym, który jest odpowiednikiem systemu housingu. Statki graczy stanowią bazy wypadowe kolejnych misji. Są także centrum, w którym możemy rozbudowywać i tworzyć nowe elementy ekwipunku.

Sednem rozgrywki jest ciągły grind. Sukcesywne przechodzenie kolejnych misji odblokowuje dostęp do nowych planet i księżyców, na których możemy podejmować się następnych, coraz trudniejszych zadań. Każdą misję możemy wykonać w pojedynkę lub w maksymalnie czteroosobowych zespołach. Zadania polegają na realizacji różnych celów. Mogą to być misje ratunkowe, w których musimy uwolnić i eskortować do punktu ekstrakcji kluczową postać, misje obronne, w trakcie których musimy bronić przed falami wrogów artefakt lub urządzenie, albo misje przetrwania, w trakcie których naszym zadaniem jest po prostu przetrwać jak najdłużej. Do naszych zadań mogą też należeć eliminacja określonych celów lub przechwycenie wrażliwych danych. Praktycznie każdą misję można ukończyć po cichu, polegając na skradaniu się, omijaniu systemów zabezpieczeń i cichej eliminacji przeciwników. Często wymaga to unieszkodliwienia monitoringu, nim ten zdąży nas zauważyć, oraz na hakowaniu komputerów i elektronicznych zamków, co przybiera formę logicznych minigier.

Gra umożliwia także grupowanie się większej liczby graczy w klany, które zyskują dostęp do własnych, obszernych kwater głównych, nazywanych tutaj Dojo. Przynależność do klanów zapewnia konkretne profity, między innymi w postaci dostępu do schematów unikalnych rodzajów broni.

Tryby gry

Warframe umożliwia rozgrywkę PvE w postaci misji i zadań, które wykonujemy w wybranych przez siebie lokacjach rozrzuconych po całym układzie słonecznym. Ukończenie każdej z takich misji zapewnia nam surowce, karty modyfikacji czy części potrzebne do stworzenia nowych elementów uzbrojenia. Możliwe jest także dołączenie do jednej z frakcji podczas prowadzonych przez nią działań wojennych, co zapewnia więcej zdobyczy.

Zwolennicy PvP mogą brać udział w potyczkach z innymi graczami, korzystając z trybu Konklawe (ang. Conclave).

Kwestie techniczne

Pierwotny koncept Warframe powstał w 2000 roku, kiedy to po raz pierwszy zapowiedziano Dark Sector. Gra o tym tytule ostatecznie przerodziła się w singlowy tytuł, który mocno odbiegał od oryginalnego zamysłu twórców. W 2013 roku ruszyły otwarte beta-testy obecnego Warframe, który czerpie całymi garściami z przedstawionych w 2000 roku rozwiązań.

Studio Digital Extremes, które jest odpowiedzialne za produkcję Warframe, początkowo funkcjonowało jako studio do wynajęcia, pracując dla większych producentów (m.in. przy Unreal Tournament, Unreal Tournament 2003 oraz Unreal Tournament 2004). Wielki sukces Warframe zapewnił studiu niezależność finansową.

Gra Warframe powstała w oparciu o autorski silnik graficzny The Evolution, który zapewnia wysoką jakość oprawy graficznej i bardzo dobrą optymalizację gry. Fizyka i balistyka pocisków w tej produkcji pozwala na oddawanie strzałów w konkretne partie ciała przeciwników. Gra ma mroczny i brutalny klimat, który nieraz balansuje na krawędzi horroru.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: massive online multiplayer   Tryb multiplayer:   Internet    

Ocena gry 7,6 / 10 na podstawie 953 ocen czytelników.

Oczekiwania czytelników przed premierą gry: 8 / 10 na podstawie 313 głosów czytelników.

Klasyfikacja PEGI Warframe

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry. Gra zawiera elementy przemocy. Gra, która pozwala łączyć się z innymi osobami poprzez Internet.

Wymagania sprzętowe Warframe

PC Windows

Rekomendowane: Core 2 Duo 2 GHz, 2 GB RAM, karta grafiki 512 MB (GeForce 8800 GT lub lepsza), 2 GB HDD, Windows XP(SP3)/Vista/7/8, łącze internetowe

Recenzja gry Warframe - alternatywy dla co-opa z Mass Effect 3

Recenzja 10 kwietnia 2013, 15:20

Chodzi o to, że w obecnej wersji Warframe’a, znajdującego się wciąż w fazie rozwoju jak wiele wydawanych dzisiaj gier free-to-play, system ulepszania postaci i kupowania nowych elementów wydaje się odrobinę chaotyczny oraz niejasny. Mikrotransakcje dotyczą nie tylko elementów kosmetycznych, można także kupić w ten sposób lepsze zabawki bez konieczności spędzania godzin na poszukiwaniu ich odpowiedników. A nowe rodzaje broni i kombinezonów (tutaj reprezentujących klasy postaci) kosztują niemało – zarówno w walucie, którą otrzymujemy za misje, jak i w prawdziwych pieniądzach. Znaczną część z nich da się w tańszy sposób wyprodukować samemu, ale to ponownie wymaga czasu (niektóre przedmioty powstają przez kilkanaście godzin realnego czasu) oraz surowców. I w tym momencie wracamy do grindu. Takie podejście jest zrozumiałe z punktu widzenia producenta i nawet ma bogatą tradycję w grach, ale wydaje mi się, że przydałoby się zrewidować pewne elementy. Liczę na to, że Digital Extremes doszlifuje i zbalansuje swoją wirtualną ekonomię, bo stoi za nią naprawdę fajna gra. No właśnie, jak gra się w tego Warframe’a?

PC
PS4
XONE
Switch